Aikuisen ihmisen nolaaminen seurassa - mistä se kertoo?
Olen tehnyt kymmenisen vuotta palkatonta vapaaehtoistyötä eräässä uskonnollisessa yhteisössä. En kuulu tähän yhteisöön itse, käyn vain auttelemassa.
Paikalla on tietysti myös päällikkö(mies), jo vanhempi ihminen. Aiemmin tulin hänen kanssaan toimeen ihan hyvin ja heittelin läppää, jos hän heitti jotain vastaavaa. Oli ihan ok välit.
Viime aikoina on alkanut tapahtua niin, että päällikkö on alkanut nolata minua seurassa. Tarkoitan, että paikalla saattaa olla 30 henkilöä ja hänen pitää alkaa naureskella minun kustannuksellani kaikkien aikana.
Jos esim otan vaikka hopealusikan käteeni ja ihastelen sen kauneutta muille, hänen pitää huudella kuuluvasti että sinä nyt et hopeata teräksestä erota. Ilman mitään syytä. Hän haluaa saattaa minut naurunalaiseksi, tietämättä minusta oikein mitään. Tietysti muiden pitää vähintään naurahtaa, koska päällikkö heittää läppää eli mielestäni kiusaa. En ole arvostellut häntä ja haluaisin kunnioittaakin häntä siis ihmisenä. Omat tunteeni ovat täysin neutraalit.
Vastaavia juttuja on nyt sattunut joka kerta. En ole missään tekemisissä hänen kanssaan muuten.
Mitä tällainen oikein on? Puhutaan kuin jollekin lapselle tai vajaaälyiselle. Mitä päällikkö ajaa takaa? Itse ajattelin viime kerran jälkeen, että lopetan tämän vapaaehtoishomman, ottakoon uuden kohteen nolaamisilleen.
Kommentit (24)
Uskovaisten pitäisi pystyä keskustelemaan, ilman nolaamisen pelkoa. Ota asia puheeksi.
Miksi et sano sille miehelle, että jokainen täyspäinen osaa erottaa hopealusikan jo pelkästään leimojen perusteella, eikö äiti opettanut sinulle sen vertaa. Nauraaremahdat päälle ja katsot, miten tuo reagoi.
Olen kuullut ja lukenut, että juuri noissa kaikenlaisissa seurakuntien virastoissa summuissa toimipisteissä on pahimmat ilmapiiriongelmat. Niin monesta lähteestä tästä on saanut kuulla. Keljuja ja kaksinaamaisia pomoja ja työkavereita. Sairas työyhteisö. Itse lähtisin pois.
Joka haluaa nolata toisen ihmisen on hällä huono itsetunto, jota pitää pönkittää aina kun on mahdollista. Myös kateus on samanlaista.
Ei kai siinä auta muu kuin poistua paikalta. Ja miettiä kostoa.