Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö miehellä?

Vierailija
20.05.2006 |

Miten perhe-elämä onnistuu? Olen itse tullut tähän diagnoosiin,siis kaikki sopii mieheeni,mutta lääkäriin en ole saanut lähtemään.. Perhe-elämää ei ole enää. Olen käytännöllisesti katsoen yh,vaikka mies kirjoilla saman katon alla. Nyt kamala juoksuaika menossa. Raha palaa ja itsetunto taivaissa miehellä. Kertokaa kokemuksia.

T: Väsynyt

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatusmaksuhin.

Vierailija
2/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies saisi lääkkeet(sis menis lääkäriin ensin..) ja " normalisoituisi" ? Ihana ihminen muuten,mutta nyt on tilanne mennyt niin pahaksi,että jotain on tehtävä. Ero on tietenkin enemmän kuin mahdollista,sillä en jaksa ikuisesti. Miestä ei paljon eron uhka paina,kun on mania päällä! Onko kellään kokemusta vai onko liian vakava aihe lauantai-illaksi?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä tämäkin sairaus saadaan kyllä aisoihin.

Puhu miehellesi ja yritä saada ymmärtämään. Ei siinä muu auta kuin kärsivällisyys.

Vierailija
4/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin samassa tilanteessa, tosin lääkärin diaknosoimana. Aloitti lääkityksen ja jonkin aikaa meni, ennen kun sopiva löytyi. Nyt kaikki todella hyvin, suosittelen lämpimästi lääkäriin menoa.

Vierailija
5/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ihan tunteeton ja ylimielinen ja koko ajan menossa. Ihan kuin mania-vaiheessa. En haluakaan erota,mutta jotenkin on äijä saatava ns. aisoihin. Olen yrittänyt saada lääkäriin ja menisin itse mukaan. Nauraa vaan ja häipyy,kun alan puhua. Itkeminenkään ei miehen tunteita herätä. Haluankin tietää,miten se lääkitys sitten vaikuttaa,tuleeko ihmisestä ns. normaali ja tasainen ja järkevä? Ja miten toisen saa lääkäriin? Onko kellään perheessä tätä sairautta?

ap

Vierailija
6/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
7/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristin ja uhkasin erolla. Itse tuolloin jo niin loppu, että ero tuntui todellakin ainoalta vaihtoehdolta.

Maanisdepressiivisellä ihmisellä on usein myös jokin muu sairaus tai käytöshäiriö, eli harvoin henkilö on " vain" maanisdepressiivinen. Eikä tästä sairaudesta voi parantua ilman oikeaa lääkitystä. Miehelläni lääkitys jatkuu todennäköisesti koko loppu elämän, ei siis ole vain väliaikainen hoitokeino.

Joku epäili, että sairaus ei ole hyvä syy eroon. Ikävä kyllä ,se on joskus ainoa ratkaisu lähimmäisen mielenterveyden säilyttämiseksi. Mieleltään sairaan ihmisen kanssa eläminen on todella raskasta ja henkisesti uuvuttavaa. Julmaa, mutta meillä olisi erottu, ellei mies olisi viimein ymmärtänyt mennä lääkäriin ja hakea apua.

T: 5

Vierailija
8/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli erolla uhkaaminenkaan ei vaan auta. :( Inhotti alentua uhkailemaan,mutta olen todella lopussa. Ole jotain persoonallisuushäiriötäkin epäillyt ja kai taustalta sekin voi löytyä. Kun sais jotain otetta tuohon mieheen,mutta ei mikään mene perille. Mies tuntuu niin julmalta ja konemaiselta. Mulla silmät aina punaisena nykyään. Ei voi olla itkemättä,kun on niin kuitti. Kai lasten vuoksi on erottava,että itse jaksais olla hyvä vanhempi. Miehestä ei siihen tällaisena ole. No,ehkä tähän täytyy laittaa jokin aikaraja vaikka kuun loppuun. Vuoden olen jo miestä rukoillut eli on aika epätoivoista. :( Syksyllä sain hetkeksi kuriin ja sitten pikkuhiljaa se alkoi taas. Pahenee vielä,jos viime kesään on luottamista. :(

Kiitos vastauksista. Lisääkin saa vastailla,jos on jotain mikä voisi auttaa. :)

ap

Vierailija
9/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä myös sellaista,että mies naureskelee jatkuvasti itsekseen-siis vaikuttaa hyväntuuliselta,mutta jos kysyn jotain (ihan mitä vaan),niin on tosi ärtyisä ja pahantuulinen?

ap

Vierailija
10/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis naureskellut itsekseen, mutta puhelimessa esim. kaverin kanssa puhuessa oli todella hyväntuulinen, mutta kun kysyin tai sanoin jotain hetken päästä, mies ärisi ja vittuili takaisin.

Samoin kohteli myös lapsia ja vanhempiaan, eli kaikkia läheisiä ihmisiä.

Vierailija
11/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaksisuuntainen usein diagnosoidaan masennukseksi ja sitten lääkitään sitä masennusta, niin että loputkin rippeet estoista menee ja kaaos on valmis. Jos ei ole hoitohalukkuutta niin kaksisuuntainen on taitava valehtelija omasta tilastaan ja sairaudentuntua ei ole. Jos oikeasti ei jaksa niin parempi erota ja antaa toisen mokailla ja dokailla vaikka itsensä hengiltä. Lapset kuitenkin ansaitsee turvatun ja tasapainoisen kodin.

Vierailija
12/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vielä jotenkin ylipuhua sen lääkäriin,mutta eri asia lähteekö sitten,ku olis aika.. Kannattaako mennä terveyskeskukseen vai jonnekin päivystykseen? Ei kai tk-lääkäri voi tehdä diagnoosia?

ap

Vierailija
13/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siis diaknosoitu jo ennen kun tavattiin, eli en tiedä miten kannattaa lähteä liikkeelle.

Yksityinen kallista, joten siirryttiin kunnan asiakkaiksi hyvin nopeasti, eikä tarvinnut tk lääkärillä käydä.

Vierailija
14/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli todellisuuden tajuaminen häiriytynyt.

Vierailija
15/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö,oon niin väsynyt,etten tuota hoksannut!

Ei ole sairaudentuntua miehellä eikä estoja. Ajattelin,että siksikö naureskelee joka paikassa ajatuksilleen vai liekö nuo jo harhoja? Normaalistihan ihminen pystyy hillitsemään itsensä,jos joku vähän naurattaakin.. Mulle vaan ärisee ja käyttäytyy kuin itsevaltias. Siksi toisaalta parempi,että on juoksuillaan,mutta silloinkin saa pahaa aikaan eli ostelee kaikkea tms. Eikä suostu kertomaan missä on ollut. Pyörii kai kaupoissa yms. Ainakin tutuilta olen kuullut.

ap

Vierailija
16/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli todellisuuden tajuaminen häiriytynyt.

Vierailija
17/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin hyvin hypomaaninen hän on. En varsinaisia depressiivisiä kausia hänessä ole havainnut, mutta maanisia kylläkin. Nyt on sellainen meneillään. Kotona häntä ei juurikaan näy, rahaa palaa, vaikkei sitä isolla perheellä paljoa olekaan, ihmeellinen usko miehellä omiin kykyihinsä, sekstailisi koko ajan, mutta muuten on ärjy ja ilkeä, lapsillekin, niin ja naureskelee ainakin puhelimessa kavereilleen, viinaa valuu kurkusta alas. Häneen ei saa minkäännäköistä tarttumapintaa. Viikko sitten sanoin, että jos tätä jatkuu, niin pakkaa tavaransa ja lähtee. Maanantaina se on edessä. Harmittaa, kun ei hakeudu hoitoon, eikä näe sitä tilannetta, mikä kotona on, ei siis välitä. Olen ihan poikki, mutta lasten takia on pakko jaksaa ja yrittää olla vetistelemättä.

Vierailija
18/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joskus viettää päivän peiton alla kotona,jolloin vain nukkuu, ja sitten sitä virtaa taas riittää pitkäksi aikaa!

Erouhkailu ei auta. Mies ei kuulemma lähde kirveelläkään,sillä mitään ei ole vialla. Siis hänen sanojaan..

ap

Vierailija
19/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus muutama vuosi ennen kuin tavattiin. Oli eronnut silloin,liekö saman asian vuoksi. :( En tiedä,onko diagnoosia tai lääkitystä ollut. Epäilen vahvasti ettei ole.

ap

Vierailija
20/33 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan sen mtt:n kautta alkaa asiaa hoitamaan tai vaikka terveyskeskuksen päivystyksen. Eri kunnissa käytäntö taitaa vaihdella kuinka helposti saa hoitoon vastentahtoaan. Mielestäni hoitoontoimittaminen on ainoa oikea vaihtoehto, sillä tällä hetkellä miehesi luultavasti täysin edesvasttuton eikä tajua omaa tilannettaan. Hän luultavasti sotkee taloutenne pahasti mutta saattaa olla jopa vaarallinen. Luultavasti hän suuttuu jos väkisin hoitoon hommataan, mutta tajuaa tilanteen varmasti myöhemmin.

Maanisdepressiivisen kanssa elämä on varmasti haastellista, mutta ilman muuta kannataa yrittää saada mies hoitoon ja katsoa millaiseksi tilanne muuttuu. Lääkehoidosta voi olla paljon apua. Eikä tuota sairautta voi ilman lääkkeitä hoitaa. Voimia!