Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuus hoitamattoman sukupuolitaudin takia

Vierailija
11.04.2019 |

Hei!

Juu tiedän, ettei tämä ole mikään lääkärin vastaanotto mut haluaisin vaan kuulla muiden kokemuksia et onks kenellekään käynyt näin.

Tietääks kukaan, miten paljon myöhään esim. klamydian voi hoitaa pois? Ymmärsin, että klamydia voi nuorilla naisilla varsinkin olla täysin oireeton.
Mä oon ollu vähä nuorempana, 3 vuotta sitten todella tyhmä ja ajattelematon! Oikein ärsyttää miten oon ollu niin sokee, että oon suostunu yhdyntään ilman kondomia. Tollon vasta olin alottelemassa seksielämääni.

No, pelkään että oisin jäänyt nyt hedelmättömäksi jonkun hoitamattoman klamydia tms. tulehduksen takia ja ois paikat ihan tukossa. Ovuloin mielestäni selkeesti, suht. säännölliset menkat jne mut ei vaan vauvaa kuulu.

En ole mennyt lääkäriin ja tietenkin menen, mut tahdon nyt vaan avautua täällä :( Jos kukaan ois kokenut samaa. Puistattaa kaikki noi vanhat kokemukset ja se miten olin niin idiootti enkä välittäny terveydestäni! Ite en koskaan oo saanu mitään oireita, viimeisin seksikumppani ennen nykyistä parisuhdetta väitti jossainvaiheessa saaneensa jotain näppylöitä penikseensä mut en tiedä sit. Mulla ei ollu mitään oireita kunnes yhdessä vaiheessa tunsin semmosta menkkamaista/tulehdusmaista mahakipua päivän verran ja sitten kirkasta verta tuli pikkarit vaihtokuntoon. Tää oli n. 2 viikkoo ennen menkkoja.
Mulla joskus on jotain tommosia rusahtavia vuotoja ennen menkkoja tai ovulaation jälkeen, mut harvemmin tommosta kipua ja verenvuotoo. Pelkään, et toi olinkin joku tulehdus ja siis sukupuolitauti ja nyt oireet tietty lähteny, mut jääny tietysti hoitamatta niin tekiköhän se mut lapsettomaksi :(

Kohta joku sanoo että ihan oma vika, no tietty on :( En tajua miks en voinu mennä lääkäriin, en jotenki kehdannu tai viittiny ja aina kuvitellu, et itelleni ei tulis mitään ja varsinki jos ei olis oireita tai mitään näkyvää.

Eli, voisko 2 vuoden takasin klamydian tms. taudin vielä hoitaa? :( Jos meen lääkäriin, varmaan kannattaa mainita tästä nimenomaan ja puhua eikä vaan mennä ja ihmetellä miksi en raskaudu? Näkeekö lääkärit jotenkin että siellä nimenomaan on jääny muhimaan joku vanha sukupuolitauti ja siks menny tukkoon paikat tai jotain? Hävettää, että nykynen mies tietäisi tästä mun idioottimaisuudesta :(

Anteeksi pitkä aloitus...

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee ihmeessä tarkistamaan varmuuden vuoksi. Soita vaikka terkkarin ajanvaraukseen ja pyydä lähetettä klamydiatestiin. Käyt labrassa. Kukaan ei moiti sua ja kysele, miksi tarviit testin.

Vierailija
2/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups noi alotuksen kirjotusvirheet... sori niistä

Niin se vielä, että tää mahdollinen sukupuolitauti ois vuoden ja 7kk takanen, ei 3 vuoden takanen (ihan ensimmäisen seksikumppanin kanssa aina oli kondomi, sit siitä 2 seuraavaa kumppania nii ilman, ja tää viimisin on se mistä epäilen tartuntaa). Niin tietääks joku jos meen lääkäriin, näkeeks se ilman että kerron, että joo on ollu joku sukupuolitauti ja määrää jonkun antibiootin tms. vai enää ei oo oikein hoidettavissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse edes nähdä lääkäriä siis kys.testin tiimoilta. Vauva-asian takia voi mennä gynen ultraan tarkistaa, miltä kaikki näyttää. Älä hyvä ihminen stressaa noin kauheasti. Sellasta tapahtuu joskus harvoin, mutta jos klamydia muhisi jotain vuosikausia niin kyllä se useimmilla aiheuttaa ihan tuntuvia ongelmia jossain kohtaa. En siis usko että olet positiivinen, mutta mielenrauhan saat parissa päivässä tekemällä testin :)

Vierailija
4/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee ihmeessä tarkistamaan varmuuden vuoksi. Soita vaikka terkkarin ajanvaraukseen ja pyydä lähetettä klamydiatestiin. Käyt labrassa. Kukaan ei moiti sua ja kysele, miksi tarviit testin.

Pakko mennä joo. Mut enhän mä oo varma onks se ollu just klamydia vaikka, eli voinko sanoa niille että epäilen jotain sukupuolitartuntaa 1,7kk vuoden takaa joka olis jääny täysin hoitamatta ja nyt en millään tuu luomuna raskaaksi :D Vai kannattaisko vaan sanoo, että epäilen sukupuolitartuntaa selittämättä sen kummemmin. Kai toi pitkä aikaväli aika merkittävä tekijä on, varmaan enemmän saanu nyt tuhoo aikaseksi sen takia..

Vierailija
5/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, klamydian voi hoitaa lääkkeillä vaikka se ois ollu 10 vuotta. Lääkitys ei toki poista esim. kiinnittymiä, joita pitkään ollu klamydia voi aiheuttaa. Eli jos se on kerennyt aiheuttaa lapsettomuutta, sitä ei lääkkein voi korjata enää.

Vierailija
6/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon teille vastaajille:)

Vierailija
7/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis klamydia on hoidettavissa antibiootilla, oli se ollut pitkän tai lyhyen aikaa. Jos se on ollut pitkään, niin mahdolliset vauriot munanjohtimissa voi olla pysyviä. Lääkäri ei näe, kauanko tartunta on ollu. Sinuna menisin eka testiin, sitten gynelle.

Vierailija
8/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko mennä joo. Mut enhän mä oo varma onks se ollu just klamydia vaikka, eli voinko sanoa niille että epäilen jotain sukupuolitartuntaa 1,7kk vuoden takaa joka olis jääny täysin hoitamatta ja nyt en millään tuu luomuna raskaaksi :D Vai kannattaisko vaan sanoo, että epäilen sukupuolitartuntaa selittämättä sen kummemmin. Kai toi pitkä aikaväli aika merkittävä tekijä on, varmaan enemmän saanu nyt tuhoo aikaseksi sen takia..

No siis gynellä voi sanoa, että lasta ei ole tullut ja tarvisit myös kaikkien sukupuolitautien testauksen. Oletko papassa käynyt? Virtsatestillä testataan tippuri ja klamydia, verestä HIV, papassa näkyy papilloomavirus. Jos ei ole näppyjä tai mitään tällä hetkellä, herpestä ei voi todeta, mutta se ei kyllä lapsettomuuttakaan aiheuta, vaan voi vaan olla sitten elimistössä oireettomana.

Vierailija
9/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon luullu ettei gynelle voi julkisen terveydenhuollon kautta vaan mennä. Eikö ensin pitäis olla normaali lääkäriaika ja sitten joku lähete tai jotain. Vai meinaatteko yksityistä johon pääsis suoraan?

Vierailija
10/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna en oikein usko, että kyse olisi tuollaisesta. On ihan normaalia, ettei raskaus ala heti kun ehkäisyn jättää pois. Terveilläkin ihmisillä siihen voi helposti mennä 6-12 kuukautta. Kyse on kuitenkin niin monen sattuman summasta.

Ohi aiheen nyt kuitenkin, että aika lyhyen tuttavuuden jälkeen olet nyt suunnittelemassa lasten tekoa. Eikö kannattaisi ensin kokeilla yhdessä asumista vähän pitempään, mennä naimisiin ja harrastaa kaksin kaikenlaista, mitä pikkulapsen kanssa ei niin helppoa ole tehdä. Saisitte lujemman pohjan suhteelle, koska sitä taatusti vauva-aikana koetellaan. Etsi vaikka täältä onnettomien äitien ketjuja, joissa vauva-aikana tulee yllätyksenä, miten mies toimii. Niitä on ollut paljon.

Vierailija
11/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrität vauvaa nykyisen kumppanisi kanssa, sinun pitää kertoa hänelle, jos sp-testi on positiivinen, hänelläkin on silloin todennäköisesti tartunta. Ja jos et ole valmis kertomaan hänelle tällaisesta, näin isosta ja molempia koskettavasta asiasta, älkää hankkiko vielä vauvaa.

Vierailija
12/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis gynellä voi sanoa, että lasta ei ole tullut ja tarvisit myös kaikkien sukupuolitautien testauksen. Oletko papassa käynyt? Virtsatestillä testataan tippuri ja klamydia, verestä HIV, papassa näkyy papilloomavirus. Jos ei ole näppyjä tai mitään tällä hetkellä, herpestä ei voi todeta, mutta se ei kyllä lapsettomuuttakaan aiheuta, vaan voi vaan olla sitten elimistössä oireettomana.

Oon käynyt papassa ja sukupuolitautitesteissä yhden kumppanin takia ja kaikki oli negatiivista. Mut tää oli jo aiemmin, eli ei vaikuta tähän. Tääkin suhde oli ihan kondomia. Mut tää viimeisin suhde ennen nykyistä miestäni on se mitä epäilen ja minkä aikana toi outo verenvuotokin ja kipu tuli ja siis en oo käyny sen jälkeen. Vaikka olis nimenomaan pitänyt... huoh

Vierailija
13/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrität vauvaa nykyisen kumppanisi kanssa, sinun pitää kertoa hänelle, jos sp-testi on positiivinen, hänelläkin on silloin todennäköisesti tartunta. Ja jos et ole valmis kertomaan hänelle tällaisesta, näin isosta ja molempia koskettavasta asiasta, älkää hankkiko vielä vauvaa.

Siis tietenkin kertoisin. Se mitä tässä häpeen, on se että jos nyt meen lääkäriin ja tulee ilmi, että se kauan sit saatu hoitamaton tartunta olis nyt muhinu ja saanu aikaan tuhoo. Niin mies varmaan vaan olis ihan ihmeissään, että miksi en oo menny testeihin/lääkäriin sillon aikanaan kerta mulla oli sitä veristä vuotoo ja mahakipuakin. Hävettää myöntää ettei terveys tuolloin kiinnostanut enkä mennyt testeihin :( On se tosi ymmärtäinen ihminen ja kypsä, mut hävettää oma menneisyyden idioottimaisuus. Oikeestaan tosi likainen olo.

Oon unohtanu tän koko asian ku oon ollu täysin oireeton, mitä nyt joskus vähän rusahtavaa vuotoo ollu menkkojen välillä mut se nyt voi olla ihan vaaratonta ja monesti muustakin syystä.

Vierailija
14/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en oikein usko, että kyse olisi tuollaisesta. On ihan normaalia, ettei raskaus ala heti kun ehkäisyn jättää pois. Terveilläkin ihmisillä siihen voi helposti mennä 6-12 kuukautta. Kyse on kuitenkin niin monen sattuman summasta.

Ohi aiheen nyt kuitenkin, että aika lyhyen tuttavuuden jälkeen olet nyt suunnittelemassa lasten tekoa. Eikö kannattaisi ensin kokeilla yhdessä asumista vähän pitempään, mennä naimisiin ja harrastaa kaksin kaikenlaista, mitä pikkulapsen kanssa ei niin helppoa ole tehdä. Saisitte lujemman pohjan suhteelle, koska sitä taatusti vauva-aikana koetellaan. Etsi vaikka täältä onnettomien äitien ketjuja, joissa vauva-aikana tulee yllätyksenä, miten mies toimii. Niitä on ollut paljon.

Tavallaan pelko on vielä suurempi, kun ollaan ehkäisynä käytetty kondomia vain mahdollisen oviksen aikaan jne. tai sitten keskeytettyä yhdyntää vuoden verran. Niin vahingonkin mahdollisuus pitäis olla aika suuri ja mitä nyt noin. 5kk yritetty lasta. Jos olisin käyttänyt jotain hormonaalista ehkäisyä, niin en ihmettelisi ollenkaan vaikka kestäisi mutta kun en oo tosiaan käyttäny niin ei pitäis tavallaan olla syytä :( Mutta joo onhan 5kk sinänsä vähän, kuten sanoit että on kuitenkin niin monen sattuman summa. Mutta on me monta kertaa ennenkin tota 5kk tavallaan yritetty ja annettu laueta sisään jne. Ollaan molemmat vaan tosi lapsirakkaita, molemmat halutaan perhe nuorena ja vauvakuumeiltu jo pitkään. Elämäntilanne molemmilla tosi hyvä. Kiitos sulle silti neuvosta ja avusta :)

Vierailija
15/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aloitit edellisen suhteesi 1v7kk sitten ja nyt olet uudessa suhteessa yrittänyt vauvaa pidemmän aikaa? Melkoisen lyhyt aika tutustua, vaikka edellinen suhde olisikin ollut parin kuukauden teinisäätö ja siitä hypännyt heti uuteen suhteeseen. Näin niitä eroperheitä juuri syntyy.

Ulosantisi perusteella olisi myös aiheellista vähän kasvaa aikuiseksi ennen vauvamietintöjä.

Vierailija
16/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensin testeissä ja sitten varaat ajan kierukan laittoon.

Vierailija
17/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aloitit edellisen suhteesi 1v7kk sitten ja nyt olet uudessa suhteessa yrittänyt vauvaa pidemmän aikaa? Melkoisen lyhyt aika tutustua, vaikka edellinen suhde olisikin ollut parin kuukauden teinisäätö ja siitä hypännyt heti uuteen suhteeseen. Näin niitä eroperheitä juuri syntyy.

Ulosantisi perusteella olisi myös aiheellista vähän kasvaa aikuiseksi ennen vauvamietintöjä.

Kiitos vastauksesta vaikken nyt tarvi keneltäkään mitään analysointeja elämäntilanteestani tai pohdintoja sopiiko lapsenhankinta. Ei teistä kukaan voi muutaman nettikommentin takia tietää toisen elämää tarkalleen tai muutenkaan elämättä ite siinä... Aika selkeesti pyysin vastauksia vaan mahdolliseen sukupuolitautiin liittyen ja muiden kokemuksia sen aiheuttamasta lapsettomuudesta.

Vierailija
18/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttu vielä edellisestä, että ei olla kumpikaan todellakaan mitään teinejä.

Vierailija
19/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se outo verenvuoto oli keskeytynyt raskaus?

Vierailija
20/35 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hoitamaton klamydia melkein 6kk. Ei ollut edes oireeton, mutta terveyskeskus hoiti tosiaan sen puoli vuotta sitä virtsatientulehduksena ennen kuin oikea tauti todettiin ja lääkittiin. Sen seurauksena (todennäköisesti) mulla on toinen munanjohdin kierteellä. Tämä kiertymä todettiin, kun menin kolmannen synnytyksen jälkeen sterilointiin, joka tehtiin munanjohtimet tukkimalla ja kun toinen "tukko" ei meinannut mennä mitenkään paikoilleen. Eli mulla ainakaan ei vaikuttanut hedelmällisyyteen yhtään mitenkään. Voi toi kiertymä toki olla synnynnäinenkin, mutta enemmän toi mua hoitanut lääkäri epäili sitä klamydiaa syylliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi