Heinäsirka farmien massatuho
Suuret määrät ympäri eurooppaa perustetut sirkka farmit menneet konkurssiin.
Kulutustottumukset eivät muutu.
Sirkat eivät ole koskaan kuuluneet ruokavalioomme ja ajatus sirkkojen syönnistä inhottaa.
Kommentit (17)
Jep, myyntiluvut kertovat, että suurin osa kuluttajista ei halua sirkkoja syödä, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla.
Itseänikin suorastaan yököttää ajatus hyönteisravinnosta. Jos nälänhätä olisi, niin kai niitä ennemmin söisi kuin kuolisi nälkään, mutta ei muuten. Korvaan mieluummin lihan- ja kalansyöntiä kasviproteiineilla, jotta ruokailujeni hiilijalanjälki pienenisi.
Mä en ymmärrä miksi juuri heinäsirkat.
Ne haaskaa energiaa kitiinikuoriensa rakentamiseen.
Jos tahtoo kustannustehokasta eläinproteiinia niin pehmeät madot olisi oikea ratkaisu.
Vai eikö madot maistu?
Vierailija kirjoitti:
Jos tahtoo kustannustehokasta eläinproteiinia niin pehmeät madot olisi oikea ratkaisu.
Vai eikö madot maistu?
Ei maistu ei. Sienistä ja vadelmistakin jätän madot syömättä, jos mahdollista.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/5b3b66b4-c61f-4517-9958-bdd…
"Ryminällä ruokakauppaan tullut kohuleipä floppasi - hyönteisistä ei tullut valtavirtaa"
Olen kohtuullisen varma, että valtaosa ihmislajin historiasta on nimenomaan syöty hyönteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vai eikö madot maistu?
Sirkat ovat terveellisempiä kuin toukat. Niissä on vähemmän rasvaa ja enemmän proteiineja. Siksi esim liskoille pitäisi syöttää ennemmin sirkkoja kuin jatkuvasti toukkia.
Häiritsee muuten nuo yhdyssanavirheet. Se on heinäsirkkafarmi.
Eiköhän merkittävimpiä syitä ollut tuotteiden pieni hyönteispitoisuus huomattavasti korkeampaan hintaan. Itse olisin kiinnostunut mutta en suostu maksamaan tuollaisia summia tavallisista tuotteista joihin on pari ötökkää pistetty joukkoon.
kylhän tää tiedettiin hätlköidyksi "buumiksi", sanoin ihan alusta saakka että tää ei lähde nousuun ennenkuin presidentin bileissä on vedetty matoja ja heinäsirkkoja ainakin pari vuotta putkeen. Sitten tavikset osaa kyl matkia herrojaan.
mutta jos herratkin antavat viestin etteivät he oikeasti tota aio ise syödä ja se on vain hyvätuloisille köyhille tarkoitettu trendijuttu.. niin joo ei.. massaan ei uppoa. ha noille hipstereille on luvassa uusi trendijuttu joka tapauksessa seuraavalla viikolla johon keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohtuullisen varma, että valtaosa ihmislajin historiasta on nimenomaan syöty hyönteisiä.
Sellaista tietoa ei ole olemassa, että hyönteisravinto olisi missään evoluution vaiheessa ollut merkittävä osa ihmisen ravintoa. Myöskään mitkään sukulaislajimme ei syö hyönteisiä kuin satunnaisesti ja toisinaan vahingossa syödyn kasvimateriaalin mukana. Jos ruokaa on niukasti, voivat syödä pulleita toukkia, mutta jos parempaakin ruokaa on, eivät niitä napsi.
Ennemmin vaikka nyhtökauraa kuin mitään hyönteisiä.
Itseasiassa nyhtökaura olisi ihan hyvää kunhan saisivat hinnan järjelliselle tasolle.
Alkutuottajana tiedän että nyhtökauran raaka-aineet maksaa noin 15-20 senttiä per kilogramma. Melkein satakertaistunut hinta kaupan hyllyllä on absurdia kun vieressä tarjous sikanautajauhelihaa saa viitosella.
t. maajussi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tietoa ei ole olemassa, että hyönteisravinto olisi missään evoluution vaiheessa ollut merkittävä osa ihmisen ravintoa. Myöskään mitkään sukulaislajimme ei syö hyönteisiä kuin satunnaisesti ja toisinaan vahingossa syödyn kasvimateriaalin mukana. Jos ruokaa on niukasti, voivat syödä pulleita toukkia, mutta jos parempaakin ruokaa on, eivät niitä napsi.
Merkittävä osa? En minä sellaisesta puhunutkaan, eihän lihakaan ollut sitä kymmeniin tuhansiin vuosiin. Hyönteisiä syödään nykyäänkin aika paljon esimerkiksi Aasiassa, vaikea kuvitella että se olisi ihan niin poikkeuksellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/5b3b66b4-c61f-4517-9958-bdd…
"Ryminällä ruokakauppaan tullut kohuleipä floppasi - hyönteisistä ei tullut valtavirtaa"
Luin ryömimällä, kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai eikö madot maistu?
https://yle.fi/uutiset/3-9943079
Ruokamarkkinoille rynnivät hyönteiset voivat olla vaarallista syötävää allergikoille
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28093332/
Chitin and chitinase: Role in pathogenicity, allergenicity and health
" non-self origin (from other organisms) are detrimental to health. The exogenous chitins and chitinases provoke human innate immunity to generate a deluge of inflammatory cytokines, which injure organs (leading to asthma, atopic dermatitis etc.), and in persistent situations lead to death (multiple sclerosis, systemic lupus erythromatosus (SLE), cancer, etc.). Unfortunately, chitin-chitinase-stimulated hypersensitivity is a common cause of occupational allergy. "
Sirkkaleipä kiinnosti mutta se maksoi 3 kertaa enemmän kuin tavallinen leipä joten ihmiset maistoivat yhden leivän ja palasivat vanhaan halpaleipään.
Höpöhöpö, sirkat on hyvää ja monipuolista ravintoa. Ostin kyllä erilaisia sirkkatuotteita. Aluksi oli pieni buumi ja nyt tuli tasaantuminen, mutta varmasti jää tuotantoa eurooppaan.