Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En päässyt sukupuolitautitesteihin omalle terveysasemalle, onko muita vaihtoehtoja?

Vierailija
04.04.2019 |

Huolettaa ja haluaisin tietää onko kaikki kunnossa. En päässyt testeihin, vaikka olen ollut epäluotettavan ihmisen kanssa ilman kumia. Help!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä voit mennä suoraan Iho- ja allergiasairaalan sukupuolitautien polille ilman ajanvarausta ja siellä saat varmasti kaikki näytteet otatettua. Asia pitäisi kyllä myös hoitua terveysaseman kautta ilman mukinoita, suosittelen valittamaan hoitajan toiminnasta. -Tk-lääkäri Helsingistä

Vierailija
22/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sulla jotain oireita? Ei kai ne testaa jos ei mikään vaivaa... 

Jos taas on vaivoja (tai muuten syytä olettaa että ois joku tauti) niin hoitovirhe jos eivät lähetä eteenpäin.

Ei ole oireita, mutta eikö osa voi olla oireettomia esim hiv ja sukupuoliherpes? Haluan vain tietää, että olen puhdas. Enhän voi aloittaa uutta suhdetta tietämättä. En kyllä tiedä haluanko edes mitään suhdetta tämän jälkeen pitkään aikaan.

Voit, kun huolehdit ehkäisystä eli kondomin käytöstä. Muista myös varmistaa, että uusi suhteesi on puhdas ennen kun pistät menemään ilman kumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samansuuntainen kokemus, myöskin Helsingin terveysasemalla. Virtsatesteihin pääsi kyllä, mutta verikokeiden ottamiseen suhtauduttiin nihkeästi ja niitä piti oikeasti vaatia. Vielä koetta ottaessakin hoitaja kyseli että no onko nämä nyt tarpeen, onko ollut riskitilanteita ja miksi haluan ne. 

Uskomatonta. Luulisi olevan kaikkien etu, että laajat sp-tautitestit saisi helposti, vaivattomasti, matalalla kynnyksellä ja ilman mitään moraalisaarnaa ja vastaanharomista...

Ymmärrän kyllä, että ns. turhat testit maksavat ja että terveyskeskukset ovat ruuhkautuneet, mutta pitkässä juoksussa yhteiskunnalle tulee paljon halvemmaksi se, että sukupuolitaudit testataan rutiinisti ja mahdolliset positiiviset tulokset paljastuvat mahdollisimman nopeasti.  

Vierailija
24/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon apta, olen törmännyt samaan. Sano että harrastit seksiä ULKOMA ALAISEN kanssa, se on kauheinta mitä ihminen voi tehdä ja saat lähetteen kaikkiin testeihin. Surullista mutta totta. Ja tämä siis ihan itse todettu.

Vierailija
25/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

mutta ei ole fillarissakaan kumeja

Vierailija
26/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä oireet?

Vierailija
27/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen huomannut, että täällä otetaan testejä tosi nihkeästi.

Exän jälkeen pääsin vasta sillä kun sanoin että on käyttänyt suonensisäisiä (joka kyllä oli tottakin).

Miehen pettämistä käytin kerran tekosyynä.

Multakin on kysytty että onko oikeasti tarvetta, onko oireita, oonko ollut ulkomaalaisen kanssa.

Jos vielä joskus tarvetta tulee niin tiedän mitä oireita pitää esittää.

Surullista miten vaikeaa se on.

Vierailija
28/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sulla jotain oireita? Ei kai ne testaa jos ei mikään vaivaa... 

Jos taas on vaivoja (tai muuten syytä olettaa että ois joku tauti) niin hoitovirhe jos eivät lähetä eteenpäin.

Ei ole oireita, mutta eikö osa voi olla oireettomia esim hiv ja sukupuoliherpes? Haluan vain tietää, että olen puhdas. Enhän voi aloittaa uutta suhdetta tietämättä. En kyllä tiedä haluanko edes mitään suhdetta tämän jälkeen pitkään aikaan.

Ehkä ensin kannattaa jättää sanavarastosta pois tuo "puhdas".

Esittää riskit todellisuuden valossa.

Kyllä testit pitäisi saada, jos on riski tartuntaan. Mutta testejä ei oteta turhanpäiten.

Helsingissä on sukupuolitautien puoli, jossa jonottamalla pääsee vastaanotolle. Siellä on helpompi selvittää sekä hoitajalle, että itselleen testien tarve.

Vierailija
29/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
30/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon apta, olen törmännyt samaan. Sano että harrastit seksiä ULKOMA ALAISEN kanssa, se on kauheinta mitä ihminen voi tehdä ja saat lähetteen kaikkiin testeihin. Surullista mutta totta. Ja tämä siis ihan itse todettu.

No mitä tauteja löytyi?

Vierailija
31/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse sukupuolitautitesti: ota ruokalusikallinen ruokasoodaa, teelusikallinen etikkaa ja teelusikallinen suolaa. Valele sillä sukuelimesi. Mikäli valelun jälkeen aines alkaa vaahdota, on sinulla sukupuolitauti.

Vierailija
32/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä taudit oireilee.

Googlaa sukupuolitautien poliklinikka.

Meilahdessa.

Sinun ei tarvi selittää yhtään mitään.

Vierailija
33/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä taudit oireilee.

Googlaa sukupuolitautien poliklinikka.

Meilahdessa.

Sinun ei tarvi selittää yhtään mitään.

Yleensä ja yleensä, naisilla klamydia voi olla oireeton, ja kertoppa miten se hiv taas selkeästi oireilikaan, isolla merkillä otsassa vai?

Lisäksi on tullut uusi sukupuolitauti joka on yleisempi kuin klamydia.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201807112201066997

Vierailija
34/37 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää tuonne hesan sukupuolitautipoliklinikalle jos oma terveyskeskus ei ota vastaan, mikä on tosi outoa ettei pääse, sillä tuolla poliklinikan sivuilla sanotaan että oireettomat ensisijaisesti terveyskeskukseen.

Ei siis tarvitse ajanvarausta tuonne poliklinikalle, katso aukiolot ja lampsi sisään. Myös siinä tapauksessa jos oma terveyskeskuksesi nihkeilee, parhainta on että tulee testatuksi jos epäilee tartuntaa.

Vierailija
35/37 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Seinäjoen terveyskeskuksesta sama kokemus, ettei oteta tosissaan. Kyllä, tein virheen kun harrastin seksiä ilman kondomia, moka oli minun, mutta halusin korjata virheeni ja huolehtia itsestäni edes jälkeenpäin. Virtsatestiin pääsin kyllä eli tippuri ja klamydia katsottiin, mutta muihin testeihin piti taistella tiensä. Kun tarpeeksi painostin, ensin vastaanotolla ja sitten puhelimessa vielä myöhemmin, hoitaja sanoi, pitäisikö minun varata perhesuunnitteluneuvolaan aika, jotta voin "keskustella voimakkaasta huolestuneisuudestani". Voi juma... Lääkärikin kävi siinä sairaanhoitajan vastaanotolla ja oli samaa mieltä, että jos ei ole oireita, ei tarvitse testata, kaikki on varmaan ok. No, perhesuunnitteluneuvolaan oli puolentoista kuukauden jono, ja aikani vielä peruttiin, joten jouduin odottamaan toisen kuukauden päälle. Neuvolassa otettiin viimein onneksi tosissaan ja pääsin kaikkiin testeihin. Mitä välinpitämättömyyttä terveydenhoidon ammattilaisilta! Ehkä heille on resurssipulan vuoksi sanottu, että ei ilman oireita verikokeita.

No, kaikki testit olivat onnekseni negatiivisia. Ikinä en enää pane paljaalla ketään.

Vierailija
36/37 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat vaan jakamasta kylillä.

Vierailija
37/37 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, jos siis sanot että miehelläsi on klamydia todettuna, he hoitavat sinulta vaan sen enimpiä tutkimatta.

Ei siis mitään testiä, koetta eikä jälkitarkastusta.

Sinne pitää kyllä maalata isompia kauhukuvia, jos hauaa että testataan muutakin. 

Vatsakipua ja virtsaongelmia valittaessa, ottavat vain sen tippuri ja klamydiatestin. Kaikki muut mahdolliset jäävät testaamatta. Vailtettavasti tuosta on kokemusta.