Survivalisteja/preppereitä palstalla?
Olen kolmekymppinen nainen ja kiinnostunut preppaamisesta ja survivalismista. Onko täällä muita samanhenkisiä ja jos on, niin miten valmistaudutte yhteiskunnan romahtamiseen?
Itsellä vielä aika pienimuotoista valmistautuminen, lähinnä kerään ruoka-ja vesivarastoja sekä lääke-ja ensiaputarvikkeita ja halu olisi opetella erilaisia selviytymistaitoja...
Kommentit (157)
Aihe kiinnostaa, mutta ei nuo mitään suomen kielen sanoja ole.
Survivalisti on suomeksi selviytyjä. Eli sinua kiinnostaa selviytymistaidot ja yhteiskunnan romahdukseen valmistautuminen.
Pakko huomauttaa, niin sietämätöntä tämä jatkuva anglismien viljely.
Teen samaa. Kotona on säilykevarastot ja vesikanisterit, erilaisia taitoja löytyy. Niin myös piilopaikka.
Kertokaa lisää. Kuinka suuria ruoka- ja vesivarastoja säilötte ja missä? Kiinnostava aihe.
Löytyykö miestä? Sehän on selviytymisen kannalta tärkeää, että saatte siitettyä jälkeläisiä. Vai onko feminismi vallannut jo preppaamisenkin?
Voitte aloittaa harrastuksen näillä perustiedoilla
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/ehkaise-palon-syttyminen/kokona…
Ihan ensin
---
1. Pidä huolta hampaistasi (tarkastukset, puhdistus jne.)!!!!
2. Jos tarvitset silmälaseja, niitä tulee olla useita. Käy laseroitavana jos voit.
3. Jos tarvitset jatkuvaa lääkitystä sairauteen sinulla on ongelma.
4. Ilman tuliasetta olet paisti.
5. Verkostoidu.
Jotkut tälle nauravat, mutta miettikääpä ihan sellaisia suht arkipäiväisiä juttuja kuin pitkään jatkuva sähkökatko. Näitähän on jo ollut.
Sähkön ja internetin varassa toimiva yhteiskuntamme on hauras. Me selviytymistaidoista kiinnostuneet emme halua jäädä avuttomina valittamaan kun yhteiskunta kokee kolauksen. Olemme valmistautuneita ja elämme kriisitilanteissakin kaikessa rauhassa puutteesta kärsimättä.
En näe tätä minään hörhöilynä vaan ainoastaan järkevänä toimintana.
Ei kannata olla yhteiskunnasta niin totaalisen riippuvainen.
Eikös se ole pöljän hommaa säilöä hillopurkkeja ja perunoita kellareissaan maailmanloppua varten, kun ruoka säilyy kuitenkin rajallisen ajan, maailmanloppukaan tuskin tulee ja ruuan menekkikin on tasaista ja vakiomuotoista perheessä.
Jos mä hurahtaisin jenkkityyliseen preppailuun niin mä pikemminkin varmistaisin, että mulla olisi puitteet elintarvikkeiden jatkuvaan saantiin sitten kun on ruoka- ja kotitaloustarvikepula. Hankkisin mökille kunnon kalastusvälineitä. Iso pino erilaisia verkkoja ja katiskoita, pari kalastusvenettä (moottorilla ja ilman eli airoilla), muokkaisin mökkintontin maastoa niin että sieltä saisi kastematoja kalastusta varten.
Ostaisin lisää sekametsää, josta saisi polttopuita. Puuntekovälinetä hankkisin kunnon varasto (kirveitä, sahoja, moottorisahoja jne).
Istuttaisin tontilleni paljon erilaisia hyötykasveja, kuten viinimarjoja, omenapuita, karviaisia, vadelmia. Ja lisäksi huomioisin sekametsän ostossa että se on kangasmetsää missä kasvaa sieniä, puolukoita, mustikoita, karpaloita jne. Toki jokamiehen oikeudella saa poimia marjoja, mutta onpahan pelivaraa jos muuttaa metsätontin kiinteistöksi.
Muokkaisin myös tonttiani niin että siinä olisi reilusti kasvualustaa omavaraistalouteen, eli laittaisin pienimuotoiseksi pelloksi missä voi kasvattaa perunaa, porkkanaa, naurista, lanttua, kaalia jne.
Ja ostaisin aseen ja ammuksia, että voisi metsästää lihaa ruuaksi.
No mökkitontti ja metsää mulla jo onkin. Sitten vaan viljelemään ja kalastamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole pöljän hommaa säilöä hillopurkkeja ja perunoita kellareissaan maailmanloppua varten, kun ruoka säilyy kuitenkin rajallisen ajan, maailmanloppukaan tuskin tulee ja ruuan menekkikin on tasaista ja vakiomuotoista perheessä.
Jos mä hurahtaisin jenkkityyliseen preppailuun niin mä pikemminkin varmistaisin, että mulla olisi puitteet elintarvikkeiden jatkuvaan saantiin sitten kun on ruoka- ja kotitaloustarvikepula. Hankkisin mökille kunnon kalastusvälineitä. Iso pino erilaisia verkkoja ja katiskoita, pari kalastusvenettä (moottorilla ja ilman eli airoilla), muokkaisin mökkintontin maastoa niin että sieltä saisi kastematoja kalastusta varten.
Ostaisin lisää sekametsää, josta saisi polttopuita. Puuntekovälinetä hankkisin kunnon varasto (kirveitä, sahoja, moottorisahoja jne).
Istuttaisin tontilleni paljon erilaisia hyötykasveja, kuten viinimarjoja, omenapuita, karviaisia, vadelmia. Ja lisäksi huomioisin sekametsän ostossa että se on kangasmetsää missä kasvaa sieniä, puolukoita, mustikoita, karpaloita jne. Toki jokamiehen oikeudella saa poimia marjoja, mutta onpahan pelivaraa jos muuttaa metsätontin kiinteistöksi.
Muokkaisin myös tonttiani niin että siinä olisi reilusti kasvualustaa omavaraistalouteen, eli laittaisin pienimuotoiseksi pelloksi missä voi kasvattaa perunaa, porkkanaa, naurista, lanttua, kaalia jne.
No mökkitontti ja metsää mulla jo onkin. Sitten vaan viljelemään ja kalastamaan :)
Tietysti säilykeruoan päivämääriä tsekkaillaan, höpsö. Vanhaksi menevät syödään pois vaikka retkiruokana jos vaellusta harrastaa tai miksei kotonakin. Ja heti ostetaan uudempaa tilalle. Kuivataan ruokaa itse, koska se säilyy erittäin kauan. Toki pidetään kasvimaata ja metsästys ja kalastus on erittäin hyviä harrastuksia. Metsän ostaminenkin on viisas idea.
Tosin jos yhteiskunta romahtaisi, asiattomat kävisivät varastamassa puuta siitä metsästä. Joutuisi kunnolla vartioimaan. Piilopirtin on syytä olla tosi kaukana kaikesta, koska jos esim netti ja sähköverkko kaatuvat pitkäksikin aikaa, alkaa anarkia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin
---
1. Pidä huolta hampaistasi (tarkastukset, puhdistus jne.)!!!!
2. Jos tarvitset silmälaseja, niitä tulee olla useita. Käy laseroitavana jos voit.
3. Jos tarvitset jatkuvaa lääkitystä sairauteen sinulla on ongelma.
4. Ilman tuliasetta olet paisti.
5. Verkostoidu.
Jatkoa
--
Yllättävän moni prepperi keskittyy varastoimaan ruokaa ja lääkkeitä mikä onkin ihan fiksua muutaman päivän katkoon valmistauduttaessa.
Kuukausiksi riittävä ruokavarasto on absurdi ilman muiden asioiden huomioon ottamista.
-
Muutama teesi
1. Talvella et yli viikon katkossa voi elää kerrostalossa etkä missään muussakaan yksinomaan sähkölämmitteisessä talossa (öljylämmityskin vaatii sähköä).
2. Kaupungit ovat täydellisissä katkoissa pahin paikka mikäli katko koskee myös hallintoa ja turvallisuutta.
3. Maaseutu ei välttämättä ota kaupunkien pakenijoita avosylin vastaan.
Täällä myös yksi. Innostuin Japanissa vaihtarina ollessani maanjäristyksiin yms. varautumisen myötä. Sanoisin olevani keskivertokansalaista paremmin varustautunut eri tilanteisiin, mutta en kuitenkaan mikään maailmanlopun odottaja. Löytyy kotivarat ja kaikki, mutta kodista on kuitenkin myös tarpeentullen helppo evakuoitua. Opettelen hyödyllisiä taitoja. Otan nämä asiat huomioon jokaisella elämän osa-alueella.
Veikkaan että suomessa ei yhdyskunta romahda siihen malliin kuin esim. usassa
Suomessa suurin osa on käynyt armeijan ja poikkeustilanteessa porukat kutsutaan palvelukseen pitämään yllä järjestystä , ruoka ja vesihuoltoa, evakuointeja jne
Oli taannoin jemmassa kuivamuonaa n. 100kg ja säilykkeitä lisäksi. 10 vuoden säilytyksen jälkeen rupesi tuntumaan, että kaapista leviää tunkkainen haju, niin päätin hävittää ne.
Säilykkeet ovat osittain tallessa. Tonnikala on säilynyt hyvin (ollut kylmässä), niitä on tullut popsittua pikkuhiljaa pois. Lämpimässä olleisiin hernareihin tuli muutamassa vuodessa makuhaitta. Sika-naudan kunnosta en tiedä, kun en sitä pysty edes maistamaan kuin pakon edessä.
Kauhea homma on kyllä tuommoisten varastojen hävittäminen kaupunkilaiselle, en ryhtyisi enää moiseen. Nyt pidän enää pientä kotivaraa tyyliin, että kaikkea perustarviketta löytyy jemmasta enintään sen verran, etteivät ehdi vanheta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti säilykeruoan päivämääriä tsekkaillaan, höpsö. Vanhaksi menevät syödään pois vaikka retkiruokana jos vaellusta harrastaa tai miksei kotonakin. Ja heti ostetaan uudempaa tilalle. Kuivataan ruokaa itse, koska se säilyy erittäin kauan. Toki pidetään kasvimaata ja metsästys ja kalastus on erittäin hyviä harrastuksia. Metsän ostaminenkin on viisas idea.
Tosin jos yhteiskunta romahtaisi, asiattomat kävisivät varastamassa puuta siitä metsästä. Joutuisi kunnolla vartioimaan. Piilopirtin on syytä olla tosi kaukana kaikesta, koska jos esim netti ja sähköverkko kaatuvat pitkäksikin aikaa, alkaa anarkia.
Joo kyllä minä ainakin heti ensimmäisenä lähden varastamaan metsistä puuta, jos suomi joutuu anarkian valtaan. Syön kaarnaa ja kylven vihreässä kullassa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että suomessa ei yhdyskunta romahda siihen malliin kuin esim. usassa
Suomessa suurin osa on käynyt armeijan ja poikkeustilanteessa porukat kutsutaan palvelukseen pitämään yllä järjestystä , ruoka ja vesihuoltoa, evakuointeja jne
Avoimesti ovat ilmoittaneet, että vähänkään pitempi aikaisessa kriisissä ei pystytä ruokkimaan kansaa, saati auttamaan. Viisas varautuu vähintään kotivaralla ja selvittämällä miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö miestä? Sehän on selviytymisen kannalta tärkeää, että saatte siitettyä jälkeläisiä. Vai onko feminismi vallannut jo preppaamisenkin?
Minulla on siemeniä pakasterasiassa sen varalta. Kun tuhon jälkeistä maailmaa täytyy lähteä uudelleenkansoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli taannoin jemmassa kuivamuonaa n. 100kg ja säilykkeitä lisäksi. 10 vuoden säilytyksen jälkeen rupesi tuntumaan, että kaapista leviää tunkkainen haju, niin päätin hävittää ne.
Säilykkeet ovat osittain tallessa. Tonnikala on säilynyt hyvin (ollut kylmässä), niitä on tullut popsittua pikkuhiljaa pois. Lämpimässä olleisiin hernareihin tuli muutamassa vuodessa makuhaitta. Sika-naudan kunnosta en tiedä, kun en sitä pysty edes maistamaan kuin pakon edessä.
Kauhea homma on kyllä tuommoisten varastojen hävittäminen kaupunkilaiselle, en ryhtyisi enää moiseen. Nyt pidän enää pientä kotivaraa tyyliin, että kaikkea perustarviketta löytyy jemmasta enintään sen verran, etteivät ehdi vanheta.
Yleensä ideana on säilöä sitä samaa ruokaa mitä muutenkin syö. Jatkuva kierto päällä kulutuksen ja uuden säilömisen kanssa. Ruokaa on puskurissa josta jatkuvasti syödään vanhimmasta päästä pois ja ostetaan uutta tilalle. Tällä tavoin ruokaa ei tarvitse ikinä heittää pois ja sitä on jatkuvasti haluttu määrä varastossa.
Esimerkiksi makaroneja voi olla vuoden kulutusta vastaava määrä varastossa.
Täällä ilmoittautuu eräs prepperi, jo usean vuoden ajan olen valmistautunut erilaisia vaaratilanteita varten: oman kunnon ylläpitäminen, erilaiset erätaidot, vesi-juoma- ja lääkevarastot, ensiaputaitojen harjoittaminen, näitä kaikkia kannattaa ylläpitää ja järjestää myös asumisensa järkevästi, esim. omakotitaloon rakentaa puhella mikäli mahdollista. Kannattaa pitää silmänsä auki julkisilla paikoilla ja kartoittaa erilaisia uhkatekijöitä jne, googlettamalla löytyy hyvin tietoa! Tulevaisuudessa preppaus nousee varmasti suuremmaksikin ilmiöksi, nykyisellään tuntuu olevan aika pienen piirin harrastus...