Lasu-ilmoitus - meneekö tieto etävanhemmalle, joka on huoltaja
Eli jos tekee lasun lapsesta, joka asuu äidin kanssa, meneekö ilmoitus isälle, joka on virallinen huoltaja mutta ei tekemisissä lapsen kanssa?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Menee tieto vaikka ei olisi huoltajakaan.
Ei mene kuin huoltajille.
No olisipa todella kummallista, jos ei menisi. Mitä ihmettä se huoltajuus sitten oikein tarkoittaisi? Lain silmissä huoltaja on vastuussa lapsesta ja hänen turvallisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene kuin huoltajille.
Siinä tapauksessa meidän kohdalla tehtiin virhe.
En usko että menee. Tiedän ainakin tapauksen, jossa sosiaalityöntekijät kävivät lapsen ja lähivanhemman luona, ilmeisesti siksi että joku oli tehnyt ilmoituksen, eikä siitä kerrottu etävanhemmalle. Hän ei varmaan tiedä asiasta vieläkään, mutta toisaalta ilmoituskin taisi olla aiheeton, koska mitään toimenpiteitä ei tehty.
Mulle ei nyt avaudu. Miksi isä haluaa olla virallinen huoltaja, jos ei ole lapsen kanssa tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tekemässä lasua?
Melko varmaan piruuttaan.
Miten tieto? Varmaan jos halutaan tietää jotain lapsen olosuhteisiin liittyen. Mutta miksi laitettaisiin vain tieto?
Riippuu ilmoituksesta. Jos ilmoitus tulee vaikkapa neuvolasta ja aiheena on äidin väsymys, niin luonnollisesti äidin tilannetta selvitellään ja mikäli tarvetta on tehdään toimenpiteitä. Jos etäisä tapaa lasta, niin luonnollisesti asia häntä koskee ja äidin jaksamista voidaan tukea vaikkapa vastuuttamalla etäisää enemmän. Jos sitten etäisä ei ole läsnä lapsen elämässä, niin ei häntä juurikaan metsästetä. Näitä etäisiä, jotka ovat käytännössä hylänneet lapsensa on paljon.
Lapsi (teini) on itse valinnut ettei halua olla isän kanssa tekemisissä.
Ilmoitus koskien äidin kykyä huolehtia lapsesta, äidin jaksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei nyt avaudu. Miksi isä haluaa olla virallinen huoltaja, jos ei ole lapsen kanssa tekemisissä?
Aika monikin on, vaikka ei olisi lapsen kanssa tekemisissä, jos on vaikkapa päihderiippuvuutta tai ei vain muuten napostele, mutta silti ei siitä suostu luopumaan. Aika kallis ja pitkä prosessi käräjien kautta lähteä muuttamaan...