Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset puhuvat aina jotenkin elvistellen hesa sitä ja hesa tätä. Eikö voi vain nöyrästi sanoa Helsinki?

Vierailija
02.04.2019 |

Ihme lesoilua...

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hese; metropolistuvaa Helsinkiä sisältäen koko pääkaupunkiseutulaisuuden /quote]

Hese? Se on turkulainen hamppariketju. En kyllä ihan äkkiä usko ko. nimikkeen yleistyvän pääkaupunkiseudun synonyymiksi.

Olet ymmärtänyt väärin. Ei Hesellä paikkakuntana ja tulevan uusmaalaisten mutta kunnallishallinnollisen seudun kutsumanimenä ole mitään tekemistä turkulaisen hamppariketjun kanssa. Uusmaalaistuminen on väistämätön kehitys 2040-luvulta eteenpäin. Edes Hesa ei silloin ole enää kuvaava nimi kokonaisuudelle. Parempi siis niellä - Hese.

Vierailija
42/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abba kirjoitti:

Olen asunut nyt 30 vuotta Helsingissä ja aina on puhuttu Hesasta. Stadi on tietyn pienen ikäryhmän yritys olla muita parempi (ruotsalaisempia).

Liikut varmasti junantuomien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon aina varmuuden vuoksi Hellssinki että jokainen varmaan tajuaa mistä kaupungista puhun.

Mä sanon että "Kauniin isänmaamme uusi pääkaupunki"

Vierailija
44/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. mun äiti joka on laillani oikea paljasjalkainen stadilainen on aina sanonut ”Hesa” vaikka olen yrittänyt valistaa, että se on ”Stadi”.😂

Olen kuullut, että vanhemman polven keskuudessa hesa on ollut käytössä joskus muinoin. Käsittääkseni ei kuitenkasn nykyään vaan se on böndejen juttu.

Vierailija
45/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinski.

Vierailija
46/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä käydessä törmännyt toisinaan noihin "stadin slangia" vääntäviin ihmisiin. Tosi harvoin olen ajatellut, että Suomessa ei ole kovinkaan paljon rahvasta. Noista ihmisistä on kuitenkin noussut vahvasti tuollaiset vibat. Ilmeisesti slangi on nimenomaan lähiöiden kieltä.

Slangi on kyllä saanut alkunsa ennen kuin lähiöitä oli perustettu. Kieli muuttuu ja harvoin puhutaan kokonaan slangilla. Puheessa vilahtelevat jotkut slangisanat. Slangia vaalitaan ainakin Stadin slangi ry:ssä jossa lienee enimmäkseen vanhempia ihmisiä.

Vierailija
47/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin muistan, böndet ovat yrittäneet halveerata stadia ja stadilaisia, omat murteensa ovat voih, niin kaikki kaikessa, silti stadiin on ollut buli halu.

Vierailija
48/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin hesalaisia, että! Ja raitsikalla vaan painellaan menemään!

Vierailija
49/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. mun äiti joka on laillani oikea paljasjalkainen stadilainen on aina sanonut ”Hesa” vaikka olen yrittänyt valistaa, että se on ”Stadi”.😂

Olen kuullut, että vanhemman polven keskuudessa hesa on ollut käytössä joskus muinoin. Käsittääkseni ei kuitenkasn nykyään vaan se on böndejen juttu.

Muinoin tai ”muinoin”. Olen syntynyt v. 1975, toisen polven helsinkiläinen. Kyllä me puhuttiin Hesasta, kun tarkoitettiin koko kaupunkia, ja mentiin ”stadiin”, kun mentiin keskustaan. En ymmärrä tätä, että vain muualta tulleet käyttäis Hesa-nimeä. Ei ainakaan 1980-90-luvuilla.

Vierailija
50/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle paikalle on vaan annettu lempinimi. Ei siinä sen kummempaa ole. Moni paikan nimi kääntyy puhekielessä lyhyempään muotoon. Outo mielleyhtymä pitää nimen lyhentämistä lesoiluna.

Vierailija
51/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on syy, miksi en ole käynyt helsingissä vuosiin, enkä käy. Puhun voimakkaasti savon murretta, enkä halua tulla "helsaan ajamaan ratikalla", muiden pilkattavaksi. Yllättävän ylimielistä sakkia jopa AV-palstalle. 🤮

Vierailija
52/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on syy, miksi en ole käynyt helsingissä vuosiin, enkä käy. Puhun voimakkaasti savon murretta, enkä halua tulla "helsaan ajamaan ratikalla", muiden pilkattavaksi. Yllättävän ylimielistä sakkia jopa AV-palstalle. 🤮

Minusta murteet ovat ihania! Ole oma itsesi vaan ja tervetuloa Helsinkiin. Ei täällä sinua oikeasti kukaan pilkkaa, on muutakin ajateltavaa.

Vierailija
53/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet sanoo tsadi

Vierailija
54/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollet sanoo tsadi

Jonnet

Vierailija
55/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen kolmannessa polvessa, enkä ole yhdenkään sukulaisen kuullut sanovan Hesa. Mulle tämä on Helsinki ja vanhemmille sukulaisille Stadi.

Miehen tutut kyllä puhuvat Hesasta, mutta ovatkin kotoisin Itä-Suomesta.

Vierailija
56/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesa? Se on stadi.

Tarkoittaako "stadi" koko Helsinkiä vai pitääkö asua kantakaupungissa että asuu stadissa? Ainakaan Espoota tai Vantaata se ei enää kata.

"Hesa" termiä käytetään mielestäni joskus myös silloin kun asutaan ylipäätänsä pk-seudulla. 

On myös jotenkin huvittavaa jos 2 viikkoa Helsingissä asunut sanoo "stadi".

No ei tietenkään kata, Espoo ja Vantaa on eri kaupunkeja.

Vierailija
57/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen kolmannessa polvessa, enkä ole yhdenkään sukulaisen kuullut sanovan Hesa. Mulle tämä on Helsinki ja vanhemmille sukulaisille Stadi.

Miehen tutut kyllä puhuvat Hesasta, mutta ovatkin kotoisin Itä-Suomesta.

Sanasta sanaan samoin!

Vierailija
58/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan niin hesalaisia, että! Ja raitsikalla vaan painellaan menemään!

.....sporalla.

Vierailija
59/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on ruma, kusinen pikkukaupunki.

Vierailija
60/69 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsadistahan ne puhhuu, mutta Helesinki se on.