Köyhien perheiden lasten pitäisi saada työskennellä niin, ettei se vaikuta vanhempien toimeentulotukeen
Jos vaikka opiskeluun tienaa rahaa. Näin jokaisella mahdollisuus opiskella.
Hullua, mutta Suomessa kaikilla ei ole varaa opiskella.
Kommentit (30)
Nyt äkkiä, kuka sinne eduskuntaan pyrkivä ajaisi tätä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kun on tutkittu että köyhyys ja vähäosaisuus "periytyy". Saisivat nämä nuoret paremmat edellytykset parempaan elämään!
Kyllä se asenne opiskelua kohtaan myös periytyy. Kun vanhemmat ajattelevat, ettei koululla niin väliä ole niin samaan oppivat heidän lapsetkin, jotka ei sitten käy kouluja kunnolla eivätkä pääse haluamaansa töihin.
Ei pidä paikkaansa. Itse toki lukion käynyt (miehellä ei aikoinaan ollu mitään mahdollisuuksia moiseen), mutta sen jälkeen "vain" (yhtään vähättelemättä) amistutkinto mulla, meidän neljästä lapsesta kolme on käynyt lukion, kaksi jatko-opiskelee yliopistossa, yksi ammattikorkeassa, eli kyllä näitä "huono-osaisten" lapsia ainakin opiskelu kiinnostaa. Toki siihen on aina kannustettu ja tarvittavat rahat (lukion kirjat, läppärit, vanhojentanssimekot jne.) on aina jostain etsitty, vaikka tiukkaakin on ollut.
Entäs se neljäs lapsi? No, on vasta 11v eli hänen tulevaisuus voi olla mitä vaan ❤
Et nyt ymmärtänyt mitä sanoin.
Teillä ei selkeästi ole asenteena ollut, ettei opiskelulla ole väliä. Olette selkeästi yrittäneet kannustaa lapsianne opiskelemaan. Olette ehkä itse nuorena opiskelleet huonommin ja nyt panostatte lapsianne opiskelmaan paremmin, että he saisivat paremman koulutuksen ja paremman tulevaisuuden.
On vanhempia, jotka eivät ole opiskelleet kunnolla ja vetävät samaa asennetta lapsilleensa. He eivät välitä miten lapsilla menee kouluissa ja jos tulee huonoja arvosanoja, niin niistä ajatellaan "ei arvosanoilla ole väliä" ja niinedespäin. Näin lapset kehittyvät ympäristössä, jossa opiskelu ei nähdä tärkeänä asiana, vaan pakkopullana.
Mä luulen, että yksi suuri motivaatio on ollut juuri se, että ollaan kitkuteltu täällä syrjäseudulla ja elelty vaatimattomasti ja lapset on oivaltaneet, että pääsylippu "parempaan elämään" on nimenomaan hyvän koulutuksen/ammatin hankkiminen. Totta kai tähän kannustetaan. Kuka vanhempi ei muka toivo lapselleen parasta mahdollista tulevaisuutta?
Kyllä sellaisiakin vanhempia on, vähemmistönä onneksi kuitenkin.
Esim oma äitini on sellainen.
Voi olla niinkin, että jos on itse pärjännyt elämässä ok ilman hirvittävää opintoihin panostamista, niin ei vaadi niin lapsiltaan läksyihin panostamista. Mä taas olen opiskellut, mutta päädyin yh:ksi ja tulot ja mahdollisuus tehdä pyöreitä työpäiviä huonot. Stressaan todella lasten koulunkäynnistä. Vaikea tässä ennustaa , pärjäävätkö kenties vähemmällä opiskelulla itseäni paremmin. Yritän kuitenkin jo sivistyksen takia patistaa tekemään läksyt ja saavat kyllä kuulla koulutuksen olevan avain parempiin tiloihin. Siltikin paasaan, vaikka ainoat tuntemani työttömät ovat opiskelleet ja moni vähemmän opiskellut porskuttaa, että ei pelkkä tutkinto tee autuaaksi, pitää olla ne verkostot ja osata myydä itsensä, eikä saa olla liian erilainen, liian ujo, liian mitään väärän taustansa leimaama ja mitä voikaan olla. On se aika nöyryyttävää, jos nuorta vielä rangaistaan omien tulojen hankkimisesta. Niin kaukana on tasa-arvoinen Suomi.
Jos oot jo 18 v niin joutuisit maksamaan elämisesi jos yksin asut. Toimeentulotuki veronmaksajien rahoja.
Epäreilultahan se tuntuu, mutta jos siltäbpohjalta miettii mihin toimeentulotuki on tarkoitettu, niin oikeinhan se menee. Tuki on tarkoitettu hätätilanteeseen. Jos on muita tuloja tuen verran, niin silloinhan ei ole hätä. Sama juttu jos lapsella on omaisuutta, silloin hänellä ei ole hätää.
Me kaikki muutkin joudumme laittanaan säästöt ja tulot ja synttärilahjarahat elämiseen, niin miksei myös perheet, joissa saadaan toimeentulotukea.
Jos menisivät Helsingin Kauppatorille töihin, niin palkka maksetaan pimeänä. Sinne mä menin kun vielä asuin kotona. Tosin me emme saaneet toimeentulotukea.
Mielestäni ei ole kohtuullista, että teinin kesätyöpalkat lasketaan perheen elatukseen käytettäviksi. Sen sijaan niillä voi kyllä olettaa teinin kustantavan omia menojaan, kuten koulukirjoja, vaatteita tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilultahan se tuntuu, mutta jos siltäbpohjalta miettii mihin toimeentulotuki on tarkoitettu, niin oikeinhan se menee. Tuki on tarkoitettu hätätilanteeseen. Jos on muita tuloja tuen verran, niin silloinhan ei ole hätä. Sama juttu jos lapsella on omaisuutta, silloin hänellä ei ole hätää.
Me kaikki muutkin joudumme laittanaan säästöt ja tulot ja synttärilahjarahat elämiseen, niin miksei myös perheet, joissa saadaan toimeentulotukea.
Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi, mutta esim. pienimmät eläkkeet ja työttömyystuet ovat käytännössä niin pieniä, että toimeentulotukea joutuu hakemaan jatkuvasti niiden lisäksi.
En nyt oikein tiedä mitä tuo "kaikki muut" tarkoittaa, kasvoin ihan normaalituloisessa perheessä eikä todellakaan tarvinnut laittaa kesätyöpalkkaa tai lahjarahoja ruokaan, eikä kavereiden perheissäkään sellaista tapaa ollut.
Nuo kaikki muut tarkoitti niitä perheitä, jotka tienaavat omat rahansa. Ei mekään laiteta koko palkkaa säästöön ja sitten haeta toimeentulotukea ja sitten itketä kun omat rahat tulisikin käyttää ensin. "Siis pitääkö mun käyttää vaivalla kerättyjä säästöjä?"
Tuo on kiuitenkin tyypillistä toimintaa toimeentulotukea nauttiville. Itketään lehtien palstalla kun tukea vähennettiin kun tilille oli tupsahtanut lahjaksi tarkoitettua rahaa. "Siis se oli synttärilahja!" Toimeentulotuki on tarkoitettu heille, joilla ei ole muuta rahaa. Jos muuta rahaa on niin ei tarvitse toimeentulotukea ollenkaan/täyttä määrää. Onhan se tietenkin kurjaa, mutta näin se vaan menee ja pitääkin mennä.
No... nykyisellään ei kyllä kannusta nuorta kesätöihin, jos vanhemmille maksetusta tuesta vähennetään nuoren perusosa. Olettaisin siinä käyvän niin, että nuori joutuu maksamaan oman perusosansa verran (ja miksei siis enemmänkin) vanhemmilleen palkastaan tai muuttamaan kokonaan omaan talouteensa. En nyt näe eroa siinä, että "jälkikasvu laitetaan töihin vanhempien sijaan". Niin tai näin.
Oletko itse elänyt toimeentulotuella? Jos vähätuloisen perheen tuloista lähtee noin 300-400e pois nuoren mentyä töihin, niin kyllä se tulonmenetys vaan tuntuu. Paremmilla tuloilla sitä voi olla vaikea ajatella, eikä auta vaikka miettisi menetyksen suhteellisena esim. 1/3 talouden tuloista pois, sillä mitä isommat tulot sitä enemmän niistä voi menettää joutumatta leipäjonoon tai että joudut pohtimaan ostatko itselle/lapselle ehjät kengät vai maksatko erääntyvän laskun jne.