Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Ja niitä sais varmaan jostain valistusjärjestöltä ilmaiseksikin.
Toivottavasti kumppani ties.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn töissä, teen lähihoitajana päivätyötä eli palkka ei päätä huimaa. Olen kärsinut vakavasta unettomuudesta 10 vuotta eli ratkaisuni ei ole hakea vuorotyötä lisien toivossa, sillä uneni on elämässäni lähes tärkeintä, sen puute todella sairastuttaa.
Mutta köyhää on, minulla ei ole varaa ostaa uusia silmälaseja ja vanhat ovat rikki joten kuljen ilman laseja huonolla näöllä. Niskani ovat todella jumissa, jopa niin että työterveyslääkäri ihan kauhistui siitä, minua pyörryttää ja huimaa niskoistani johtuen, mutta hierojalle ei ole varaa, kuin ehkä lokakuussa jos saan säästettyä.
2 lasta on ja yritän kaikkeni, että heidät saisin puettua ja ruokittua.
En tiedä vastasiko joku jo tähän. Mutta zenni opticalilta saa hyvälaatuisia silmälaseja kahdella kympillä, joissa on jo heijastuksenestot yms.. Moniteholasit saa alle satasella. Jos pystyt vaikka vähitellen säästämään pari kymppiä, ja hakemaan ilmaisen reseptin laseihin specssaverssilta tms. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin asuntolassa ja kävin pe ja la yöllä keräämässä tyhjät pullot ja vein ne viikolla kauppaan ja ostin tonnikalaa ja makaroneja.
Tuo tonnikalailluusio on jännä juttu, purkkitonnarihan on kallista evästä, kilohinnaltaan yli 10 euroa. Monenlaista lihaa saa paljon halvemmalla, ja fileenä vielä. Tänään oli kaupassa lohtakin fileoituna 9 eur kg, sinkkusiivu ei paljoa maksanut.
Aikoinaan tonnikala oli halpaa muuhun lihaan verrattuna. Silakkaa voi löytää 5€/kg. Halvin tapa saada proteiinia on valmistaa ruokaa kuivatuista pavuista/linsseistä. Yhdestä linssipaketista riittää useammaksi päiväksi.
Seuraan vähävaraisen näköisiä ihmisiä kaupassa ja vaadin heitä ostamaan itselleni vessapaperia. Itse en tuhlaa rahaani paperiin, josta voi maksaa jopa 38 senttiä rullalta.
Eilen sain yh-äidin ja opiskelijapojan itkemään kiristyksilläni, mutta sain useamman rullan.
t. vessapaperista EN maksa
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää kun luen näitä. Meillä on vaalit tulossa. Miettikää tarkkaan ketä äänestää. Itse äänestän vasemmistoliittoa, sillä on nähdäkseni eniten halua parantaa vähäosaisimpien asemaa.
Niin, oikeastihan kyse on vaan siitä, kuinka ne varat kohdennetaan. Onhan Suomessa ryhmiä, jotka saavat 4-5 kertaa päivässä ruoan valmiiksi eteen kannettuna ja muutkin kulut maksetaan. Vasemmistoliitto käsittääkseni kannattaa myös tällaista toimintaa? Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.
Miksi kaikki Suomessa nälkää näkevät eivät voi ruokailla valtion laskuun, tätä en ymmärrä. Suomi on jo pitkään ollut hyvinvointivaltio vain osalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, meillä saatettiin wc-paperin sijaan pyyhkiä peppu sanomalehdellä ja käytettyjä sukkia käytettiin siivousrätteinä. Nykyään en ole erityisen köyhä, mutta joskus saatan olla liian pihi. Karsin äskettäin meikkejä, joista vanhimmat olivat jopa 10 - 15 vuotta vanhoja. Säilyttelen tyhjiä tuotepakkauksia, pahvilaatikoita ja pakkausmateriaaleja, vaikka tilaa ei paljon ole. Olen myös tehnyt tuota, että tyhjennän pölypussia, jotta ostoväli harvenisi. Joskus myös lakaisen lattiat ennen imuroimista, jotta pölypussi täyttyisi hitaammin.
Vinkki: pölypussiin reikä pohjaan tyhjennystä varten ja jesarilla kiinni, toimii !
Viljelimme porkkanoita ja perunoita koko takapiha täyteen. Asumme siis rivitalossa .
Kummatkin säilyy hyvin viileässä.
Tein työpaikalla vaihtokaupan : otin mukaani papereita , jotka piti tuhota.
Kastoin ne sulatettuun lumeen, jota oli leveässä ammeessa. Olinleikannut maitotölkkejä ja tein papereista halkoja. Paperimassat kuivasin ja käytin niitä puun korvikkeena.
Tuhkat laitoin säästöön. Syksyllä, kun sato oli kerätty, käänsin takapihan ympäri ja lannoiti tehtiin tuhkalla.
Tarpeeksi kun syö porkkanaa, tämä näkyy naamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.
Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)
Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.
Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.
Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.
Kuinka huono palkka sinulla on?
Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.
Itsellä jää saman verran ja suunnilleen sama vuokrakin. Saan myös asumistukea 250 e sekä lapsilisän 120 e ja elatustuen 200 e. Eli yhteensä 570 tulee noista lisää. Unohdit mainita ne?
Elämiseen ja laskuihin jää siis n 1100 e kk. Me elämme hyvin lapseni kanssa. Ihmettelen mihin rahasi käytät? Minulla jää säästöönkin joka kk ja kaupasta voin ostaa mitä haluamme.
Suomi on lampaiden maa, tai ehkä köyhien köyhyys on jatkunut niin pitkään että siitä on seurannut tylsistyminen, aivojen vaurioituminen huonon ravinnon ja kehnojen elämäntapojen takia. Tämähän toki sopii vallassa olevalle keskiluokalle ja heidän edustajilleen, eivät ne köyhistä piittaa pätkääkään.
Rikkaat taas elävät ihan omissa maailmoissaan, he tuskin ovat edes samaa ihmislajia kuin köyhät luuserit.
Katsokaapa mitä Ranskassa tapahtuu kun ihmiset eivät ole tyytyväisiä elintasoonsa: ihmiset nousevat barrikadeille sen puolesta että voisivat elää ihmisarvoisesti. Alkaa kapina. Suomessa köyhät ovat hiljaisia hissukoita, heidän elämänsä menee ohi joutavassa senttien laskemisessa, loputtomassa kituuttamisessa avustuksien varassa. Kaikkein köyhimmät eivät saa edes niitä, koska eivät ymmärrä/voi tai halua niitä hakea.
Täysin ilman tuloja ja yhteiskunnan apua Suomessa elää tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä. He elävät toisten ihmisten kustannuksella, kerjäämällä, roskisten varassa tai rikollisuudella. Heillä ei käytännössä ole myöskään terveydenhuoltoa, esim. hampaat saavat mädäntyä suuhun eikä lääkityksiä mahdollisiin sairauksiin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laosuudessani yksinhuoltajaäitini kanssa odotettiin usein vuorokauden vaihtumista tukien maksupäiväksi. Klo 24 jälkeen näkyi raha tilillä ja usein lähdettiin sen jälkeen nakkikioskille syömään. Näin äiti sai lapset ruokittua.
Lähikaupasta ostettiin irtomyynnistä sämpylöitä ja laskettiin meille lapsille yksi per naama. Puolikas aamuksi ja puolikas iltapalaksi. Näin saattoi mennä monta päivää.
Nyt itse hyväpalkkaisessa työssä, eivätkä minun lapseni edes tiedä mitä on köyhyys. Minä kyllä muistan.
Äitisi tavasta näkyi, miksi köyhyys pysyi perheessä. Nakkikioskinakit maksoivat huomattavasti enemmän kuin kaupasta ostetut ja itse keitetyt. Sämpylät ovat todella kalliita, joten leivän tai näkkileivän ostaminen lapsille olisi ollut järkevämpää.
Ei tullut mieleesi, että näillä lapsilla oli NÄLKÄ? He odottivat siis vuorokauden vaihtumista, että rahat tulivat tilille ja syöksyivät ostamaan syötävää. Olisiko heidän sinun mielestäsi pitänyt odottaa vielä seuraavaan päivään, lähteä aamulla kouluun tyhjin vatsoin? Kaupat tuskin ehtivät olla auki ennen koulun alkamista. Näkee, ettei ihmiset osaa ajatella asioita käytännön kannalta, ollaan vaan heti sormi ojossa tuomitsemassa. Ainoa paikka, mistä saattoi ostaa vielä yöllä ruokaa, oli varmaan tuolloin nakkikioski. Ja siellä tuskin olisivat myyneet keittämättömiä nakkeja, en usko.
Varmasti lapsilla oli nälkä. Joka kuukausi. Vuodesta toiseen äidin ratkaisujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole joutunut varastamaan, ilman kaikkea pärjää lopulta pitkäänkin. Imuria en käytä muutenkaan, vaikka sellaisen omistankin, en tiedä saako siihen pusseja jostain edes. Pystyn paastoamaan, mutta jos kauppaan pääsee (itse en välttämättä pääse montaa kertaa kuussa), niin toisaalta makaroni ei hirveitä maksa, sitä kannattaa ostaa varastoon rahaa saadessa reippaasti. Johan viidellä pussilla kuukauden pärjää jos oikein tiukkaa tekee. Joka toisen viikon voi vaikka paastota.
Niin helppoa on yksinäisellä minimieläkeläisellä onneksi.
Pölypussia voi tyhjentää käsin,ei tarvitse uutta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laosuudessani yksinhuoltajaäitini kanssa odotettiin usein vuorokauden vaihtumista tukien maksupäiväksi. Klo 24 jälkeen näkyi raha tilillä ja usein lähdettiin sen jälkeen nakkikioskille syömään. Näin äiti sai lapset ruokittua.
Lähikaupasta ostettiin irtomyynnistä sämpylöitä ja laskettiin meille lapsille yksi per naama. Puolikas aamuksi ja puolikas iltapalaksi. Näin saattoi mennä monta päivää.
Nyt itse hyväpalkkaisessa työssä, eivätkä minun lapseni edes tiedä mitä on köyhyys. Minä kyllä muistan.
Äitisi tavasta näkyi, miksi köyhyys pysyi perheessä. Nakkikioskinakit maksoivat huomattavasti enemmän kuin kaupasta ostetut ja itse keitetyt. Sämpylät ovat todella kalliita, joten leivän tai näkkileivän ostaminen lapsille olisi ollut järkevämpää.
Ei tullut mieleesi, että näillä lapsilla oli NÄLKÄ? He odottivat siis vuorokauden vaihtumista, että rahat tulivat tilille ja syöksyivät ostamaan syötävää. Olisiko heidän sinun mielestäsi pitänyt odottaa vielä seuraavaan päivään, lähteä aamulla kouluun tyhjin vatsoin? Kaupat tuskin ehtivät olla auki ennen koulun alkamista. Näkee, ettei ihmiset osaa ajatella asioita käytännön kannalta, ollaan vaan heti sormi ojossa tuomitsemassa. Ainoa paikka, mistä saattoi ostaa vielä yöllä ruokaa, oli varmaan tuolloin nakkikioski. Ja siellä tuskin olisivat myyneet keittämättömiä nakkeja, en usko.
Varmasti lapsilla oli nälkä. Joka kuukausi. Vuodesta toiseen äidin ratkaisujen vuoksi.
Tässä hieno prototyyppi monien köyhien rahankäytöstä.Pienellä murto-osalla rahaa olisi saanut ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitto kelan toimeentulotuen puhelinpalveluun. Jonossa 10minuuttia ja "pahoittelemme pitkittynyttä ruuhkaa". "Puhelunne tallennetaan."
Haluan kysyä hakemukseni tilasta ja seitsemän päivän jälkeen mukaan tulisi päätös tehdä ---eikä näy mitään.
(Haluan tietää, ehdinkö saada lääkket viikonlopuksi.) eli kysyin mikä on hakemukseni tila ja onko kaikki siis hakemuksen suhteen ookoo. Jännittää vietävästi.
Olen jo luovutamassa ja lopettassa puhelun kun yllättäen
ystävällinen naisääni vastaa, kysyy tietoni ja kertoo siten että päätös on tehty, muttei hän voi kertoa siitä mitään koska "se ei ole vielä lainvoimainen".
Kysyin että voiko hän edes sanoa senverran, onko se myönteinen vai kielteinen.
Pahoitteli jälleen ettei voi kertoa edes sitä koska päätös ei ole vielä lainvoimainen. Pitää vaan malttaa odottaa yön yli jolloin päätös näkyy tiedoissani, sillä sitä ei voi käydä ennen sitä läpi millään lailla.
Huomenna torstai ja meillä ei ensi yönä nukuta.
Jänskättää liikaa saako viikonlopuksi lääkkeet.
Miksi edes kannatti soittaa, ihan lannistunut olo ,sillä jatkuva stressi päätöksistä ja niiden odottelusta vie kaiken ilon.
Jotkut ajatelkaa, vielä kadehtii tällaista.
Mikä ihmeen lainvoimaisuus :) päätös näkyy heti puoliltaöin ei tarvii koko yötä jännittää
En ymmärrä minäkään miksi hän ei voinut käydä päätöstä läpi siinä puhelimitse? Mikä ihmeen lainvoimaisuus? Hyvä tietää että päätös näkyy puoliltaöin.
Päätös ilmeisesti tehty tänään, jolloin käsittelijä voi vielä sitä muuttaa, siksi ei kerrottu. Huomenna ei enää voi muuttaa.
Mikä ihmeen vastaus tuo oli?
Tarkastellaanpa tarkemmin antamaasi vastausta. "Käsittelijä voi vielä muuttaa päätöstä, ei käyty läpi hakemusta, odotettava yön yli, sillä käsittelijä ei voi yön jälkeen muuttaa."
Miten se vastaa , en ymmärrä, siihen ettei asiakkaan hakemusta voinut esimerkiksi käydä läpi ja kertoa mikäli esimerkiksi kaikki tarvittavat tiedot oli kohdallaan? Tai koska tt-tuki-päätös on odotettavissa.
Monella on tosiaan lääkkeiden saanti kiinni ko päätöksestä.
Mikä funktio ko puhelinpalvelulla ylipäänsä on mikäli siihen ei vastaa "käsittelijä itse joka voi muuttaa päätöstään" vaan asiakaspalvelija joka kertoo ettei voi lainmukaan kertoa mitään koska ei ole tämä "käsittelijä".
Se vastaukseni on kirjoitettu juuti ennen kuin vastausaika sulkeutuu. Kiinnititkö siihen mitää huomiota?
Minähän en todellista syytä tiedä miksi asiaa ei käyty läpi. Tiedän kuitenkin sen, että jos päätös tehdään tänään ja ilmeneekin jotain joka olisi pitänyt huomioida, voidaan päätös peruuttaa vielä samana päivänä kuin se on tehty. Seuraavana päivänä sama ei ole mahdollista, joten asiakaspalvelija voi kertoa päätöksestä tarkemmin.
Mietipä tilannetta, että asiakaspalvelija olisi käynyt päätöksen läpi ja se olisi esim. ollut hakijan kannalta suotuisa. No, käsittelijä huomaakin että asia b jäi huomioimatta ja peruuttaa päätöksen koska niin voi vielä samana päivänä tehdä. Uusi päätös ei olisikaan kerrotun mukainen.
Miltä luulet asiakkaasta tuntuvan jos puhelinpalvelussa on kerrottu asia näin ja päätöksen saatuaan asia onkin aivan toisin??
Ehkä myös puhelinpalvelussa on eri ihmiset sen takia, että käsittelijä ehtii käsitellä niitä hakemuksia eikä vastailla puhelimeen, jolloin kenties käsittelyajat hidastuvat. Just guessing.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu välttämättä köyhyydestä, mutta en ikinä muista ostaa pölypusseja joten vanhan tyhjentely tuttua. Suodatinpussit loppuu aina yhtäkkiä, joten talouspaperia, välillä nenäliinoja tai jopa wc-paperia pussia korvaamaan.
Joskus köyhyydessä olen etsinyt kaikki pullot ja hilut. Hävetti maksaa sillä kombolla. Joskus opiskelijana varastin töistä kahvipaketin, koska silloinen poikaystävä käski 😀
Ei varmaan kannata käyttää talouspaperia tai nenäliinaa suodattimena. Niistä saattaa liueta epäterveellisiä aineita tai niin ainakin luulen. Osta kestosuodatin varalle. Sellainen ei paljon maksa.
Kyllä talouspaperi käy,joku kahviasiantuntija sanoi valkaistua paperia paremmaksi kuin valkaisematonta.Luulin että olisi toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö? Miksihän lapsilla oli nälkä?? Juuri äidin valintojen vuoksi. Kun tuet tulee tilille niin tuhlataan se nakkikioskille ja tehdään muita huonoja valintoja kaupassa.. Eikä mietitä miten sen tuen saisi riittåmään koko kuukaudeksi, ettei taas tarvitsisi lasten nälissään odotella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö? Miksihän lapsilla oli nälkä?? Juuri äidin valintojen vuoksi. Kun tuet tulee tilille niin tuhlataan se nakkikioskille ja tehdään muita huonoja valintoja kaupassa.. Eikä mietitä miten sen tuen saisi riittåmään koko kuukaudeksi, ettei taas tarvitsisi lasten nälissään odotella...
Lopeta tuo jankkaus, ei kuulu ketjun aiheeseen millään tavalla. Uskon kuitenkin, että sinäkin olet jossain elämäsi vaiheessa tehnyt jonkun huonon ratkaisun, et ole niin töydellinen, että sinulla olisi vara arvostella toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, jos olisi jättänyt parit irtosämpylät ostamatta niin sillä rahalla olisi saanut sen 80 sentin nakkipaketin. Mutta ehei, mennään snagarille ja ostetaan ateriat 10-20 eurolla.
Monen köyhän ongelma on juuri tuo suunnitelmattomuus. Ei sitä rahaa voi kuluttaa tukipäivänäkään holtittomasti. Ja snagariateria nimenomaan on sitä holtittomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo jankkaus, ei kuulu ketjun aiheeseen millään tavalla. Uskon kuitenkin, että sinäkin olet jossain elämäsi vaiheessa tehnyt jonkun huonon ratkaisun, et ole niin töydellinen, että sinulla olisi vara arvostella toisia.
Täydellisyyskortti? Ei tarvitse olla täydellinen tajutakseen, että jos rahat ovat niin tiukalla että lapsille ei riitä ruoka, vanhempi tekee jotakin todella tyhmästi. Kuten syö ulkona.
Lapset pitäisi olla puolilta öin jo nukkumassa, ei heilumassa grillillä. Säästyneillä rahoilla olisi voinut tehdä aamulla kunnon ruokaa, niin ei olisi lapsilla enää nälkä.
Lapsiperheköyhyys on tätä osaamattomuutta, tuhlataan rahat hömppään ja sitten itketään, miten lapsilla on nälkä.
Tuo tonnikalailluusio on jännä juttu, purkkitonnarihan on kallista evästä, kilohinnaltaan yli 10 euroa. Monenlaista lihaa saa paljon halvemmalla, ja fileenä vielä. Tänään oli kaupassa lohtakin fileoituna 9 eur kg, sinkkusiivu ei paljoa maksanut.