Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä todistajat testamenttiin

Testamentti
01.04.2019 |

Olen tekemässä testamenttia, mutta en tiedä mistä saisin todistajat... Onko kellään tietoa, saako esim. maistraatista vai oikeusaputoimistosta todistajat ilmaisesti tai jostakin korvausta vastaan? Testamentin todistajien pitää tietää, että kyseessä on testamentti enkä haluaisi paljastaa tätä kenellekään tutulle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele tekemään testamenttia itse. Maksa se muutama saturainen sen ammattimaisesta teosta vaikka pankkisi lakimiehenä, saat todistajat samaan hintaan. Ja testamentti on taatusti pätevä.

Vierailija
2/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele tekemään testamenttia itse. Maksa se muutama saturainen sen ammattimaisesta teosta vaikka pankkisi lakimiehenä, saat todistajat samaan hintaan. Ja testamentti on taatusti pätevä.

Siis "lakimiehellä'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani olen tehnyt pankissa ja todistajat on tätä kautta. 

Vierailija
4/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pankista hyvät neuvot ilmaiseksi ja testamenttipohjan sähköpostiin. Konttoreita on nykyisin harvassa ja vaatii ajanvarauksen, joten mielellään hakisin todistajat vaikkapa työpaikan läheltä maistraatista, jos joku tietäisi onko heillä ao. palvelua.

Vierailija
5/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No prkl soita sinne maistraattiin ja kysy. Olisit jo tehnyt sen tässä ajassa.

Vierailija
6/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka käyttäisi pankin lakimiestä, niin ei kannata sokeasti luottaa, että testamentista tulee oikeanlainen. Kannattaa miettiä itse erilaiset tilanteet ja tutkia, miten lakimiehen tekemä testamentti toimii näissä tilanteissa.

Vierailija
7/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka naapurista.

en kyllä ymmärrä, miksi ei haluaisi paljastaa tuttaville tekevänsä testamenttia. päinvastiun, siitä pitöisi tietää mahdollisimman monien, jotta sitä sitten aikanaan tiedetään etsiä.

Vierailija
8/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka naapurista.

en kyllä ymmärrä, miksi ei haluaisi paljastaa tuttaville tekevänsä testamenttia. päinvastiun, siitä pitöisi tietää mahdollisimman monien, jotta sitä sitten aikanaan tiedetään etsiä.

Samaa mieltä, jos tekee salaisen testamentin, niin on suuri riski, ettei sitä koskaan löydetä. 

Toisekseen, lakimiehet saattavat pistää itsensä testamentin toimeenpanijaksi, joka tarkoittaa käytännössä pesän jakamista ja ottavat niin ison palkkion, ettei mitään jaettavaa enää olekaan.

Vierailija
9/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne henkilöt, joita testamentti koskee, tietävät testamentin olemassaolon. Ja se menee pankin tallelokeroon, jossa on muutakin tavaraa ja siinä vaiheessa, kun kuolen, pankki ilmoittaa omaisille tallelokerosta. Sukulaiset ja ne henkilöt, joita testamentti koskee, eivät saa toimia todistajana. Siksi tämä on hieman hankalaa, kun en halua naapureille tai työkavereille asiasta kertoa...

Vierailija
10/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin tallelokero on väärä paikka testamentin säilyttämiseen, sinnehän ei pääse kukaan ennen perunkirjoituksen toimittamista.

Oikea paikka on koti, ja kotona olevaan testamenttiin kannattaa laittaa maininta, että oikeaksi todistettu jäljennös testamentista on sen ja sen pankin tallelokerossa. Tämä siksi, että jos testamentin löytää joku joka kokee sen itselleen epäedulliseksi, hän saattaa salata tai hävittää sen.

Suosittelen testamentin teossa aina asiantuntijaa.

Vierailija
11/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testamentti on selkeä ja yksinkertainen, sen osaa kuka tahansa normaali ihminen laatia. Netistä löytyy pohjia ja kerrotaan selvästi, mitä testamentin tulee sisältää ja muotovaatimukset. Esim juuri nuo todistajat..

Esim. itse testamenttasin 2 asuntoani kahdelle lapselleni. Asunnot ovat jotakuinkin samanarvoiset ja jo aiemmin on ollut selvää, että näin on kaikille hyvä.

Onpahan asia virallisesti paperilla, eikä tarvi ruveta säätämään ja arpomaan sitten, kun olen mennyt. Pienemmän sälän kanssa saavat toimia miten tahtovat, vaikka lahjoittaa hyvätekeväisyyteen.

Vierailija
12/12 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos testamentti on selkeä ja yksinkertainen, sen osaa kuka tahansa normaali ihminen laatia. Netistä löytyy pohjia ja kerrotaan selvästi, mitä testamentin tulee sisältää ja muotovaatimukset. Esim juuri nuo todistajat..

Esim. itse testamenttasin 2 asuntoani kahdelle lapselleni. Asunnot ovat jotakuinkin samanarvoiset ja jo aiemmin on ollut selvää, että näin on kaikille hyvä.

Onpahan asia virallisesti paperilla, eikä tarvi ruveta säätämään ja arpomaan sitten, kun olen mennyt. Pienemmän sälän kanssa saavat toimia miten tahtovat, vaikka lahjoittaa hyvätekeväisyyteen.

Entä jos asuntoja ei ole enää siinä vaiheessa, kun heität veivisi? Entä jos on vain toinen asunto jäjellä? Saako toinen kaiken ja toinen ei mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi