Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etävanhempi tekee kaikkensa vältelläkseen elatusmaksuja

epätoivoinen
05.04.2019 |

Ollaan erottu 10 vuotta sitten, nykyisin ollaan molemmat nelikymppisiä. Lapsi on jo teini ja hänen kulunsa ovat kasvaneet. Minä, äiti olen sairastunut pysyvästi ja menettänyt osan työkyvystäni. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tiedän, etten enää koskaan palaa ainakaan kokopäivätöihin. Etäisä on keskituloinen, kokopäivätöissä ja täysin työkykyinen. On maksellut säännöllisesti jo vuosia samaa elatusapua sopimuksen mukaan.

Nyt otin puheeksi tuon elatusavun korotuksen, jos mentäisiin sopimaan uudesta summasta lastenvalvojalle ja tehtäisiin uusi sopimus. Elatusapulaskuri näyttää, että nykyiseen summaan tulisi noin 100 euron korotus. Nooh, tämä etäisä uhkasi, että siinä tapauksessa hän irtisanoutuu työstään, jos joutuu tuota isompaa summaa alkaa maksamaan. Ihan vaan sen takia, että hänen tulot putoaisivat ja välttyisi isomman summan maksamiselta.

Ihmettelenkin nyt, että voiko etävanhempi tosiaan näin helposti luistaa elatusavusta, tuosta vaan irtisanoutumalla töistään ja jäämällä työttömäksi? Ja syynä nimenomaan se, ettei tarvisi enää sitten maksaa niitä elatusapuja? Menisikö tuo syy oikeudessakin läpi, jos jutun sinne asti veisin? Yritin kysellä, että mitäköhän hänen nykyinen puolisonsa tykkäisi tuosta vaihtoehdosta, kun heillä on kuitenkin omakotitalosta velkaa, kaksi uutta autoa hankittu juuri osamaksulla, samoin kalliit puhelimet, läppärit ym. kodintekniikkaa, kaikki osamaksulla (lapseni on kertonut). Ei sanonut siihen mitään, tuhahti vain minulle... Minä ja lapseni ollaan asuttu jo vuosia kaksin.

Kertokaa nyt mulle, pliis. Saisin kyllä ilmaiseksi oikeudellistakin apua tähän, mutta päätin kysyä ensiksi täältä :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä nyt pohdiskelet jotain mitä joku on suustaan päästänyt.. Miksi? Menette sinne lastenvalvojalle, teette tuon korotuksen ja ex sitten ihan tykönään pohtii,miten jatkaa siitä eteenpäin. Jos irtisanoutuu, se on sitten hänen huolensa siitä eteenpäin, eikös? 

Vierailija
2/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies on noin typerä niin anna tärvätä asiansa kunnolla! Siinähän sitten pitkäaikaistyöttömänä ihmettelee, kannattiko hukata työpaikka ja sen mukana talot, autot ja vaimot - parin vuoden isompien elareiden tähden.

Oikeasti en usko että kukaan on noin tyhmä, kunhan kiukuttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No - voihan noinkin tehdä, epäilenpä kyllä, että puheet ovat nyt suurempia kuin teot. Kannattaa mennä sinne lastenvalvojalle tai oikeusaputoimistoon, laskettaa uusi elatusapusumma ja viedä asia käräjille, jos ei muuten hoidu. Lisäksi puolison olemassaolo ja tulot vaikuttavat jossakin määrin hänen laskennallisiin menoihinsa, niin välttämättä ei työttömänäkään pääsisi luistamaan elatusmaksujen korotuksesta.

Vierailija
4/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettettavasti koettaa vain tuolla uhkailulla saada sinut lopettamaan kyseisen aiheen käsittelyn.

Ilmeisesti miehelle on se oma napa niin tärkeä ettei kykene asettumaan lapsen tilanteeseen? Maksaako mies mitään muuta kuin elarit?suostuisiko maksamaan lapsen harrastuskuluja lisäksi jne?

5/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettettavasti koettaa vain tuolla uhkailulla saada sinut lopettamaan kyseisen aiheen käsittelyn.

Ilmeisesti miehelle on se oma napa niin tärkeä ettei kykene asettumaan lapsen tilanteeseen? Maksaako mies mitään muuta kuin elarit?suostuisiko maksamaan lapsen harrastuskuluja lisäksi jne?

Ei tosiaan maksa yhtään mitään muuta. Pari kertaa olen koittanut kysyä ylimääräistä rahaa joihinkin yllättäviin ja pakollisiin menoihin, esim. lapsen sairaalalaskuun, mutta siihen viestiin en saanut mitään vastausta. Ylipäänsä on kohdellut minua kuin ilmaa nämä viimeiset 10 vuotta. Minun lasta koskeviin viesteihin ei vastata mitään (muita en edes lähettele), puheluihini kyllä vastataan, mutta luurin toisessa päässä ei puhuta mitään ym. kaikenlaista tässä on nähnyt. Ja tämä ilmeisesti vain sen takia, koska minä olin se, joka otin ja läksin aikanaan. En vain enää kestänyt sitä, että jouduin olemaan taloudellisesti päävastuussa koko ajan, kun mies osteli näitä autoja sun muita vempaimia silloinkin edes kertomatta etukäteen minulle mitään. Hyvin itsekäs ja oman navan tuijottaja oli ja on kait edelleen.

Vierailija
6/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsi hänelle asumaan. Maksa sinä hänelle vuorostasi.

7/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsi hänelle asumaan. Maksa sinä hänelle vuorostasi.

En todellakaan halua ehdoin tahdoin lapseni elinolosuhteita sentään huonontaa. Eläkkeestä ei varmaan paljoa maksettavaa jäisi, ja etä joutuisi vielä suuremman maksutaakan alle kuin nykyään. Hän ei tuohon tulisi suostumaan ikinä, sen verran mukavuudenhaluinen on.

Vierailija
8/8 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän uhkailee mutta tuskin toteuttaa uhkaustaan.

Sitten teillä tiukkaa onkin kun lapsi täyttää 18 vuotta,