Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin Espanjassa ja mua sanottiin kaikkialla madameksi

Vierailija
12.04.2019 |

Ei ole tapahtunut aiemmin. Ilmeisesti olen nyt saavuttanut kypsän iän kun olen 45.

Miten nämä puhuttelut menee Espanjassa? Muita madameja paikalla? :D

Ei siis haitannut mua, mutta erikoista oli.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Señora on espanjankielinen nimitys rouvalle.

Vierailija
2/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abu dhabissa olin kaikkialla madame.

N28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuiko ne sulle englantia? Ihan tavallista sanoa aikuiselle naiselle yes, ma’m. Et kai odottanut että sanoisivat miss?

Vierailija
4/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia puhuin, en osaa espanjaa. En odottanut mitään puhuttelutapaa. Kuulosti jotenkin viralliselta ja toki kohteliaalta, kun puhuteltiin noin.

Esim. taksissa "madame, may i ask what time your flight leaves" ja kaupassa "do you want to try this madame"

Kiinnostaa tietää, käyttävätkö myös espanjaksi senora tai vastaavaa ja minkä ikäisille rouvashenkilöille?

Ja en ollut ekaa kertaa Espanjassa tai ulkomailla.

Vierailija
5/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti espanjalaiset käyttävät puhutellessaan viittausta toiseen ihmiseen. Tuttavallisesti ystävien kesken käytetään nimeä, virallisemmin herra/rouva + sukunimi tai pelkkä herra/rouva jos nimeä ei tiedetä, kuten asiakaspalvelussa.

Vierailija
6/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina sanottu madam(e) (tai ma'm) tai signora siitä asti kun olen teini-iän ylittänyt. Se signorina tai mademoiselle on sävyltään selvästi vähättelevä, pikkuneiti-tyyppinen. UK Englanniksi Miss on ihan ok, mutta amerikoissa on Ms. parempi, siellä mis tarkoittaa käytännössä jo pikkutyttöä.

Ja tykkään, että saa rouvitella ja teititellä ihan suomeksikin, ellei sitten ole ammattipuhuttelusta kyse, jolloin on parempi kutsua joko oppiarvolla tai tittelillä.

Vierailija
7/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa myös teititellään vieraita ihmisiä edelleen. Puhuttelu onkin paljon virallisempaa ja kohteliaampaa kuin meillä Pohjoismaissa.

Vierailija
8/8 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin töräyttänyt niille kovaan ääneen että "ai äm senjoriitta, juu ässhoul!" ja marssinut naapuribaariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä