Lonkan kipeytyminen juostessa - mitään tehtävissä?!
Lenkkarit on hyvät, alusta on osittain "pururataa", ja silti vasen lonkka kipeytyy juoksulenkillä :( Osasyy voi olla jalan asentovirhe, sillä vasen jalka kääntyy sisäänpäin. Pronaatiota ei ole.
Reisien ja pakaroiden lihaskunto on jo hyvä mutta auttaisko niiden vahvistaminen entisestään? Vai onko juoksuharrastus jätettävä...?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siiitä kenties apua etttä tarkkailet juostesssa etttä kengänkärjet suuntavat kohti menosuuuntaaa?
Kun yleeensä se on vähän selllaista tyyliiin kuin joku ankka juoksisi lammmikkooon kvaaak kvaak kvaaak.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siiitä kenties apua etttä tarkkailet juostesssa etttä kengänkärjet suuntavat kohti menosuuuntaaa?
Fyssari on sanonut, että jos jalassa on virheasento, ei sitä pidä enää aikuisiällä yrittää itse korjata vääntämällä tai kääntämällä mihinkään suuntaan...
ap
Kuntosali jossa lähentäjien voimistaminen ja loitontajien myös, ja nivustaivutuksia. Itse asiassa epäilisin sulla olevan nivusen yläpuolella olevissa lihaksissa ja jänteissä virheasentoa johtuen SI nivelestä, itsellä näihin keskittyminen vei vaivan pois aika pian ja panacodilla alku tosin söin vaan yhden ainoan.
Tulehdus ensin pois ja sitten kuntosalille- sillä tuo vaan pahenee jos ärrytät, väärin. Soutulaitteella lämmittely on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
...äläkä ota enää....
ap
Missä kipu tuntuu, mihin kipu säteilee?
Mikäli lonkan ulkosyrjään pakaraan päin säteillen, voi kyse olla limapussin tulehduksesta. Joillain ne tulehtuivat herkästi. Lepoa ja särkylääkettä
Mikäli kipua tuntuu myös sisäreidessä/nivusessa, mahdollisesti myös etureiden säteillen, saattaa kyseessä olla kulumaa. Jos lepo ei auta, kannattaa piipahtaa lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyssari on sanonut, että jos jalassa on virheasento, ei sitä pidä enää aikuisiällä yrittää itse korjata vääntämällä tai kääntämällä mihinkään suuntaan...
ap
Siiis nyt on kyse siiitä etttä joko se jalankärki osoitttaaa sinne ja jos tämä diagnooosi ja jalankärki ei osoiiita niiin ehkä leikkkaus?
Tuo kuntoutuu kyllä ja sitten taas juokset iloisena. Mulla hoitui noilla ylh olevilla keinoilla.
No ei tarvi leikkauksia oli mullakin pahanakin ja täysin terveeksi sain kuntosalilla pikkuisen keskitty miettimään niin parani piankin.
Vierailija kirjoitti:
Missä kipu tuntuu, mihin kipu säteilee?
Mikäli lonkan ulkosyrjään pakaraan päin säteillen, voi kyse olla limapussin tulehduksesta. Joillain ne tulehtuivat herkästi. Lepoa ja särkylääkettä
Mikäli kipua tuntuu myös sisäreidessä/nivusessa, mahdollisesti myös etureiden säteillen, saattaa kyseessä olla kulumaa. Jos lepo ei auta, kannattaa piipahtaa lääkärillä.
Ei tunnu säteilevän minnekään, kovin paikallisesti kipuilee.
ap
Tätä ei heti uskoisi mutta selliaseen tyynyyn vaihtaminen jossa oli oikeastaan vain niskatuki auttoi lantion asennossa kummasti. Nukuin ennen paksullakin tyynyllä. Balettitanssija antoi tämän vinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei heti uskoisi mutta selliaseen tyynyyn vaihtaminen jossa oli oikeastaan vain niskatuki auttoi lantion asennossa kummasti. Nukuin ennen paksullakin tyynyllä. Balettitanssija antoi tämän vinkin.
Olen myös niska- ja hartiavammainen :( Tyyny on ergonomisesti muotoiltu, muuta ei uskalla kokeilla. Patja on huippuhyvä ja nukkumisasentokin siis passeli.
ap
Luultavasti limapussi on vain ärtynyt. Kannattaa hoitaa se tulehdus pois. Pitkittyessään voi aiheuttaa pahempaakin kremppaa.
Jalan asentovirhe voi olla syy jonka takia lonkka joutuu kovemmalle rasitukselle juostessa ja kipeytyy.
Toinen syy vois olla lonkan nivelpussin tulehdus. Itselle tuli juoksemisen johdosta kanssa kipua lonkan seutuville. Venyttelyllä ja kylmähoidolla sain kivun pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös niska- ja hartiavammainen :( Tyyny on ergonomisesti muotoiltu, muuta ei uskalla kokeilla. Patja on huippuhyvä ja nukkumisasentokin siis passeli.
ap
Ok. Hyvä, Tuo lonkka pelästytti siis minutkin koska se tuntui se kipu siinä päässä ja ihan jo ajattelin että tässäkö liikkuminen oli. Kuntosalilla keskittyminen tosiaan palautti sen täysin juoksukuntoon takaisin. Mutta tulehdus kuriin ensin. Panacodi toimii hyvin. Malttia vaan, alkuun. Yksipuolinen rasitus ei hyvä.
Tulehtunutta älä venyttele ollenkaan, vasta kun sallii sen. Tärkeää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lonkka on pallonivel, joka kyllä kääntyy lähes mihin asentoon tahansa. Jalkaterän kääntö kuuluu ihan normaaliin jalan liikerataan. Kannattaa tutkituttaa, ettei lonkassa ole kulumaa. Silloin liikunta ei ole hyvä idea, jos se sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ok. Hyvä, Tuo lonkka pelästytti siis minutkin koska se tuntui se kipu siinä päässä ja ihan jo ajattelin että tässäkö liikkuminen oli. Kuntosalilla keskittyminen tosiaan palautti sen täysin juoksukuntoon takaisin. Mutta tulehdus kuriin ensin. Panacodi toimii hyvin. Malttia vaan, alkuun. Yksipuolinen rasitus ei hyvä.
Kiitos vastauksista :) Harmittaa kun just on niin upeat juoksukelit! Lisäksi kunto on kehittynyt kohisten. Ei malttaisi pitää yhtään taukoa, vaan pakkohan se on...
Aiemminkin muistan hyvän juoksukauden johtaneen tähän samaan vaivaan. Silloin jossakin syvällä pakarassa tai nivusessa oli joku kireä kohta, joka suorastaan napsahti kun venyttelin varovaisesti mutta huolella. Kipu myös hellitti saman tien. Nyt en saa samaa napsahdusta tulemaan vaikka miten venyttelen.
ap
Mulla kalevalainen jäsenkorjaus korjasi jalkojen pituuseroa 1,5 senttiä ja oikaisi virheasennon. Samalla häipyi kipu joka oli just lonkassa ja välillä selässä. Aivan mahtava hoitomuoto, mitään ei rusautella väkisin paikoilleen, vaan kehon omia liikeratoja ja lihaskalvojen hellää lämmittelyä ja käsittelyä hyödyntäen autetaan kehoa korjaamaan omia virheasrntojaan.