Esimies valehteli - menetin työni
Missä on työntekijän oikeusturva, jos esimies voi ilman yksilöityä syytä ja varoitusta savustaa ulos vakkarityöstä vakinaistamisen jälkeen?
Esimies oli itse valitsemassa minua työhön, ja rekryprosessi oli parin kuukauden pituinen testeineen, useine työhaastatteluineen ja työnäytteineen. Hoidin hommani hyvin - se myönnettiinkin. Mutta esimies alkoi alusta saakka syyttää minua tiimin huonosta hengestä. Kyllä, henki oli huono tässä muutaman hengen tiimissä, mutta se oli jo sitä ennen tuloani. Tullessani taloon, 2/3 tiimistä oli juuri ollut sairaslomalla uupumisen takia. En käyttäytynyt muita kohtaan huonosti. Esimerkkejä huonosta käytöksestä eivät antaneet, vaikka pyysin. Kyse oli siis yksinkertaisesti siitä, että esimies ei pitänyt minusta, ja odotti vain sopivaa hetkeä savustaa ulos.
Sain siis ehdotuksen työsuhteen yhteisestä päättämisestä ihan puskista. Ei varoituksia, kehityskeskustelussakaan mitään ei nostettu esiin.
Esimies oli aivopessyt oman esimiehensä, ja väittänyt, että tiimissä huono ilmapiiri on jo johtanut yhden kollegan sairaslomaan. Olin ihan halolla päähän lyöty! En edes ollut kyseisen tyypin kanssa tekemisissä. Ja jos tavattiin käytävällä, ei edes moikannut takaisin - ei minua eikä muita. Nyt kun olen allekirjoittanut erosopimuksen korvausta vastaan ja lähtenyt työpaikasta, kävikin ilmi, että ei kollega ollutkaan poissa uupumisen vuoksi minun takiani. Oli ollut leikkauksessa. Mitä ilmeisimmin esimies on ollut niin härski, että valehteli ylöspäin saikun syystä ja väitti poissaolon johtuvan minusta. Olin itse paikalla kun näin vihjailtiin. Toki uskoin, että kollega on uupumuksen takia poissa, koska en uskonut kenenkään olevan niin törkeä, että näin vakavaa sairautta käyttäisi hyväkseen ja valehtelisi päin naamaa.
Syitä irtisanoa ei ollut, eikä sopimus osaltani ollut lainkaan vapaaehtoinen, vaan minut painostettiin sopimukseen. Mutta liiton juristien mukaan sopiminen oli kannattavampaa kuin riitauttaminen. Tuomiot ovat olleet jotain parin kk korvausten luokkaa. Eli työnantajan on helppo irtisanoa vaikka laittomasti, kun se tulee melkoisen halvaksi.
Tuohon työhön en enää kaipaile, mutta alallani on vähän avoimia paikkoja. Työn löytyminen on kiven alla, ja itsetunto ihan pirstaleina. On sellainen olo kuin olisi joutunut väkivallan uhriksi, ja tästä traumasta on vaikea päästä yli. Mitä jos seuraavassa työssä käy samoin? Olen mielin kielin, teen parhaani ja silti saan perättömiä syytteitä? Olen myös kuullut, että esimies vihjailee työpaikalla potkujeni syistä kaikenlaista tekaistua ja siten jatkaa mustamaalaamistani. Luottamusmies todisti ja kirjasi ylös kirjallisesti kun työnantaja myönsi, että työni jälki oli hyvää. Nyt rivien välistä kuuluu vihjailuja, että olen hoitanut hommani jotenkin huonosti.
Kommentit (14)
Pam on täysin mätä liitto.
Itse sain kenkää burnoutin vuoksi.
Pam vitkutteli asiaa yli 6kuukautta, ennenkuin päätti ettei lähde ajamaan asiaa.
Ei neuvonut edes siihen, että olisi ehditty laittaa vireelle työsuojelurikoksesta lakijuttu. Se vanheni myöskin.
Tuohon keissiin olisi ollut sekä työterveyshuollon lausunnot, että kolmikannan tutkimustulokset, joten oikeuskeissille olisi ollut perusteita ja se olisi jopa voitu voittaakin.
No, kenkää tuli ja korvaukset jäi saamatta.
Onneksi olen nyt uudelleen kouluttautunut, noussut suosta, uudessa työpaikassa, JOSSA SAAN ITSE MÄÄRÄTÄ paljonko teen töitä. Ihan uskomattoman onnellinen juttu!
Pamista erosin välittömästi kun sain työn.
Eivät juhli enää kinun rahoillani.
Edes Selin ei tehnyt asialle yhtään mitään, vaikka häneenkin sain yhteyden ja kerroin, että tes osasto vitkuttelee asiassa tahallaan....
Ei IKINÄ enää pamia. Ei IKINÄ.
Huonotjuristit liitossasi. Tai sitten et puhu totta. Veikkaan jälkimmäistä.
Jos ei uutta työpaikkaa ole selustatukena, tai irtisanomiskorvaus ei ole vähintään vuoden mittainen, niin ei kannata itse irtisanoutua vaan odottaa työnantajan irtisanomista. Koko prosessin ajan hoidat työsi ja käyttyäydyt asiallisesti. Ja keräät kaikki faktat ( viestit talteen ja nauhoitat keskustelut).
Meillä on töissä vähän samanlainen asetelma ja pomo yrittää selvästi savustaa minua ulos. Mutta en varmana lähde. Saa kyllä yt:n kautta hoitaa asian, jos haluaa irtisanoa minut.
Pari ekaa vuotta pomo jaksoi esittää mukavaa, mutta pikkuhiljaa alkoi totuus valjeta. :/
Olen kyllä katsellut uusia paikkoja, mutta ei ole sopivaa tullut eteen, joten kituutan päivä kerrallaan ajatellen, että se on vain työtä ja keskittyen perheeseen ja vapaa-ajan harrastuksiin.
Kai se sun erosopimus sisälsi erinomaisen työtodistuksen ja vahvan suosituksen osaamisestasi.
Turha tuosta enää on mitään nurista jos olet sopinut eroamisen.
Olet itse irtisanoutunut ja et lähtenyt tappelemaan oikeudessa. Otit rahat ja häivyit. Case closed ja nyt keräät itsetuntosi kasaan ja eteenpäin. Joskus kemiat ei käy yksiin. Ja säkin mollaat esimiestä, et sä hänestä tykännyt
Tuliko jollekkin yllätyksenä, että ihmiset saattavat valehdella? Ihan noin vaan omaksi edukseen kääntävät juttuja? Kyllä jokaisen pitäisi ihan itse kyetä moinen huomaamaan ja itseään suojelemaan pahimmilta väärinkäytöksiltä. Esim. otat asiat kirjallisena talteen. Otat mukaan keskusteluun puolueettoman todistajan. Et luota keneenkään sinisilmäisesti, vaan ajattelet ihan itse asiat ja haet varmistukset toisaalta. Jne, jne.
Mutta niin se vaan elämä ihmistä opettaa. Ehkäpä ensikerralla AP:kin hoitaa asian toisin?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko jollekkin yllätyksenä, että ihmiset saattavat valehdella? Ihan noin vaan omaksi edukseen kääntävät juttuja? Kyllä jokaisen pitäisi ihan itse kyetä moinen huomaamaan ja itseään suojelemaan pahimmilta väärinkäytöksiltä. Esim. otat asiat kirjallisena talteen. Otat mukaan keskusteluun puolueettoman todistajan. Et luota keneenkään sinisilmäisesti, vaan ajattelet ihan itse asiat ja haet varmistukset toisaalta. Jne, jne.
Mutta niin se vaan elämä ihmistä opettaa. Ehkäpä ensikerralla AP:kin hoitaa asian toisin?
No helppohan se on jälkiviisastella.
Voiko tämä todellakin olla ensimmäinen kerta kun aloittaja on törmännyt valehteluun? Ei edes lapsena ole kaveri syyttänyt toista jostain vahingosta?
Asia laitettava paperille sanasta-sanaan, jotta jää muistiin puhumiset. Se on hirvittävän helppo sanoa, että ei muisteta. Minustakin levittelivät perättömiä ja se tuli julki yhdestä uutisesta. Meinas työpaikka livetä paskanpuhujien toimesta.
Unhohtakaa ne liiton-"juristit" ja liitot.
YTK ja säästyneillä rahoilla kunnon työelämän kattava oikeusturvavakuutus.
Rekry meni yli ja rekrytoivat vahingossa narskupomoa paremman kanditaatin, narskupomo tunsi olonsa uhatuksi ja narskupomo teki mitä parhaiten osasi eli narskutti uhkan ulos.
Näissä narskupomo narskuttaa esimiehensä kanssa asioissa kannattaa olla yhteydessä myös pomon esimiehen esimieheen ja kertoa tilanteesta yksityiskohtaisesti.
Ihmisiä ne suuret johtajatkin ovat ja miettivät usein, mikä hevletti siellä mättää, kun puolet tiimistä on sairaslomalla.
Huono tarina! Kovin moni meistä on kokenut vastaavaa ja tietää, että oikeasti ei edes PAM neuvo sopimaan sellaisessa tilanteessa, jossa työnantaja ei voi mitään todistaa. Korvaus laittomasta irtisanomisesta voi olla kahden vuoden palkka.