Mitä konkreettista olet tehnyt ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi?
Mä en ole tehnyt mitään, koska en koe olevani mikään ilmaston vihollinen. Kierrätän, ajan omalla polttomoottoriautolla julkisen liikenteen puuttuessa. Syön lihaa, mutta en lennä lomilleni, enkä muutenkaan. En ostele turhia tavaroita, vältän myös turhaa pakkausmateriaalia niin pitkälle kuin mahdollista.
Kommentit (11)
Olen vähentänyt lihansyöntiä huimasti. Lihaa enää kerran, kaksi viikossa.
Lisäksi ostan vaatteita todella harvoin. Tosin niin olen toiminut melkein koko elämäni, nyt olen vaan saanut shoppailemattomuudelleni järkevän syyn huonon omantunnon sijasta. Ennen siis koin jotain ihme syyllisyyttä siitä että kuljen vuosikausia samoissa vaatteissa, nyt se onkin kääntynyt hyveeksi.
Lisäksi olen muutenkin alkanut kiinnittää huomiota turhan tavaran ostoon, esim. muovitavaraa ostan enää vain 100% todelliseen tarpeeseen.
En mitään, koska ei voisi vähempää kiinnostaa mitä kuolemani jälkeen tälle planeetalle tapahtuu.
Tilannut tuotteita Saksasta, ostanut Etelä-Amerikkalaisia viinaksia, hankkinut katalysaattorittoman auton, palannut valaistuksessa hehkulamppuihin.
-Ostan 90% vaatteet kirpputorilta. Joskus on pakko ostaa esim.takki uutena kun kirpparilta ei vaan yksinkertaisesti löydy tms.
-Lajittelen jätteet.
-En omista autoa joten kävelen tai pyöräilen ja esim.bussilla kuljen pari kertaa vuodessa.
-Olen lisännyt kasvisten syöntiä ja vähentänyt punaisen lihan kulutusta
-Emme heitä ruokaa juurikaan roskiin
-Kerään roskia luonnosta ja ympäristöstä
-Mietin asioita myös ilmaston kannalta eli se on mukana kun tekee päätöksiä asioissa liittyivät ne mihin tahansa
Paljon olisi vielä parannettavaa ja toivoisin muovinkeräys-roskista esim. omaan taloyhtiöön jne.
Hiilijalanjälkeni oli 2900 kun keskiverto oli noin 7400 joten ihan hyvällä tiellä olen tämän suhteen mutta aina voi parantaa kaikessa.
Ilmastovouhotus on iso vitsi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/882f844…
En mitään enkä tuskin tee. Tosin tuskin olen pahemmin aiheuttanut mitään ilmastonmuutosta.
Ilmasto muuttuu vaikka tekisimme mitä. Se on luonnon sisäänkirjoitettu koodi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastovouhotus on iso vitsi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/882f844…
Näinhän se on mutta matematiikka ja logiikka ei ole ilmastovoihottajien vahvinta alaa. Pääasia on että voi tuntea sisällään kuplivan kun uskottelee itsellensä tekevänsä jotain merkittävää.
En mitään, koska elämäntapani on luonnostaan sellainen, että hiilijalanjälkeni on aina ollut huomattavasti keskivertoa pienempi. Olen kuullut paheksuvia mielipiteitä siitä, että varmasti minäkin voisin vielä nipistää jostakin. Varmasti voisinkin, mutta vain niin, että pudottaisin asuntoni lämpötilaa terveellisen rajan alapuolelle tai luopuisin niistä paristakin liha-ateriasta, jotka syön kuukaudessa - siinä, missä yhtä paljon nipistävä keskiverto pitäisi yhä 21 lämpöastetta kotonaan ja söisi lihaa monta kertaa viikossa.
En tarkoituksella tee mitään ensisijaisesti ilmasto mielessä.
Roskat menee kolmeen osaan: tavalliset roskat, paperi ja biojäte. Tämä nyt vain tuntuu kätevimmältä.
En juuri matkustele enkä ole koskaan lentänyt, mutta syy ei ole se etten haluaisi. En uhraa halujani ilmaston takia vaan muista syistä (uskalluksen puute, säästeliäisyys).
Käyn kirppareilla, mutta rahan kannalta sitä ajattelen.
Ilmastoasioita pidän teoriassa tärkeänä, ja jos jaksan raahautua äänestämään, niin äänestän ehdokasta, joka myös ajattelee niin. Ei ole realistista, että kaikki toimisivat ilmastoystävällisesti, ellei valintoja myös ohjata oikeaan suuntaan ulkopuolelta. Ei vain kehotuksina ja tiedottamisena, vaan sillä että oikeiden valintojen tekeminen tulee helpommaksi tai jopa lähes automaattiseksi.
Miksi pitäisi tehdä jotain?
Paras asia sitten edellisen jääkauden.