Tiedätkö ketään joka on jäänyt pois töistä ja ei saa yhteiskunnan tukia?
Ei ole myöskään eläkkeellä. Mitä tekee ja millä elelee?
Kommentit (26)
autossa eleli. ei varmaan kannata jäädä pois töistä.
Moni koditon, johon työni puolesta törmään. Tarjoudumme heitä auttamaan lomakkeiden täytössä ja tukien hakemisessa, mutta jotkut eivät halua. Elävät monesti mm. palautuspulloilla, almuilla ja rikoksilla.
Suomessa on hyvå systeemi joka ehkäisee rikoksia tarjoamalla laillisen toimeentulon myös vähäosaisille, mutta kukaan ei sitä voi pakottaa hyödyntämään..
Tiedän, mies hyvällä eläkkeellä ja elättää sillä myös vaimonsa.
Minä. Kyllästyin totaalisesti työhön, enkä aio enää palata. Elän omilla säästöillä ja sijoituksilla, joita olen säästänyt vuosikymmeniä.
T. 53-vuotias sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Minä. Kyllästyin totaalisesti työhön, enkä aio enää palata. Elän omilla säästöillä ja sijoituksilla, joita olen säästänyt vuosikymmeniä.
T. 53-vuotias sairaanhoitaja
Tuo on ihannetilanne. Ehkei paljon rahaa käytössä, mutta vapaus tehdä mitä vain. Ei työn orja muttei myöskään työkkärin pompoteltavissa. Olen pyrkimässä samaan vuoden-kahden sisällä.
Minä olen sellainen. Teen joskus vähän keikkatöitä ja freelancer-pohjalta omaan ammattiini liittyviä juttuja, joista laskutan epäsäännöllisesti mutta ihan hyvin. Mutta en siis ole työtön enkä yrittäjä enkä oikein mitään. No, ehkä jonkin sortin freelancer sitten.
Mies on hyväpalkkainen ja maksaa suurimman osan kaikista perheen kuluista. Säästää myös minulle eläkettä. En ole aikeissa hakea töitä ihan lähiaikoina mutta sen ei pitäisi haitata ketään koska en saa mistään mitään tukia tai tulonsiirtoja. Talo on lähes maksettu jo emmekä elä pröystäilevästi, joten yhdet tulot plus minun freelancer- ja keikkatyöpalkkioni riittävät oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sellainen. Teen joskus vähän keikkatöitä ja freelancer-pohjalta omaan ammattiini liittyviä juttuja, joista laskutan epäsäännöllisesti mutta ihan hyvin. Mutta en siis ole työtön enkä yrittäjä enkä oikein mitään. No, ehkä jonkin sortin freelancer sitten.
Mies on hyväpalkkainen ja maksaa suurimman osan kaikista perheen kuluista. Säästää myös minulle eläkettä. En ole aikeissa hakea töitä ihan lähiaikoina mutta sen ei pitäisi haitata ketään koska en saa mistään mitään tukia tai tulonsiirtoja. Talo on lähes maksettu jo emmekä elä pröystäilevästi, joten yhdet tulot plus minun freelancer- ja keikkatyöpalkkioni riittävät oikein hyvin.
Kuulostaa kivalta!
Tiedän parikin, joilla tuli firman kanssa ongelmia ja sen jälkeen olikin ongelmaa tukien kanssa, kun ei ole itsellä varaa ajaa konkkaan ja siellä se kummittelee, joten ei tipu tukia, koska siinähän olet mukamas itse itsesi työllistänyt. Toinen elää vaimon palkalla, toinen sitten enempi palautuspulloilla ilman omaa kotia.
Tämmöinen onnen kultala meillä täällä suloisessa Suomessa. Ottakaa vaan kaikki työttömät starttirahaa, ette enää ikinä oo työttömänä sen jälkeen. Ainakaan kelan mielestä. :D
Tiedän. Jäi töistä pois 52v iässä ja sen jälkeen on tehnyt kaikenlaista pientä lehtijutuista oppaana toimimiseen. Elää sijoituksiensa tuotoilla, joten mitään pakkoa tehdä mitään palkallista ei ole. Hänellä ei ole puolisoa, miesystävä asuu omassa kodissaan. Toisaalta menotkin on pienet, kun koti on maksettu eikä ole mitään sellaista harrastusta, johon menisi paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap rajasi eläkeläiset pois.
Tiedän vaimoni, joka elää varoillani, eikä nosta tukia vaikka saisi.
Vierailija kirjoitti:
Moni koditon, johon työni puolesta törmään. Tarjoudumme heitä auttamaan lomakkeiden täytössä ja tukien hakemisessa, mutta jotkut eivät halua. Elävät monesti mm. palautuspulloilla, almuilla ja rikoksilla.
Suomessa on hyvå systeemi joka ehkäisee rikoksia tarjoamalla laillisen toimeentulon myös vähäosaisille, mutta kukaan ei sitä voi pakottaa hyödyntämään..
Ei se kovin hyvä systeemi ole, jos jotkut eivät halua olla missään tekemisissä systeemin kanssa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Tiedän parikin, joilla tuli firman kanssa ongelmia ja sen jälkeen olikin ongelmaa tukien kanssa, kun ei ole itsellä varaa ajaa konkkaan ja siellä se kummittelee, joten ei tipu tukia, koska siinähän olet mukamas itse itsesi työllistänyt. Toinen elää vaimon palkalla, toinen sitten enempi palautuspulloilla ilman omaa kotia.
Tämmöinen onnen kultala meillä täällä suloisessa Suomessa. Ottakaa vaan kaikki työttömät starttirahaa, ette enää ikinä oo työttömänä sen jälkeen. Ainakaan kelan mielestä. :D
Ei kukaan pakota ottamaan starttirahaa, mutta jos mulle rahaa annatte, niin voin kyllä ottaa vastaan. Ihan startti tai loppurahatkin käy.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoitettiin sitä vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on työikäinen.
Äitini eli noin about 30 vuotta ennen kuin jäi eläkkeelle. Isä elätti. Äiti eleli mukavasti kotirouvaelämää, virkistyksekseen harrasti erilaisia kursseja, taidetta, käsitöitä, matkoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Äitini eli noin about 30 vuotta ennen kuin jäi eläkkeelle. Isä elätti. Äiti eleli mukavasti kotirouvaelämää, virkistyksekseen harrasti erilaisia kursseja, taidetta, käsitöitä, matkoja jne.
Äitini myös oli ikänsä kotirouva. Isä elätti perheen.
Tiedän, mies opiskeli kaksi korkeakoulututkintoa, aloitti jatko-opinnotkin mutta projekti jäi kesken kun yliopistolta ei löytynyt mitään assistentin paikkaa. Jäi sitten pois kokonaan työelämästä. Tästä kulunut jo yli 10 v. Elelee vaimonsa ja lastensa kanssa. Hoiti paljon lapsia kun olivat pieniä, mutta veivät ne silti puolipäivähoitoon. Ei varmaan koskaan mene töihin eikä mitään tukia ole koskaan hakenut. Töitä olisi varmaan saanut jos olisi edes hakenut. Perintonä omistaa muutaman asunnon, joiden vuokratulot tulevat perheen kassaan, elelevät tosin aika vaatimattomasti. Vaimolla hyvä akateeminen työ.
Elän sijoituksilla ja pienillä menoilla. Jos menen töihin vielä menen vain omaksi iloksi.
Korvauksella rikoksen uhriksi joutumisesta.