Miten te muut rauhoitatte kiihtyneet (pakko)ajatukset ja tunteet?
Oletan, että muillakin käy joskus näin, että tapahtuu jotain jännittävää/ärsyttävää/ahdistavaa tmv. ja asia jää pyörimään päähän. Englanniksi puhutaan ilmiöstä nimeltään "ruminating", suomeksi ei ole samanlaista sanaa mutta ehkä ajatuskehään jumittuminen ja kiihtynyt olotila kuvaavat parhaiten sitä, mitä tapahtuu.
Miten rauhoitatte itsenne tuollaisessa tilanteessa?
Kommentit (9)
Vedän vaan ne housut suosiolla alas.
Mun työ on aika lailla tuollaista, josta jää pakkoajatuksia päähän. Teen siis asiakaspalvelua, ja joku asiakas voi olla vaikka vihainen tavalla, joka jää päähäni pyörimään. Päähän jää siis ahdistus ja saatan heräilläkin sen takia.
Löysinkin tuolla termillä listan, joka varmasti on ihan hyödyllinen:
https://www.healthline.com/health/how-to-stop-ruminating#tips
Vierailija kirjoitti:
Meditoimalla. Olen opetellut tekniikoita, joilla saa päästettyä irti jumittavista ajatuksista.
Onko sinulla antaa mitään hyviä vinkkejä/nettisivuja tms tähän? Olen itsekin yrittänyt meditoida mutta jostain syystä se alkaa vain ahdistaa enemmän.
- ei ap.
Vellominen, vatvominen...
Ainakin noita sanoja on käytetty ruminating-sanan "kääntämiseen".
Mitä itse kysymykseen tulee, pelkkä palleahengitys auttaa itsellä jo paljon ja oli tällaiselle hätähousullekin helppo oppia. Menen ohuelle jumppamatolle pitkälleen ja venyttelen rauhallisesti ja palleahengittelen.
Ulkoilu ja mukavat ihmiskontaktit on myös jees.
Minä pakotan itseni ajattelemaan jotain muuta. Yleensä lukemalla, joskus tekemällä jotain pikkutarkkaa käsityötä, johon on pakko keskittyä.
Mindfulness on hyvä meditaatiotekniikka näihin. Jos englanti taipuu niin hakekaa Youtubesta Mindfulness UCLA tai Mindfulness Diana Winston. Dianalla on hyviä mindfulness-harjoituksia joiden pohjalla on tutkittu tieto. Itse välttelen kaikenlaisia huuhaameditaatioita, joihin voi myös törmätä netissä.
Sano itsellesi: Tämä on pelkkä tunne, se ei voi vahingoittaa minua ja annan sen mennä.
Toinen: ”Tämäkin menee ohi”. Se on ainoa lause, joka on aina ja kaikissa tilanteissa totta. Toistele sitä: tämäkin menee ohi!
En mitenkään. Annan ajatusten ja tunteiden pyöriä niin kauan kuin ovat pyöriäkseen, ja katselen niitä ikään kuin ulkopuolisena kaikessa rauhassa.
Meditoimalla. Olen opetellut tekniikoita, joilla saa päästettyä irti jumittavista ajatuksista.