Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsenkö vuokratyön kautta töihi?

Vierailija
04.04.2019 |

Hain eilen vuokratyöfirman kautta töihin metallihommiin. Tänään kutsuttiin haastatteluun huomiseksi.
Osaatteko sanoa onko minulla miten hyvät mahdollisuudet päästä paikkaan? Lähinnä tarkoitan siis sitä, kutsutaanko noihinkin haastatteluihin useampia vai voisiko minuakin vihdoin onnistaa edes suurella todennäköisyydellä? Kyseessä 4 kuukauden mittainen homma.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että ainakin paremmat mahdollisuudet kuin "normaalia" reittiä. Oman kokemuksen ja tiedon mukaan ei ne jaksa kymmeniä haastatella

Vierailija
2/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinällään ihan lupaavalta vaikuttaa, jos noin kiireellä haastatteluun kutsuvat. Toki voidaan siellä muitakin haastatella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jokin tietty työpaikka mihin kaipaavat tekijää näyttää tuo melko lupaavalta. Jos taas ikään kuin keikkalaisen hommiin, että hommia voi kesällä olla jos on ollakseen, en laskisi sen varaan mitään.

Vierailija
4/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde vuokrafirman kautta hommiin. Koiran hommaa eikä lomat kerry

Vierailija
5/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpäs kertyy ja kertyy eläkettäkin,ota selvää. Lomarahat maksetaan joka kuun palkassa ja ne kannattaa laittaa sivuun niin voi lomailla niin ettei tartte huolehtia. JA keikkalaisena on helppoa,jos on pas*a paikka niin tietää että kohta pääsee pois!

JA voi olla että keikkalaisuus jatkuu kauankin. Jotkut firmat ei edes palkkaa omia duunareita kun työn määrä vaihtelee.

Mutta kun työnsä hoitaa kunnolla niin voip olla että kysytään uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
6/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota vuokatyöfirmoihin yhtään. Aivan ihmeellistä kusetusta suomeksi sanottuna ollut kohdallani usemapaan kertaan, eri firmojen kautta jopa.

Vierailija
7/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirmoissa kaikki on mahdollista. Katso huolella mihin laitat nimesi alle.

8/17 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luota vuokatyöfirmoihin yhtään. Aivan ihmeellistä kusetusta suomeksi sanottuna ollut kohdallani usemapaan kertaan, eri firmojen kautta jopa.

No kerropa miten sua kusetettiin?

Vierailija
9/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa miten sua kusetettiin?

1. Perjantaina minulle soitettiin kello 14 jälkeen ja kerrottiin, että minulle olisi maanantaina kello 10 alkaen kolmen päivän työputki paikassa x. Työntekijä oli lähdössä jo viikonlopun viettoon, joten pyysi minua tulemaan käymään maanantaina ruokatauolla kirjoittamaan sopparia yms. Sairastuinkin sitten sunnuntaina influenssaan. Kuume oli korkeimmillaan 39.7. Minulla ei ollut suoraan työpaikalle mitään yhteystietoja, ainoastaan tiesin mistä ovesta mennä sisään, mistä sitten ohjattaisiin eteenpäin. Soitin sitten heti maanantaina klo 9 vuokratyöfirman auettua ja kerroin että olen todella kipeä enkä voi mennä töihin. Pyydettiin hakemaan sairauslomatodistus, että saisin kuitenkin palkan kyseisiltä päiviltä. Olin niin huonossa kunnossa, että en päässyt ajamaan lääkäriin autolla vaan soitin taksin. Koti-lääkäri-vuokratyöfirma-koti + lääkärintodistus tuli maksamaan yhteensä 87 euroa. Parannuttuani soittelin ja kyselin tulenko kirjoittamaan nyt sopparin ja muista käytännön asioista. Kuulema kun minulle ei oltu tehty työsopimusta, ei ollut mustaa valkoisella että töitä todella olisi ollut, joten palkkaakaan ei maksettu.

2. Toiseen firmaan toimitin verokortin ajoissa, mutta sitä ei toimitettu sieltä eteenpäin. Soitin ja kysyin asiaa kun näin että veroa oli lähteny 60%. Vastaus oli aihihihihi hups, onko se muka unohtunut toimittaa eteenpäin täältä, laitatko uuden tulemaan hihihi. Toimitin uuden verokortin, taas lähti 60% veroa. Taas kysyin ja vastaus oli hihihihihih en tiedä minne se on kadonnut, hihihihi olisiko se kadonnut postissa hihihihihihi.

3. Kävin tiistaina haastattelussa. Paikkaa jo lupailtiin minulle erittäin todennäköisin perustein, lupasivat ilmoittaa loppu viikkoon mennessä. Perjantaina ei kuulunut, eikä vielä ensi tiistainakaan. Keskiviikkona soitin ja kysyin, eivät kuulema vielä tiedä. Taas perjantaina soitin, eivät tiedä. Maanantaina soitin kolmannen kerran, eivät tienneet enkä sen jälkeen edes kysellyt enää paikan perään eikä sieltäkään mitään kuulunut. Lupasivat tietenkin ilmoittaa, vaikka ei tulisi edes valituksi.

4. Hain kesän ajaksi puistotyöntekijäksi. Tunteja lupailtiin reilusti. Kokemusta alalta minulta löytyy. Koko kesän aikana sain kahdeksi tunniksi töitä. Siis kahdeksi. Myöhemmin kuulin, että puolituttuni oli käyny haastattelussa minun jälkeen, saanut kesän ajalla täydet tunnit paikasta. Ensimmäinen vuoro oli ennen minun kaksi tuntista, joten ainakaan paremman työntekijän valinnasta ei ollut kyse, jostain muusta naamakertoimen lukemasta kyllä.

5. Työmaalle kauemmas luvattiin korvata reilusti kilometrit omalla autolla liikkuessa. Saatatte arvata korvattiinko koskaan.

Joko riittää vai vieläkö haluat lisää?

Vierailija
10/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon paikasta johon hakee

Vierailija
11/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hyviä kokemuksia vuokratyöstä. Noiden haastattelujen kanssa on kuitenkin monesti niin, että jos asiakasyritys haluaa haastatella vaikkapa 3 henkilöä, niin rekryfirma haastattelee vähintään tuplamäärän. Pääsy rekryfirman haastatteluun ei takaa sitä, että pääsisi asiakkaan haastatteluun saati töihin. Hyvät mahdollisuudet toki on, kun reagoidaan nopeasti.

Kannattaa selvittää viimeistään haastattelussa, onko kyseessä nollasopimus vai kiinteätuntinen, ja haetaanko yleisesti vuokrafirman "listoille" vaiko tietylle asiakkaalle. (Koska 4kk pätkästä kyse, niin todennäköisesti jälkimmäistä.) Jos pääset 4kk ajaksi vuokrafirman kautta, on hyvät mahdollisuudet päästä sen jälkeen vakkariksi asiakkaan kirjoille, sellaista usein tapahtuu. Jos ei siis ole puhdas kesälomien sijaistus kyseessä.

Työ vuokratyöfirmalle on sinänsä ihan samanlaista kuin tavallinenkin työ, paitsi että työsuhteeseen liittyvät asiat hoidetaan vuokrafirman kautta. Tämä taas aiheuttaa sitä, että se joka toimii esimiehenä käytännön töissä, ei voi esim. hyväksyä sairaspoissaoloa omalla ilmoituksella, vaan saikut kiertävät rekryfirman kautta ja heidän käytäntönsä mukaisesti (joka on usein hirveän tiukka). Ja kaikki työsuhde-edut menevät myös rekryfirman mukaan, mikä voi olla hyvä asia (esim. Staffpointin etuohjelma voi olla paljon parempi kuin mitä joku pikkufirma pystyisi itse tarjoamaan) tai sitten ei (jos vaikka ison yrityksen omat työntekijät saavat lounareita mutta vuokratyöntekijä ei).

Vierailija
12/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tuli tieto pääsitkö

Vierailija
13/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sekä hyviä että huonoja kokemuksia vuokratyöfirmoista. Ainakin omalla kohdalla olen huomannut, että mitä pienempi firma, sen paremmin homma toimii. En osaa etuuksiin ottaa sen tarkemmin kuitenkaan kantaa.

Vierailija
14/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 9 onko nuo tapahtunut oikeasti? Kuulostaa kauhealta toiminnalta. Ei ihme, että olet menettänyt uskosi.

Vierailija
15/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde vuokrafirman kautta hommiin. Koiran hommaa eikä lomat kerry

Kuten joku jo sanoikin, lomarahat kun maksetaan joka tilissä, ne voi laittaa sivuun ja olla lomalla sitten kun huvittaa. Toki eri asia, jos on jossain tietyssä paikassa niin sitten se ei onnistu. Itse tein vuoden verran keikkaa eri paikoissa ja tykkäsin siitä, sain ihan itse päättää huvittaako ottaa työvuoro vastaan vai ei tai vastaavasti tehdä töitä niin paljon kuin jaksan.

16/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vakituisen paikan kun olin tehnyt samaa työtä vuokrafirman kautta 3kk. Kannattaa. Monet yritykset haluavat palkata ensin vuokrafirman kautta kokeeksi ja jos ovat ryytväisiä, palkkaavat suoraan.

Tuttuni on ollut samassa työssä vuokrafirman kautta 12 vuotta. Yrityksessä on rekrytointikielto joten siellä muutama henkilö on vuosikausia ollut ”vuokralla”.

Vierailija
17/17 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa palkkalaskelmasta, että kaikki on oikein. Työsopimuksesta löytyy noudatettava tes. Tessit löytyy Googlen avulla. Lomakorvaus puuttuu usein, samoin kilometrikorvaus. Aina on kyllä huomautuksen jälkeen maksettu.

Olen ollut monessa eri firmassa.