Missä iässä ihminen muuttuu nuoresta aikuiseksi?
18v? 20v? 25v? 28v? 30? 35v?
Tästä tuntuu olevan aika monta teoriaa. Esim. kunnan sosiaalitoimen mukaan aikuistumisikäraja on 30v ja TE-toimiston mukaan taas 25v.
Kommentit (24)
Kun mies käy armeijan ja nainen kun saa lapsen.
Kyllä minäkin laittasin sen +30 kategoriaan
Jos luokitellaan vain nuoriksi ja aikuisiksi niin ehkä se ikäraja on omasta mielestä jotain 20v. Itse jotenkin käytän tuossa välissä sanaa nuori aikuinen, se jotenkin erottaa, ettei ole enää ihan nuori, mutta ei välttämättä ihan aikuinenkaan ja tämä siis noin 18-25 vuotiaista. Kuitenkin on ohan henkilöstäkin kiinni, milloin tätä alkaa kutsua aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli sitä ekaa lasta alulle pantaessa ei feminiini osapuoli ole vielä aikuinen?
Sitten kun ottaa vastuun omista tekemisistään. Joillakin ikä on 18 v. Joillakin ei edes 58 v.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsettomat ovat ikinuoria?
Siinä on sellainen siirtymäaika jossa ollaan molempia. Sitten kun et ole enää nuori olet pelkästään aikuinen.
Minä aikuistuin mielestäni 20 vuotiaana, kun armeijan jälkeen muutin pois lapsuudenkodistani ja otin vastuun omasta elämästäni.
Minusta 20 v on aikuisuuden rajapyykki. Sen jälkeen pitäisi aikalailla itsenäisesti selvitä asioista. Eihän se kaikilla noin mene, tuntuu, että osa ei aikuistu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltähän se vaikuttaa. Nykyisin kolmekymppiset ainakin useasti käyttäytyy kuin teinit.
Minä aikuistuin vasta äitiyden myötä.
Tämä on niin yksilöllistä. Jotkut ovat joutuneet kantamaan aikuisen vastuuta lapsesta saakka jos perheessä on mt-ongelmia tai alkoholismia ja toiset ei aikuistu ikinä.
Itse taisin muuttua aikuiseksi n. 28-vuotiaana, kun sain esikoiseni. Sitä ennen asuin jo omassa asunnossani, mutta ei se aikuisen elämää ollut; bileitä ja kaiken maailman riekkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinuoria, vaan ikiteinejä minäminäminä -asenteella.
Minä kasvoin 6-vuotiaana aikuiseksi. Valitettavasti.
Psykologian mukaan ihminen itsenäistyy lopullisesi noin 28-vuotiaana.