Aloin nyt syömään pakkoaamupalaa, tässä tulos
Yleensä juon aamuisin vain kahvia. Tuloksena älytön turvotus, housut kiristää ja olo on nuutunut ja väsynyt, kohtalotovereita? Olen siis kokeillut niin proteiini- ja rasvapainotteisempaa kuin perinteistä lautasmallin täyttävää aamiaista.
Kommentit (17)
En ole syönyt tylaamuina aamupalaa kymmeneen vuoteen ja en ala kovin helposti syömäänkään. Minulla ei ole silloin vielä yhtään nälkä, koska iltapala riittää hyvin. Syön viikonloppuisin aamupalan yleensä joskus 10-11 aikoihin ja se on aika ok aikataulu minulle.
Mä aloin heti lihoa kun aloin syödä aamupalaa, mikä ei ole yllätys: niin siinä tuppaa käymään kun lisää kaloreita. Jätin sitten aamupalat pois ja syön taas 3 kertaa päivässä: klo 13 lounas, klo 17 välipala, klo 21 päivällinen.
Pakkoaamupala siksi että media toitottaa nykyisin:
- syö ihminen aamupalaa. Syö. Syö. Vaikka yökkäisit, koska se on päivän tärkein ateria. Kuulitko, tärkein!
- syö ihminen monta ateriaa päivässä, koska niin laihdut. Monta täysipainoista lautasmalli-ateriaa. Koska kun opit syömään terveellisiä lautasmalleja niin laihdut
- syö ihminen kasviksia. Syö syö vaikka pierettää ja turvottaa. Kasviksia syömällä laihdut. Usko pois!
Ja sittenhän suomalainen syö. Lukee Iltamatin uutisia ja syö. Siitä syystä tuo ap:n aloitus
Vierailija kirjoitti:
- syö ihminen aamupalaa. Syö. Syö. Vaikka yökkäisit, koska se on päivän tärkein ateria. Kuulitko, tärkein!
- syö ihminen monta ateriaa päivässä, koska niin laihdut. Monta täysipainoista lautasmalli-ateriaa. Koska kun opit syömään terveellisiä lautasmalleja niin laihdut
- syö ihminen kasviksia. Syö syö vaikka pierettää ja turvottaa. Kasviksia syömällä laihdut. Usko pois!Ja sittenhän suomalainen syö. Lukee Iltamatin uutisia ja syö. Siitä syystä tuo ap:n aloitus
Nuo on taas noita itseoppineiden ravitsemusneuvojien, personal trainerien ties minkä neuvoja. Varsinaiset akateemisesti koulutetut ravitsemusterapeutit on yleensä ihan eri linjoilla. Itse yllätyin tästä, kun menin sellaiselle laihdutus- ja ärtyvän suolen asioiden takia. Olin jo puolustuskannalla, että a) minä en halua syödä aamupalaa, se kuvottaa ihan fyysisesti ja b) en halua alkaa puputtamaan jotain muutaman tunnin välein, johan siinä hampaatkin menee.
Ravitsemusterapeuttihan oli sitä mieltä, että aikuiselle ihmiselle riittää ihan hyvin 3 ateriaa päivässä jos itsestä siltä tuntuu, eikä aamupalaa ole mikään pakko kenenkään syödä. Että se on luonnostaan iltarytmisillä ihmisillä aika yleistäkin, ettei aamulla tee ruokaa mieli, ja silloin voi ihan vapaasti painottaa syömisensä enemmän kohti iltaa. Kokonais-kalorinsaanti ratkaisee, ei syömisen kellonaika tai tiheys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- syö ihminen kasviksia. Syö syö vaikka pierettää ja turvottaa. Kasviksia syömällä laihdut. Usko pois!Ja sittenhän suomalainen syö. Lukee Iltamatin uutisia ja syö. Siitä syystä tuo ap:n aloitus
Nuo on taas noita itseoppineiden ravitsemusneuvojien, personal trainerien ties minkä neuvoja. Varsinaiset akateemisesti koulutetut ravitsemusterapeutit on yleensä ihan eri linjoilla. Itse yllätyin tästä, kun menin sellaiselle laihdutus- ja ärtyvän suolen asioiden takia. Olin jo puolustuskannalla, että a) minä en halua syödä aamupalaa, se kuvottaa ihan fyysisesti ja b) en halua alkaa puputtamaan jotain muutaman tunnin välein, johan siinä hampaatkin menee.
Ravitsemusterapeuttihan oli sitä mieltä, että aikuiselle ihmiselle riittää ihan hyvin 3 ateriaa päivässä jos itsestä siltä tuntuu, eikä aamupalaa ole mikään pakko kenenkään syödä. Että se on luonnostaan iltarytmisillä ihmisillä aika yleistäkin, ettei aamulla tee ruokaa mieli, ja silloin voi ihan vapaasti painottaa syömisensä enemmän kohti iltaa. Kokonais-kalorinsaanti ratkaisee, ei syömisen kellonaika tai tiheys.
Kerrankin järjen ääni, ei tainnut olla mikään terkkari tai diabeteshoitaja.
Housujen kiristyshän ei johdu siitä pullapitkosta minkä pupellat työpaikalla.
Aamupalana puuroa, 3 munaa ja iso banaani ollut jo vuosia mulla. Litteä vatsa ja vatsapalikat erottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin järjen ääni, ei tainnut olla mikään terkkari tai diabeteshoitaja.
Ei, kävin TV:stä tutulla Anette Palssalla (oli Olet mitä syöt -ohjelmassa aikoinaan). Ja olen saanut hänen neuvoillaan sekä vatsan rauhoittumaan että laihtunut 16 kg, vaikka ihan vaan sitä virallisterveellistä on ja saa vielä rentoilla itselle tärkeissä asioissa, ja ainakin kokeilla kaikenlaista mitä haluaa (esim. kun ehdotin 5:2 pätkäpaastoa, hän sanoi ettei kokeilusta haittaa ole - se ei kuitenkaan mulle sopinut lopulta vaan aiheutti ahmintahimoja paastopäivän jälkeen). Mutta joo en syö aamupalaa, en ole luopunut hiilareista, en joudu syömään kevyttuotteita jne. mitä yleensä liitin laihtumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ja raikasta puhetta vihdoinkin!
Siskoni on juuri tällainen vähintään neljän tunnin välein syövä aneemisen ja kuivuneen näköinen viisikymppinen nainen, joka jaksaa jokaisesaa juttelussa toitottaa aamupalan syömättömyydestäni. Minä en ole siis syönyt aamupalaa kymmeneen vuoteen arkiaamuisin ja olen elämäni kunnossa, aina terve ja kaikki arvot ovat labrakokeillakin säännöllisesti todistettu täydellisiksi. Siskoni taas on tosiaan sellainen kuiva ryppyinen ja aina ties missä flunssassa oleva nainen, jonka on pakko noudattaa orjallista ruokarytmiään vuodesta toiseen. Hänen aamu alkaa aina viimeistään 7:30 tuhdilla aamupalalla ja siitä päivä rytmittyy neljän tunnin välein ruokailuun välipaloineen.
Hän tehköön mitä haluaa ja minä niin kuin teen, mutta on helppo nähdä kumpi on terveemmän näköinen.
Aamulla voi tankata hyviä hiilareita, juoda tuoremehua, syödä hedelmän. Illalla proteiinipitoista ruokaa, ei liikaa rasvaa ja jotakin mikä auttaa ruoansulatuksessa, esimerkiksi piparminttuteetä.
Vierailija kirjoitti:
Housujen kiristyshän ei johdu siitä pullapitkosta minkä pupellat työpaikalla.
Aamupalana puuroa, 3 munaa ja iso banaani ollut jo vuosia mulla. Litteä vatsa ja vatsapalikat erottuu.
En syö edes viikossa kolme munaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla voi tankata hyviä hiilareita, juoda tuoremehua, syödä hedelmän. Illalla proteiinipitoista ruokaa, ei liikaa rasvaa ja jotakin mikä auttaa ruoansulatuksessa, esimerkiksi piparminttuteetä.
Tästäkin osa on eri mieltä. Osa sanoo että proteiinit on hyvä syödä aamulla, ja taas hiilarit illalla koska ne lisäävät serotoniinin eritystä, mikä rauhoittaa ja väsyttää, mikä on hyvä ennen nukkumaanmenoaikaa muttta huonompi ennen työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Tai aamulla voi olla tankkaamatta mitään.
Ei kaikki sovi kaikille. Toiset on esim. sitä mieltä, että pitää syödä päivän aikana useita pieniä aterioita. Itselläni taas se ei toimi enkä väkisin ala noudattamaan jonkun suositusta, kun selkeästi huomaan, ettei se edistä hyvinvointiani. Jos sulle ei aamupala käy, niin syöt sitten myöhemmin.
Mä taas aloitin 16:8 pätkäpaaston reilu kuukausi sitten ja lakkasin syömästä aamiaista. Hyvä ja energinen olo, vaatteet pyörii päällä ja painoa lähtenyt 6 kiloa. Olin aina kuvitellut etten voisi olla ilman aamiaista mutta tämä on ollut tosi helppoa.
Tyhmähän olet kun väkisin syöt :) Kuka muuten sut siihen pakottaa?