Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maaliskuuhun mennessä maksuhäiriöitä 400 000 suomalaisella !

Vierailija
07.04.2019 |

Ihmisillä ei ole varaa maksaa laskujaan !
Milläs maksat kun olet ilman palkkaa työssä ettet menetä työttömyyskorvaustasi!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2bff055-5609-45b8-aa6a-e6ec024c8d9a

Kommentit (229)

Vierailija
61/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa ei pidä vinguttaa sitä luottokorttia ja ottaa pikavippiä toisensa perään. Minulle ei ainakaan ole ikinä tullut yhtään yllättävää laskua. Aina ne on ihan omia ostopäätöksiä ollut minkä seurauksena lasku tullut.

t. suu säkkiä myöden

Miksi just näiden pitää aina ängetä keskusteluun jotka nimenomaan eivät tiedä aiheesta selvästi mitään, eikä ole kokemusta :D mainitsen nyt vain muutaman mahdollisen syyn satojen syiden joukosta, josta velkaantumisen lumipallo voi lähteä vierimään: homekiinteistön ostaminen, työkyvyn äkillinen menettäminen, yrittäjänä konkurssiin ajautuminen, asuntopalo, tukiverkkojen puuttuessa vaikka työauton hajoaminen voi saada ajautumaan pikavippikierteeseen, päätöksien viivästyminen tukia odotellessa, kun vuokranmaksu sen sijaan ei odota jne... Elämä on täynnä sattumanvaraisia muuttujia, joiden omalle kohdalle sattumista on mahdotonta ennakoida, joten onnekkaammat kermaperseet voi etsiä ihan muut keskustelut joista ymmärtävätkin jotain :D

Mutta näitä samoja ongelmia on ollut kymmeniä vuosia, mutta vasta nyt asia on räjähtänyt käsiin. Miksi? Miten ihmiset selvisin ennen pikavippejä? Eihän ne ole montaa vuotta edes olleet? Velaksi ostaminenkin on aika tuore ilmiö. Miten ihmiset selvisivät? Aina on sairastuttu ja konkurssejq on ollut, mutta miksi nyt niitä on 400 tuhatta?

Näiden perinteisten syiden lisäksi on tullut muitakin syitä. Se on tosiasia.

Vierailija
62/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti tilanteita kuten yllättävä työttömyys, joku vakava sairaus jne. Mutta pääasiassa ihmiset vain elävät yli varojensa ja velkaantuvat ottamalla vippiä vipin perään. Eli kyllä syy on näissä ihmisissä itsessään. Kaikenmaailman puolusteluja ja tekosyitä kyllä esitetään mutta syy on siinä että olen velkaantunut koska elän elämää johon minulla ei ole varaa.

Sekä työttömyyteen että vakavaan, pitkäaikaiseen sairauteen voi varautua. Terv. nimim. ainakin minulta se onnistui. Nuo kaksi asiaa kohtasi minut samaan aikaan ja 10 vuotta myöhemmin on luottotiedot edelleen tallessa ja säästöjä pankkitilillä.

Kerro miten koko elämänsä hyvin pienillä tuloilla elänyt ihminen, jolla ei ole mahdollisuutta säästää koskaan, varautuu näihin asioihin?

Köyhä voi järkevästi elämällä tulla toimeen velkaantumatta, mutta mihinkään suureen odottamattomaan yllätykseen ei voi taloudellisesti varautua. Rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

Mutta kelahan korvaa hoidot ja myös kuljetukset hoitoihin, jos ne ovat kaukana. 

Kela-taksissa on 25 euron omavastuu. En tiedä koskeeko niitä, jotka käyvät monta kertaa viikossa esim. syöpähoidoissa...?

Riippuu varmaan ihan tapauskohtaisesti. Muistan tapauksen, jossa henkilö mursi jalkansa ja sai ilmaiset taksimatkat niin sairaalaan, kuin myös silloin töihin (kun teki istumatöitä). En tiedä onko muuttunut, mutta luulisi, että kela kyllä korvaa taksin tai jos ei korvaa, niin viimeistään toimeentulotuki kyllä korvaa. Koska eihän voida kuvitella, että henkilö jolla on hyvinkin vakava syöpä ja ei pysty liikkumaan voisi kulkeutua sinne hoitoihin bussin avulla. Mutta taas nuo ovat hyvin tapauskohtaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on itsenä lo-pettaminen.

Vierailija
64/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tilanteessa ei pidä vinguttaa sitä luottokorttia ja ottaa pikavippiä toisensa perään. Minulle ei ainakaan ole ikinä tullut yhtään yllättävää laskua. Aina ne on ihan omia ostopäätöksiä ollut minkä seurauksena lasku tullut.

t. suu säkkiä myöden

Miksi just näiden pitää aina ängetä keskusteluun jotka nimenomaan eivät tiedä aiheesta selvästi mitään, eikä ole kokemusta :D mainitsen nyt vain muutaman mahdollisen syyn satojen syiden joukosta, josta velkaantumisen lumipallo voi lähteä vierimään: homekiinteistön ostaminen, työkyvyn äkillinen menettäminen, yrittäjänä konkurssiin ajautuminen, asuntopalo, tukiverkkojen puuttuessa vaikka työauton hajoaminen voi saada ajautumaan pikavippikierteeseen, päätöksien viivästyminen tukia odotellessa, kun vuokranmaksu sen sijaan ei odota jne... Elämä on täynnä sattumanvaraisia muuttujia, joiden omalle kohdalle sattumista on mahdotonta ennakoida, joten onnekkaammat kermaperseet voi etsiä ihan muut keskustelut joista ymmärtävätkin jotain :D

Kaikki, jokainen noista syistä on vältettävissä kun huolellisesti miettii kuvion etukäteen.

Velkaantuminen on ihan aina elämänhallinta tai mt-kysymys.

Nii just terveyden pettäminen tai työauton hajoaminen ihan selvästi kertoo ongelmista elämänhallinnassa ja mielenterveydessä :D toivottavasti edes ymmärrät miten typerältä vaikutat laukoessasi tommosia aivopieruja. Etippä joku muu keskustelu mihin sulla on jotain annettavaakin.

Työauton korjaa työpaikka. Ei siihen työntekijän tarvitse laittaa rahaa. 

Luotin että luetun ymmärtämisen taitoa löytyisi sen verran että ymmärretään että tässä tarkoitetaan työautolla, autoa jolla käydään töissä, eikä työpaikan omistamaa autoa. Mutta ei se kaikille avaudu yksinkertaisinkaan asia näköjään.

Miksi sitä pitää kutsua työautoksi, jos se on vain auto jota käytetään muuhunkin ,kuin autoon? Yleisemmin työautolla tarkoitetaan autoa, joka on firman auto, jossa työskennellään. Työauto on usein lyhenne työsuhdeautosta.

Tyhmäkin ymmärtää että auton käyttötarkoitus tiivistettiin ”työautoksi” alkuperäisessä asiayhteydessään siksi että vältyttäisiin niiltä turhilta länkytyksiltä ettei auto ole mikään ”pakollinen meno”. Mutta eipä toiminut kun yksinkertaiset läkyttäjät ovat silti jo mielipuuhassaan pilkun kimpussa :D

Ehkä fiksu olisi kirjoittanut, että "auto, jota tarvitsen päästäkseni töihin" niin ei olisi tullut sekaanuksia? :) ehkä hyvä muistaa ensikerralla? 

Ehkä fiksu käy lukemassa sen alkuperäisen kommentin jossa tuosta mystisestä ”työautosta” mainittiin, niin huomaat miten hyvin tuo pikku viisastelusi kirjoitusasuun istuukaan. Ainut sekaanus on päässäsi.

Jos hoidat talouttasi samalla tavalla, kuin keskustelet ihmisen kanssa jostain asiasta, mistä olette eri mieltä niin en ehkä yhtään ihmettele, miksi olet joutunut ulosottoon. Toisen mollaaminen sen takia, että he ovat eri mieltä jonkun sanan käytön kanssa kertoo aika paljon ihmisestä ja impulsiivisuuden hallinnasta. 

Tuollainen asiayhteydessään ihan helposti ymmärrettävään sanaan takertuminen siinä määrin että itse aihe menee kokonaan ohi, viittaa aspergeriin. Ei ole ulosottoa, eikä muutakaan isompaa ongelmaa taloudessa, silti kykenen ymmärtämään ihmiselon monet käänteet jotka voivat valmiiksi huonossa lähtötilanteessa olevan syöstä raiteiltaan. Siitä keskusteleminen tuntuu jokseenkin hyödyllisemmältä kuin vääntää rautalankaa siitä mitä ”työauto” kenellekkin tarkoittaa.

Vierailija
65/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on uo:ssa 50000e ainakin velkaa enkä aatellu maksaa pois. Oottelen että vanhenee, sen aikaa olen työtön. Siellä on niin luotot, puh.laskut entiset vuokrat ym. ei haittaa. :D Tulen nykyisin hyvin toimeen.

Vierailija
66/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. suu säkkiä myöden

Kaikki, jokainen noista syistä on vältettävissä kun huolellisesti miettii kuvion etukäteen.

Velkaannuin kun sairastuin vaikeaan syöpään.

Se oli ihan oma vika tää syöpä.

Toivon samaa sinulle.

Minulla on säästöjä tätä tilannetta varten, minulla nimittäin on jo syöpä. Saan myös hoitoa toisten veronmaksajien, eli yhteiskunnan kustantamana. Olen aina, nuoresta asti, pitänyt suun säkkiä myöden, ja laittanut säästöön pahan päivän varalle, ja nyt se päivä tuli.

Yhtään pikavippiä tai mitään lainaa en ole syövän myötä joutunut ottamaan, eivätkä muutkaan osastoilla joilla olen ollut.

Asiat on järjestetty muutoin, säästöjen ja kulutuksen säätämisen myötä.

Huonoja ovat nyt nämä selitykset.

Vettu mikä omahyväinen kus-ipää  !

Sulla on varmaan paljon kavereita?

Vierailija
67/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. suu säkkiä myöden

Nii just terveyden pettäminen tai työauton hajoaminen ihan selvästi kertoo ongelmista elämänhallinnassa ja mielenterveydessä :D toivottavasti edes ymmärrät miten typerältä vaikutat laukoessasi tommosia aivopieruja. Etippä joku muu keskustelu mihin sulla on jotain annettavaakin.

Uskotko ihan oikeasti, että kaikkien näiden 400 tuhannen maksuhäiriön takana on sairaus tai rikki mennyt työauto? Monessa tilanteessa on huonoa tuuria, mutta tätä nykyhetken tilannetta, ei selitetä pelkästään huonolla tuurilla tosiaankaan.

Vierailija
68/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti tilanteita kuten yllättävä työttömyys, joku vakava sairaus jne. Mutta pääasiassa ihmiset vain elävät yli varojensa ja velkaantuvat ottamalla vippiä vipin perään. Eli kyllä syy on näissä ihmisissä itsessään. Kaikenmaailman puolusteluja ja tekosyitä kyllä esitetään mutta syy on siinä että olen velkaantunut koska elän elämää johon minulla ei ole varaa.

Sekä työttömyyteen että vakavaan, pitkäaikaiseen sairauteen voi varautua. Terv. nimim. ainakin minulta se onnistui. Nuo kaksi asiaa kohtasi minut samaan aikaan ja 10 vuotta myöhemmin on luottotiedot edelleen tallessa ja säästöjä pankkitilillä.

Kerro miten koko elämänsä hyvin pienillä tuloilla elänyt ihminen, jolla ei ole mahdollisuutta säästää koskaan, varautuu näihin asioihin?

Köyhä voi järkevästi elämällä tulla toimeen velkaantumatta, mutta mihinkään suureen odottamattomaan yllätykseen ei voi taloudellisesti varautua. Rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

Mutta kelahan korvaa hoidot ja myös kuljetukset hoitoihin, jos ne ovat kaukana. 

Kela-taksissa on 25 euron omavastuu. En tiedä koskeeko niitä, jotka käyvät monta kertaa viikossa esim. syöpähoidoissa...?

Kyllä heidän täytyy maksaa 25e omavastuu per siivu, ja takaisin saman veran. Kunnes maksukatto täyttyy . Eli jos potilas asuu kaukana syöpäklinikasta hän kustantaa matkoista aina osan itse.

Vierailija
69/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uo:ssa 50000e ainakin velkaa enkä aatellu maksaa pois. Oottelen että vanhenee, sen aikaa olen työtön. Siellä on niin luotot, puh.laskut entiset vuokrat ym. ei haittaa. :D Tulen nykyisin hyvin toimeen.

Eli olet loisinut muiden rahoilla. Toivottavasti, joku päivä joku kuluttaa sinun rahasi ja tuotteesi tai palveluksi ja jättää maksamatta.

Vierailija
70/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. suu säkkiä myöden

Työauton korjaa työpaikka. Ei siihen työntekijän tarvitse laittaa rahaa. 

Luotin että luetun ymmärtämisen taitoa löytyisi sen verran että ymmärretään että tässä tarkoitetaan työautolla, autoa jolla käydään töissä, eikä työpaikan omistamaa autoa. Mutta ei se kaikille avaudu yksinkertaisinkaan asia näköjään.

Miksi sitä pitää kutsua työautoksi, jos se on vain auto jota käytetään muuhunkin ,kuin autoon? Yleisemmin työautolla tarkoitetaan autoa, joka on firman auto, jossa työskennellään. Työauto on usein lyhenne työsuhdeautosta.

Tyhmäkin ymmärtää että auton käyttötarkoitus tiivistettiin ”työautoksi” alkuperäisessä asiayhteydessään siksi että vältyttäisiin niiltä turhilta länkytyksiltä ettei auto ole mikään ”pakollinen meno”. Mutta eipä toiminut kun yksinkertaiset läkyttäjät ovat silti jo mielipuuhassaan pilkun kimpussa :D

Ehkä fiksu olisi kirjoittanut, että "auto, jota tarvitsen päästäkseni töihin" niin ei olisi tullut sekaanuksia? :) ehkä hyvä muistaa ensikerralla? 

Ehkä fiksu käy lukemassa sen alkuperäisen kommentin jossa tuosta mystisestä ”työautosta” mainittiin, niin huomaat miten hyvin tuo pikku viisastelusi kirjoitusasuun istuukaan. Ainut sekaanus on päässäsi.

Jos hoidat talouttasi samalla tavalla, kuin keskustelet ihmisen kanssa jostain asiasta, mistä olette eri mieltä niin en ehkä yhtään ihmettele, miksi olet joutunut ulosottoon. Toisen mollaaminen sen takia, että he ovat eri mieltä jonkun sanan käytön kanssa kertoo aika paljon ihmisestä ja impulsiivisuuden hallinnasta. 

Tuollainen asiayhteydessään ihan helposti ymmärrettävään sanaan takertuminen siinä määrin että itse aihe menee kokonaan ohi, viittaa aspergeriin. Ei ole ulosottoa, eikä muutakaan isompaa ongelmaa taloudessa, silti kykenen ymmärtämään ihmiselon monet käänteet jotka voivat valmiiksi huonossa lähtötilanteessa olevan syöstä raiteiltaan. Siitä keskusteleminen tuntuu jokseenkin hyödyllisemmältä kuin vääntää rautalankaa siitä mitä ”työauto” kenellekkin tarkoittaa.

Ehkä sinun kannattaisi mennä lukemaan lisää aspergerista, jos sanan, jota käytetään usea eri asiaa viittaamaan ymmäretään eri osapuolien kannalta eri tavalla tarkoittaa saman tien aspergeria. En ymmärrä tätä sinun jatkuvaa tarvetta yrittää mollata toisia ihmisiä. Kun ihmiset voivat käyttää työautoa niin autona, jolla mennään töihin, työssä käytettävänä autona tai työn puolelta saadulta autolta. Kun tälläinen väärinymmärrys tulee, niin kannattaako sen sijaan lähteä haukkumaan ihmisiä väärinymmärryksestä ja yrittää kääntää asiaa niin, että se toinen henkilö on täysin väärässä sen sijaan, kun asiallisesti kertoa tarkoittaneensa autoa jolla ajetaan töihin? 

Kuten aikaisemmin voidaan lukea, henkilö totesi, että työauton korjaa työpaikka. Toinen henkilö alkaa vastaamaan siihen heti hyökkäävästi ja toista mollaavasti. 

Sen sijaan että kirjoitat enää lisää näitä mollaustekstejä (joista selvästi saat jotain mielihyvää) niin sovitaan, että ymmärrämme väärinkäsityksen ja ehkä tulevaisuudessa ihmiset osaavat arvata, mistä on kyse tai kirjoittaa selkeämmin. Tai parhaassa tapauksessa selvittää väärinkäsitykset ilman, että toisten lukutaitoa tai muuta aletaan moittimaan :)

Vierailija
71/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  Olen aina, nuoresta asti, pitänyt suun säkkiä myöden, ja laittanut säästöön pahan päivän varalle, ja nyt se päivä tuli.

Yhtään pikavippiä tai mitään lainaa en ole syövän myötä joutunut ottamaan,

eivätkä muutkaan osastoilla joilla olen ollut. [/quote]

Eräällä syöpäosotolla tosiaan oli eräs tapaus joka kierteli kyselemässä kaikkien potilaiden lainoista ja pikavipeistä.

Jotenkin törkeä tyyppi. Ihmiset siinä kivuissaan ja peloissaan niin tämä siinä utelemassa että ootko joutunu ottaman pikavippiä. Kaikki siihen tietysti että ei ja heippa.

Ajattelin että jos tulee minun kohdalleni utelemaan , isken nokkaan.

Vierailija
72/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi kurjaa lukea näitä kommentteja joissa maksuhäiriömerkintäiset arvostellaan ihmissaastaksi ja ymmärrys toisen tilannetta kohtaan on nolla. Minä olen aina ollut tarkka rahan kanssa, en ole koskaan elänyt yli varojeni. Sitten tapahtui yksi jos toinenkin asia jotka johtivat siihen, että oli pakko ottaa lainaa että sain pidettyä katon pääni päällä ja ruokaa kaappiin. Nuo olivat sellaisia asioita, joille en itse mitään voinut. Menetin hötäkässä luottotietoni, nyt elän asian kanssa koska minkäs enää sille voin. Odottelen, että maksuhäiriömerkintä poistuu rekisteristä jotta voin taas elää "normaalia elämää". Onneksi sain pitää tärkeimmät asiat eli terveyden, rakkaat lemmikkini ja kodin. 

Miksi et kerro tarkemmin mitä tapahtui?

Pointti on monilla ollut, että useisiin asioihin on voitu puuttua ennen kuin maksuhäiriömerkintä on tullut. Suomessa on kuitenkin niin paljon tukia, että jos osaa hoitaa taloutensa niin ei sitä maksuhäiriömerkintää helposti saa. 

Asian tarkemmin puiminen kun ei enää muuta sitä, että sain maksuhäiriömerkinnän. Minäkin yritin kaikkeni, yritin hakea apua Kelasta, kirkolta, ystäviltä, perheeltä ja mistä lie vielä, mutta sain merkinnän silti. Tuo että "jos asiansa kunnolla hoitaa niin maksuhäiriömerkintää ei saa" on juuri sellaisen puhetta, joka ei asiasta sen paremmin tiedä.

Exäni oli kurja ihminen josta paljastui pettäjä, jätti minut kiinni jäätyään niin että kontolleni jäi iso osa yhteisiä laskuja, vuokraa jne. Jouduin maksamaan niitä niin, että rahaa ei jäänyt elämiseen ja koska en saanut rahallista apua mistään, jouduin ottamaan pikalainaa jotta sain vuokran maksettua niin etten joutuisi kadulle. Vuokranantaja oli siis yksityinen. Korot noissa laskuissa ovat tunnetusti todella kovat ja pahimmillaan sitä joutui ottamaan lisää pikalainaa jotta sai edellisen laskun kuitattua. Siinä se kierre sitten jo onkin valmiina. Lopulta isovanhemmat lupasivat antaa rahaa lainaan ilman korkoja tai muita, että maksaisin takaisin kun tilanne helpottaa. Heidän oli tarkoitus maksaa jo pitkään roikkuneet laskut, mutta jokin niistä oli unohtunut maksaa jolloin merkintä lopulta tuli voimaan kuitenkin. 

Toivoisin oikeasti että te, jotka väitätte että maksuhäiriömerkintä on aina omaa saamattomuutta, miettisitte uudelleen että kuinka moni ihan oikeasti tahtoo elää sen merkinnän kanssa eikä todella tekisi kaikkensa estääkseen sen? Tietysti on niitäkin jotka eivät vain välitä, mutta väitän että iso osa ihmisistä ajattelee kuin minä; eivät mistään hinnasta halua menettää luottotietojaan. Joskus elämä vain menee aivan päin vastoin kuin on suunnitellut ja silloin sitä viimeistään ymmärtää, miten typerää on tuomita niitä joiden kengissä ei ole kävellyt päivääkään. 

Vierailija
73/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikkien meidän iloksi olet vielä hengissä ja muistuttamassa kuinka kaikkeen voi varautua! Siis siitä pitkäaikaisesta sairaudesta josta selvisit täysin velattomana...

Vierailija
74/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto ei ole synonyymi sanalle maksuhäiriö.  Ulosotossa vielä enenmmän ihmisiä, vuoden 2018 lopussa noin 511 900

"Vuoden 2018 aikana oli ulosoton perintätoimien kohteena 577 013 velallista, mikä on 3,4 % enemmän kuin edellisvuonna. Velallisista luonnollisia henkilöitä oli 518 967"  https://findikaattori.fi/fi/35

Olosotto ei siis sinänsä johda maksuhäiriömerkintään. 

Vierailija
75/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. suu säkkiä myöden

Uskotko ihan oikeasti, että kaikkien näiden 400 tuhannen maksuhäiriön takana on sairaus tai rikki mennyt työauto? Monessa tilanteessa on huonoa tuuria, mutta tätä nykyhetken tilannetta, ei selitetä pelkästään huonolla tuurilla tosiaankaan.

Kukaan ei ole väittänyt että maksuhäiriöt selittyisivät pelkästään kahdella, kuudella tai kymmenelläkään syyllä. Syitä ongelmien eskaloitumiseen on varmasti juuri niin monta kun on maksuhäiriöisiäkin. Osa on aiheuttanut itse ongelmansa, jotkut tilanteet taas lähtevät käsistä vaikka henkilö kuinka hyvin yrittäisi asiansa hoitaa. Mutta tämän aiheen keskustelut tuntuvat edelleen vetävän puoleensa lähinnä vain niitä kellä itsellään on mennyt asiat kuin strömsössä, ja keskusteluun osallistumisen ainut motiivi on päästä leijumaan omalla onnistumisellaan ja ylemmyydentunnollaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että elämää ei ole kenellekkään käsikirjoitettu, toisilla on paremmat eväät repussa selvitä vastaantulevista tilanteista kuin toisilla edes kovasta yrityksestä huolimatta.

Vierailija
76/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Olen aina, nuoresta asti, pitänyt suun säkkiä myöden, ja laittanut säästöön pahan päivän varalle, ja nyt se päivä tuli.

Yhtään pikavippiä tai mitään lainaa en ole syövän myötä joutunut ottamaan,

eivätkä muutkaan osastoilla joilla olen ollut. [/quote]

Eräällä syöpäosotolla tosiaan oli eräs tapaus joka kierteli kyselemässä kaikkien potilaiden lainoista ja pikavipeistä.

Jotenkin törkeä tyyppi. Ihmiset siinä kivuissaan ja peloissaan niin tämä siinä utelemassa että ootko joutunu ottaman pikavippiä. Kaikki siihen tietysti että ei ja heippa.

Ajattelin että jos tulee minun kohdalleni utelemaan , isken nokkaan.”

Ei siellä mitään kysellä, jutellaan kun hoito menee sisään. En utele, mutta yleisesti on puhetta tullut kunkin omasta tilanteesta mm mahdollisen siten tulemisen vuoksi.

Vierailija
77/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi kurjaa lukea näitä kommentteja joissa maksuhäiriömerkintäiset arvostellaan ihmissaastaksi ja ymmärrys toisen tilannetta kohtaan on nolla. Minä olen aina ollut tarkka rahan kanssa, en ole koskaan elänyt yli varojeni. Sitten tapahtui yksi jos toinenkin asia jotka johtivat siihen, että oli pakko ottaa lainaa että sain pidettyä katon pääni päällä ja ruokaa kaappiin. Nuo olivat sellaisia asioita, joille en itse mitään voinut. Menetin hötäkässä luottotietoni, nyt elän asian kanssa koska minkäs enää sille voin. Odottelen, että maksuhäiriömerkintä poistuu rekisteristä jotta voin taas elää "normaalia elämää". Onneksi sain pitää tärkeimmät asiat eli terveyden, rakkaat lemmikkini ja kodin. 

Miksi et kerro tarkemmin mitä tapahtui?

Pointti on monilla ollut, että useisiin asioihin on voitu puuttua ennen kuin maksuhäiriömerkintä on tullut. Suomessa on kuitenkin niin paljon tukia, että jos osaa hoitaa taloutensa niin ei sitä maksuhäiriömerkintää helposti saa. 

Asian tarkemmin puiminen kun ei enää muuta sitä, että sain maksuhäiriömerkinnän. Minäkin yritin kaikkeni, yritin hakea apua Kelasta, kirkolta, ystäviltä, perheeltä ja mistä lie vielä, mutta sain merkinnän silti. Tuo että "jos asiansa kunnolla hoitaa niin maksuhäiriömerkintää ei saa" on juuri sellaisen puhetta, joka ei asiasta sen paremmin tiedä.

Exäni oli kurja ihminen josta paljastui pettäjä, jätti minut kiinni jäätyään niin että kontolleni jäi iso osa yhteisiä laskuja, vuokraa jne. Jouduin maksamaan niitä niin, että rahaa ei jäänyt elämiseen ja koska en saanut rahallista apua mistään, jouduin ottamaan pikalainaa jotta sain vuokran maksettua niin etten joutuisi kadulle. Vuokranantaja oli siis yksityinen. Korot noissa laskuissa ovat tunnetusti todella kovat ja pahimmillaan sitä joutui ottamaan lisää pikalainaa jotta sai edellisen laskun kuitattua. Siinä se kierre sitten jo onkin valmiina. Lopulta isovanhemmat lupasivat antaa rahaa lainaan ilman korkoja tai muita, että maksaisin takaisin kun tilanne helpottaa. Heidän oli tarkoitus maksaa jo pitkään roikkuneet laskut, mutta jokin niistä oli unohtunut maksaa jolloin merkintä lopulta tuli voimaan kuitenkin. 

Toivoisin oikeasti että te, jotka väitätte että maksuhäiriömerkintä on aina omaa saamattomuutta, miettisitte uudelleen että kuinka moni ihan oikeasti tahtoo elää sen merkinnän kanssa eikä todella tekisi kaikkensa estääkseen sen? Tietysti on niitäkin jotka eivät vain välitä, mutta väitän että iso osa ihmisistä ajattelee kuin minä; eivät mistään hinnasta halua menettää luottotietojaan. Joskus elämä vain menee aivan päin vastoin kuin on suunnitellut ja silloin sitä viimeistään ymmärtää, miten typerää on tuomita niitä joiden kengissä ei ole kävellyt päivääkään. 

Olen lukenut samanlaisia tarinoita aikaisemmin ja jostain syystä kun alan vastaamaan niihin, niin henkilöt kaikkoavat.

Esimerkiksi jos tilanne on se, että henkilö ja hänen kumppani ovat yhdessä asuneet vuokraamassa asunnossaan. Jos tämä kumppani lähtee asunnosta (varsinkin kesken sopimusta) on henkilöllä oikeus käydä oikeuden kautta hakemassa tältä kumppanilta hänen osansa vuokramaksuista siltä ajalta, kuin sopimus on. Tai vastaavasti niiltä ajalta, kun sopimuksen irtisanomisaika on. Sama on laskuissa. Henkilö, jolla on vähän tuloja on oikeutettu saamaan kunnan ilmainen asianajaja ajamaan näitä asioita, jolloin henkilön itse ei tarvitse osallistua koko oikeusasiaan eikä siitä edes olisi tullut tyyliin telkkarien tyylistä oikeustaistelua. Usein tälläisissä tilanteissa asianajaja lähettää paperit oikeuteen ja oikeus päättää siellä todisteiden kera asiasta. Näinollen henkilön ei olisi tarvinnut olla missään tekemisissä tämän exkumppanin kanssa edes. MYös jos todistettavissa on, että koska exkumppani jättämällään maksamatta oman osuutensa on siitä koitunut henkilölle rahallista menetystä on henkilöllä oikeus vaatia niihin korvauksia.

Eli tässäkin asiassa olisi voitu tehdä asiat eri tavalla, kuin vain maksaa toisten maksuja.

Vierailija
78/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot tulot vaan pienet menot.

Kaikkea ei tarvi saada.

Vierailija
79/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on 3 isoa koiraa, kyllä ne kuluttaa sekä ruokaa että asuntoa.

Vierailija
80/229 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Exäni oli kurja ihminen josta paljastui pettäjä, jätti minut kiinni jäätyään niin että kontolleni jäi iso osa yhteisiä laskuja, vuokraa jne. Jouduin maksamaan niitä niin, että rahaa ei jäänyt elämiseen ja koska en saanut rahallista apua mistään, jouduin ottamaan pikalainaa jotta sain vuokran maksettua niin etten joutuisi kadulle.”

Tässä tuli koulukirjat esimerkki elämänhsllintaongelmasta. Ihmisen pitää järjestää asiansa niin, että ei joudu kuseen jos joutuu maksamaan sähkölaskun ja vuokran yllättäen sekä valita seuransa paremmin. En viitsi nyt muuta sanoa, tämä on taas niin tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan