Neljännen päivån krapula ja itsetuhoiset ajatukset
Juhlimme ystäväporukalla lauantaina kaverin 30-kymppisiä aika railakkaasti. Sunnuntaina tuli juotua "brunssilla" myöskin enemmän kuin olen tottunut. Maanantaina krapula oli pahin koskaan, koska sunnuntaina sitä ei ehtinyt kärsimään. Minua heikotti, sain hengenahdistusta enkä kyennyt syömään koko päivänä. En itseasiassa ole vieläkään kyennyt. Ahdistus on sunnuntaista lähtien ollut aivan käsittämättömän kauheaa, ja nyt ajatukset lipsuvat itsetuhon puolelle. Ahdistus ei liity mihinkään tiettyyn, vaan ajatus kiertää kehää omasta ulkonäöstä tyhmyyteen ja onnettomaan uraputkeen. Keksin ahdistua myös jo ihan nautinnollisesti sinkkuudestani, ja nyt tuntuu, että ehkä olisi parempi kuolla kuin kestää häpeä hylkiöitymisestäni.
Olenko sekoamassa vai voiko krapula olla näin kamalaa?
Kommentit (20)
Voi olla. Kaikille ei sovi alkoholi, edes yksi annos. Olet varmaan niitä onnekkaita. Krapulasi voi kestää kaksi viikkoa.
No, se menee ohi, muista se. Kunhan et oikeasti toimi niiden ajatusten mukaan. Ensi viikonloppuna on varmasti viimeistään jo ikävä muisto vain, koko krapula ja ikävät ajatukset. Aivojen serotoniini- ja dopamiinitasot ovat vain romahtaneet ja ne siellä ikävyyksiä kuiskuttelee. Syö jotain, saat verensokerin nousemaan, teet sellaisia juttuja mistä tulee hyvä, pehmeä olo; on se sitten jäätelön syöntiä sohvan nurkassa tai hikiurheilua (jos fyysinen olo jo kestää), mutta hellit itseäsi nyt, älä rankaise.
Kyllä se voi olla varsinkin jos ei saa nukuttua krapulassa. Itselle menee melkein aina ensimmäinen krapulayö pyöriessä hereillä. Sitten vielä helposti muutama yö hyvin lyhyillä pätkittäisillä unilla. Painaijaiset riivaa ja ahdistavat ajatukset lisää tuskaa. Jee kuin kiva tuo ainoa laillinen päihde.
Tuntuu ihan hassulta, että olo voi muuttua näin radikaalisti yhden ryyppyillan seurauksena. Tuntuu, että tirraan suurennuslasillq nyt ihan kaikkea itsessäni enkä pidä näkemästäni. Eipä tarvi enää juoda.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ihan hassulta, että olo voi muuttua näin radikaalisti yhden ryyppyillan seurauksena. Tuntuu, että tirraan suurennuslasillq nyt ihan kaikkea itsessäni enkä pidä näkemästäni. Eipä tarvi enää juoda.
Tuo voi olla ihan hyvä oivallus, säästyt paljolta. :)
Vierailija kirjoitti:
...ennen seuraavaa kertaa.
Jollakin sitä on päihdyttävä toisinaan. Hitto ettei voi olla muuta laillista kuin tuo karmeat krapulat aiheuttava aine.
Yhden ryyppyillan? Kaksi päivää tenusit enemmän, kuin ennen, pahempi krapulakin kuin ennen? :p
Jos se ahdistua jatkuu kävele päivytykseen hakemaan lääkettä. Muista sanoa ne itetuhoisuus meiningit vaivaa. Sulle on sieltä apua.
Itselläni näin kolmekymppisenä olo on aina tuollainen humalatilan jälkeisinä päivinä. Eikä tarvitse edes juoda paljoa. Alkoholi vaikuttaa aivokemioihini todella voimakkaasti ja olenkin nykyään lähestulkoon absolutisti. Elämä on tylsempää, mutta eipähän tarvitse kokea tuota kuvailemaasi ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni näin kolmekymppisenä olo on aina tuollainen humalatilan jälkeisinä päivinä. Eikä tarvitse edes juoda paljoa. Alkoholi vaikuttaa aivokemioihini todella voimakkaasti ja olenkin nykyään lähestulkoon absolutisti. Elämä on tylsempää, mutta eipähän tarvitse kokea tuota kuvailemaasi ahdistusta.
Tylsyys on suuri tai jopa suurin syy miksi päihteitä käytetään.
ramavittia poskeenja terveellistä ruokaa...
Kalamaksaöljyä ja kylmää kaurapuuroa...
Miksi ihmeessä krapula tekee sinusta niin itsekeskeisen, että tarkkailet paljon itseäsi? En ole tuollaista ennen kuullut. Kannattaa opetella tuntemaan rajansa niin pystyy nauttimaan useammin ja mukavammin.
Leevi kirjoitti:
Miksi ihmeessä krapula tekee sinusta niin itsekeskeisen, että tarkkailet paljon itseäsi? En ole tuollaista ennen kuullut. Kannattaa opetella tuntemaan rajansa niin pystyy nauttimaan useammin ja mukavammin.
Ainoa miten voi nauttia useammin on jatkaa heti aamulla ettei krapula ehdi kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Leevi kirjoitti:
Ainoa miten voi nauttia useammin on jatkaa heti aamulla ettei krapula ehdi kimppuun.
En mä kyllä halua "nauttia" useammin kun lopputulos on tämä. Mulla on selkeesti raja, jota ei pitäisi ylittää juodessa, mutta yllättävän hankala on lähteä toppuutelemaan jos ja kun sen ylittää. Tämäkin on yksi syy, miksi en halua lähteä enää tällaisiin illanviettoihin. Ei juomisessa "hauskan pitämiseksi" ole mitään pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leevi kirjoitti:
En mä kyllä halua "nauttia" useammin kun lopputulos on tämä. Mulla on selkeesti raja, jota ei pitäisi ylittää juodessa, mutta yllättävän hankala on lähteä toppuutelemaan jos ja kun sen ylittää. Tämäkin on yksi syy, miksi en halua lähteä enää tällaisiin illanviettoihin. Ei juomisessa "hauskan pitämiseksi" ole mitään pointtia.
Järkevää puhetta.
Leevi kirjoitti:
Rajojrnsa tunteminen on toki kaikille hyvä neuvo. Mutta se on ihan tunnettu tosiasia, että osalle ihmisistä alkoholinkäyttö tekee 3-7 päivän ns. kemiallisen masennuksen, joka johtuu ihan aivokemian ja kehon kemikaalien tasapainon häiriöistä. Kaikille tätä reaktiota ei tule ollenkaan, esim. mulle morkkikset tai huonot fiilikset on täysin tuntemattomia vaikka joisin lomalla viikon aamusta iltaan - pelkkä kuvotus ja päänsärky päivän verran on seurauksena. Mieheni taas on näitä kemiallisen masennuksen saajia, jos se juo perjantaina kännit niin on seuraavaan keskiviikkoon morkkiksessa, surullinen, tuntee itsensä huonoksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leevi kirjoitti:
Juomisen pointti on saada nuppi sekaisin joka on kiva ja hauska tunne. <3 Harmi vaan ei kestä kauan, siksi alkoholi on paska huume.
Pahoittelut typoista. Puhelin ja ahdistus.