Onko siitä oikeasti haittaa, jos ottaa hiukan vaikka on raskaana?
Äitini kertoi menneillä vuosikymmenillä olleen aivan tavallista, että raskaana oleva joi ja poltti. Ajattelin ottaa 3 x 4 cl Tapio-Viinaa rentoutumiseen. Onko siinä oikeasti jonkinlainen riski?
Kommentit (35)
Jos on vain hiukan raskaana, niin ei hiukka alkoa haittaa.
Menneinä vuosina suurin osa naisista oli täysraittiita. Ja kyllä, viina ja raskaus on vaarallinen yhdistelmä. Sikiön maksa ei polta alkoholia mutta promillet veressä ovat yhtä korkealla kuin äidillä.
Pieni lasi viiniä tai saunakalja ei varmaan haittaa mutta tiukka viina on varmaan eri asia.
Itse en joisi kyllä mitään mutta kukin tyylillään.
Harmittaako olla niin alkkis, ettei voi edes raskaana ollessa olla juomatta?
Alkoholi vaikuttaa lapsesi ulkonäköön ja vaurioittaa aivoja.
Olen juonut aikaisemminkin 100 ml mustanparran yskänlääkettä eikä mitään käynyt. Olen siis 3-4 kk raskaana.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni lasi viiniä tai saunakalja ei varmaan haittaa mutta tiukka viina on varmaan eri asia.
Itse en joisi kyllä mitään mutta kukin tyylillään.
Voi kyllä haitata. Ei yhtään alkoholia, jos on raskaana.
Älä juo.
Terveisin kehitysvammaistenohjaaja
3 kk kohdalla on lapsen kehityksen kannalta kaikista kriittisin hetki altistua alkoholille.
Olen sitä mieltä, että kahvikupin pohjalta juotu pieni siivu konjakkia on vain hyväksi terveydelle. Dokaamaan ei kannata ruveta. Kunnon lärveistä voi saada keskenmenon.
Luin jostain että jos humalaan tulet niin tulee se sikiökin jne
Tästä johtuen ei alkoholia raskaudessa, kun jokaisella on tuo humalaan tulo niin erillainen ja tilanne riippuvainen.
Esim oletko syönyt ja juonut vettä hyvin vaikuttaa.
No, minä ajattelin että toinen kasvattaa aivoja päähänsä, kannattaako minun ehkä auttaa siinä kaikin tavoin. Raskausaika on lyhyt aika ihmisen elämässä. Sen ajan voi olla ilman alkoholia, tupakkaa jne. Se voi merkitä lapselle paljon.
Jos juot, älä sitten kiukuttele lapselle esim oppimisvaikeuksista.
Mitenköhän Leponex-lääkitys vaikuttaa lapseen? Laitoin korkin kiinni vasta kun sain tietää olevani raskaana. Sitä aikaisemmin join 2-3 krt viikossa 0,7 -pullon kirkasta.
-Ap
Niin että ihan viinaa meinasit ottaa! Ajattelin, että kyse ois ollut lasillisesta viiniä ruoan kanssa, mutta ei helevetti.. nyt on kyse toisen ihmisen elämästä ja hän on tällä hetkellä riippuvainen sinusta ja sinun elämäntavoista.
Miten niin ei mitään käynyt? Mistä tiedät, että lapsella ei ole kehitysvammaa?
Pienestä määrästä tuskin on varsinaisesti haittaa, mutta varmaa riskirajaa ei ole, joten miksi et voisi olla nollalinjalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos juot, älä sitten kiukuttele lapselle esim oppimisvaikeuksista.
Lapsi huostaanotetaan heti synnytyksen jälkeen, kuten kaikki muutkin lapseni. Tuskin tullaan koskaan enää sen jälkeen näkemään. En ole ns. "mutsiainesta".
-Ap
Jos välität yhtään lapsen terveydestä, keksit muita rentoutumiskeinoja. Ei niitä alkoholin vaikutuksia sikiössä näe vaan usein vasta lapsen kasvaessa ilmenee juomisesta aiheutuneita häiriöitä. Ei se, että ennen on tehty asioita tyhmästi tietämättömyyden takia tee niistä asioista vähemmän tyhmiä.
Eipä ole. Ja ennen vauvoillekin annettiin huikka olutta, jossei tahtonut nukahtaa.