Tein aloituksen, että köyhän ei kannata nostaa opintolainaa
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Otin paljon lainaa ja maksoin sen valmistuttuani helposti pois. Ihan normaalissa työssä olen. Miksi tätä keskustelua hallitsee taas nuoria pelottelevat ihmiset?
Varmaan siksi, että viime vuosina Suomessa on moni uskonut, että on kansalaisoikeus opiskella maksuttomasti ja kokonaan muiden kustantamana itse vapaasti valitsemansa ja päättämäsnä korkeakoulu ja tai yliopistotutkinto. Opiskelua ei haluta nähdä tai pitää enää niinkään sijoituksena ja panostuksena tulevaisuuteen, johon pitäisi käyttää omaa taloudellista riskinottokykyä.
Mun lapseni on lukion viimeisellä luokalla, täyttänyt 18. Ollaan köyhä perhe, ja hän on sinnitellyt opintorahalla, toissakesän pienellä Tutustu työelämään ja tienaa-palkallaan sekä myymällä omaisuuttaan tän vuoden ilman lainaa. On siis siitä maksanut meille asumisen, ruoan jne. koska meidän on ollut pakko taloustilanteen vuoksi ne häneltä ottaa. Kesätöitä hän ei saanut viime kesänä eikä saa varmaan tulevanakaan, kun ei ole suhteita eikä pelaa joukkuepelejä tms. mitkä ilmeisesti katsotaan eduksi. Hakenut on useaan kymmeneen paikkaan, vain yhteen on nyt tullut haastattelukutsu. Lukion todistuksesta on tulossa hyvä, mutta nuoremme aikoo etsiä töitä jatko-opiskelun sijaan. Ei kuulemma halua velkaantua, kun kaikki muut tulonlähteet ovat tukossa. Ymmärrän sen. Surettaa silti, haluaisin auttaa mutta olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi alkuperäinen aloitus poistettiin, mutta olen täysin eri mieltä aloittajan kanssa. Vähävaraisen nimenomaan kannattaa nostaa opintolainaa. Se on erittäin halpakorkoinen ja lisäksi valtio kuittaa 40% yli 2500 euroa ylittävästä lainaosuudesta pois kunhan vain valmistuu ajoissa.
Mistä voit halvemmalla saadaa lainaa nykyään?
No minä maksan lainasumman lapsen tilille, jotta hänen ei tarvitsisi ottaa lainaa. Maksan koska voin. Olen köyhä pienipalkkainen entinen yh , mutta säästän omista menoistani. Elän melko vaatimattomasti.
Koskaan ei elämästä tiedä. Ja ei lainaa on aina parempi kuin lainaa. Lapsen opinnot kestävät 5-6 vuotta, joten parempi kun ei turhaan kuvittele hallitsevansa elämää ja opiskeluaikaansa täydellisesti, ettei viivytyksiä tule. Turhaa stressiä muutenkin vaativaan koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi alkuperäinen aloitus poistettiin, mutta olen täysin eri mieltä aloittajan kanssa. Vähävaraisen nimenomaan kannattaa nostaa opintolainaa. Se on erittäin halpakorkoinen ja lisäksi valtio kuittaa 40% yli 2500 euroa ylittävästä lainaosuudesta pois kunhan vain valmistuu ajoissa.
Mistä voit halvemmalla saadaa lainaa nykyään?
Kukaan ei voi etukäteen olla varma ettei tule sellaisia vaikeuksia tai sairauksia, jotka estävät valmistumasta tavoiteajassa.
Nostaa sen lainan ja laittaa sijoitustilille. Ei koske siihen. Jos valmistuu ajoissa, niin saa ison osan anteeksi. Silloin on tienannut sen. Jos ei valmistu, niin on olemassa ne rahat maksaa laina takaisin.
Niin pappabetalar ihmisille tuo onnistuu, ei köyhille
Ei ole meillä pappabetalar. Lapsi/nuori on säästänyt kaikki syntymästä asti lahjaksi saadut + kesätyörahat ja ne on sijoitettu vuosien ajan jo rahastoihin. Toki isänsä on hoitanut sijoittamisen. Nyt sitten 19v nuorella on kertynyt rahastoista n.25 000e. Syksyllä nuori aloittaa toivon mukaan yliopisto-opinnot ja ottaa opintolainaa täysimääräisenä ja tulee sijoittamaan ne isänsä avustuksella. Elämiseen ja opiskeluun hän tulee käyttämään niitä itse säästämiään rahoja. Tuon "keplottelun" avulla hän tulee "tienaamaan" usean tuhannen euron verran.
Kyse ei ole mistään elitistisestä rahaperheestä, vaan ihan kahden työssä käyvän hoitajan taloudesta (sh ja lh) ja kahdesta lapsesta. Mutta sitä rahaa voi siltikin osata käyttää viisaasti, kun ottaa vähän selville asioita.
Niin sulla meni kaikki suunnitellusti. Kaikilla meistä ei valitettavasti käy näin