Sipilä: "mansikkamaat ja muut vastaavat työpaikat eivät pyöri ilman orjatyövoimaa"
Kommentit (14)
Oletko valmis maksamaan 5 kg mansikkalaatikosta 90 e?
Kesämökkipaikkakunnan mansikkatilallinen totesi, että hän on heti valmis maksamaan paremmat urakkapalkat, kun asiakkaat maksaa mansikoista sen verran enemmän, että palkat ja sivukulut saadaan katettua.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkipaikkakunnan mansikkatilallinen totesi, että hän on heti valmis maksamaan paremmat urakkapalkat, kun asiakkaat maksaa mansikoista sen verran enemmän, että palkat ja sivukulut saadaan katettua.
Tottahan tuo on. Eihän niitä mansikoita voi myydä tappiolla. Ei olisi mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
No se tilallinen poimikoot itse mansikkansa sitten.
Onneksi ei ole mikään pakko ostaa mansikoita. Jää orjatyötä tukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se tilallinen poimikoot itse mansikkansa sitten.
Tai olkoot kasvattamatta mansikoita, niitä saa Puolasta edullisesti ja kolibakteeritkin on mukavasti mukana.
Kun minä olin nuori ysärillä, me pomittiin mansikkaa, harvennettiin sokerijuurikasta ja siivottiin leirintäalueita. Niillä rahoilla juotiin opiskelutalvi kaljaa. Hyviä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Urakalla poiminen on ok kun siihen on edellytykset. Jos pelto on huonotuottoinen, on hävytöntä poimittaa sitä urakkapalkalla.
Mikään tuote ei saa olla tuotettu orjatyöllä!
Syököön isännät mansikkansa, jollei poimijat saa kohtuullista palkkaa.
Kunnon palkka työstä, se on ainoa oikea tyyli. Jos viljelijällä ei ole varaa maksaa tai ei itse perheensä kanssa poimi mansikoita pois pellolta, niin voi voi
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
https://www.iltalehti.fi/iltv-eduskuntavaalit-2019/a/956569c1-6200-4af4…
siinä
Eipä ole enää huono omatunto siitä, että ostan mansikat ulkomaisina pakasteena. Tiedä sitten jostain Puolan työoloista...
Sitä tämä halpuutus on. Ruoka pitää halpuuttaa, polttoaine, koneet ja lannoitteet kallistuvat.
Työvoimavaltaisella alalla ei jää muuta leikattavaa kuin työvoimakulut.
Sitten kun se ei enää onnistu, pistetään pillit pussiin ja tuodaan mansikat Puolasta.
Siinäpä on Juhalle puuhasteltavaa kesäisen istuntotauon ajaksi. Ei tarvitse värkkäillä tyhjänpäiväisiä apiloita tallissa, vaan voi olla aidosti hyödyksi.