Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lisämaito sairaalassa -kunnioitettiinko päätöstänne?

20.05.2006 |

Synnytys lähenee ja täällä jo panikoin lisämaito asiasta. Panikoin siitä ihan siksi, että esikoinen on voimakkaasti maitoallerginen enkä missään nimessä halua että tätä toista altistetaan lehmänmaidolle vielä (tiedän jo ettei tavalliset vauvat luovutettua maitoa meillä päin saa...)

Kunnioitettiinko teidän lisämaidottomuus päätöksiä sairaalassa, onko kukaan ottanut erikoiskorviketta mukaan?

Kysyväthän hoitajat aina ensin äidiltä saako lisämaitoa antaa, vai antavatko sitä ihan omin nokkinensa??

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille määrättiin lisämaitoa, ja alussa sanottiin kun sitä n 10-20ml annettiin, että on luovutettua äidinmaitoa.

Sitten määrä nousi 40ml, ja kun ääneen hoitsulle kiittelin ihanista luovuttajista, niin hän sanoi että " eihän tämä nyt enää äidinmaitoa ole, vaan korviketta." En asiaa silloin hormonihöyryissäni ajatellut, mutta jälkikäteen olen miettinyt, että olisihan siitä voinut mainita ENNEN syöttöä.

Vierailija
2/17 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka synnytys päätyykin esim. hätäsektioon tai jotain häikkää on ja vauva viedään osastolle esim. matalan verensokerin johdosta, niin ei aina voida kysyä äidiltä lupaa. Eivätkä aina kysy, vaikka äiti olisi jo vauvan kanssa lapsivuodeosastolla, juuri esim. tuon alhaisen verensokerin vuoksi.

Sinuna ehdottomasti informoisin synnytyssairaalaasi tästä ja ottaisin erityiskorviketta mukaan. Jos kerran maitoallergiataipumusta, niin ei kannata riskeerata sillä, että vauva saa korviketta ja siksi ehkä et voi imettää, koska altistus on tapahtunut. Tai siis voit, mutta itse joudut maidottomalle dietille. (Tuli nyt kyllä vähän sekava viesti, mutta yritä siis huolehtia, ettei korviketta anneta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus syntyi suunnitellulla sektiolla TAYS:ssa, ja olin jo kotona kirjoittanut pahvilapun, jossa kielsin lisämaidon ilman lääketieteellistä syytä sekä tutin antamisen. Laitoin sen vauvan kaukaloon heti kun osastolle pääsimme. Mies tiesi myös etten halua lisämaitoja vauvalle, tosin TAYS:ssa ei sektionkaan jälkeen joudu äiti olemaan kauan erossa vauvasta, isä odottaa vauvan kanssa tarkkailuhuoneessa sen aikaa kun äitiä kursitaan kokoon ja ensi-imetys hoidetaan jo ennen kuin puudutukset ovat haihtuneet.

Hoitajat eivät kommentoineet lisämaitokieltoa mitenkään eikä kukaan ehdottanut lisämaitoa missään vaiheessa. Itseäni tosin hiukan mietitytti kun tunnuin saavan omahoitajiksi usein opiskelijoita, että huomaavathan he varmasti jos vauvan verensokerit alkavat laskea. Kaikki meni hyvin, vauvan paino ehti laskea ehkä juuri sen 10 prosenttia ennen kuin maito nousi kolmantena päivänä (syntymäpaino 4040g).

Vierailija
4/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän tapauksessa vaihtoehtoja ei käytännössä ollut, koska sokeriarvojen takia lisämaitoa oli pakko antaa. Mitään korvikemaitoa siellä ei kyllä vastasyntyneille annettu, vaan kaikki lisämaito oli luovutettua äidinmaitoa.

Vierailija
5/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalla annettiin vastasyntyneelle Peptidi tuttelia.

Meillä oli alkuun sokeriarvot hieman alhaalla ja lisäksi vauva huusi nälkäänsä. Eli vaikka punnittiin vauvan paino ennen ja jälkeen imetyksen, ja sen mukaan olisi tullut riittävästi maitoa, niin vauva huusi yöllä nälkäänsä eikä kätilötkään saaneet rauhoittumaan. Imetin sairaalassa suunnilleen 45 min jonka jälkeen 30-60min tauko ja jälleen 45 min imetys. Siksi annettiin lisämaitoa ja se oli tuota tuttelia. Meille ei edes tarjottu luovutettua maitoa enkä tajunnut sitä pyytää...

Aluksi (n.1kk ajan) jouduinkin antamaan vähän korviketta lisäksi, mutta sitten pääsin täysimetykseen ja maitoa riitti hyvin 6kk täysimetykseen - alkuvaikeuksista huolimatta.

Vierailija
6/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutetusta maidosta on monissa sairaaloissa pulaa, sitä pyritään usein antamaan ensisijaisesti sairaille vastasyntyneille :(

marja888:

Siksi annettiin lisämaitoa ja se oli tuota tuttelia. Meille ei edes tarjottu luovutettua maitoa enkä tajunnut sitä pyytää...

Vierailija
7/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun synnytys päättyi kiireelliseen sektioon. Ollessani heräämössä vauva sai ekat maitohuikat, oli kuulemma luovutettua maitoa. Mulla ei maito noussut heti, joten vauva sai myös kerran 10 ml ja kerran 40 ml ja nekin olivat kuulemma luovutettua maitoa. Tämä siis tänä vuonna.

Vierailija
8/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessani lisämaitoa. Jorvissa lisämaito oli luovutettua äidinmaitoa. lapseni joutui myös lastenosastolle tulehduksen takia ja sai aluksi sielläkin äidinmaitoa. kun lisämaitoa alkoi mennä imetyksestä huolimatta suurempia määriä, meiltä kysyttiin saako antaa tuttelia luovutun äidinmaidon sijasta. silloinkin lisämaito oli peptidi tuttelia eikä tavallista vastiketta.

Vierailija
9/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lisämaito 2vrk:den ikään saakka luovutettua maitoa ja sen 2vrk:den jälkeen vaihto pikkuhiljaa NAN:iin tai Tutteliin. Korviketta ja luovutettua maitoa sotkettiin keskenään, aina uudella ruualle enemmän korviketta ja vähemmän luovutettua.

Vierailija
10/17 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hups!

Kirjoitukseni ei kyllä vastannut AP:n kysymykseen.. mutta ajattelin vain kirjoittaa miten meillä Joensuussa annetaan korviketta ja luovutettua maitoa.

Toivottavasti AP saat kysymykseesi vastauksen ettei loppu raskaus mene asiaa pohtiessa = ))

Vierailija
11/17 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös esikoinen on maitoallergikko (ja monta muutakin allergiaa) ja ilmoitin sen heti synnytyksen jälkeen osastolla. Kuopuksen sokeriarvot laski eikä mulla maito noussut, joten lisämaitoa tarvittiin ja käsitykseni mukaan se oli joka kerta luovutettua. Pari kertaa hoitajan vaihtuessa kysyivät saako peptidi-tuttelia antaa, mutta selitin tilanteen ja pyysin luovutettua maitoa ja sitä saimme. Yhden kerran yöllä hoitaja tuli sanomaan, että luovutettu maito on loppu ja nyt pitäisi antaa korviketta. Itku silmässä suostuin, mutta hoitaja onnistuikin löytämään jostain vielä tipan luovutettua ja selvittiin siitäkin yöstä. Lopulta mulla nousi maidot ja kotona selvittiin ihan omalla maidolla.

Uskoisin siis, että tilanteesi ymmärretään ja luovutettua maitoa annetaan, jos vauva sitä tarvii. Ja ainahan voit pyytää vaikka miestä tuomaan erityiskorviketta, jos käy niin, ettei imetys heti lähde käyntiin ja luovutettua maitoa on niukasti tarjolla.

Vierailija
12/17 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus lisämaidon antamisesta vaihtelevaa. Tuntuu olevan osastosta kiinni. Ekaa kertaa lukuunottamatta olen kieltänyt lisämaidon antamisen, ihan vaan siitä syystä että terve vauva ei minun mielestäni sitä välttämättä tarvitse. Toisen ja kolmannen kohdalla tuputtivat sekä maitoa että tuttia selvästä kiellosta huolimatta. Kolmas lapsi oli vähällä tukehtua pukluihinsa. (Hoitajan sanoin: " Oli vähän jo sininen, kun huomasimme." )

Neljännen kohdalla olin TODELLA selväsanainen, lisämaitoa ei todellakaan anneta. Raskausajan diabeteksen vuoksi sokeriarvoja seurailtiin, mutta onneksi maitoa ei tarvinnut senkään takia antaa. Tällä kertaa toivettani kunnioitettiin. Osastona oli tällä kertaa eri kuin kahdella keskimmäisellä.

Joku oli laittanut pahvilapun vauvan sänkyyn. Hyvä idea. Ei ainakaan jää epäselväksi hoitajille. Kaiken kaikkiaan ihmettelen sitä, miten automaattista se maidon antaminen on. Normaalipainoinen terve vauva kestää hyvin sen ajan, että maito nousee. Ja maitohan nousee, kun vauva tiheästi imee.

Vierailija
13/17 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun vauva ei ollut pissannut vielä kertaakaan toiseen päivään mennessä (olisiko mennyt 1½ vrk synnytyksestä) niin silloin kysyivät lupaa josko voisivat antaa vähän korviketta. Olin kovin vastahakoinen mutta suostuin koska en halunnut että vauva kärsii! Lisäksi halusivat kuulemma nähdä että se pissaaminen todella lähti käyntiin. Joten antoivat sitten 20 ml korviketta.

Mulla kyllä nousi maito ihan hyvin jo 2:na päivänä eli sitä korviketta ei sitten täytynyt enää antaa.

Onko muualla ollut tällaista että korviketta on haluttu antaa tuon pissauksen takia??

Vierailija
14/17 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen synnytystä saadaan henkilötietokaavake, jossa on myös kohta johon saa laittaa toivomuksia, kuten synnytyskipujen lievitykseen käytettäviä lääkkeitä ja myös miten haluaa että vauvaa hoidetaan osastolla eli siihen voi laittaa ettei halua että vauvalle annetaan lisämaitoa. Äidin toiveita hoitohenkilökunnan pitäisi kuunnella, mutta jos on joku hätätilanne niin silloinhan toiveita ei välttämättä oteta huomioon.

Omakohtaisella kokemuksella sanoa etteivät hoitajat aina kysy saako lisämaitoa antaa vauvalle. Meidän synnärillä ensisijaisesti annetaan luovutettua maitoa, mutta sitä ei ole aina tarjolla joten korvikkeitakin annetaan.

annriika

Vierailija
15/17 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli kylläkin tosi iso vauva mut verensokerit ei missään vaiheessa laskenu edes alussa. silti annettiin aina " varmuuden vuoksi" .

sen jälkeen vasta tuotiin rinnalle. ei mikään ihme et maidonnousu kestää kun annetaan aina ensin korviketta ja sitten vasta rinnalle.

tuotiin myös välillä pullo että syötä tästä. kerran tuli hoitaja kysymään että söikö kaikki. sanoin että ei, enkä viittinyt tuputtaa kun oli ihan tyytyväisenä sylisä ja rinnallaki oli ollut vasta. hoitaja sitten riuhtaisi vauvan sylistäni ja " näytti miten syötetään vauva" ... että näin.. oma mielipide on että maitoa annettiin aivan liikaa sairaalassa.

saa nähdä miten toisen kanssa menee kun syntyy...

Vierailija
16/17 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin synnytyksen jälkeen leikkaukseen ja pääsin imettämään vasta vauvan toisena elinpäivänä, joten eipä ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa vauvalle luovutettua maitoa sairaalassa. Kätilö kysyi (kun minua vietiin sängyllä leikkuriin) minulta, että saahan antaa, enkä olisi tietenkään voinut siinä tilanteessan kieltääkään. Lapsen etu on kuitenkin tärkein asia.

Vierailija
17/17 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Tyksissä ainakin kysyttiin minulta lupa. Ekana yönä kätilö antoi 10 ml äidinmaitoa, koska vauva oli levoton ja olin itse väsynyt ja neuvoton. Mutta siis mitenkään ei tuputettu lisämaitoa, vaan kokeiltiin, josko rauhoittuisi ja rauhoittuihan hän.

Mulla ei meinannut maito nousta ja vauvan paino tippui neljäntenä päivänä yli 10 %. Silloin tietysti oli annettava lisämaitoa ja minä sain itse antaa. Selän takana ei tosiaankaan juotettu maitoa tai pakotettu vauvaa juomaan, jos hän ei enää jaksanutkaan. Meillä ei kyllä ollut mitään sokeriarvojen laskua tai muutakaan ongelmaa vauvalla. Mamin maitobaarin maitotilaus oli vain hieman myöhässä. :)

Kokemukseni oli tosi myönteinen. Muutenkin sanoisin, että Tyksissä oli tosi myönteinen suhtautuminen imettämiseen. Siihen kannustettiin ja apua sai aina. Minulle jäi sellainen tunne, että kaikki vauvani saama lisämaito oli luovutettua maitoa, mutta en kyllä osaa sanoa ihan varmaksi.

Meni hieman alkuperäisen asian vierestä, sillä minulla ei mitään etukäteistoiveita ollut, esikoinen kun oli kyseessä eikä tietoa mistään muutenkaan. :) Kuitenkin tuntui, että äidin mielipidettä kysyttiin ja arvostettiin.