Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hylätäänkö mun ääni eduskuntavaaleissa, koska tein ilmeisesti vääränlaisen ykkösen äänestyslipukkeeseen?

Vierailija
09.04.2019 |

Tajusin juuri, että tein sitten ilmeisesti vääränlaisen ykkösen äänestyslipukkeeseen. Voi prkl, olis pitänyt ilmeisesti tarkemmin katsoa siinä kopissa se ohjeistus niistä numeroista. Katsoin siis tämän iltalehden videon https://www.iltalehti.fi/iltv-eduskuntavaalit-2019/a/cf646341-a78f-45a1… ja mä siis tein juuri tuollaisen ykkösen, jossa on se väkänen ylhäällä ja se on siis kielletty tuon videon mukaan, eli mun ääneni ilmeisesti hylätään. Sitä alaviivaa en kylläkään tehnyt. Onko täällä vaalivirkailijoita tai muuten sellaisia, jotka tietävät hylätäänkö ääni tosiaan tuosta? Muut numerot olin tehnyt oikein.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä? Ääni hylätään, jos numerossa 9 on liian suora tuo alaspäin menevä viiva! Mihin helvetin numeroon sen muka voisi sekoittaa?! Äänestyskopissa ei edes ollut numeromallia! Oma ääneni on tuon takia ollut siinä ja siinä, onko mennyt läpi. Mielestäni piirsin viivan kaareksi, mutta en ole täysin varma.

Ei mene hylkyyn jos mitenkään saa selvää että onko se ysi, kasi vai kutonen. Harvoin on niin huonoa käsialaa etteikö saisi selvää.

Vierailija
22/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut laskemassa ääniä ja ei hylätty numeroita, jos ne olivat selkeästi tunnistettavissa. Jotkut tekevät kakkosenkin sillä yläkiemuralla ja kyllä nekin hyväksyttiin jos selvää sai.

Välillä harmitti, kun tuli vastaan lappuja, joihin oli numeron alle kirjoitettu huolellisesti ehdokkaan nimi, kun ne menivät hylkyyn. Ajattelin vaan, että ne ovat kuitenkin ihan vilpittömin mielin annettuja ääniä ja nyt menevät moisen mokan takia suoraan hylkyyn, vaikka jokaiselle on selvää, kenelle ääni on annettu. Ne laput joiden numeroista ei vaan ottanut selvää ja selkeät pilailuäänet eivät jääneet mieleen kaivelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laskenut ääniä, ja hylätäänhän se. Väkänen sekä sekoittaa helpommin seiskaan että voidaan tulkita muuksi kuin hyväksytyksi merkiksi. Ei niitä sydämiä ja hymiöitäkään hyväksytä!

On se vaikeaa piirtää ohjeen mukaan.

Vierailija
24/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, enhän mä sitä tosiaan ikinä tietää saa hylätäänkö vai ei ja en siis itseäni ole äänestänyt, kun en ole ehdollakaan :D Toisaalta tulkintaa varmaan helpottaa se, että tämän ehdokkaan vaalinumero on siis kolminumeroinen ja 7-alkuisia kolmenumeroisiahan ei ole, joten luulisi olevan aikaa selvää, että se ensimmäinen numero on ykkönen.

Tämä oli siis Ap

Vierailija
25/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon laskenut ääniä, ja hylätäänhän se. Väkänen sekä sekoittaa helpommin seiskaan että voidaan tulkita muuksi kuin hyväksytyksi merkiksi. Ei niitä sydämiä ja hymiöitäkään hyväksytä!

On se vaikeaa piirtää ohjeen mukaan.

Älä höpötä. Ääntä ei hylätä, jos numero on selvästi luettavissa. Jos vain mallien mukaiset numerot hyväksyttäisiin, äänistä hylättäisiin 2/3 tai enemmänkin.

Vierailija
26/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

Olen ollut laskemassa ääniä ja ei hylätty numeroita, jos ne olivat selkeästi tunnistettavissa. Jotkut tekevät kakkosenkin sillä yläkiemuralla ja kyllä nekin hyväksyttiin jos selvää sai.

Välillä harmitti, kun tuli vastaan lappuja, joihin oli numeron alle kirjoitettu huolellisesti ehdokkaan nimi, kun ne menivät hylkyyn. Ajattelin vaan, että ne ovat kuitenkin ihan vilpittömin mielin annettuja ääniä ja nyt menevät moisen mokan takia suoraan hylkyyn, vaikka jokaiselle on selvää, kenelle ääni on annettu. Ne laput joiden numeroista ei vaan ottanut selvää ja selkeät pilailuäänet eivät jääneet mieleen kaivelemaan.

Mikähän järki tuollaisessa säännössä on? Numero ja nimi varmaan kuitenkin täsmäsivät?

Jos numero ja henkilö eivät täsmäisi, niin sitten tietenkin ymmärtäisi. Mutta äänestäjä on varmaan halunnut olla oikein supersuperselkeä, joten tuntuu vähän hassulta että ääni sen takia hylätään.

Vierailija
27/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela -72 kirjoitti:

Mikähän järki tuollaisessa säännössä on? Numero ja nimi varmaan kuitenkin täsmäsivät?

Jos numero ja henkilö eivät täsmäisi, niin sitten tietenkin ymmärtäisi. Mutta äänestäjä on varmaan halunnut olla oikein supersuperselkeä, joten tuntuu vähän hassulta että ääni sen takia hylätään.

Tämä ohje on vuodelta 2015, eiköhän se päde edelleen.

Äänestyslippuun tulee merkitä vain ehdokkaan numero. Muut merkinnät aiheuttavat äänen hylkäämisen, vaikka numero olisi muuten merkitty oikein. Ainoastaan selventäviä merkintöjä voidaan hyväksyä. Niitä ovat piste numeron perässä tai numeron alleviivaus tai ehdokkaan nimen kirjoittaminen numeron lisäksi. Ehdokkaan numero on aina merkittävä, pelkkä nimi äänestyslipussa johtaa äänen hylkäämiseen.

Omilla äänestyspaikoillani on aina noudatettu tätä, eikä niitä ääniä ole tarkistuslaskennassakaan hylätty.

Vierailija
28/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätäänköhän ääni, jos lappuun teippaa setelin tipiksi äänenlaskijalle?