Survivalisteja/preppereitä palstalla?
Olen kolmekymppinen nainen ja kiinnostunut preppaamisesta ja survivalismista. Onko täällä muita samanhenkisiä ja jos on, niin miten valmistaudutte yhteiskunnan romahtamiseen?
Itsellä vielä aika pienimuotoista valmistautuminen, lähinnä kerään ruoka-ja vesivarastoja sekä lääke-ja ensiaputarvikkeita ja halu olisi opetella erilaisia selviytymistaitoja...
Kommentit (157)
Öljypoltin ja kiertovesipumppu toimivat jo pienellä aggregaatilla, eli talo saadaan pysymään lämpimänä. Muilla lämmitysjärjestelmillä varavoimamenetelmää ei oikeastaan ole, ellei talossa ole vanhaa oikeaa puulämmitystä.
Aggregaatti löytyy jo varastosta ja siihen riittävästi polttoainetta. Polttoaine ei seiso ja vanhene kanisterissa, vaan sitä käytetään ruohonleikkurissa ja lumilingossa. Vanhaa bensaa käyttöön ja tuoretta toiseen kanisteriin.
Pitkään sähkökatkoon talvipakkasilla. Olen kuullut, että kaikkialla ei sähköt ole toimineet 24h/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Öljypoltin ja kiertovesipumppu toimivat jo pienellä aggregaatilla, eli talo saadaan pysymään lämpimänä.
Kuinka paljon noin suunnilleen tuollainen aggregaatti kuluttaa löpöä vaikkapa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Maalla havahduin siihen että väestönsuojia oli vain yksi (koulun), se oli kaukana, eikä siihen olisi mahtunut edes kaikkia kylän lapsia.
Maalla tosin on hyvä mahdollisuus rakentaa tontille esim. sellainen perinteisen hobitinkolo-mallisen perunakellari suojatilaksi. Monissa vanhemissa taloissahan sellainen löytyykin jo valmiiksi. Saisiko sellaisen rakentamiseen jopa valtion tukea? Tarvitaan kuitenkin ilmanvaihtolaitteet jne.
Meillä sekä minä että mies harrastetaan tätä varautumista, mutta varaudutaan osittain eri kriiseihin :-)
Minä käytännönläheisempi, eli sähkö- ja ruokahuoltokatkoon tms varautuja, mies enemmän sotatilaan, esim. hän on hankkinut koko perheelle kaasunaamarit joissa pilli, eli voi pitää useamman päivän päässä kun saa nestettä.
Ulospäin tämä varautuminen ei juuri vaikkapa vieraalle näy, mutta meillä esim:
- aseita (mies metsästää, minä ammun kiekkoja)
- kalastusvälineitä sekä kotona että mökillä (asumme maalla)
- oma kaivo
- maakellarista rakennettu väestösuoja pihalla
- ruokavarastoja (säilykkeitä lähinnä), minulla myös oma keittiöpuutarha, marjapensaita jne
- kanoja (tuottavat munia ja lihaa) ja mehiläisiä (hunaja)
- talo lämpiää tarvittessa puulla, jota on reilusti varastossa
- eräkamppeita kuten trangia, vedenpuhdistustabletteja, kunnon makuupussit tms löytyy
- varastossa polttoainetta autoihin ja veneisiin
- pattereita, kynttilöitä, käsin ladattavia taskulamppuja jne.
- kunnon ensiaputarvikkeet
Epäilen että nämä jotka eivät kannata valtion varmuusvarastoja, ovat maalaisia preppereitä tai omavaraistalouksia, jotka hekumoivat ajatuksella, että kriisin sattuessa olisivat muita paremmassa asemassa ja voisivat taloudellisesti hyötyä asemastaan.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että nämä jotka eivät kannata valtion varmuusvarastoja, ovat maalaisia preppereitä tai omavaraistalouksia, jotka hekumoivat ajatuksella, että kriisin sattuessa olisivat muita paremmassa asemassa ja voisivat taloudellisesti hyötyä asemastaan.
Itse veikkaan että ovat sellaisia jotka joko luulevat että koskaan ei tule mitään tapahtumaan ja sen takia on turha maksaa varmuusvarastojen ylläpidosta tai sitten sellaisia joilla on niin paljon rahaa että kuvittelevat että itse pärjäävät ostamalla tarvitsemansa myös kriisiaikana ja vähät välittävät miten muiden käy.
Kertoisiko joku, mitäs sitten jos, ja kun, kriisi jatkuu pitkään?
Mistäs meinasitte saada varastoon täydennyksiä kuten ammuksia, kun kukaan ei niitä tuota?
Mitä hyötyä on piileskellä jossain tästä maailman tappiin?
Oletteko erätaitojen lisäksi opetelleet muitakin taitoja, vaikka maanviljelystä?
Pitkän tähtäimen suunnitelma?
Vaihdantatalous toimii aina jos ei rahalla saa. Elintarvikkeet ja työkalut ovat hyvä maksuväline. Esim. ammuksia on varastoissa ihmisillä varmaan satoja miljoonia, eivät lopu.
Itätrolli on kauhuissaan, kun ihmiset varautuvat, siitä noi pilkkaviestit :)
Minulla on jo kokemusta usean päivän sähkökatkosta, ei siihen tarvita muuta kun vähän myrskyä, joiden ennustetaan yleistyvän.
Siksi talossa on varaava takka, puita aina vähintään moneksi kuukaudeksi valmiiksi, öljysäiliössä min 1000 litraa öljyä ja aggregaatti, jolla pyöritetään mm pakastinta. Säilykkeitä ja kuivaruokaa lisäksi niin, että pärjättäisiin kuukausia. Lääkkeitä ja ensiaputarvikkeita, aseita ja niiden käyttötaito, purjevene jolla perhe pääsee länteen, jos pakko on.
Vesi on hankala, pienen varaston lisäksi (n 50 litraa) ollaan toistaiseksi lumen ja katolta kerättävän sadeveden varassa. Tarkoitus olisi hankkia oma porakaivo.
Suomessa on ollut ainutlaatuisen pitkä rauhan aika, tuskin se loputtomiin jatkuu. Kaikkeen ei voi varautua, mutta edes myrskyn vahinkoihin. Tai siihen että nettimaailman korttitalo kaatuu, ei tarvitse lakata kuin pankkikortit toimimasta niin pulassa on moni.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä ei ole kannattanut? On vain todettu että valtio on pessyt kätensä kyseisestä asiasta, joten viimekädessä vastuu omasta pärjäämisestä poikkeustilanteissa on kansalaisilla. Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs meinasitte saada varastoon täydennyksiä kuten ammuksia, kun kukaan ei niitä tuota?
Oletteko erätaitojen lisäksi opetelleet muitakin taitoja, vaikka maanviljelystä?
On ihan totta, että kaikkeen ei voi varautua ja kaikkea ei voi myöskään ennakoida. Varautuminen todennäköisiin kriisehin (esim. sähkökatkot) on silti järkevää ihan jokaiselle. Epätodennäköisempiin taas voi miettiä että varautuuko vai ei: onko parempi kuolla heti vaikkapa kaasuhyökkäyksessä vai kituuttaa viikon-pari-kolme elossa ja sitten kuolla? Paeta jonnekin piilopirttiin kuukaudeksi tai joutua heti vangiksi jollekin leirille?
Itse ajattelen niin, että jos on elämää on toivoa. Vaikka ammukset on loppu vuoden päästä, on ollut aikaa kehittää/opetella muita saalistusmenetelmiä joihin ei tarvita ammuksia. Jos on sattunut ydinonnettomuus antaa suojavaatteet ja muut varusteet aikaa päästä saastuneelta alueelta pois. Jos kauppojen hyllyille ei tulekaan täydennystä, löytyy ruokaa omasta takaa.
Ihminen on kekseliäs, pystyy oppimaan uutta ja soveltamaan oppimaansa pärjätäkseen. Sen takia verkostoituminen onkin eduksi: yksi osaa jotain, toinen jotain muuta jota voi opettaa toisille sen mukaan mitä missäkin tilanteessa tarvitaan.
Pitkän tähtäimen suunnitelma on ensisijaisesti oman perheen turvaaminen, sen jälkeen muiden auttaminen ja yhteiskunnan jälleenrakentamiseen osallistuminen jos se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Improvise. Adapt. Overcome. :D
Tämähän riippuu ihan kriisin laadusta että mitä kannattaisi tehdä. Ihmisillä on sellainen kummallinen halu elää ja selvitä, ja neuvokkaimmat yleensä pärjää pisimpään. Jos olet katsonut yhtään post-apokalyptistä viihdettä, niin niistä voit saada osviittaa miten ihmiset saattaisi toimia joissain skenaarioissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on sellainen kummallinen halu elää ja selvitä, ja neuvokkaimmat yleensä pärjää pisimpään.
Tämä! Naurattaa kovasti uhoamiset siitä miten ois vaan parempi kuol la heti eikä kituuttaa. Helppo uhota kotisohvalta ;)
Ammunnan harrastajat usein itse valmistavat ammuksensa, niin mekin. Toki ruutia, nalleja ja luoteja tarvitaan, ja niiden varastointia yksityiskodissa rajoitetaan, esim ruutia saa olla vain 2 kg. Metsästys ei ole räiskimistä, joten aika pienellä patruunamäärällä pärjää.
Lääkkeitä saa apteekista yli 3 kk erän, niistä vaan ei saa Kela-korvausta silloin. Kotona kannattaa aina olla peruslääkkeet edes muutamaksi kuukaudeksi, esim perus antibiootti keuhkokuumeeseen, haavatulehdukseen jne. Kipulääkkeitä, desinfiointiainetta, perussairauden lääkkeitä. Jos tulee pitkä sähkökatko tms, niin apteekit muuttuvat vaarallisiksi paikoiksi, kun narkit ryöstelevät niitä päihdetarkoituksessa.
Pelaan usein The Long Darkia (suosittelen!) ja joka kerta mietin, että mitäs jos, mutta ikinä en saa aikaiseksi mitään. Usein mietin eri tapoja toimia, jos tapahtuisi jotain katastrofaalista.
Jos vuodenkin ajan kilpaillaan riistasta, ei metsässä ole enää jäljellä kuin myyriä.
Täällä taas se, joka peräänkuulutti pitkän tähtäimen suunnitelmaa.
Tarkennus:
Mihin maailmaan varaudutte?
Näissä preppisuunnitelmissa minua kovin häiritsee se, että on valmistauduttu selviämään "talven tai pitkän talven" yli.
Itse kuitenkin näen, että kun "kevät koittaa", maailma ei ole enää yhtään sama kuin ennen kriisiä.
Toisin sanoen entiseen ei ole paluuta, eikä pistorasiasta tule enää sähköä. Netti meni jo.
Kosk näin näen, on preppautuminen minusta "ensimmäisen maailman harrastus", koska voi harrastaa.
Joten mitä ajatellen varustaudutte ja mitä varten ajattelette turvaamanne perheenne?
Tämä on se pitkän tähtäimen suunnitelma. Utopiat idylleistä voitte nyt unohtaa tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas se, joka peräänkuulutti pitkän tähtäimen suunnitelmaa.
Tarkennus:Mihin maailmaan varaudutte?
Näissä preppisuunnitelmissa minua kovin häiritsee se, että on valmistauduttu selviämään "talven tai pitkän talven" yli.
Itse kuitenkin näen, että kun "kevät koittaa", maailma ei ole enää yhtään sama kuin ennen kriisiä.
Toisin sanoen entiseen ei ole paluuta, eikä pistorasiasta tule enää sähköä. Netti meni jo.Kosk näin näen, on preppautuminen minusta "ensimmäisen maailman harrastus", koska voi harrastaa.
Joten mitä ajatellen varustaudutte ja mitä varten ajattelette turvaamanne perheenne?
Tämä on se pitkän tähtäimen suunnitelma. Utopiat idylleistä voitte nyt unohtaa tyystin.
Ensimmäisen maailman harrastus. Onneksi länsimaissa on asiat näin hyvin ja arki turvattu. Kaikkialla näin ei ole. Maailmasta löytyy paikkoja joissa on ihan viime kuukausina kuollut tuhansia ihmisiä nälänhätään ja tulviin. Tuskin kukaan sanoisi näiden ihmisen siellä vain "harrastavan huvikseen hauskaa survivalismia".
Monella tuntuu olevan sellainen harhakuva että maaseudulla on auvoista kriisin keskellä, mutta todellisuudessa kaupungilla ja maalla molemmilla on niin hyvät kuin huonot puolensa tilanteeseen nähden. Itse olen asunut molemmissa. Maalla havahduin siihen että väestönsuojia oli vain yksi (koulun), se oli kaukana, eikä siihen olisi mahtunut edes kaikkia kylän lapsia. Myrskyn jälkeiset raivaustyöt ja sähkökatkokset veivät myös kauemmin, joskus oltiin lumen tai kevättulvien saartamina. Olisiko ollut Janika-myrsky, kun ei päässyt pitkään aikaan autolla liikkeelle ja kävelytiekin oli kaatuneiden puiden peittämä. Siinä ei enää omat moottorisahatkaan riittäneet.