Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien lynkkaaminen, miksi? Voisitteko rekrytoijat auttaa tässä?

Vierailija
06.04.2019 |

Jäin työttömäksi muutamia vuosia sitten ihan omasta tahdostani yt neuvotteluiden jälkeen. Työyhteisö oli huono ja takapajuinen, joten ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Elämässä tapahtui muutama muu suuri muutos samaan aikaa, joten päätin olla hetken aikaa aivan omassa rauhassa ja kerätä voimia. Kysyin TE-toimistosta voiko työttömyydestä pitää lomaa. Minua kehoitettiin olemaan puhelimen päässä, joten silloin ei tukia katkaistaisi. Olin tarjoutunut olemaan ilman tukia, mutta koska sain asiantuntijalausunnon siitä miten toimia, tein sen mukaan.

Nyt minulla on takana työttömyyttä pari vuotta. Huomaan sen olevan melkoisen huono houkutin, enkä saa edes haastatteluun kutsuja. Aikaisemmin hain paria paikkaa ja sain työpaikan. Olen edelleen se sama osaava ihminen. Ikää on tullut muutama vuosi enemmän ja työttömyyttä on kertynyt lähes 20 vuotta kestäneen työurani aikana se 2 vuotta. Olen kouluttautunut työn ohessa useampaan otteeseen.

Nyt olen pudonnut johonkin välitilaan, josta on vaikea päästä pois vaikka kuinka haluaisin. TE-toimistostakin olivat sitä mieltä, että kokemuksellani ja koulutuksellani tulisi kyllä työllistyä. Tuttavani oli sitä mieltä, että olisiko se ylikouluttautuminen syy. Toivottavasti ei, koska eikö minun pitäisi olla se asiantuntija, joka tietää millaiset paikat sopisivat minulle ja sen pohjalta niitä haen.

Voisitteko te rekrytoijat huomioida työttömiä hauissa? Toki niin, että yrityksen kannalta palkkaisitte sen parhaan kandidaatin. MUTTA ettei työttömyys olisi se luotaantyöntävä ominaisuus.

Minä haluaisin olla se tuottava osa tätä yhteiskuntaa jälleen, mutta rekrytoijat ovat tulppana. He eivät jostakin syystä valitse minua ikinä edes haastatteluun. Olen hakenut vuoden aikana viikottain paria paikkaa. Viimeaikoina päivittäin.

Jos itse olisin rekrytoija, en valitsisi paikasta toiseen hyppijöitä pelkästään, vaan antaisin työttömille mahdollisuuden myös.
Miksi edes 25% rekrytoinneista ei voisi kohdistua työttömiin jotka yhtä päteviä kuin työssä olevat?

Kyllä minä elän omistusasunnossani tuilla ihan hyvin, mutta palo olisi päästä vielä yhteiskunnan tuottavaksi osaksi näin alle 40 vuotiaana. Mutta siitä minä en voi päättää. TE toimisto tuskin antaa minulle mahdollisuutta lisäkouluttautua sosiaalialalle työttömyystuella. Kurssit joita heillä on tarjolla eivät palvele minun kohdallani yhteiskuntaa millään tavalla.

Kyllä se on junan raiteet minullakin pian se seuraava etappi, jos ei 2 vuoden sisällä töitä löydy. Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi, eikä minun tarvitse enää hävetä tai muiden ihmetellä miksi en työllisty. Minussa ei ole mitään vikaa ystävieni mielestä, päinvastoin olen kuulemma ihan yhtä hyvä ellen joissakin asioissa parempikin kuin muut. Itse en tietysti pidä itseäni parempana kuin muut, mutta onhan meillä työpaikoilla osaamista mitattu erilaisissa testeissä ja niissä olen pärjännyt paremmin kuin 90% muista joillakin osa-alueilla.

Lopettasitteko työttömien kepittämisen ja siirtäisittekö katseenne kohti niitä, jotka näitä rekrytointeja hoitaa.
Heissä piilee vika elleivät koskaan palkkaa pitkäaikaistyötöntä, ei työttömässä. Jos näin on asianlaita, syy pitkäaikaistyöttömyyteen on rekrytoijissa, ei niissä työttömissä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saan enää koskaan oikeaa palkkatyötä. Ikää on vähän vaille 50, se on jo este. Työttömyyttä takana joitain vuosia. Joskus lähetän hakemuksia ja jos niihin edes vastataan se on aina ei. Työttömyys on aiheuttanut stressin joka oireilee unettomuutena ja vatsavaivoina. Erakoidun jatkuvasti enemmän, ei kiinosta käydä oikein missään. Varmaan joudun taas johonkin 9 e orjaksi. Tosi "mahtavat" tulevaisuuden näkymät.

Vierailija
22/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lopu vaalien jälkeen. Edellisen hallituksen teot lietsoivat lynkkausmielialaa, omien tavoitteiden läpisaamiseksi. 

Nyt kun tuo sakki on virallisesti saanut mitä on ansainnut ja vaalit ovat edessä, voi taas hengittää. Ja en ole työtön, mutta seurannut viime vuosina sitä hirveää ajojahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut uutta työtä miten usein tuon 20 vuoden aikana? Noin 10 vuotta sitten alkoi taantuma ja massatyöttömyys. Työnhaku muuttui todella vaikeaksi todella nopeasti. Ihmisiä ei palkata, koska niitä töitä ei ole. Jos sinulla ei ole kokemusta työn etsimisestä tältä ajalta, voi tuntuakin siltä että sinua syrjitään.

Miten muuten selität tuon 2 vuoden aukon? Jos ihminen on vain päättänyt pitää "omaa lomaa" eikä ole tehnyt sen aikana mitään alaansa liittyvää, jokainen työnantaja miettii milloin tämä päättää tehdä sen taas.

"Milloin hän päättää tehdä sen taas..." täytyy olla tyhmä ihminen, jos tällaisia pienessä mielessään miettii!

Siinäpä oli viiltävän älykästä argumentointia... Ihan oikeasti vaivauduit kirjoittamaan tuon möläytyksen. Minkä ikäinen oikein olet?

Vierailija
24/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kuvittelet että jonnekin eduskuntaan valittamalla asiasi paranee, niin voin kertoa, että ei parane. Unohda nyt se työkkäri ja otat itse vastuun omasta elämästäsi. Jos odotat kaksi vuotta tuloksia työkkäristä, niin menetät kaksi vuotta elämästäsi.

Mihin haluat töihin? Jos et osaa sanoa, niin tähtää johonkin josta saa isoa palkkaa. Tämän jälkeen selvität mitä siihen paikkaan tarvitaan ja aloitat TÄNÄÄN tekemään töitä sitä kohti. Se voi vaatia kaksi vuotta opiskelua, työkokemusta alemmalta tasolta (vaikka palkatonta) yms., mutta kun joka käänteessä teet valintoja jotka vievät lähemmäs tavoitettasi, niin pidemmällä aikavälillä näiden tavoitteiden on mahdollista toteutua. 

Vierailija
25/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kertoo totuuden.

Asenne työttömiä kohtaan on karu.

Ihmiset haluavat kokea paremmuutta jotakin kohtaan...

Onko parempi kertoa työhakemuksessa kohdanneensa esimerkiski perhetragedian? Vauva kuoli kätkytkuoleman? Luulen ettei kukaan palkka tuolla taustalla olevaa ihmistä myöskään, jos ei palkkaa sitä jolla on parin vuoden työttömyys... Miksi hakemuksessa tarvitsisi alleviivata mistä aukko seeveessä johtuu?

Johtuu ihmisten uteliaisuudesta ja typeryydestä.

Kyllä pitäisi huomata monesta muusta ansiosta onko henkilössä potentiaalia vai ei.

Ei tässä mitään karua ole. Kannattaako ennemmin ruikuttaa kuorossa ja vaatia jotain älyttömyyttä kuten että säädetään laki että työttömät pitää palkata (mitä ei ikinä kyllä säädetä) vai kannattaako etsiä keinoja oman aseman parantamiseen? Miksi joissakin ihmisissä herää niin kova raivo, kun neuvotaan tekemään jotain muuta kuin ruikuttamaan?

Vierailija
26/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoija ajattelee, että ihmisessä on jotain vikaa, jos kukaan työpaikka ei ole häntä halunnut rekrytoida. 1 kk työttömyys menee ns. välitilan piikkiin eikä haittaa, mutta jo 3 kk työttömyys herättää paljon epäilyksiä siitä, että miksi kukaan ei ole tätä ihmistä palkannut, vaikka hän on jo noinkin pitkään etsinyt töitä. Ja johtopäätös on, että hänessä on varmasti joku vika, ja en minäkään häntä sitten palkkaa koska en halua tehdä virherekrytointia. 

Vierailija
27/28 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta poissa työelämästä on kaksi vuotta pois työelämästä. Sinä aikana olisit töissä koko ajan päivittänyt osaamistasi, mutta nyt tietosi ja taitosi ovat vuodelta 2017 eli hieman vanhentuneita. Usko tai älä, moni hoitovapaalta töihin palaava pitää uudelleenkouluttaa vanhaan työhönsä, koska niin moni asia on muuttunut, vaikka perusteet ovat pysyneet samoina.

Toiseksi rekrytoija valitsee parhaan. Todennäköisesti paras on se, joka jo ennestään tunnetaan eli verkosto, verkosto ja verkosto - niillä nyt töitä saadaan, ei omalla työtodistuksella. Millaisia yhteyksiä tuot tullessasi uuteen työpaikkaan? Miten olet 2 vuoden aikana pitänyt yhteyttä entisiin työkavereihin, miten paljon osallistunut alan seminaareihin jne. - sitä kautta töitä saadaan, ei pelkillä hakemuksilla!

Jos ihminen irtisanotaan esim. yt-neuvotteluissa niin voit olla varma että ne entiset työkaverit lakkaavat tuntemasta noin viikon sisällä.  

Itse olin työttömänä valmistuttuani, koska siihen aikaan ei ollut mitään nuorisotakuita ja eikä työttömänä  saanut kokoaikaisesti edes opiskella. Lisäkurssit/ koulutukset olivat hinnakaita ja suunnattuja niille, joiden työpaikka kustansi työntekijöilleen koulutukset.

Nähtävästi elän jossain oudossa kuplassa, koska minut on irtisanottu YT-neuvottelujen seurauksena ja olen edelleen yhteydessä 3 vuoden takaisiin työkavereihin viikottain. Muutama heistä auttoi minua saamaan nykyisen työpaikkani.

Vierailija
28/28 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta poissa työelämästä on kaksi vuotta pois työelämästä. Sinä aikana olisit töissä koko ajan päivittänyt osaamistasi, mutta nyt tietosi ja taitosi ovat vuodelta 2017 eli hieman vanhentuneita. Usko tai älä, moni hoitovapaalta töihin palaava pitää uudelleenkouluttaa vanhaan työhönsä, koska niin moni asia on muuttunut, vaikka perusteet ovat pysyneet samoina.

Toiseksi rekrytoija valitsee parhaan. Todennäköisesti paras on se, joka jo ennestään tunnetaan eli verkosto, verkosto ja verkosto - niillä nyt töitä saadaan, ei omalla työtodistuksella. Millaisia yhteyksiä tuot tullessasi uuteen työpaikkaan? Miten olet 2 vuoden aikana pitänyt yhteyttä entisiin työkavereihin, miten paljon osallistunut alan seminaareihin jne. - sitä kautta töitä saadaan, ei pelkillä hakemuksilla!

Jos ihminen irtisanotaan esim. yt-neuvotteluissa niin voit olla varma että ne entiset työkaverit lakkaavat tuntemasta noin viikon sisällä.  

Itse olin työttömänä valmistuttuani, koska siihen aikaan ei ollut mitään nuorisotakuita ja eikä työttömänä  saanut kokoaikaisesti edes opiskella. Lisäkurssit/ koulutukset olivat hinnakaita ja suunnattuja niille, joiden työpaikka kustansi työntekijöilleen koulutukset.

Nähtävästi elän jossain oudossa kuplassa, koska minut on irtisanottu YT-neuvottelujen seurauksena ja olen edelleen yhteydessä 3 vuoden takaisiin työkavereihin viikottain. Muutama heistä auttoi minua saamaan nykyisen työpaikkani.

En ole kaikista työpaikoista entisten työkaverien kanssa yhteydessä. Noloa jotenkin edes pyytää suosituksia silloin kun ei ole ollut henkilön kanssa missään tekemisissä useampaan vuoteen. 

Kerran pyysin entistä esimiestäni suosittelijaksi. Oli sanonut huonona puolenani hitauden. Tuo oli sellainen asia mistä itse mainitsin hakiessani sitä paikkaa missä tuo esimies oli ja hän haastatteli minua. Tarkoitin hitaudella sitä, että varmistan mieluummin perehdytyksen aikana useasti uusia ohjelmia käyttäessäni, että asia menee oikein, jotta osaamiseni on oikeaa. En ole oikeasti hidas työtehtävissä, vaan ihan todistetusti tein asiat nopeammin kuin muut perehdytyksen jälkeen ja silti laadukkaasti. 

Oikastaan melko ärsyttävää, että entinen esimies levitti minusta väärää tietoa ja aivan varmasti vaikutti palkkaukseeni joissakin hakemissani paikoissa.