Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Survivalisteja/preppereitä palstalla?

Vierailija
02.04.2019 |

Olen kolmekymppinen nainen ja kiinnostunut preppaamisesta ja survivalismista. Onko täällä muita samanhenkisiä ja jos on, niin miten valmistaudutte yhteiskunnan romahtamiseen?

Itsellä vielä aika pienimuotoista valmistautuminen, lähinnä kerään ruoka-ja vesivarastoja sekä lääke-ja ensiaputarvikkeita ja halu olisi opetella erilaisia selviytymistaitoja...

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli taannoin jemmassa kuivamuonaa n. 100kg ja säilykkeitä lisäksi. 10 vuoden säilytyksen jälkeen rupesi tuntumaan, että kaapista leviää tunkkainen haju, niin päätin hävittää ne.

Säilykkeet ovat osittain tallessa. Tonnikala on säilynyt hyvin (ollut kylmässä), niitä on tullut popsittua pikkuhiljaa pois. Lämpimässä olleisiin hernareihin tuli muutamassa vuodessa makuhaitta. Sika-naudan kunnosta en tiedä, kun en sitä pysty edes maistamaan kuin pakon edessä.

Kauhea homma on kyllä tuommoisten varastojen hävittäminen kaupunkilaiselle, en ryhtyisi enää moiseen. Nyt pidän enää pientä kotivaraa tyyliin, että kaikkea perustarviketta löytyy jemmasta enintään sen verran, etteivät ehdi vanheta.

Hätävaraan hankitaan vain sellaista ruokaa mitä muutenkin kuluttaa, ja sitä käytetään arjessa pikku hiljaa ja korvataan uusilla sitä mukaa. Näin päiväykset ei mene vanhaksi. Trolli.

Vierailija
22/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varastoinut vararavintoa ja kannan sitä koko ajan mukanani😂 anteeksi, oli pakko...

Mielenkiintoinen keskustelu. Oon kiinnostunut aiheesta sen jälkeen kun luin vuoden 2008 pankkiirien reaktioista lontoossa, kun lähettivät romahduspäivänä perheitään maaseudulle ja varautuivat yhteiskunnan romahtamiseen. Jos velalle perustuva talousjärjestelmämme romahtaisi ja on varmaan ajan kysymys, milloin romahtaa, niin yhteiskunta menee sekaisin.

Oon alkanut kerämään ruokavarastoa kuivatuotteista. Vettä ei ole vielä, mutta asun järven lähellä. Järvenrantatonttia (kauempaa ja sellaista, missä oli metsää mukana) varten säästetään, jonne rakennetaan yksinkertainen mökki ilman sähköjä ja viemäriä. Tulee toimimaan siis ihan mökkinä, mutta hyvä olla kaiken varalla, minne voi kaupungista lähteä, jos jotain käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon varastoinut vararavintoa ja kannan sitä koko ajan mukanani😂 anteeksi, oli pakko...

Mielenkiintoinen keskustelu. Oon kiinnostunut aiheesta sen jälkeen kun luin vuoden 2008 pankkiirien reaktioista lontoossa, kun lähettivät romahduspäivänä perheitään maaseudulle ja varautuivat yhteiskunnan romahtamiseen. Jos velalle perustuva talousjärjestelmämme romahtaisi ja on varmaan ajan kysymys, milloin romahtaa, niin yhteiskunta menee sekaisin.

Oon alkanut kerämään ruokavarastoa kuivatuotteista. Vettä ei ole vielä, mutta asun järven lähellä. Järvenrantatonttia (kauempaa ja sellaista, missä oli metsää mukana) varten säästetään, jonne rakennetaan yksinkertainen mökki ilman sähköjä ja viemäriä. Tulee toimimaan siis ihan mökkinä, mutta hyvä olla kaiken varalla, minne voi kaupungista lähteä, jos jotain käy.

Pelkkä järvi ei riitä, veden pitää olla tai siitä pitää pystyä tekemään juomakelpoista.

Vierailija
24/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy selviytymisopaskirja "selviydy luonnon ehdoilla" ja talvilämmin makuupussi ja teltta.

Vierailija
25/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä järvi ei riitä, veden pitää olla tai siitä pitää pystyä tekemään juomakelpoista.

No haloo, keittämällähän se onnistuu.

Vierailija
26/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytännössä kaikki järvivesi on juomakelpoista sellaisenaan. Tämän lisäksi keittäminen on helppoa. Vähimmillään riittää kun on metallinen kattila ja jotain risuja polttoaineeksi. Vaikea kuvitella miten voisi janoon kuolla vaikkei mitenkään olisi valmistautunut.

Vierailija
27/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta kaupunkiin opiskelemaan muuttanut, ja kyllä jollakin selittämättömällä tapaa tunnen oloni epämukavaksi ja turvattomaksi kaupungissa. Maalla meillä ja useilla naapureilla on talot, jotka lämpiävät puulla, usealla oma kaivo ja lisäksi generaattori koska on totuttu pitkiin sähkökatkoihin myrskyjen aikaan. Tapaninpäivän myrskyn jälkeen sillopin taannoin moni hankki paremmat selviytymisvarannot. On isot tontit joille ei kukaan vahingossa eksy, metsästyskoirat ja vahtikoirat (eräälläkin tuttavaperheellä kaukaasianpaimenkoiria, jotka pitävät kyllä pihalla partioidessaan asiattomat loitolla) ja turvatoimet, koska varkaita täälläkin yrittää välillä käydä. Yhteisöllisyys on paljon suuremmalla tasolla kuin kaupungissa, muita autetaan ja jos esim jonkun pihalla näkyy vieraat jalanjäljet, varoitetaan siitä heti naapureita. Monella joku perheestä harrastaa metsästystä, oma isäni "vain" ammuntaa. Aseita on kotona tai metsästysmajalla ja riistaa metsässä samoin kuin polttopuuta. On omat pellot ja kasvihuoneet, monella kotieläimiäkin. Siitä ajasta, kun pellot niitettiin sirpeillä ja kynnettiin käsin, ei ole vielä niin kauaa, että ihmiset olisivat vieraantuneet ajatuksesta täysin.

Kaiken lisäksi moni tuolla alueella ei ole maanviljelijä, vaan siellä on jonkin verran myös vauraampien ihmisten omakotitaloja, koska paikka on kuitenkin hyvien liikenneyhteyksien päässä. Esimerkiksi naapurissamme asuu lääkäripariskunta, joka on joskus meitäkin auttanut. Täällä naapurit ovat aika uusavuttoman oloista porukkaa, monet juuri kotoa muuttaneita opsikelijoita, jotka kutsuvat pakasteaterian lämmittämistä pannussa "oikein itse kokkaamiseksi".

Vierailija
28/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kommentoija: saat virtuaalihalin.

ihan samat kokemukset itsellä ja hyvin samanhenkiseltä vaikutat.

Itsekin olen maalta kotoisin ja kaikkea muuta kuin uusavuton.

Vierailija
29/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli taannoin jemmassa kuivamuonaa n. 100kg ja säilykkeitä lisäksi. 10 vuoden säilytyksen jälkeen rupesi tuntumaan, että kaapista leviää tunkkainen haju, niin päätin hävittää ne.

Säilykkeet ovat osittain tallessa. Tonnikala on säilynyt hyvin (ollut kylmässä), niitä on tullut popsittua pikkuhiljaa pois. Lämpimässä olleisiin hernareihin tuli muutamassa vuodessa makuhaitta. Sika-naudan kunnosta en tiedä, kun en sitä pysty edes maistamaan kuin pakon edessä.

Kauhea homma on kyllä tuommoisten varastojen hävittäminen kaupunkilaiselle, en ryhtyisi enää moiseen. Nyt pidän enää pientä kotivaraa tyyliin, että kaikkea perustarviketta löytyy jemmasta enintään sen verran, etteivät ehdi vanheta.

Hätävaraan hankitaan vain sellaista ruokaa mitä muutenkin kuluttaa, ja sitä käytetään arjessa pikku hiljaa ja korvataan uusilla sitä mukaa. Näin päiväykset ei mene vanhaksi. Trolli.

Opettele lukemaan ääliö. Tuo hävittämäni varasto ei ollut " ns. kotivara". Pienissä tiloissa ei pysty kohtuullisella vaivalla isoa määrää pitämään kierrossa. Mikään iso rahallinen tappio tuommoisesta hävikistä ei tule, on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
30/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. Ilman tuliasetta olet paisti.

Valitettavasti totta. Jousipyssy on hyvä yleisaseeksi metsästykseen ja sen ammukset voi ainakin periaatteessa käyttää uudestaan, mutta suojeluun tarvitaan tuliase.  Eli ideaalisti tulisi löytyä varmatoiminen jousipyssy ja pistooli tai revolveri.

Vierailija
31/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytännössä kaikki järvivesi on juomakelpoista sellaisenaan. Tämän lisäksi keittäminen on helppoa. Vähimmillään riittää kun on metallinen kattila ja jotain risuja polttoaineeksi. Vaikea kuvitella miten voisi janoon kuolla vaikkei mitenkään olisi valmistautunut.

Tuota vähän epäilen. Joissakin voi vesi olla niin ruskeaa ja humuspitoista tms. ettei sitä erkkikään juo edes keitettynä. No, tietysti jos kuolema on vaihtoehtona, niin ehkä sitten. Jos ei mistään muualta saa vettä.

Vierailija
32/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa zombientorjunta myös!

Vierailija
33/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota vähän epäilen. Joissakin voi vesi olla niin ruskeaa ja humuspitoista tms. ettei sitä erkkikään juo edes keitettynä. No, tietysti jos kuolema on vaihtoehtona, niin ehkä sitten. Jos ei mistään muualta saa vettä.

Keittämisellä eka bakteerit pois, sekaan vedenpuhdistustabletti viimeistelemään työ ja lopuksi vielä vesi kaadetaan kahvinsuodatinpussin läpi niin poistuu epäpuhtaudet. Riittäisikö tuo saamaan aikaan ainakin tyydyttävän lopputuloksen?

Vierailija
34/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa on paikat Suomessa jossa muutaman kilometrin kävelymatkan sisältä ei löydy kuin se yksi kurainen sammakkolampi. Talvella on vielä lumen sulattaminen yksi vaihtoehto.

Vierailija
35/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe kiinnostaa, mutta ei nuo mitään suomen kielen sanoja ole.

Survivalisti on suomeksi selviytyjä. Eli sinua kiinnostaa selviytymistaidot ja yhteiskunnan romahdukseen valmistautuminen.

Pakko huomauttaa, niin sietämätöntä tämä jatkuva anglismien viljely.

Teen samaa. Kotona on säilykevarastot ja vesikanisterit, erilaisia taitoja löytyy. Niin myös piilopaikka.

Mikä siinä nyt on niin sietämätöntä?

Minua ei yhtään häiritse.

Vierailija
36/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan vaan että jos olette suomalaisia, niin käyttäkää ihmeessä omaa kieltänne. Antaa kuvan heikkolahjaisesta ihmisestä, jos ei kykene käyttämään aivan päteviä suomen kielen sanoja.

Vierailija
37/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat, v e t ä k ä ä  i t s e n n e  j o j o o n.

Vierailija
38/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuuttani kysyn, että mihin katastrofiin te survivalistit oikein varaudutte? Mitään suuren maanjäristyksen tai hurrikaanin tapaista tuskin voi Suomen ilmasto-olosuhteissa tapahtua. Ydinsäteilyä ei taltuteta tölkkimuonalla. Tautiepidemioiden kanssa on ihan tuuripeliä, ehtiikö pöpön saada ennen kuin ensimmäiset tautitapaukset tulevat julkisuuteen ja tietää vetäytyä piilopirttiin. Naapurivaltio voi tietenkin käydä tungettelevaksi, jolloin piilopirtistä ja muonavarastosta on ehkä jonkin aikaa hyötyä. Sopii vain toivoa, että piilopirtti on mahdollisimman kaukana rintamalinjasta...

Vierailija
39/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään sähkökatkoon on ihan realistista varautua.

Ja uskokaa pois, sodankäyntikin digitalisoituu. Jonkun yhteiskunnan saa polvilleen iskemällä esim. sähköverkkoon. Sähkösta on niin paljon kiinni.

Vierailija
40/157 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhäkin selviytyjä suomeksi, ei mikään survivalisti.