Helsinkiläiset puhuvat aina jotenkin elvistellen hesa sitä ja hesa tätä. Eikö voi vain nöyrästi sanoa Helsinki?
Kommentit (69)
Olisiko teillä siellä Perähikiällä oikeasti yhtään siedettävämpää elää jos me Helsingissä puhuisimme kotikaupungistamme nöyristellen?
Junantuomia ne on. Helsinkiläiselle se on kyllä stadi tai Helsinki!
Yksikään helsinkiläinen ei sano vahingossakaan hesa. Se on joko Stadi (paljasjalkaiset) tai Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
yksikään helsinkiläinen ei kyllä sano hesa
Kyllä nykyään jo sanoo, sillä Helsinki on täynnä hiljattain muualta tulleita, joita eivät vanhat kielisäännöt kiinnosta. Ennenhän sen oli pakko olla Stadi jo siitäkin syytä, että sana oli "maalaisille" mahdoton lausuttava.
Olen asunut nyt 30 vuotta Helsingissä ja aina on puhuttu Hesasta. Stadi on tietyn pienen ikäryhmän yritys olla muita parempi (ruotsalaisempia).
Helsinkiläiset puhuvat Stadista, ei mistään Hesasta.
Vierailija kirjoitti:
Hesa? Se on stadi.
Tarkoittaako "stadi" koko Helsinkiä vai pitääkö asua kantakaupungissa että asuu stadissa? Ainakaan Espoota tai Vantaata se ei enää kata.
"Hesa" termiä käytetään mielestäni joskus myös silloin kun asutaan ylipäätänsä pk-seudulla.
On myös jotenkin huvittavaa jos 2 viikkoa Helsingissä asunut sanoo "stadi".
Hesa on ihan hyvä termi mielestäni. Mikään kielitoimisto ei sitä ole kieltänyt sanomasta. Ne jotka ovat asuneet jossain Sörkassa suurin piirtein koko ikänsä voivat sanoa "stadi". Heille se sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään jo sanoo, sillä Helsinki on täynnä hiljattain muualta tulleita, joita eivät vanhat kielisäännöt kiinnosta. Ennenhän sen oli pakko olla Stadi jo siitäkin syytä, että sana oli "maalaisille" mahdoton lausuttava.
Joo ne on muualta tulleita eli ei stadilaisia. Paljasjalkainen ei sanoi Hesa. Se on Stadi tai Helsinki. Siinä on iso ero. Eli pönde on leveilly sulle ei stadilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesa? Se on stadi.
Tarkoittaako "stadi" koko Helsinkiä vai pitääkö asua kantakaupungissa että asuu stadissa? Ainakaan Espoota tai Vantaata se ei enää kata.
"Hesa" termiä käytetään mielestäni joskus myös silloin kun asutaan ylipäätänsä pk-seudulla.
Entäs kun joku kotipaikkaa kysyttäessä vastaa "Mie oon Stadista"?
Abba kirjoitti:
Olen asunut nyt 30 vuotta Helsingissä ja aina on puhuttu Hesasta. Stadi on tietyn pienen ikäryhmän yritys olla muita parempi (ruotsalaisempia).
Älä jaksa jauhaa paskaa.. Aina puhuttu Hesasta jepp jepp.. Koko elämäni asunut ja en ole ikinä kuullut kavereiden sanovan Hesa jne. En ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesa? Se on stadi.
Onko se nyt niin kauhean huvittavaa? Kieli on vapaasti omaksuttavissa, esim voit käyttää New Yorkista nimeä Nykki, vaikket ole siellä edes käynyt.
Miksei Stadiki voisi levitä Helsingin lempinimeksi yli murrerajojen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesa? Se on stadi.
Entäs kun joku kotipaikkaa kysyttäessä vastaa "Mie oon Stadista"?
Duunikaverina on tyyppi, joka on tullu tuolta kaukaa poissa, niin puhuu väen väkisin slangia murteella. Suhteellisen dorkan kuulosta.
Hesa on helsinkiläiselle Helsingin Sanomat. Siis se lehti, ei kaupunki. t: 4. polven paljasjalkainen stadilainen
Olen 3, polven paljasjalkainen helsinkiläinen, ja olen huvikseni ruvennut käyttämään muotoa Hesa :)
Johtuunee muualta tulleiden vaikutuksesta ja ihan muuten vaan.
Siinä sitten ihmettelette, päättelette ja analysoitte.
t- Täti 55v
Yhtä paska paikka se kutsui sitä miksi tahansa
Vierailija kirjoitti:
Hesa on ihan hyvä termi mielestäni. Mikään kielitoimisto ei sitä ole kieltänyt sanomasta. Ne jotka ovat asuneet jossain Sörkassa suurin piirtein koko ikänsä voivat sanoa "stadi". Heille se sopii.
Tähän vielä pieni tarkennus: Tarkoitin Sörnäisten kaupunginosaa, en vankilaa! : )