Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini uhkailee lapsensuojeluilmoituksella, en tiedä mitä teen

Vierailija
03.04.2019 |

Tää on ihan kauheaa!Teinini 14-vee haluaa uuden puhelimen ja enemmän kuukausirahaa. Mun mielestä ei tarvitse koska sai jo syksyllä uuden puhelimen ja tuon ikäiselle 50€ kuukausiraha on ihan riittävä.Mutta ei, sanoo, ettei jos saa tahtoa läpi niin tekee sossuille ilmoituksen ja minä joudun siitä vaikeuksiin! Siis voiko olla noin? Eiköhän ne teinille tulisi juttelemaan, mutta kun en halua mitään ylimääräistä säätöä enää. Kun on työ ja koti hoidettava myös.

Mitä siis teen?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin teinin puhelimen, kuukausirahan ja kaiken ylimääräisen pois ja soittaisin itse lastensuojeluun ja kertoisin että tyttären olot ovat kotona nyt niin huonot että hän on itse pyytänyt että saisi keskustella asiasta lastensuojelun kanssa. Sitten ojentaisin puhelimen tytölle.

Vierailija
22/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden teinipissiksen, joka halusi nuorisokotiin pois ”kauheiden” vanhempien luota. Ei mennyt kovin montaa päivää, kun tyttö jo sanoikin, et voisi sittenkin muuttaa takas kotiin :D No, eipä sitä tosta vaan tietenkään päästetty takas, kun oli kaikki lastensuojelutukitoimet käytössä. Tais olla ihan 18v. asti siellä laitoksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura ja totea skidille ettei lastenkodissa taatusti ole yhtä kivaa. Mutta senkun menee sinne pariksi kuukaudeksi ennenkuin pääsee anomalla kuukausitolkulla sieltä pois. Ei ilmeisesti pahemmin makseta harrastuksia, ulkomaanmatkoja ja tonnien verran käyttörahaa jne.. saakohan kaikki omat mopotkin siellä bensarahoineen? juuei.

Oisko omat mamman korttiin sidotut luottokortit millä ostella sisäfielttä että saa kokkailla itsekleen ku huvittaa. Tuskin. Siellä saa jotain kuolu ruokaa vastaavaa mössöä eikä taatusti oleomaa rahaa millä kokeilla milloin mitäkin sademetsien viljoja yms.

Eikä välttämättä siellä ole myöskään pelihuoneiksi rakennettuja komeroita 4000e raudalla...

Vierailija
24/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäät lasua? Normaalia vanhempaa tuollainen uhkaus ei nimittäin hetkauttaisi edes sen vertaa, että vaivautuisi tekemään aloitusta av:lle.

Vierailija
25/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että jos alat kerran uhkailemaan, niin ei tipu mitään muuta kuin ruokaa 18-vuotiaaksi asti ja sitten saa mennä matkoihinsa ja perintöä ei tule ikinä tippumaan penniäkään. Sanot sen suoraan kylmästi naamaan. Luulisi tehoavan. Jos ei tehoa niin etsi rautakettinki ja hakkaa se paskaksi.

Vierailija
26/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sun ap kasvaa aikuiseksi ja kasvattaa kynnet, hampaat ja huomattavasti paksumpi nahka?

Vierailija
27/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Printtaat teinille tän sivun:

http://nuoret.riku.fi/tietoa-nuorelle-rikoksen-uhrille/mika-on-lastensu…

Ja sanot, että saa aloittaa prosessin, olet täysin valmis antamaan tilanteen lastensuojeluviranomaisten arvioitavaksi, mutta mitään kiristystä et ala kuuntelemaan.

Vierailija
28/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida sun teini ihan kauhene välkky olla. Jos se lasu menee läpi, niin ei sen teinin elämä ainakaan paremmaksi sillä muutu. Joutuu kasvatuskotiin, jossa ei taatusti anneta viikkorahaa ja kalliita puhelimia. Nauraisin paskaisesti, jos mun teini sanois samalla lailla ja kääntäisin selkäni ja jatkaisin askareitani.

Vierailija
29/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu omasta lapsesta, pyydä apua. Parhaimmillaan saat sen ainakin 2 vko ajaksi tarkkailuun ja samalla lapsi tajuaa, että olet tosissasi.

Vierailija
30/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan ilmoitusta tekemään. Itse käskisin pakata repun valmiiksi, jos vaikka pääsisi samantien huippuhotelliin asumaan, pois pahoilta vanhemmilta. Pakatun repun kanssa menisimme yhdessä autolla sossun ovelle katsomaan, että kappas, sehän onkin jo tältä päivältä kiinni. Lapsi saisi itse raapustaa ruutuvihkoon aukioloajat, ja seuraavan arkipäivänä katsottaisiin yhdessä bussiaikataulut, millä lapsi pääsee näppärästi sossuun.

Jossain välissä myös kertoisin että mitä seuraa perättömästä ilmoituksesta, ja että rikollislapset maksavat sakkonsa itse tai menevät velkavankeuteen, äiti ei siinä vaiheessa enää auta. Perheen jäseniä autetaan, ei niitä jotka haluaa pois perheestä.

Tosin, jos minulla olisi lapsia, he tietäisivät kyllä että maailma on täynnä lapsia joilla on oikeasti todella vaikeat olosuhteet. Suomessa ei ole kellään oikeasti vaikeata. Täällä on kaikki ilmaista, jos niin itse haluaa.

Vierailija
31/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän melodramaattisen teinirinsessan joka järkkäsi itsensä nuorisokotiin kuvitellen että saa oikein luksusolot siellä, olikin aika järkytys kun ei saanut omaa tietokonetta, uutta puhelinta tai edes omaa huonetta :D Saati että olisi saanut päättää mitä syö ja monelta syö tai lähteä noin vain kavereiden kanssa johonkin.  Tupakat ja energiajuomatkin kiellettiin.

Nopeasti sitten  tulikin ikävä takaisin kotiin p""en vanhempien luo,  mutta sehän ei noin vain onnistunutkaan etenkin,  kun tyttö oli esittänyt kaikenlaisia mielenkiintoisia väitteitä vanhemmistaan.

Äiti tuli tuona aikana raskaaksi ja tyttö ei päässyt aktiivisesti osaksi pikkusisarensa ensimmäisiä vuosia, sisaresta myös tehtiin ennakoiva lasu teinin puheiden vuoksi ja tämä myrkytti äidin sekä tyttären välit.

Tyttö " vapautui vankilasta, jonne oli hinkunut 18-täytettyään. Pitkä aika, kun joutui sinne 15-vuotiaana. 

Vierailija
32/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi riittää, jos sanot, että sinulla on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Arvelen, että pelkästään se jo hiljentää lapsen. Kun näkee, ettet hetkahda asiasta. Varsinainen ongelma tässä on se, että hätkähdät tästä. Se, mitä teinin ilmoituksesta voi seurata, on että lastensuojelu kysyy sinulta, pärjäätkö sinä tämän teinin kanssa.

Teinit nyt koettelevat rajojaan.

Vierailija
33/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tehdä ja ilmoita heti sossujen tultua kotokäynnille, että et pärjaa kersan kanssa ja toivot hänen huostaanottoaan. Saa sit maistaa omaa lääkettään.

Vierailija
34/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille että jos alat kerran uhkailemaan, niin ei tipu mitään muuta kuin ruokaa 18-vuotiaaksi asti ja sitten saa mennä matkoihinsa ja perintöä ei tule ikinä tippumaan penniäkään. Sanot sen suoraan kylmästi naamaan. Luulisi tehoavan. Jos ei tehoa niin etsi rautakettinki ja hakkaa se paskaksi.

Ensimmäinen lause on puoliksi hyvä. Loppu tuosta on hirveää tekstiä ja ajatusta.

Minusta sinulla ei ole vanhemmuus hallussa, kun pelkäät lastasi ja pelkäät vastuun ottamista.

Laita rajat.

Uhkailun on loputtava.

Äiti ei lastaan pelkää. Hän on se auktoriteetti, johon lapsen oikeus on luottaa. Lapsen oikeus on luottaa siihen, että kun hän teinipöyörteissään käyttäytyy sekavasti, niin huoltaja mliattaa rajan ja vastusteluista huolimatta pitää sen rajan.

Mieti, missä sinulla raja menee ja pidä se sitten. Ilmaise se lapsellesi selkeästi.

Älä ole hiiri. Ole lohikäärme äiti, joka uskaltaa suojella lasta lapselta itseltään.

Siten lapsi oppii myös itse suojelemaan itseään. Olet malli.

Vierailija
35/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida sun teini ihan kauhene välkky olla. Jos se lasu menee läpi, niin ei sen teinin elämä ainakaan paremmaksi sillä muutu. Joutuu kasvatuskotiin, jossa ei taatusti anneta viikkorahaa ja kalliita puhelimia. Nauraisin paskaisesti, jos mun teini sanois samalla lailla ja kääntäisin selkäni ja jatkaisin askareitani.

Se nyt vähän kuuluukin teiniyteen että on tavalaan kasvamassa fiksuksi mutta on samalla täysin tietämätön kaikesta eikä mistään ymmärrä yhtään mitään ja arviointikyky on sattumavalintaa huonompi.

Siksi pitää suojella niitäomilta päätöksiltään. Mutta samalla opettaa ja siksi onkin paasta kertoa mitäse lastensuojelu oikeasti on.

Vierailija
36/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa, että olethan ihmeissäsi lapsesi käytöksestä. Sano se hänelle suoraan ja avoimesti.

Kai itse ymmärrät, että olet vastuussa lapsestasi ja sinä olet se aikuinen, joka laittaa ne rajat...piirtää raamit, joiden sisällä voi pokkuroida.

Kerro lapsellesi, että nyt tämä riittää ja tässä on nyt raja.

Nyt menee rajan yli ja sen on nyt loputtava.

Mieti millä tavoin rajat laitat, kun tiedät, niin kerrot ne ja pidät ne. Niitä joutuu valvomaan. Ei se teini niitä niele ja pidä ...takuulla kokeilee, että onko sinulla selkärankaa.

Ole ylpeä itsestäsi ja hienoa, että sinulla on tahtova teini. Se tahto pitää vain nyt osata ohjata hyvään. Siinä sinä joutu tekemään töitä ja kestämään sitä säätöä. Tee mahdollisimman vähän tulkinnan varaa sääntöihin ja rajoihin. Tarkenna niitä tarvittaessa....sSINÄ olet se joka päättää. Sinä olet äiti. Sinä olet aikuinen. Nyt sinä jaksat. Tsemppiä. Se on ihan kivaa, kun pääset jyvälle.

Pyydä apuja muilta. Moni on löytänyt keinoja.

Vierailija
37/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et laita rajoja, niin lapsesi jää yksin. Nythän hän on yksin, kun jo lasua haluaa.

Hän tajuaa, että sinusta ei tällä meiningillä ole aikuista kasvattajaksi.

On sinun aikasi ottaa ohjat.

Olet ollut laiska. Nyt on vaan ryhdistäydyttävä. Tsemppiä.

Vierailija
38/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha provo. Olet kysynyt jo tätä joskus aikaisemmin.

Vierailija
39/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa lapsi itse joutua ongelmiin. Anna tehdä, niin näkee seuraukset!

Vierailija
40/58 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämän päivän teinit kuvittelee, että lastensuojelu on vapauttava asia? Lähipiirissä näitä ap:n tapauksia.

Kaksi on vanhempiensa toimesta laitoksessa ja osaavat kyllä kertoa, ettei mitään herkkua ole. Toinen vähän väljemmin tässä aika lähellä. Käy samaa yläastetta ja koulun lisäksi töissä. Kavereita tapaa ajan salliessa. Saa pitää omaa puhelinta, muttei läppäreitä tms. ei saa kotoa tuoda. Tiukat on kotiintuloajat, joka toinen viikonloppu pääsee kotiin. Viikkoraha 5 €.

Toinen sitten kotiolojen suhteen on pidempiä aikoja laitoksessa pidemmällä. Eli koulu vaihtui ja kavereitakaan ei juuri näe. Puhelinta saa käyttää rajoitetusti valvonnan alla. Ei viikkistä.

Sitten vielä joistain perheistä kuulee tuota, että teinit uhkailevat tekevänsä itsestään lasun. Ovat jotenkin romantisoineet tuon lastensuojelun ja laitoksen itselleen. Heti alkaa uhkailu, kun pitäisi kotitöitä tehdä tai rahaa ei tulekaan, kun ojentavat käden.

Itse kuuntelen tyrmistyneenä tuota. Teinithän nyt vaatii, haluaa, uhkailee, mylvii ja yrittää kiristää. Niillä on temppunsa, mutta eihän vanhempien pidä niihin leikkeihin osallistua. Muutaman hetken se elämästä ottaa, mutta tiukkuutta, reiluutta ja kuuntelukorvia kasvatukseen!

Jos teinin uhkailu jatkuu, niin otappa ap puheeksi, että mikä se prosessi oikein on. Ei siinä lapsi helpolla pääse. Kodinsääntöjä noudattamalla pärjää paremmin. Aikuisen pitää tehdä säännöt lasta kuullen. Ei saa olla diktaattori. Teini tarvii jonkin verran omaa vapauttaan, se pitää ottaa huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi