Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten juhliin kutsutut lapset pitää huomioida?

Vierailija
01.04.2019 |

Juhliin siis saa ottaa lapset mukaan.

Lastenhoitajaa emme palkkaa ja ruokakin tulee olemaan samaa kaikille. Kovin paljoa ei ole siis intoa lähteä hyppimään lasten ehdoilla, mutta olisiko jotain pieniä helppoja juttuja, joilla voisi huomioida? Piirrustuspaperia johonkin esille ja rauhallinen paikka johon voi vetäytyä huutavan vauvan kanssa? Häät siis kyseessä. Meillä ei ole lapsia, eikä oikein mitään hajua mistään lapsiin liittyvästä. :D

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia on tulossa? Alle 2-vuotialle tärkeintä on, että löytyy vaipanvaihtopaikka, mahdollisesti rauhallinen paikka imettää, joku paikka mihin laittaa vaunut tai kantokoppa ja syöttötuoli. Lapsiperheet kannattaa mahdollisuuksien mukaan plaseerata niin, että ympärillä on tilaa. 

Vähän isommille on hyvä olla joku paikka missä leikkiä, mutta jos se on erillinen huone, toinen vanhempi joutuu olemaan paikalla vahtina. Monet lapset rakastaa tanssia ja musiikkia, lasten disco (spotifysta musaa, pari ilmapalloa ja ehkä joku värivalo) olisi taatusti mieleen. Sopisiko esim. pääruuan ja kakun väliin?

Kouluikäiset voivat jo touhuta vapaammin. Jos pääsee pihalle, niin jalkapallo ja muutama pihapeli viihdyttävät hyvin. 

Vierailija
22/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienille (alle 1v) ottanut aina omat piltit ja pullot mukaan, ettei juhlapaikalla ainakaan tule ikävää yllätystä ruuan sopimattomuuden suhteen. En tiedä, onko muilla tällaista tapaa "ruokarajoitteisten" pikkulastensa kanssa? Mutta itseäni ajatellen olisi kiva jos ruuan lämmittämiseen olisi mikro käytettävissä.

Jos pikkulapsia on paljon, voisin itse harkita pienen herkkupöydän laittamista heille. Tarjottavat mahdollisimman sokerittomia: maissinaksuja, hedelmää, jotain banaanilättysiä jne. Ainakin meidän lapsilla se pienikin sokerimäärä nousee päähän ja silloin riehutaan ja huudetaan - kielloista huolimatta. Itse olen niin röyhkeä, että voisin kysyä muutamalta äitikaverilta suostuisivatko hoitamaan lasten herkkupöydän, kulut tietysti maksaen. Voisin meinaan mielelläni itse leipoa pari peltiä banaanipannaria ja tuoda pari pussia naksuja ystäväni häihin :). Mainitsen tämän nyt kuitenkin, vaikket halunnutkaan erillisiä tarjoiluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia on tulossa? Alle 2-vuotialle tärkeintä on, että löytyy vaipanvaihtopaikka, mahdollisesti rauhallinen paikka imettää, joku paikka mihin laittaa vaunut tai kantokoppa ja syöttötuoli. Lapsiperheet kannattaa mahdollisuuksien mukaan plaseerata niin, että ympärillä on tilaa. 

Vähän isommille on hyvä olla joku paikka missä leikkiä, mutta jos se on erillinen huone, toinen vanhempi joutuu olemaan paikalla vahtina. Monet lapset rakastaa tanssia ja musiikkia, lasten disco (spotifysta musaa, pari ilmapalloa ja ehkä joku värivalo) olisi taatusti mieleen. Sopisiko esim. pääruuan ja kakun väliin?

Kouluikäiset voivat jo touhuta vapaammin. Jos pääsee pihalle, niin jalkapallo ja muutama pihapeli viihdyttävät hyvin. 

Me ei oikeastaan olla edes varmoja minkä ikäisiä ne lapset on. :D Luulen että suurin osa on vauvoja ja taaperoita, mutta ne lapset tuppaa kasvamaan niin nopeasti että joku on varmaan jo esikoulussa. Ilmoittautumisen ohella kysellään..

Pihalla on tilaa vaunuille, mutta jos kovin monta vauvaa tulee mukaan niin ei sisälle mahdu kaikki. Varmaan osa jää vauvan kanssa kotiin, jos on kovin pieni vielä? Tai ilmoittaa jos tarvii tuoda vaunut sisälle?

Me ei järjestetä erikseen lapsille ohjelmaa, vaikka kivalta kuulostaa. ;) Vanhemmat vastaa pääasiassa lastensa viihtyvyydestä. Liikaa säätöä ja ei haluta järkätä lasten kutsuja, mutta muuten ottaa pienissä asioissa huomioon.

ap

Vierailija
24/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pienille (alle 1v) ottanut aina omat piltit ja pullot mukaan, ettei juhlapaikalla ainakaan tule ikävää yllätystä ruuan sopimattomuuden suhteen. En tiedä, onko muilla tällaista tapaa "ruokarajoitteisten" pikkulastensa kanssa? Mutta itseäni ajatellen olisi kiva jos ruuan lämmittämiseen olisi mikro käytettävissä.

Jos pikkulapsia on paljon, voisin itse harkita pienen herkkupöydän laittamista heille. Tarjottavat mahdollisimman sokerittomia: maissinaksuja, hedelmää, jotain banaanilättysiä jne. Ainakin meidän lapsilla se pienikin sokerimäärä nousee päähän ja silloin riehutaan ja huudetaan - kielloista huolimatta. Itse olen niin röyhkeä, että voisin kysyä muutamalta äitikaverilta suostuisivatko hoitamaan lasten herkkupöydän, kulut tietysti maksaen. Voisin meinaan mielelläni itse leipoa pari peltiä banaanipannaria ja tuoda pari pussia naksuja ystäväni häihin :). Mainitsen tämän nyt kuitenkin, vaikket halunnutkaan erillisiä tarjoiluja.

Kiitos vinkistä. :) Ei häihin järjestetä erillisiä tarjoiluja, mutta muuten yleisesti elämässä kiva tietää mitä voisi tarjota kun tulee pieniä kylään.

Mikro on käytettävissä, keittiössä. Voisi miettiä sen siirtämistä kätevästi käsillä olevaan paikkaan, tarjoilijat tuskin tarvivat (toivottavasti) mikroa. :)

Vierailija
25/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tulossa vauvoja, niin rauhallinen tila imettämistä varten. Hiukan isommille lapsille juuri värityskuvat ja vastaavat on hyviä, niitä voitehdä ihan siinä omassakin pöydässä. Lelujen kanssa kannattaa miettiä kuinka paljon niistä lähtee ääntä ja kuinka laajalle leikit leviää. 

Juhlatila on onneksi sellainen, että löytyy juuri tuollaista rauhallista tilaa. :) Tosin mun puolesta vauvat voi imettää ihan siinä juhlasalissa, jos vaan äiti haluaa. Luonnollinen asia.

Ehkä jokaiselle lapselle voisi laittaa värityskirjan ja kynät omalle paikalleen valmiiksi. Leluista en oikein ymmärrä mitään, pitää varmaan konsultoida vanhempia.

Vierailija
26/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan haluaisi omiin häihini tai muihinkaan juhliin mitään kavereiden askartelemaa lasten pöytää. Banaanipannaria, voi jeesus...

Vierailija
27/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan haluaisi omiin häihini tai muihinkaan juhliin mitään kavereiden askartelemaa lasten pöytää. Banaanipannaria, voi jeesus...

Juu eiköhän fiksut vanhemmat tuo lapsille sokerittomia pilttejä mukanaan, jos sellaisia tarvivat. Saa kai ne lapsetkin juhlissa herkutella sokerilla!! Jälkiruokanahan ne vasta makeat syödään, siinä vaiheessa voi liueta paikalta jos jälkikasvu villiintyy liikaa... :D

Vierailija
28/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tuntuu kuvittelevan, että kysymys oli "Miten järjestetään lastenjuhlat?"

Kyseessä on kuitenkin häät, joihin on varmaankin kohteliaisuudesta kutsuttu koko perhe, vaan ei tarkoitus erikseen stressata mukana kulkevista lapsista. Lapset joukon jatkona ja vanhemmat huolehtivat tai jättävät hoitoon kotiinsa. Ystävällistä kuitenkin jotenkin huomioida.

Vierailija
29/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tulossa vauvoja, niin rauhallinen tila imettämistä varten. Hiukan isommille lapsille juuri värityskuvat ja vastaavat on hyviä, niitä voitehdä ihan siinä omassakin pöydässä. Lelujen kanssa kannattaa miettiä kuinka paljon niistä lähtee ääntä ja kuinka laajalle leikit leviää. 

Juhlatila on onneksi sellainen, että löytyy juuri tuollaista rauhallista tilaa. :) Tosin mun puolesta vauvat voi imettää ihan siinä juhlasalissa, jos vaan äiti haluaa. Luonnollinen asia.

Ehkä jokaiselle lapselle voisi laittaa värityskirjan ja kynät omalle paikalleen valmiiksi. Leluista en oikein ymmärrä mitään, pitää varmaan konsultoida vanhempia.

Värityskirja ja omat värikynät kuulostaa kivalta. Ei mielestäni sen kummempaa tarvitse, leluista tulee niin herkästi riitaakin lasten kesken.

Vierailija
30/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat häät 1998: häätilassa oli huone, jota ei tarvittu juhlaan sinällään. Huoneessa oli valmiiksi pöytä ja muutama tuoli. Vietiin sinne telkkari ja videot, ja 3-4 lastenleffaa. Joku kävi aina heittämässä uuden leffan pesään kun vanha loppui. Nykypäivänä luulisi tämän onnistuvan helpostikin, jos tilassa on esim datatykki ja valkokangas, läppäri & kaiuttimet vaan mukaan.

Vierailija
31/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värityskirja ja omat värikynät kuulostaa kivalta. Ei mielestäni sen kummempaa tarvitse, leluista tulee niin herkästi riitaakin lasten kesken.

Tuokin on hyvä pointti. Muistellen omaa lapsuuttani ja muutamia riitoja.. Ehkä ikiomat, samanlaiset, kirjat ja kynät minimoisi tätäkin riskiä. ap

Vierailija
32/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat häät 1998: häätilassa oli huone, jota ei tarvittu juhlaan sinällään. Huoneessa oli valmiiksi pöytä ja muutama tuoli. Vietiin sinne telkkari ja videot, ja 3-4 lastenleffaa. Joku kävi aina heittämässä uuden leffan pesään kun vanha loppui. Nykypäivänä luulisi tämän onnistuvan helpostikin, jos tilassa on esim datatykki ja valkokangas, läppäri & kaiuttimet vaan mukaan.

Häätila ei mahdollista tälläistä, enkä muutenkaan oikein innostu asiasta. Tarkoitus ei ole järjestää erillistä ohjelmaa.

Kiitos kuitenkin vinkistä, ehkä käytämme jossain muussa tilanteessa jossa tarvii lasten hypnotisointia. :)

Vierailija
33/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakitat jonkun teinitytön lapsia viihdyttämään. Ei kannata mainita asiasta etukäteen vaan kaaso sitten ohjeistaa häntä paikanpäällä.

Vierailija
34/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakitat jonkun teinitytön lapsia viihdyttämään. Ei kannata mainita asiasta etukäteen vaan kaaso sitten ohjeistaa häntä paikanpäällä.

Ahhaha. :D Voisinkin tehdä tällä kertaa "tasa-arvoteon" ja yllättää jonkun ylikiltin sedän. ap

Vierailija
35/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme pariin isompaan juhlaan, jonne lapset ovat olleet tervetulleita, palkanneet pari lapsenlikkaa pitämään silmällä tenavia heille järjestetyssä tilassa. Toimi hyvin.

Parhaimmat häät , joissa olen ollut, ovat olleet lapsettomat: pitkä illallinen puheineen pitkissä pöydissä. Ei siellä lasten olisi mielekästä istuakkaan.

Vierailija
36/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme pariin isompaan juhlaan, jonne lapset ovat olleet tervetulleita, palkanneet pari lapsenlikkaa pitämään silmällä tenavia heille järjestetyssä tilassa. Toimi hyvin.

Parhaimmat häät , joissa olen ollut, ovat olleet lapsettomat: pitkä illallinen puheineen pitkissä pöydissä. Ei siellä lasten olisi mielekästä istuakkaan.

Kuulostaa nämäkin fiksuilta valinnoilta.

Me emme kuitenkaan palkkaa lastenhoitajia, tai halua järjestää lapsettomia häitä.

Syyt: Vanhemmat päättäkööt itse jälkikasvustaan. Haluamme, että kutsutut pääsevät paikalle ja päättävät itse jättävätkö lapset kotiin vai ottavatko mukaan. Lapsettomissa häissä joku joutuu aina jäämään pois, kun vauva on vaikkapa liian pieni jätettäväksi hoitajalle. Tai hoitajaa ei saada. Lapsettomat häät kuulostavat muutenkin helposti kutsussa jotenkin tylyltä, vaikka jokainen ymmärtäisikin että miksi näin.

Kuitenkin, jos päättävät ottaa lapset mukaan niin tottakai vanhemmat myös vastaavat jälkikasvustaan. Olemme aikuisia, juhlamme on sen näköinen. Jos haluavat juhlia ilman tätä vastuuta niin silloin jättävät lapset hoitoon. :) Jos on jotain helppoja tapoja, joilla lapset voi huomioida niin tämmöisen pienen huomaavaisuuden teemme mielellämme. Muuten emme lähde asiassa säätämään ja stressaamaan.

Vierailija
37/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin häissä, joissa lapsille oli katettu lasten pöytä erikseen ja jonne lapsilla oli halutesaan mahdollisuus mennä olemaan yhdessä. Se oli hauskasti somistettukin ja monenlaista puuhaa mm piirustusvälineitä ja jotakin muuta askartelua. Pöytä veti myös aikuisia puoleensa.

Se ei välttämättä ollut pöytä, joka veti aikuisia puoleensa, vaan ne lapset, joita täytyy kuitenkin pitää silmällä.

Itse asiassa kaikenlaisissa buffeteissa, joissa on ns. lasten pöytä erikseen, vaikkapa laivoilla, ihan lapsettomat aikuisetkin hakee sieltä niitä ranskalaisia ja lihapullia...

Vierailija
38/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juhlissa yhdessä nurkassa lattialla alla matto ja sen päällä täkki pehmusteenaja tyynyjä. Laitettiin puuhanurkkaan läppäri ja lasten dvd-levyjä, kirjoja, leluja. Tarjoilussa oli samat ruoat kuin muillakin, mutta ei nyt mitään erikoisuuksia. Kaikille oli mm. karjalanpiirakoita, joista aika monet lapset tykkää. Leikkelettä ja juustoa. Karkkibuffapöydässä oli poppareita - kelpasi aikuisillekin. Kahvipöytä tarjoilussa oli itse tehtyjä pikkuleipiä.

Lapset oli näkösällä, mutta pystyivät touhuamaan itsekseen.

Vieraat tykkäsi tästä järjestelystä.

Vierailija
39/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juhlissa yhdessä nurkassa lattialla alla matto ja sen päällä täkki pehmusteenaja tyynyjä. Laitettiin puuhanurkkaan läppäri ja lasten dvd-levyjä, kirjoja, leluja. Tarjoilussa oli samat ruoat kuin muillakin, mutta ei nyt mitään erikoisuuksia. Kaikille oli mm. karjalanpiirakoita, joista aika monet lapset tykkää. Leikkelettä ja juustoa. Karkkibuffapöydässä oli poppareita - kelpasi aikuisillekin. Kahvipöytä tarjoilussa oli itse tehtyjä pikkuleipiä.

Lapset oli näkösällä, mutta pystyivät touhuamaan itsekseen.

Vieraat tykkäsi tästä järjestelystä.

Tälläinen joku nurkkaus kuulostaa suht helpolta järjestää. Jos siis riittää, että johonkin nurkkaan heittää pehmustetta ja pari lelua, vanhemmat siihen lähistölle istumaan. :) Voisi toimia.

Tarjoiluissa ei ole meilläkään mitään ihmeellisyyksiä. ap

Vierailija
40/87 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Järjestä häiden luonne sellaiseksi, että lasten on helppo olla mukana. Siis että suhtaudu alunperinkin asiaan niin että lapset on lapsia ja siten eivät välttämättä toimi kaikissa tilanteissa kuin aikuiset. Tämä ei meinaa että kirkossa tarvii konsertoida tai juosta.

- Tarjottavaa, joka ei ole lapsille liian vaikeaa tai kummallista tai sotkevaa. Pieniä ajatellen syöttötuolit.

- Karkkibuffa on kiva, mutta kannattaa miettiä, tuleeko liiallisesta ämppäämisestä ongelmaa. Siis vanhemmistahan tämä riippuu.

- Sisälle voi järjestää leikkinurkkauksen tai piirtämismahdollisuuden. Jos ulkona on tilaa temmeltää tai esim. leikkialue, niin tämähän on mahtava. Omissa häissämme juhlapaikalla oli leikkimökki, joka avattiin juhlien alettua. Tää oli ihan hitti.

- Vauvoja ja taaperoita ajatellen paikka, missä voi vaihtaa vaippaa ja nurkkaus, jonne voi vetäytyä imettämään mikäli haluaa rauhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan