Miehen savon murre häiritsee
Kuulostan pinnalliselta, mutta ei mahda mitään. Kiinnostuin yhdestä miehestä, mutta en vielä siinä vaiheessa tiennyt että hän puhuu häiritsevän vahvalla Pohjois-Savon murteella... Puhukaa mut nyt ympäri tästä etten hylkää hyvää (?) miestä tuon takia :(
Kommentit (35)
Oulun tai savo, juu ei ikinä. :-|
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Miten sanotaan "jätä se sika" Savon murteella?
Nakkoo jo mäkkeen se röhkö.
Asun Kuopiossa, mutta ani harvoin kuulee oikeaa Savon murretta. Valitettavasti murteet kuihtuvat, kun nuoremmat puhuvat ns yleiskieltä. Murteet ovat rikkaus. Niin se pitäis nähdä ja kokea.
No miksi pitäisi ihminen murteen takia hylätä?
Sehän on hienoa, että joku puhuu aitoa murretta.
Minä puhun oulua.
Murteet kuolevat, jos ei niitä arjessa käytä.
Ns. murteellapuhumistatahtumat ovat nautettavaa lässytystä, arjessa kieli pysyy elävänä.
Eläpä kehtoo. Onko siulla piässä jottai muuta vikkoo?
Minä olen skipannut yhden miehen murteen takia. Yritin ajatella kuten sinä, mutta mitä enemmän sitä kuuntelin, sitä enemmän se häiritsi.
Mua ärsyttää mun miehen etelä-pohojalaanen murre. Ihan järkyttävää kuunneltavaa. Rakas on tuo silti, ja pari lastakin on saatu aikaan. Mutta silti tuo murre ärsyttää, ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Miten sanotaan "jätä se sika" Savon murteella?
Annappa tuon turjakkeen männä
Jep. Tämä oli yksi syy miksi itse siirryin Kuopiosta paremmille apajille. Kun on koko nuoruutensa kuunnellut tyhjää puhetta ja jahnausta, joka ei johda mihinkään, niin lopulta kaipaa muuta. Lapseni puhuvat Rauman murretta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää mun miehen etelä-pohojalaanen murre. Ihan järkyttävää kuunneltavaa. Rakas on tuo silti, ja pari lastakin on saatu aikaan. Mutta silti tuo murre ärsyttää, ihan joka päivä.
Soon pareen opetella puhumahan ihimistenlailla.
Yhyremmukaanen puheemparsi koko talohon!
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tämä oli yksi syy miksi itse siirryin Kuopiosta paremmille apajille. Kun on koko nuoruutensa kuunnellut tyhjää puhetta ja jahnausta, joka ei johda mihinkään, niin lopulta kaipaa muuta. Lapseni puhuvat Rauman murretta.
Juice-vainaa sanoikin: "En ole ilinä tavannut verbaalisesti lahjatonta savolaista.
Muuten lahjattomia kyllä."
Jänskä huomio murteista:
Minulla on/oli tätejä, jotka muuttivat täältä Pohjois-Pohjanmaalta ympäri Suomea.
Yksi puhui Turun-, toinen Kainuun, kolmas Karjalan murretta.
Yksi jäi kotiseudulle, mutta otti miehen Keski- ja Etelä-Pohjanmaan rajalta ja alkoi puhua miehensä tavoin.
Jänskä huomio murteista:
Minulla on/oli tätejä, jotka muuttivat täältä Pohjois-Pohjanmaalta ympäri Suomea.
Yksi puhui Turun-, toinen Kainuun, kolmas Karjalan murretta.
Yksi jäi kotiseudulle, mutta otti miehen Keski- ja Etelä-Pohjanmaan rajalta ja alkoi puhua miehensä tavoin.
No voe elämä on siullahhii ropliema. Voesit vaekka kasvoo aekuiseks.
😂😂 Tää on IHANA! 😂😂