Mikä juttu se on, että kyynärpäällä lyödään viinapullon pohjaan?
Kommentit (75)
No kokeilkaapa tuota, jos ette meinaa saada vaikkapa hillotölkkiä auki. Mä en nimittäin tee noin viinapulloille, mutta säilyketölkeille teen. Kova paine työntää korkki/kantta eteenpäin. Eikä se ota kipeää kyynärpäähän, kun tekniikka on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki narahtaa helpommin auki.
Miksi?
Miten pullon pohjaan lyöminen vaikuttaa korkkiin?
Eikö olisi järkevämpi lyödä korkkia?
Pulloon tulee pieni paine, joka irrottaa korkin siitä metallirenkaasta korkin alla. Sen jälkeen aukeaa mukamas helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki narahtaa helpommin auki.
Miksi?
Miten pullon pohjaan lyöminen vaikuttaa korkkiin?
Eikö olisi järkevämpi lyödä korkkia?
Pulloon tulee pieni paine, joka irrottaa korkin siitä metallirenkaasta korkin alla. Sen jälkeen aukeaa mukamas helpommin.
Säilyketölkeissä ei ole sitä rengasta, ja säilyketölkin avaamista kyynärpäällä lyöminen helpottaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ot, mutta tästä tuli mieleen, mitä tarkoittaa se ele, kun taputetaan etusormella nenää? Aina kun luulen ymmärtäväni, näen sen taas jossain eri yhteydessä.
Venäläiseen juomiskulttuuriin liittyvä perinne.
Tuossa ei kyllä mitään tieteellistä ole.
Miten heikko pitää yleensäkään olla, että on jotenkin haastavaa vääntää korkki auki rannevoimalla ja siihen tarvittaisiin tuollaisella jotain vetoapua?
”Aukeaa helpommin”, kylläjuu. Veikkaan että tämä on just tuollainen tapajuoppojen katu-uskottava meemiläppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ot, mutta tästä tuli mieleen, mitä tarkoittaa se ele, kun taputetaan etusormella nenää? Aina kun luulen ymmärtäväni, näen sen taas jossain eri yhteydessä.
Venäläiseen juomiskulttuuriin liittyvä perinne.
Oho, näyttää olevan minun kirjoittamani kysymys, vaikka on pari vuotta vanha ketju.
Millä tavalla tuo liittyy juomiskulttuuriin ja mitä se sitten tarkoittaa ? Ja mitä se sitten tarkoittaa, jos sitä käytetään tilanteissa, jossa kukaan ei edes juo mitään?
Sillä testataan ja näytetään, että pullo on korkkaamaton. Jo avattu ja uudelleen korkilla suljettu pullo ei pidä rasahtavaa ääntä. Tämä tarina on tosi!
Vierailija kirjoitti:
Tieteellinen selitys alla. Kaipa tuo toimii myös käytännössä helpottaen korkin avaamista. Itse ajattelin, että on lähinnä sellainen tapa kertoa muille, että nyt korkataan avaamaton pullo ja aletaan juomaan.
"Monesti esimerkiksi viinapulloa korkattaessa lyödään pullon pohjaan, jotta pullo avautuisi helpommin. Tällöin kuuluu räsähtävä ääni. Ääni syntyy, kun neste iskeytyy pullon yläpäätä ja korkkia vasten. Lisäksi isku aiheuttaa nesteessä etenevän sokkiaallon, joka seinään törmätessään panee pullon seinämän värähtelemään. Ilmiö havaitaan vain lasipulloissa. Kimmoisa muovipullo ilmeisesti vaimentaa aallon etenemistä voimakkaammin kuin lasi."
No mitä tämä seinän värähtely sitten hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Sillä testataan ja näytetään, että pullo on korkkaamaton. Jo avattu ja uudelleen korkilla suljettu pullo ei pidä rasahtavaa ääntä. Tämä tarina on tosi!
👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon nyt näe korkin sinetistäkin?
Korkki narahtaa, aukeaa helpommin ja samalla kuulee että se on avaamaton pullo.
Tykkään siitä rasahduksesta, joka siitä kuuluu. Samoin se on minusta kiva traditio, ja saan siitä hyvää mieltä kavereiden kanssa juopotellessa.
Örvelö yrittää lieventää ahistusta ja häpeää.
Kieltolain aikaan myytiin usein epäkuranttia viinaa , ei silloin mitään sinettejä ollut ja korkkien kierteet, pullojen jengat oli mitä sattuun. Kopauttamalla asia selvisi "melko varmasti". Sieltä tapa on jäänyt elämään. Onhan se rasahdus ja korkin narahdus mukava kuulla, porukassa varsinkin. =)
Vierailija kirjoitti:
No kokeilkaapa tuota, jos ette meinaa saada vaikkapa hillotölkkiä auki. Mä en nimittäin tee noin viinapulloille, mutta säilyketölkeille teen. Kova paine työntää korkki/kantta eteenpäin. Eikä se ota kipeää kyynärpäähän, kun tekniikka on oikea.
Lasipurkkia avatessa tuon vaikutuksen voisi kyllä todentaa, ne kun ovat järestään niin tiukassa, etteivät tuosta vaan hikisillä käsillä aukene.
Vierailija kirjoitti:
Junttien touhua.
Juri näin. Sopii kaarisyljen kanssa yhteen. Vielä ehkäjoku armeeja kokemus, niin olen valmis jättämään ko. tyypin....
56567 kirjoitti:
Se tehtaalla juntattu korkki ei siitä paskaakaan nakkaa, mitä se neste siellä sisällä touhuaa vaikka sitä pulloa hakkaa. Ihan satua koko homma. Siinä teille fysiikkaa.
Nukuit fysiikan tunnit?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on vaan olevinaan siistin näköistä
Kopsauttaja viestii siinä että ei tässä nyt olla enimmäistä kertaa pappia kyydissä
Juu, nuorena tuo oli sellainen suurieleinen rituaali.
Pari napakkaa iskua irroitti sinettirenkaan.
En tajua. Miten vaikea on avata viinapulloja korkki? Itselläni on vaikeaa pikemminkin pitää sitä kiinni