Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Puhe pilattu

närkästynyt
09.04.2019 |

Satuin pitkästä aikaa laittamaan sen kanavan nyt aamulla päälle. Luulin että olen varmaan eksynyt jollekin kaupalliselle huuhaakanavalle (nova, radio suomipop tms), studiossa kolme(?) nuorehkoa toimittajaa jauhamassa finglishiä ja olevinaan niin coolia ja trendikästä, kera tekonaurun. Pisteenä iin päälle tämän soopan väliin alkaa soimaa Kylie Minoguen renkutus.

Eikö tollasta paskaa ole joka kanavat täynnä, miksi on pitänyt Yle Puhe pilata. Kyllä niitä trenditietoisia nuoria riittää muille kanaville kuuntelijoiksi, Yle Puhe oli hyvä aiemmin, koska siellä ei juuri ton kaltasta menoa ollut, VAAN PUHEOHJELMIA JOITA JAKSOI KUUNNELLA.

Huhhei, morjes. Vaihdan taajuudet takaisin Yle Radio Suomeen.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa palautetta suoraan Yleen. Yle puhe kanava on tosiaan pilattu.

Vierailija
82/108 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sitä arkiaamuina kuunnellut, mutta kyllä siellä on edelleen puheohjelmia. Ainakin aina on sattunut olemaan kun minä olen kuunnellut. Harvakseltaan on tullut joku biisi väliin, se ei ole häirinnyt yhtään vaan sillä aikaa voi miettiä puheohjelmassa olleita juttuja.

Tuollaisten vajaiden ja hitaiden takia tarvitaankin sitten musiikkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kunnon Yle Puhe takaisin ja heti! 

Ei urheilua, ei teinijuonajien hölinää, eikä musiikkia. Ainoastaan asiallista puhetta.

Vierailija
84/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kerran Puheen toimittajat läpi, kaikki kolmi-nelikymppisiä. Ilmankos siellä käytetään mm. sanaa "cis-mies" ja "cis-nainen", jotka ovat ideologisesti latautuneita sanoja, eli propagandistisia.

Olen myös huomannut, että nämä nuoret toimittajat eivät ymmärrä toimittajan riippumattomuudesta mitään: toimittajan roolissa henkilön pitäisi yrittää olla objektiivinen eikä käyttää asemaansa oman maailmankuvan mainostamiseen. Puheen toimittajat luukuttavat koko ajan omia asenteitaan ainoina oikeina.

Lisäksi ennen Puheella ei ollut musiikkia, sitten alettiin soittaa nykyajan "adults rockia".  Tosi kapea-alaisia musavalintoja, ei klassikoita yhtään, ei eri genrejä vaan vain tätä adults rockia ja räppiä.

Sotaveteraani-isäni, 95 v, kuunteli Puhetta siihen saakka kun tätä musaa alettiin soittaa. Hän siirtyi kuuntelemaan paikallisradiota, josta tietysti puuttuu ne korkeatasoiset puheohjelmat. Minusta on ikävä, että Yle ei ota huomioon vanhempaa porukkaa, vaikka hurskastellen puhutaan vanhuksista ja erityisesti sotaveteraaneista. Vanhemmalle porukalle ei ole Puheen puolella juuri enää kuunneltavaa, se on suunnattu alle nelikymppisille. Kuitenkin hekin maksavat Yle-veroa. Onko tämä enää yhdenvertaista?

70-luvulla oli samantapainen tilanne Ylessä: se oli täynnä vasemmistolaisia toimittajia, ja suuri osa suomalaisista karsasti sitä.

Vierailija
85/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas osoitus intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta.

Vierailija
86/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas osoitus intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta.

Vierailija
87/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut YLE:lle palautetta pariin kertaan Puheen sisällöstä.

Niin myös vaimoni on tehnyt.

YLE:n onnistunein juttu on Areena sekä Elävä arkisto.

Tosiaan podcasteillahan voi poimia helmiä paskan seasta, mutta tyypillisin radion kuuntelutapani on kuunnella kiireisinä sesonkiaikoina työkoneen radiota/radiokuulosuojaimia.

Podcastien kanssa säätäminen ei oikein sovi siihen kuvioon.

Nyt on TV:n puolella joku nordic noir- buumi.

Kerran oli kaikilla kolmella kanavalla yhtä aikaa joku synkkä dekkari menossa.

Vierailija
88/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Miksi edes yksi kanava ei voi olla musiikista vapaa.

"Musiikista"

Vierailija
89/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin eri mieltä. Löysin Yle Puheen vasta nyt, aikaisemmin se tuntui todella etäiseltä mutta uskon että siihen vaikuttaa ikäkin. Olen aikaisemmin kuunnellut YleXää mutta nyt 29 vuotiaana sielläkin jutut menee yli. Olen pitänyt Yle Puheesta ihan hirmuisesti, hyvät juontajat, omaan makuun sopivaa musiikkia ja mielenkiintoisia ohjelmia (esim. se avaruusohjelma). Ainoa mistä en tykkää on se kansanradio -tyyppinen osio missä ihmiset soittaa huonolaatuisilla puheluilla paasausta. Saisi muuttua kokonaan whatsapp-ääniviesteiksi niin ei muutu höpönlöpö monologeiksi. Hyvä Yle Puhe, minusta olette saaneet uuden kuuntelijan!

Vierailija
90/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YlePuheen aamutoimitus pois Pasilasta!

Ei kiinnosta pätkääkään, millaista on ollut ajaa fillarilla Kalliosta duuniin.

Enemmän kiinnostaisi työmatka Hervannasta Tohloppiin tai Petoselta Kotkankalliolle.

Vierailija
91/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia kaivannut takaisin sitä vanhaa YLE Puhe-kanavaa. Sitä, jolta tuli radiodokumentteja, kuunnelmia jne. Nykyinen Puhe ei tarjoa minulle mitään. Urheiluohjelmien selostamiselle radiossa en ymmärrä.

Vierailija
92/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YlePuheen aamutoimitus pois Pasilasta!

Ei kiinnosta pätkääkään, millaista on ollut ajaa fillarilla Kalliosta duuniin.

Enemmän kiinnostaisi työmatka Hervannasta Tohloppiin tai Petoselta Kotkankalliolle.

Jos Helsingissä sataa, niin Suomessa sataa.

Vierailija
93/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä todeta että niinkin laadukas päivittäisohjelma kuin Päivä Tunnissa on poistunut ohjelmistosta yli kahdenkymmenen vuoden ikäisenä.

Oli erittäin hyödyllinen kuunnella iltaisin kun siinä summattiin päivän tärkeimmät uutistapahtumat ja aiheet. Myös ulkomaanreissuilla kuuntelin sen usein, alkuun maailmanradiolla ja myöhemmin netistä kun muuten ei raaskinut nettiä käyttää.

Kiitos Päivä Tunnissa ohjelman toimittajile näistä vuosista.

Vierailija
94/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen radiotoiminnan viihteellistäminen alkoi kanavauudistuksesta n. 2003 ja siitä lähtien on askel kerrallaan vajottu nykytilaan. Tuohon aikaan syntyi protestiliike Pro Yleisö ry, mutta nyt sellaista ei ole olemassa. Ihmiset vain tyytyvät ja radiojohtajat toteavat kuuntelijaluvuista, että tuntuuhan tämä yhä kelpaavan, kun parempaakaan ei ole tarjolla. Mitä järkeä on Ylessä jota ei erota kaupallisista mitenkään?

Vierailija
95/108 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen kuuntelijaprosentti kanavista on 2 % eli ei kovin hyvin onnistunut kanavauudistus. Ei alle kolmikymppiset varmaan juurikaan kuuntele radiota, ainakaan Yleltä, jollei sitä sisältöä tosiaan lapsellisteta vielä lisää. Eihän ne jaksa kuunnella pitkiä pohdintoja.

Yle 1 on vielä sivistynyt kanava, ja siellä osuus on muistaakseni 6 %.

Tosi on tietysti, että kun me vanhemman polven sivistyneet ihmiset väistytään, niin täytyyhän ylen jostain taikoa kuuntelijoita, eli siksi kosiskellaan nuoria. Siksi musavalinnatkin ovat niin ennustettavia ja tylsiä. Minusta olisi joskus kiva kuulla vaikka jotain maailmanmusiikkia tai vahja klassikoita, jazz-standardeja jne. Mutta kun se genre-valikoima on hyvin kapea. Ei uskalleta kokeilla uutta.

Vierailija
96/108 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle on perseestä!

Vierailija
97/108 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan tuntuu olevan jotain urheilua. Päivälläkin.

Vierailija
98/108 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Yle Puhe takaisin! Puhetta, ei säksänsäksän musiikkia joka paikassa ja aina.

Vierailija
99/108 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Puhe muka nykyään eroaa kaupallisista hölinöistä?

Vierailija
100/108 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kuulijoiden toiveita oteta huomioon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän