Miten entisaikojen ihmiset näkivät värit ennenkuin värit keksittiin?
Tuli vaan ihan ajatuksena mieleeni. Näkikö silmät vain mustavalkoista ennenkuin värit keksittiin?
Kommentit (21)
Värit keksittiin Egyptissä jo 5000 vuotta sitten.
Ap:lla on liikaa aikaa.
Mene vaikka ulos. On hieno ilma. Heippa!
Ei värejä ole tarvinnut "keksiä". Niitä on ollut luonto aina täysi. Luonnossa on lähes kaikki mahdolliset värit.
Koska ensimmäiset metsästäjät olivat seepranmetsästäjiä. Ei tarvittu kuin mustavalkonäkö.
Nykytiedon mukaan valot nähtiin aallonpituuksina ennen värien keksimistä. Eli entisaikaan sanottiin: ”Katsos tuota kaunista 570 nm kukkaa”.
Ilmeisesti eläimet edelleen hahmottavat värit näin.
He myös kävelivät nopeasti nykien. Huuliltalukutaito oli tärkeintä kaikesta, koska ääniä eikä puhettakaan ei vielä ollut. Keskustelut käytiin myös kirjoittamalla isoille pahvikorteille.
Valokin vaikuttaa, eli luonnonvalossa nähtiin. Muuten outo kysymys.
Nyt saisi tulla taas värittömämpi aikaakausi. Ihmiset järjellistyiiisivät.
Kun Homeros kirjoitti Odysseuksen harharetket, sinistä väriä ei vielä tunnettu.
Homeros kuvaili meren väriä kirjoittamalla "tumma kuin viini".
Vuonna 2006 Namibialaista Himba-heimoa pyydettiin testiin. Heidän tehtävänsä oli erottaa 12 eri ruudusta yksi sininen, loppujen ollessa vihreitä.
Himba-heimoilaiset saivat vain vaivoin osoitettua sinisen ruudun muiden joukosta.
https://www.sciencealert.com/humans-didn-t-see-the-colour-blue-until-mo…
Eli ei, entisaikojen ihmiset eivät nähneet sinistä sellaisena, kuin me sen näemme.
Värit keksittiin=väreille keksittiin nimet koska tarvittiin erottaa ja kuvailla niitä. Kyllä ne on nähty aina samoina väreinä (valon aallonpituudella jolla ihminen niitä katselee), ei vain ole ollut nimiä niille vielä.
Vierailija kirjoitti:
He myös kävelivät nopeasti nykien. Huuliltalukutaito oli tärkeintä kaikesta, koska ääniä eikä puhettakaan ei vielä ollut. Keskustelut käytiin myös kirjoittamalla isoille pahvikorteille.
Pahvia ei ollut keksitty. Ne kaiversi keskustelut kivitauluihin.
Minä myin siihen aikaan talttoja ja kivenkaiverruskyniä.
Olin varakas ja arvostettu nainen.
Minä opin värit 70- luvulla kun kotiin tuli väritelevisio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahvia ei ollut keksitty. Ne kaiversi keskustelut kivitauluihin.
Minä myin siihen aikaan talttoja ja kivenkaiverruskyniä.
Olin varakas ja arvostettu nainen.
Tämän vuoksi ihmiset jäivät pieniksi ja kuolivat nuorina. Ikä ja pituus alkoivat kasvaa heti, kun pahvi ja kynä keksittiin.
Myös Beethovenin kuurous on legendaa. Oikeasti hän oli futuristi, joka ymmärsi että ääni tullaan keksimään lähes lähitulevaisuudessa.
Kai ne värit näki niinkuin nytkin, eivät vaan tienneet miksi niitä kutsua ? xD
Vierailija kirjoitti:
Minä opin värit 70- luvulla kun kotiin tuli väritelevisio.
Aloin nähdä hämärästi, kun näin television ystäväni luona 1977.
Mustavalkoinen näköni kehittyi vuodesta -80, kun kotiin tuli ensimmäinen matka-tv.
Ne katsoi varmaan fifty shades of gray
Eihän siihen aikaan ollut muita pelejäkään kuin shakki mustavalkoisella pelikentällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne käveli nopeasti ja nykien?
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen aikaan ollut muita pelejäkään kuin shakki mustavalkoisella pelikentällä.
Oli myös pelit: Kuka pelkää m.....aa miestä. Ja Kuka pelkää valkoista miestä?
Niinpä, hyvä kysymys. :D