Pidättekö tarkkaa kirjanpitoa rahanmenoistanne ja -tuloistanne?
Kuinka tarkasti erittelette ostoksenne? Riittääkö kassakuitin loppusumma jostain hypermarketista vai miten toimitte?
Mitä menetelmää/laitetta (eli kynä+paperi, kännykkä, tabletti, muu tietokone) ja ohjelmaa käytätte?
Aloittelen juuri seurantaa, kun rahat ei prkl meinaa riittää. Vinkkejä toivon ja sellaista.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kirjallista. sen sijaan tiukka setti sääntöjä. Kuten 20e kulutuskatto päivässä muuten kuin tietyt erikoistapaukset. Ei kulutusta useampi päivä putkeen jälleen kerran erikoispoikkeuksillaan jne.
Lopputuloksena yli 2/3 tuloista kuukausikohtaisista jää säästöön, vuosituloista 95-100%tavoitteena on irtaantua kaikesta riippuvaisuudesta kaikkeen. Kunnes voin istua kanarian hiekkarannalla vaikka päivät pitkät aurinkosuojassa lukien kirjoja ja popsien juustoja & herkkulihoja. Kotin taksilla a 3e/matka ja aamulla parque de la sortijaan juoksemaan ja vetämään leukoja.
Kerrotko miten tuo on matemaattisesti mahdollista? et voi säästää 95%-100% eli liki KAIKKIA tulojasi vuodessa jos tuloistasi kuukausitasoilla jää säästöön vain 66%.
Ehkä ei laskenut esim. osinkotuloja kuukausikohtaisiin? Ja sijoitettuna jo sen verran, että merkittävä osa vuosituloista on niitä.
En ole pitänyt, ja nyt olen huomannut, että tliltä on mennyt sitä sun tätä kuukausittan vaikka ei näin ois pitänyt olla. Yhdet kuukausimenot sain nyt lopetettua, mutta muita töitä on vielä tehtävänä. Hävettää, että olen ollut liian leväperäinen...
Välillä olen 1-2kk seurannut kauppakuiteista mihin rahat menee.
Muuten mulla on vuositason excel missä on kaikki tiedossa olevat laskut valmiina. Näkee heti jääkö säästöjä vai tuleeko tiukkaa
Pidän excelissä kirjaa tuloista ja menoista. Siellä mahdollista tehdä myös erittelyjä sen osalta kuinka paljon kuluu rahaa kuukausittain esim. ruokaan ja harrastuksiin. Itse saa myös siten paremmin käsityksen siitä, kuinka paljon rahaa on käytettävissä eri asioihin.