Käykö teidän 1,5 vuotiaat potalla?????
Meillä on 1,5 vuotias poika. Olemme pikkuhiljaa yrittäneet " lempeästi" totutella pottaan. Poika kyllä menee potalle mutta ei halua tehdä asioitaan sinne vaikka olisi kovakin hätä. Vaippaan tekee sitten kakat tai pissat. Hän ikäänkuin säikähtää jos pottaan sattuisikin jotain tulemaan. Emme ole pakottaneet potilla istumaan ja vaikka tulis vahingossa lattiallekin niin olemme sanoneet hyvä hyvä ja päälle vähän taputuksia.
Esikoisemme on tyttö ja hän oli oppi tekemään 2 vuotiaana pottaan asiansa, toki yövaipat oli myöhempään peräti 3 vuotiaaksi asti. Toivottavasti poikakin oivaltaa että ei mitään pahaa tapahdu vaikka pottaan jotain pääseekin.. ollaan annettu ottaa myös lelu tai kirja mukaan jotta olisi mukavampi istua potalla.
Mites muut taaperot ovat selvinneet potta asiossa??
Kommentit (20)
nyt on tapahtunut sen verran edistystä et istuu siinä jo vaatteet päällä;) täyttää 26 päivä 1½v.
Meillä poika on 1,9v. Istuu aina aamulla heti heräämisen jälkeen potalla ja ainakin illalla ennen nukkumaan menoa. Päivällä äidin jaksamisen/oman innostuksen mukaan. Yritän ruokien jälkeen ja vaipan vaihdon yhteydessä. Aina saa liruteltua pissan pottaan, kakan harvemmin. Pidätyskyvystähän ei voi vielä puhua, mutta harjoittelee rakon toimintaa. Meillä välillä protestoi vastaan, mutta saan yleensä houkuteltua omalla innostuksella. Eli se oli meillä homman juju. Äidin innostus. Missä potta? Missä potta? Kyselen ja poika näyttää, missä kaapissa. Sitten kehutaan aina pissoja ja laitetaan ne pönttöön ja poika saa vetää pöntön. ja parasta on kun poika saa kertoa isälle, mitä pottaan tuli. Eli omaa innostusta voi käyttää houkuttimena. Mutta jos ei yhtään suostuvainen niin väkisin ei kannata. Tulee vaan kammo. Meilläkin joskus päiviä, jolloin ei pottailla ollenkaan. Kesällä ajattelin jättää kokeeksi vaipat pois ja olkoot lämpimällä ilman housuja. Katsoo miten käy.Täällä on ollut kirjotuksia, että sitten oppii parhaiten, kun näkee kaikki " ruiskintansa" eikä ole vaipoissa. Mutta nyt talvella ei sitä voi kokeilla. Eikä tässä iässä vielä kai ole kiirettäkään-
Tää on ihan uskomaton juttu,
mutta kun tyttö oppi istumaan, niin
ajattelin kokeilla häntä potalle.
Hänella oli vauvana suht hidas suoli,
joten ajattelin, että kakka-asiat
tulevat varmasti olemaan hankalia, kun
ei voi tietää minä päivänä on " kakka-päivä"
(Veljellä suoli toimi aina ruoan jälkeen joka
päivä samassa iässä!)
Ekan kerran kun vauvan potalle laitoin,
isot asiat tulivat samantien!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voi sitä iloa ja kyyneleitä ja lapsi oli ihan innossaan!
Sen jälkeen hän on muutamaa poikkeusta lukuun
ottamatta tehnyt kakat pottaan tai nykyään pöntölle :D
Hän tietää kun vessahätä yllättää ja tulee sanomaan " kakka" .
HELPPOA!
Nyt tyttö siis 1v3kk
Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että turha odotella
potalle istuttamista. Heti kun lapsi oppii situmaan niin siitä vaan
potalle tai pöntölle :)
äiti 77: meillä myös n. puoli vuotiaana opitiin potalle. Heti kun tyttö istui ilman tukea, istutin potalle, ja sama juttu, heti tuli tulosta, pissat ja kakkat! Sitä sitten hihkuttiin ja katsottin yhdesssä kun kaadettin tulos pönttöön! siitä lähtien melkein aina tulee pottaan jotain. Tytöllä on viihdykkeenä kirjoja ja lejuja vessassa, ja usein myös itse istun pöntöllä " asioilla" . Olen lueskellut kun muut äidit " kehuskelevat" lapsen varhaista kävelyä tai puhetta. Tämä on meidän " ylpeyden aihe!!" Eli Tyttö 1-v ei kävele eikä puhu, mutta käy potalla!:)
Esikoinen täytti vasta kolme ja lopultakin jätettiin vaippa pois valveilla/sisälläoloajoiksi. Pari viikkoa on käynyt ensin potalla ja nyt lähinnä pytyllä, mutta vielä (varsinkin kotona iltaisin) tulee melko usein vahinkoja housuun... Aluksi näytti niin hyvältä, ettei tahdo äidillä ymmärrys riittää kun sitä vaan jatkuu.
Noin vuoden ikäisenä ryhmiksessä käyttivät poikaa ahkerasti potalla ja kävi kotonakin, mutta kun pikkuveli syntyi ja jäätiin kotiin (1 v 4kk silloin) koko touhu jäi vähitellen eikä poikaa saanut millään potalle pitkään aikaan. Sitten taas olen ovat pojat olleet vieraan hoidossa enkä ole vaipalta pois jättämistä muiden vastuulle viitsinyt jättää, kun ei innostusta ole riittänyt pojalla itsellänsä. Kunnes nyt päätin, että lopultakin on sen aika!
Eli ehkä ei kannata turhaan käyttää liian nuorena?!? Tuntui, että meidän esikoinen ainakin kyllästyi siihen touhuun silloin ja siksi antoi odotuttaa. Vaikka onhan se omasta viitseliäisyydestäkin kyse...
Kuopus on nyt 1 v 9 kk ja kiinnostuneena seuraa ison veljen touhuja. Haluaa monesti potalle käymään, vaikkei sinne vielä mitään tule. Jospa se toisen perässä onnistuisi nopeammin... Mikäli uusi vauva ei kevään koittaessa sotke kuvioita :)
usein ilmoittaa itse kun tarvitsee mennä, joskus on päiviä jolloin ei halua käydä ollenkaan eli kestovaipat on käytössä koko ajan. Pissat tulee pottaan mutta kakkaa ei nyt tällä hetkellä juurikaan. Vaippapyykki on vähentynyt huomattavasti.
Asiasta ei kannata ottaa mitään stressiä, parempi vaikka unohtaa koko homma vaikka vähäksi aikaa niin homma sujuu varmasti paremmin sitten myöhemmin.
Eli esikoisemme (nyt 4v7kk) aloitti päiväkodin 1v3kk iässä. Siellä alkoivat luonnollisesti potattaa heti. Itse en kotona potan kanssa paljoa touhunnut. Lähinnä joskus istahti siihen. Olen sitä mieltä, että alle 2v potatus on enemmän äidin omaa huvia ja leikkiä lapsen kanssa, koska harvoin alle 2v pystyy kuitenkaan pidättämään. Kun alle 2v kanssa treenataan ahkerasti potatusta ja se ei kaikilla onnistu siltikään, juuri tuon rakon säätelykyvyn puutteen vuoksi, tulee vain traumoja lapselle ja äidille ja parhaassa tapauksessa lapsi alkaa huutaa, kun vain näkeekin potan.
Meillä siis esikko kävi pk:ssa potalla ja kotona ei, kunnes 1v9kk iässä yhtenä kauniina päivänä totesi, että:" tekee pissan pottaan" . Niin hän meni potalle ja pissasi sinne. Sen jälkeen (oli toukokuu) otin samana päivänä vaipan pois ja neiti alkoi käydä potalla. Eka kuukausi sujui loistavasti. Sitten tuli pari viikkoa takapakkia, mutta vaippoja en enää pistänyt ja kuljetin kaupungilla ym. aina rattaissa pottaa mukana. Eli meillä oppi itsekseen, kun oli kypsä siihen. Yö vaippa oli 3v asti.
Nyt kuopukseni on 1v7kk ja hänkin on hoidossa käynyt potalla säännöllisesti. Kotona silloin tällöin. Meinaan tehdä hänelle samalla tavalla keväällä/kesällä, eli vaippa pois ja sitten opetellaan, kun rakko on kypsä.
Meillä ei pottailla aktiivisesti, olen tullut siihen tulokseen, että kunhan kasvaa vähän, niin sitten. Illalla ennen pesuja käydään pissalla potalla, ja aina siihen jonkun lirun tekee. Meillä poika innostuu siitä, että saa sitten itse vetää pöntön.
Vinkkinä (ja kaverieni kokemukseen perustuen) voisin sanoa, että jos pelkää potalla käyntiä, voi kokeilla jos haluaa käydä pissalla suihkun lattialla. Jotkut eivät tätä varmaan hyväksy, mutta meillä ainakin toimi! Kun oli vaihe, ettei suostunut edes istumaan potalle, se loppui aika lyhyeen kun huomasi ettei pissaaminen ollutkaan niin kamalaa... =)
Leijona76 & poika 1v7kk
Harjoittelut alettiin, kun pikkumies oppi istumaan. Aluksi ei tullut " saalista" , tietenkään, kuin ihan sattumalta joskus. Nyt pari kuukautta poika on ollut ilman vaippaa kotona päivisin, menee itse vessan ovelle ja huutaa pottaa kun on hätä.
Hän oli yksi vuotias kun huomasin, että osasi jonkin verran hallita rakkoaan, eli potalla jotenkin rentoutti itsensä (siis ihan silmin nähden huokaisi ja antoi pisun tulla), silti pisuja tuli tosi usein vielä silloin. Nyt jo harvemmin, yöllä on vaippa vielä.
Ikinä ei ole pakotettu potalle, siitä on tehty mahdollisimman mukava asia, meillä on esim. yksi pottakirja, jota luetaan vaan potalla.
Pikkuvelikin (09/05) on jo innostunut pottailusta isoveljen innoittamana, eli usein pojat käyvät yhtä aikaa potalla, kun esikoisella on hätä, vielä veikan omalle potalleen ja aika usein on saatu nyt " saalistakin" .
Aika paljon on kyse myös äidin viitseliäisyydestä, MUTTA tietysti tässäkin asiassa lapset kehittyvät tosi yksilöllisesti ja esim. kummipoikani 2 vuotta 3 kk ei vielä pottaile kovin innostuneesti, eikä se minusta ole mitenkään ihmeellistä. Hän oppi puhumaan tosi ajoissa ja tämä pottailu osa-alue tulee sitten toisessa vaiheessa. Kun se pisu saadaan muutaman kerran pottaan ja sitten kehutaan ja ihmetellään, lapsellekin tulee innostus pottailuun.
Nyt on epäilyttävän hiljaista, pakko mennä katsomaan mitä veljekset on keksineet!
misty rv 12 ja pojat
Meidän tyttö on nyt 1v7kk ja käynyt potalla tai pöntöllä jo puolisen vuotta. Aloitti pottailun siinä 8kk iässä kun oppi istumaan tuetta. Hänestä oli hauska päästä potalla, kun äitikin istuu omallaan. Ja yllättävää kyllä, koskaan ei juuri ole tarvinnut tyttöä pakottaa potalle, sillä siitä ei tulisi mitään. Aloittamisen jälkeen n. 10 kakat on tulleet vaippaan, mutta usein näyttää ja ääntelee siihen malliin, että kakka on tulossa. Pissat kyllä useimmiten tulee vielä vaippaan, sen puoleen ei olla opittu tuota potan tarkoitusta. Kaikeksi onneksi kakat on kyllä sitkeästi pyydytetty pottaan, sillä osaa pidätellä niin kauan kuin pääsee potalle, sillä ei tykkää tehdä niitä housuun.
Itse olen myös sitä mieltä, että mitä aikaisemmin aloittaa pottaan tutustumisen ja kokeilun, sitä helpompaa se on. Sillä kun vauva ei vielä kävele, saa hänet pysymäänkin potalla eikä karkaile koko ajan. Nyt suurena ilona on ollut wv-pöntön supistajakansi, jonka avulla pääsee äitin pöntölle kakalle. Ehkäpä tätä suosittelisin myös teidän vekaralle, sillä isommat lapset voivat tykätä istua tässä enemmän kuin potalla. Meillä on tuota supistajaa käytetty nyt parisen kuukautta, ja alussa ei pottaan enää suostunut istumaankaan kun pääsi isolle " potalle" . Meillä on myös usein mukana jokin lelu, jotta pysyy aloillaan, toki jompi kumpi vanhemmista myös mukana, jottei tipahda pöntöltä tai karkaile potalta. Hoidossa ja vieraassa paikassa osaa myös hienosti käydä pöntöllä ilman supistajaakin, kunhan pitää kiinni. Lapsen täytyy itse olla kiinnostunut, jotta homma toimisi.
eli aloteltu silloin kun ruvenneet istumaan,. vain pienet hetket kerrallaan yleensä vaipanvaihdon yhteydessa,ruokailut ja ulosmenot hiljalleen mukaan tulleet.
Meillä ei ketään lue vessassa eikä myöskään pottailijat....minusta se on tapa joka aiheuttaa vain peräpukamia...
Nuorimmainen nyt 1v 1 kk potatellaan päivittäin kun muistetaan ja yleensä haluaa itse sinne kun ollaan vessassa ja tekeekin aika useasti pisut.
Kakat harvakseltaan.
Isommat ovat olleet haitarilla 2,5 ja 1,6 ja 2v kuivat ja myös yökuivat
Nämä 2vuotiaat jätettiin suoralta kädeltä kaikki vaipat pois kerralla -olivathan he jo tehneet siinä vaiheessa jo melkein kaikki pottaan. yöt hiukan askarrutti muttta tais olla että toinen teki kaks ja toinen teki neljä kertaa seuraavan puolen vuoden aikana sänkyy pissat. muita vahinkoja ekan kuukauden aikana tuli tietty muutamat .Piti vain muistaa pissaattaa noin 1,5 tunnin välein.
Toisaalta vanhimman lapsen kanssa teki tyypilliset virheet ja ei uskaltanut jättää sitä vaippaa pois kun vaista 2,5 vuotiaana kun on kesä.
Mutta onnistuu talvellakin ainakin meillä kaikki muut ovat olleet ihan keskellä talvea kylmimpään aikaan vaipat pois -joskin onhan se totta että kesällä ei ole sellaista vaatekertaa jos tarvii kesken ulkoilun potalle..
Toisaalta esimerkissä on ollut voimaa 2,5 esikoinen kun oppi kuivaksi siinä samassa meni 1,5v uotta nuorempi veli pian kuivaksi.... ja tuplatkin jotka oli 2v kuivaksi oppiessaan (kaikki nämä neljä oli neljän vuoden sisään)
No nyt oviklelle soi-vieraat saapui;)
eli tyttö alkoi käydä potalla 7kk ikäisestä alkaen.
On aina mennyt potalle mielellään ja tehnyt sekä pissan että kakan
sinne alusta alkaen.
Tyttö lopetti vaippaan kakkaamisen kokonaan n. 1v3kk ja sitä ennenkin kakkasi vaipaan enää ihan satunnaisesti (ts. jos olimme esim. ulkona ja potalle ei ehtinyt). Ilman päivävaippaa (päiväunilla ja pitkillä ulkoiluilla vaippaa käytettiin kuitenkin) tyttö on ollut 1v10kk iästä alkaen ja nyt kun tyttö on 2v4kk, vaippaa käytetään enää vain öisin.
Meillä mitään erityistä treeniä ei tarvittu, vaan homma on sujunut " kuin itsestään" koska tyttö on ollut pottailun suhteen itse hyvin innokas.
Meillä 1 v 7 kk poika ja pottailua harrastettu enemmän ja vähemmän 1 v iästä asti. Tai oikeastaan vähän alle. Siinä vähän päälle 1 v iässä käytiin ruokien jälkeen ja unien jälkeen pissaa koittamassa ja muutaman kerran päivässä pissasaalis saatiinkin. Mutta sitten jäi - ei enää kiinnostanut potalle meno ollenkaan - enkä toki pakottanut. Ei siis pissalle. Kakalle sen sijaan pyytää edelleen - välillä ei ehditty (alku vaippaan - loput pottaan)- välillä käytiin " turhaan" (ilman saalista). Nyt on muutama viikko mennyt ilman kakkavahinkoja - potalle on menty ja " ehditty" hyvin - tuntuu, että alkaa hallinta vähitellen pelaamaan tällä puolella.
Toki sitten, kun pissailuun asti päästään (kesällä?) - tuo molempien rakkojen hallinnan opettelu voi sotkea tuota kakkapuoltakin - mutta sen näkee sitten.
Poika 1v8kk aloitti tutustumaan pottaan joskus 1v3kk ja sittemmin harjoitellut lähinnä päiväkodissa ja silloin tällöin kotonakin.
Nyt hän on ensimmäisiä kertoja onnistunut tekemään jotain kotipottaan. Ennen hän vain nousi puolen minuutin välein kurkistelemaan josko pottaan olisi jotain tullut.
Olen vähän yllättynyt kuinka nuorena niin monet ovat alkaneet pottailun. Itse suunnittelin ruveta tosi toimiin vasta keväämmällä, lähellä 2v syntymäpäivää.
Nyt olen ihan masentunut, sillä meidän 1,5v. tyttö ei suostu istumaan potalla lainkaan nykyään. Aloitimme harjoittelun n. 9kkn iässä hyvällä menestyksellä ja vielä vuoden ikäisenä tehtiin ainakin yhdet kakat päivässä pottaan. Sitten alkoi täydellinen lakko. Lakko alkoi viikon kestäneen pahan mahataudin jälkeen. Sen jälkeen tyttö ei ole suostunut istumaan potalla jostain syystä. Olen pitänyt taukoa, enkä ole painostanut, mutta ei onnistu vieläkään. Hän ei vain malta istua vaikka mikä olisi. Vaatteet päällä kyllä hän joskus huvikseen istuskelee. Eli meillä näin...
enkä kyllä voi ymmärtää tota Jassun kommenttia et alle kaksivuotiaan potattaminen olis jotenkin vaan äidin ja lapsen leikkiä..meillä poika on käynyt potalla 10 kk ikäsestä, ollut täysin yökuiva vuoden vanhasta ja 1,5 vuotiaana oli täysin kuiva ja pyytää itse potalle.nyt ikää vajaa 2 v (helmikuun lopussa 2 v synttärit), eikä siis olla enää vähään aikaan käytetty ollenkaan vaippoja, yölläkin on ollut alkkarit jalassa jo vaikka kuinka pitkään..
luulen et meillä tohon aikasin oppimiseen on vaikuttanut eniten se et ollaan käytetty pelkkiä kestovaippoja (ennenhän, 70-luvullakin lapset oppi 2 vuotiaana kuiviksi..eli merkittävään pidätyshormoonien synnylle on märkyyden tunne ja oivallus siitä että sieltä alapäästä tulee jotain..).. kaikilla mun täyskestoilija tutuilla on lapset ollu 2 vuotiaana kuivia..
enemmänkin uskoisin et kertakäyttövaippojen suuri käyttömäärä ja kuivuus on aiheuttanut sen et lapset oppii paljon myöhemmin ja yökastelee enemmän..
Monesti on käynyt niin että poika on istunut jonkin aikaa potalla eikä oo tullut mitään. Kun se nousee ylös potalta niin johan on pissat lattialla.
Mä oon vähän yrittänyt opettaa potalle istumista mutta kesällä vasta alkaa kunnon pottakoulu. = ) Nytten on tarkotus käyttää se potalla joka vaipan vaihdon yhteydessä mutta mä aina unohdan tehä niin ku tottumuksesta pistän heti uuden vaipan sille. Ja se yleensä viihtyy vaan pari sekuntia potalla ja sit nousee ylös.
Et tainnu lukea kovin hyvin läpi mun tekstiäni. Luit vain jonkun lauseen ja suutuit siitä.
Eli mähän kirjotin, että SUURIMMALLA OSALLA (ei siis kaikilla) rakon hallinta on kypsä vasta 2v iässä. Joillain vasta merkittävästi myöhemminkin. Ja itsehän nimenomaan kirjoitin, että esikoiseni tuli kuivaksi jopa ENNEN 2v ikää (lue 1v10kk), vaikka häntä ei potatettukaan kuin silloin tällöin ennen sitä. Eli rakko kypsyi silloin (lapsella oli juuri siinä kohdassa kypsyyskausi oppia kuivaksi)ja kuivaksi oppiminen onnistui näin muodoin aivan itsestään, ilman kovaa treeniä ja stessausta. En ymmärrä viittaustasi pitkittyneeseen vaippojen käyttöön ollenkaan tai kertakäyttövaippojen pahentavaan vaikutukseen kuivaksioppimisen kannalta meidän kohdalla? Ja näin aiomme toimia kuopuksenkin kanssa.
Jos itse haluat käyttää kestovaippoja ja potattaa, niin mikäs siinä, kaikessa rauhassa,mutta tuo rakon kypsyminen on ehdoton fysiologinen edellytys sille, että lapsi oppii " oikeasti" kuivaksi. (tarkoitan " oikeasti" kuivaksi sitä, että toki joku lapsi voi olla päiväkuiva, jos äiti/isä vie säännöllisesti potalle vaikka 1,5h välein,mutta se ei ole sama asia kuin se,että lapsi kipittää itse vessaan, kun hätä tulee ja pystyy esim. kaupassa pyytämään päästä wc:n jos hätä yllättää.
virtsarakko nopeammin kun kerran on jo kokonaan kuiva, mikä tietysti on hieno asia! Mutta niinkuin kirjoitin useimmilla kestovaippaystävilläsikin lapset oppivat keskimäärin 2v iässä kuiviksi.
Meidän 1,3 v käy potalla aina ruoan ja unien jälkeen vaihtelevalla menestyksellä. Kakat tulee jo useinmiten pottaan. Meillä on potan vieressä pieni kori jossa on muutama lelu ja kirja joiden ansiosta poika viihtyy hyvin. Kannattaa kokeilla tehdä potalla istuminen enemmänkin leikkihetkeksi jossa äiti tai isä on mukana. Pottaan tulee saalista ihan sattumalta, jos tulee. Sitten tietysti taputetaan ja kehutaan.. Meillä meni näin pari kuukautta. Nyt jo ilmoittaa kun kakat tulossa ja osaa vähän pidättääkin. Aina ei kuitenkaan ehditä..