Vuorotyö ja kaverit, vituttaa!
Pakko avautua nyt teille :D
Teen 3-vuorotyötä, ystäväni eivät. Työaikojen vaihtelu on kovin rankkaa, ystäväni eivät tätä aina ymmärrä sopiessamme tapaamisia. Ehdotetaan lapsenhoitokeikkaa yövuorojen väliin, illanistujaisia ilta- ja aamuvuoron väliin ym, eikä aina ymmärrettä miksi en pääse paikalle, tai olen kuulemma hankala, kun joutuu minun takiani miettiä niin tarkasti aikatauluja.
Kaiken huipuksi tänään olimme sopineet erään ystäväni kanssa tapaamisen klo 12 minun yövuorojeni väliin. Tämä siksi, ettei ystävälleni tule taas sellainen olo, että mennään vain minun töideni mukaan. Jouduin siis laittaa kellon soimaan klo 10.30, jolloin ehdin nukkua alle 3 tuntia. Kellon lähestyessä kahtatoista tämä ystävä sitten ilmoittaakin, että on lähdössä ensin miehensä kanssa salille, että nähdään sitten iltapäivällä sen jälkeen?!?Turhaa jäi siis unet lyhkäisiksi ennen tämän päivän yövuoroa.. Muita vuorotyöläisiä, joiden lähipiiri ei ymmärrä työn rankkuutta?
Kommentit (12)
Täällä. Siksi nautin ylhäisestä yksinäisyydestä, on niin väsynyt koko ajan ettei edes ehdi potemaan yksinäisyyttä. Rajoja kehiin vaan. Sulla on oikeus mennä sun omassa rytmissä.
Ehdotetaan lapsenhoitokeikkaa? Eli sinua käytetään vain omiin itsekäisiin tarpeisiin? Ystävät kyllä ymmärtää ja joustaa.
JEP! Ja itse joustaa omasta aikataulusta ja mielenrauhasta jotta kaikki olisivat tyytyväisiä, ja sitten ei kuitenkaan osata kunnioittaa toisen aikaa ja perutaan tai vaihdellaan viimetinkaa aikoja. Kysynpähän vaan että kuka normitöissä oleva olisi valmis lähtemään esimerkiksi ennen omaa aamuvuoroaan klo 04:30 aamukahville kanssasi koska sinä itse pääsit yötöistä, tai sunnuntaina klo 22:00 iltateelle ennen sun duuneja? Aivan, ei kukaan, koska sitten menis rytmi ihan sekaisin! Että semmosta. Pieni avautuminen kans :D
Vierailija kirjoitti:
JEP! Ja itse joustaa omasta aikataulusta ja mielenrauhasta jotta kaikki olisivat tyytyväisiä, ja sitten ei kuitenkaan osata kunnioittaa toisen aikaa ja perutaan tai vaihdellaan viimetinkaa aikoja. Kysynpähän vaan että kuka normitöissä oleva olisi valmis lähtemään esimerkiksi ennen omaa aamuvuoroaan klo 04:30 aamukahville kanssasi koska sinä itse pääsit yötöistä, tai sunnuntaina klo 22:00 iltateelle ennen sun duuneja? Aivan, ei kukaan, koska sitten menis rytmi ihan sekaisin! Että semmosta. Pieni avautuminen kans :D
Hah täytyypä joskus ehdottaa heille tuollaisia aikoja, niin ehkä ymmärtävät miltä tuntuu :D ap
Eikö ole kuitenkin kiva, että kutsutaan ja ehdotetaan? Siis jos vaihtoehtona olisi, että jättäisivät sut ihan kutsutta ja ehdotuksitta, kun ajattelisivat puolestasi, ettei sulle kuitenkaan sovi kun oot vuorotyöläinen.
Ei mulla tarvinnut kuin olla 2-vuorotyö joista aina 2/3 viikonloppua lisäksi työssä, niin eipä siinä oikein sosiaalista elämää kenenkään kanssa vietettykään. Kaverit ja ystävät ovat karsiutuneet noina vuosina ja nykyisin ei ole ketään (puolison lisäksi). Työ valitettavasti pyörittää yksittäisen elämää paljon. Ei siinä auta kuin sopia tarpeeksi ajoissa sille vapaalle viikonlopulle jotain yhteistä tekemistä ja jos sellaisiin alkaa tulla paljon toisten peruutuksia, niin heippa sitten vaan sellaisille kavereille.
Lyhyellä varoajalla tehdyt muutokset ovat ajattelemattomuutta. Vaikkei kaveripiirissä vuorotyöläisiä olekaan, niin onhan yhteisten juttujen sopiminen aikamoista taiteilua. Viimeksi varasin kaverin kanssa pöydän ja infosin muita ajan sekä paikan suhteen. Paljon helpompi kuin koittaa sovitella isommalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tavattoman monet kerrat istuttu ABC kahvilla viiden aikaa aamusta, kun parempaa aikaa ei ole löytynyt :D
Noin se vaan menee suurimman osan kaverien kanssa. Ystävät sit erikseen. Isommassa elämänmuutoksessa sit huomaa, et noi kaverit vaan jää. Ei kannata ottaa isompaa stressiä siitä et, ihmisillä vaan on tapana maksimoida oma hyöty. Pohjimmiltaan siitä tossakin kyse.
Irtisanoudu ihmeessä, niin sosiaalinen elämäsi voi paljon paremmin.
Voi ei! Symppaan sua täysin. Itse teen myös vuorotyötä ja kaverit on muissa hommissa. Eivät ymmärrä, että minun pitää ilmoittaa työvuorotoiveista 1-2kk etukäteen, jos haluan tietyn viikonlopun vapaaksi. Lisäksi teen mielelläni su pitkiä vuoroja (tietty!) ja kaverit valittaa, että takiani ei voi suunnitella mitään spontaanisti.