Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opiskelijoiden köyhyys, miksi eivät ota opintolainaa?

Vierailija
10.04.2019 |

eikös sillä pärjää ihan hyvin jos se on joku n. 600+225+asumistuki?

Eivätkö usko, että voivat maksaa sen lainan takaisin vai?

Tuli tämä mieleen tuolta köyhyyskeskustelusta. Elääkö monet oikeasti vain opintotuella ja asumistuella? miten se voi riittää, monilla isommilla paikkakunnilla vuokratkin 500-700 e luokkaa ja soluasuntoja liian vähän.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa tee töitä iltaisin tai viikonloppuisin.

Vierailija
2/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suurin osa tee töitä iltaisin tai viikonloppuisin.

tekeekö? tunnen aika paljon opiskelijoita, ja ei taida heistä kun yksi käydä välillä kassahommissa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata missään nimessä ottaa opintolainaa! Minä otin, maksan sitä nyt toimeentulotuella pois. Hyvä kun edes ruokaan riittää raha ja pankki ei suostu lykkäämään takaisinmaksua.

Vierailija
4/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aidosti uskaltanut ottaa opintolainaa. Lapsuudenkotona oli lainalla peloteltu ja siitä millaiseen kauheaan velkavankeuteen sen kanssa joutuu.

Siksi tein töitä ja kitkuttelin, nyt jälkikäteen ajateltuna tekisin kaiken ihan toisin: ottaisin opintolainaa, ottaisin ylipäätään muutenkin rennosti, nauttisin nuoruudesta ja opiskeluajasta. Nyt koko opiskeluaika meni stressatessa ja kuin sumussa, kun kaikki tarmo meni peruselämän pyörittämiseen, ei ainoastaan opiskeluun.

Vierailija
5/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuisin itse ottamaan opintolainaa, niin yrittäisin ilman muuta pärjätä sillä 650e euron kuukausikohtaisen lainan määrällä pitempään kuin kuukauden. Asumistuki ja opintoraha yksin ovat pienet ja jos ei voi joka kuukausi tehdät töitä niin jonkinlainen laina on paikallaan. Aikaisemmin lainan osuus oli paljon pienempi. En uskaltaisi ottaa kuin muutaman tonnin lainan korkeintaan.

Vierailija
6/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata missään nimessä ottaa opintolainaa! Minä otin, maksan sitä nyt toimeentulotuella pois. Hyvä kun edes ruokaan riittää raha ja pankki ei suostu lykkäämään takaisinmaksua.

Okei, saako kysyä mille alalle opiskelit?

Vierailija
7/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska en halua maksaa velkoja.

Vierailija
8/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä miksi joku ei sitä ota, ja kitkuttaa sitten puolikuolleena pelkällä makaronilla vuosikausia. Takaisinmaksunkin saa nevoteltua todella pieneksi, jos tulot on valmistumisen jälkeen pienet.

Vierailija
9/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en aidosti uskaltanut ottaa opintolainaa. Lapsuudenkotona oli lainalla peloteltu ja siitä millaiseen kauheaan velkavankeuteen sen kanssa joutuu.

Siksi tein töitä ja kitkuttelin, nyt jälkikäteen ajateltuna tekisin kaiken ihan toisin: ottaisin opintolainaa, ottaisin ylipäätään muutenkin rennosti, nauttisin nuoruudesta ja opiskeluajasta. Nyt koko opiskeluaika meni stressatessa ja kuin sumussa, kun kaikki tarmo meni peruselämän pyörittämiseen, ei ainoastaan opiskeluun.

Mä otin opintolainaa aikoinaan siksi, että jaksaisin opinnot läpi ja tiesin myös, että alallani on hyvä palkka ja työllistyminen enemmän kuin varmaa. En halunnut stressata taloudellisia ongelmia enää silloin.  Mietin paljon sitä, että nuoret kituuttavat noilla pienillä tuilla ja tämän stressinkin takia opinnot saattavat keskeytyä. 

Kuitenkaan en olisi varmaan opintolainaa ottanut jos työllistyminen olisi epävarmaa. 

ap

Vierailija
10/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai me otetaan 20k lainaa on jo otettu.

Vierailija
11/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet opiskelijat ovat lama-ajan lapsia. Velkaa ei haluta ottaa, jos ei ole edes kohtuullista varmuutta, että sen pystyy myös maksamaan pois. 

Vierailija
12/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen samaa. Ollaan valmiit tekemään iltaisin töitä vaikka opinnot pitäisi saada nopeasti tehtyä.

Kyllä siinä valmistuminen hidastuu.

Nopeasti opinnot loppuun eikä mitään extratöitä.

Ja jos on mahdollista niin avatkaa asuntosäästötili.

Vierailija
13/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet opiskelijat ovat lama-ajan lapsia. Velkaa ei haluta ottaa, jos ei ole edes kohtuullista varmuutta, että sen pystyy myös maksamaan pois. 

Kituuttamista koko elämä? Näinä se vaan menee.

Vierailija
14/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin lainaa (todella halpaa rahaa, kerta osan sai anteeksi) JA tein töitä koulun ohessa. Sattuneesta syystä työllistyin heti valmistuttuani kun oli jo kertynyt kokemusta omalta alalta.

Vierailija
15/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden köyhyys, työttömän köyhyys ja eläkeikäisten köyhyys. Palkka-ale hoitoalalla...

Miten ihmiset uskaltavat ottaa asuntolainaa? Onhan se 300 000 e lainasin maksettava pois. Pankin talutushihnassa ollaan.

Vierailija
16/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljentyttö pääsi suoraan opiskelemaan kauppatieteitä.  Hän on tarkka tyttö ja käyttää kuulemme 150€/kk ruokaan.  Ei halua ottaa opintolainaa.   Kyllä pienellä pärjää.  

Jotkut ne ottavat lainaa ja käyttävät rahat "juhlintaan".  Aikoinaan kun olin työelämässä, niin siellä eräs kaveri kertoi, että oli ottanut opintolainaa ja käyttänyt rahat juomiseen.   

Mielestäni opiskelijoille pitäisi kuitenkin turvata se perustulo mitä muillekkin maksetaan. 

Ai niin meillä halutaan antaa rahat näille "rikastuttajille" ennen kuin omille kansalaisille.

Vierailija
17/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole nostanut opintolainaa koska se on velkaa ja velka kuulostaa pahalle omaan korvaan. Ajatus työelämän aloittamisesta opintolainan kummitellessa ei tunnu hyvältä, tai entä jos ei ainakaan heti saa ollenkaa työtä. Porukat on kannustanu nostamaan kun on niin halpaa lainaa mutta en tiedä. Kelan tuet menee kokonaisuudessaan vuokraan, elämisen kulut jäävät itselleni. Porukat onneksi asuvat lähellä ja voin käydä heillä välillä syömässä tai he tuovat ruokakassin minulle. Kohtuullisesti olen pärjännyt tähän asti mutta ei sitä rahaa nyt liikaa ole käytössä. Vielä vähintään 2v olisi jäljellä opintoja, enkä välttämättä enää ota lainaa.

Vierailija
18/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli tänään juttua opintolainan sijoittamisesta osakkeisiin ja itse tiedän tapauksen, jossa opintolainaa nostettiin säästettäväksi ASP-tilille. Jos olisin tänä päivänä oikeutettu opintotukeen tekisin varmaan samoin.

Aikanaan olen ottanut pienen alle 1000€ lainan, jonka maksoin kerralla pois kesätyötuloistani. Juuri ennen valmistumistani nostin myös maksimimäärän lainaa rahoittaakseni Aasian-reissuni. Näin matalien ja jopa negatiivisten korkojen aikana en ole kiirehtinyt takaisinmaksun kanssa, kerran pankkikaan ei ole kysynyt rahojeni perään.

Selvisin opiskeluajasta opintotuella ja opiskelun ohella työskentelemällä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisin voinut tehdä vähemmän töitä ja nostaa lainaa sekä maksimimäärän opintorahaa. Erityisen suuri hyöty ylimääräisestä rahasta olisi ollut ulkomaanvaihtojen aikana, kun oli niin paljon nähtävää ja koettavaa.

Vierailija
19/19 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole nostanut opintolainaa koska se on velkaa ja velka kuulostaa pahalle omaan korvaan. Ajatus työelämän aloittamisesta opintolainan kummitellessa ei tunnu hyvältä, tai entä jos ei ainakaan heti saa ollenkaa työtä. Porukat on kannustanu nostamaan kun on niin halpaa lainaa mutta en tiedä. Kelan tuet menee kokonaisuudessaan vuokraan, elämisen kulut jäävät itselleni. Porukat onneksi asuvat lähellä ja voin käydä heillä välillä syömässä tai he tuovat ruokakassin minulle. Kohtuullisesti olen pärjännyt tähän asti mutta ei sitä rahaa nyt liikaa ole käytössä. Vielä vähintään 2v olisi jäljellä opintoja, enkä välttämättä enää ota lainaa.

Monilla ei ole tuollaisia vanhempia. Itse en päässyt edes lomilla kotiin.

Ap