Onko täällä naimisissa olevia, joilla puolison kanssa
Kommentit (28)
No periaatteessa näin. Meillä on omat säästöt omilla tileillä. Mutta tarvittaessa niitä käytetään yhteisiin juttuihin, esim. reissuihin.
On erilliset säästöt, enkä tiedä mieheni säästöjen määrää. Oletan, että aika reilusti hänellä on. Minulla on varmasti vähemmän.
Meillä on ainoastaan asuntolainanhoitotili yhteinen, muuten on täysin omat tilit ja rahat.
Minun palkkani on bruttona alle puolet siitä mitä miehelläni (oma palkkani on varmaan sellainen akateemisten naisten keskipalkka). Mies maksaa suurimman osan taloutemme laskuista, minun nimelläni taitaa tulla vain sähkölasku. Ruokaa ja lasten kuluja maksamme molemmat omilta tileiltämme suunnilleen tulojen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö toistenne säästöjen määrän?
Emme tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö toistenne säästöjen määrän?
Tiedämme suunnilleen, jonkun kymppitonnin tarkkuudella.
On erilliset säästötkin ja emmekä tiedä toistemme säästöjen määrää. Yhteiset menot menee yhteiseltä tililä ja tulojen ollessa suht samat molemmat laittaa saman summan kyseiselle tilille. Yhteistilille on myös kertynyt ns. puskuria.
Emme ole naimisissa eli ehkä meidän tilanteemme ei sinua kiinnosta, mutta meillä on yhteinen taloustili, jolle siirretään sen verran rahaa (50/50), että se riittää kuukauden asumiskuluihin, ruokaan ja yhteiseen autoon, ja kaikki muu on omaa. En tiedä paljonko puolisollani on säästöjä tai minkä verran hänellä ylipäänsä milloinkin jää omalle tilille (hän on yrittäjä) eikä hän ole koskaan kysellyt paljonko minulla on rahaa.
On erilliset tilit ja erilliset säästöt. Kaikkea rahaa kuitenkin käytetään perheen kuluihin, ettei sillä juuri ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olet edelleen katkera miehesi säästöistä? :D
Kuka?
Minun käsitykseni mukaan aika harvalla avioparilla on yhteiset säästöt. Suurimmalla osalla taitaa olla erilliset tilit ja säästöt. Niin on meilläkin. Ei ole minkäänlaista yhteistä tiliä ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan aika harvalla avioparilla on yhteiset säästöt. Suurimmalla osalla taitaa olla erilliset tilit ja säästöt. Niin on meilläkin. Ei ole minkäänlaista yhteistä tiliä ja hyvä niin.
Oon kyllä käsittänyt ihan toisinpäin.
On yhteistä ja erillistä. Pankista neuvottiin, että sijoitukset esimerkiksi pitää hajauttaa molemmille erikseen jotta verotus voidaan kohdistaa.
Säästöjen määrät tiedämme sentilleen kummaltakin. Kaikki yli satojen eurojen arvoiset hankinnat mietitään tietysti yhdessä koska menot vaikuttavat koko perheeseen.
Tavallaan. Miehellä on ennen liittoa hankittu eläkevakuutus, minulla rahastoja. Yhteenmenon jälkeen on kartutettu vain yhteisiä säästöjä, mutta kyllä ajattelemme noita "omiakin" säästöjä yhteisinä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan. Miehellä on ennen liittoa hankittu eläkevakuutus, minulla rahastoja. Yhteenmenon jälkeen on kartutettu vain yhteisiä säästöjä, mutta kyllä ajattelemme noita "omiakin" säästöjä yhteisinä.
Miksi alapeukku? Mikä tässä harmittaa?
Meillä ei ole mitään yhteistä omaisuutta, eikä edes yhteisiä tilejä. En oikein edes ymmärrä miksi pitäisi olla. Ei ole, eikä tule, lapsiakaan.
Omat tilit ja omat säästöt mutta käytännössä kaikki yhteistä sillä meillä on käyttöoikeus toisen tileihin.
Rahaa on myös keskivertosuomalaisia enemmän mutta kumpikaan ei ole mikään tuhlari eikä kyllä pihikään joten meillä yhteistalous toimii.
Onko täällä sitten pienempituloisia, joilla myös näin? Eli ei rahastoja, eikä kymmeniä tuhansia säästössä, vaan pienemmän omat säästöt?
Joo, on yhteinen lainanhoito- ja taloustili, muuten omat tilit ja omat säästöt. Avioehto on myös (voimassa vain eron sattuessa) ja mulla testamentti, koska miehellä on lapsia ja haluan vanhempieni tulevan perinnön menevän sisarusteni lapsille eikä miehen lapsille minun jälkeeni.
On. Meillä on yhteisiä vain talousrahat, säästöt ja omat ostokset on ihan henkilökohtaisia. On myös avioehto. En näe mitään järkevää syytä yhdistää säästöjä, lisäksi itselläni oli noin 100 tonnia enemmän omaisuuttaa kun menimme naimisiin, sekä parempi palkka (eikä miehelläkään mitenkään huono).