Muistoja SinäMinä ja MeKaks-lehdistä!
Itse tykkäsin lukea runoja ja lukijoiden omia tarinoita.
Olin 90-luvun alussa teini.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan, mikä oli sen 80-luvun lehden nimi, joka syntyi Suosikin kilpailijaksi? Nuorille suunnattu musiikkilehti, ei mikään Rumba kuitenkaan. Siinä oli aina jonkun bändin juliste, esim. Frankie Goes to Hollywoodin, ja luonnollisesti juttuja Madonnasta, Cindy Lauperista, Nenasta ja Nick Kershawista.
OK Magazine? Eli aiempi Help! ja vielä aiemmin tunnettu nimellä Intro :)
Olen vuosimallia 80, eli aito ysärinuori siis. Kasvoin vähän ahdasmielisessä uskovaisessa perheessä, joten en usko, että olisin edes saanut tilata noita lehtiä. Irtonumeroita en uskaltanut ostaa, sillä ajattelin, etten ole tarpeeksi "trendikäs" kuuluakseni noiden lehtien lukijaksi. Ihan outo ajattelukulku. Suosikkia sain sen sijaan tilata ja ostaa irtonumeroina. Suosikista onkin lämpimät muistot, mm. makeat Beverly Hills ja Twin Peaks-teemaiset minilehdet.
Muutin omilleni 18-vuotiaana ja silloin koin olevani jo vähän liian vanha lukemaan SinäMinä tai MeKaks-lehtiä. Sen sijaan toisinaan ostin Reginan irtonumeroita ja ne olivatkin kuuman syntistä luettavaa! Yksi juttu jäi tosin ikuisesti kummittelemaan mieleeni, muistaakseni syksyltä 1999. Reginassa oli ollut edellisessä numerossa joku kysely lukijoille aiheesta "noloimmat kännimokat" tms. Yksi lukija oli lähettänyt vastauksen, että oli kerran ollut niin kännissä, että oli sammunut jonkun miehen kämpille, jossa oli ollut viisi miestä yhteensä. Yön aikana nainen oli riisuttu alastomaksi ja hänen vaatteensa oli piilotettu. Aamulla miehet olivat sanoneet naiselle, että voi joko lähteä alasti (eivät anna vaatteita) tai naisen pitää antaa miehille seksiä. Ja niin nainen oli sitten käytännössä joukkoraiskattu! Kirjoittaja muisteli tapahtumaa tyyliin "oli sitten pakko antaa niille kaikille viidelle miehelle, hävetti kyllä tosi paljon kun olin juonut niin paljon ja noin kävi". Kirjoittaja oli silloin muistaakseni noin 50-vuotias, eli kertomus on voinut tapahtua jo 70 tai 80-luvuilla jolloin naisten asema oli mitä oli, mutta silti tosi oksettavaa. Nyt onneksi uhri ei ehkä samalla tavalla syyttäisi itseään eikä todellakaan lehti julkaisisi kertomusta "nolona kännimokana".
Reginaa en jaksanut lukea kuin ehkä puolisen vuotta, kun jutut alkoi toistaa itseään. Noin vuonna 2000 siirryin hetkeksi aikaa Cosmopolitanin lukijaksi. Alkuun olin lehdestä ihan innoissani, mutta lopulta tajusin että kyseessä on lähinnä mainoksia ja naisten älyä aliarvioivia juttuja. Yhden jutun muistan 2000-luvun alun Cosmopolitanista, jossa pohdittiin sitä miten toimia jos on yhdenillanjutun yms. tiimoilta menossa sänkyyn miehen kanssa, eikä ole sheivannut säärikarvoja. Siihen taisi loppua mun Cosmopolitanin luku-urani.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli ikävä noita aikoja! Toisaalta naurattaa oma naivius, kun luuli että voi käydä niin kuin niissä "tositarinoissa" ja nurkan takaa ilmestyy söpö kundi jonka kanssa rakastumme palavasti.
No minulle kyllä kävikin niin, olin 17 v.kun poikkis tuli vastaani ja se oli rakkautta molemmmilla ensi silmäyksellä.
Ja tietysti olin SinäMinä- ja MeKaks-lehtien lukija :D
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan, mikä oli sen 80-luvun lehden nimi, joka syntyi Suosikin kilpailijaksi? Nuorille suunnattu musiikkilehti, ei mikään Rumba kuitenkaan. Siinä oli aina jonkun bändin juliste, esim. Frankie Goes to Hollywoodin, ja luonnollisesti juttuja Madonnasta, Cindy Lauperista, Nenasta ja Nick Kershawista.
Tarkoitatko OK-lehteä? Luin molempia, mutta tykkäsin enemmän Suosikista. Eikös Suosikki sitten ostanut OKn ja lopettanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko varhaisnuorisolle suunnatun JP-lehden (Jokapoika)? Se oli joku kristillisiin arvoihin (kai) perustuva nuorisolehti, ja muistan jopa siitä ainakin yhden tarinan, joka oli varsinkin lehden taustaan suhteutettuna aika rohkea, sisälsi teinirakkautta ja pussailua. 😀 On asiat muuttuneet, liekö nykyaikana kristillisessä lehdessä moinen sallittua. Puhumattakaan siitä, kuinka tosiaan SinäMinässä ja MeKaks-lehdessä oli ihan pokkana ryyppäys- ja seksijuttujakin. Tästä JP-lehden tarinasta alkoi oma kiinnostukseni nuorisolaislehtiä kohtaan. Ai ai, minne Jokapoika minut porttiteorian mukaan sittemmin johdattikaan! 😂
Oliko niin että se tuli 10-vuotiaille..? Seurakunnalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko muuten, kuinka yleistä oli liftata eikä kukaan osannut pelätä vaaroja?
Tässä MeKaks huhtikuulta 1988 ja lukijoiden kirje, jossa kehuvat liftausta hyväksi liikkumismuodoksi....Huh huh.
https://photobucket.com/gallery/user/Muistikuvia109/media/cGF0aDovNiAxO…
"Sä kysyit, mitä tehdä, jos vanhemmat ei hyväxy sun liftaamista.
Meidän mielestä sun kantsis sanoa niille niinku asia on elikkä kertoa, kuinka hauskaa ja halpaa liftaus on ja ettei sulle oo koskaan sattunu mitään. Meillä se ainaki autto! Ja sitte sä voisit aina (niin lapselliselta ku se kuullostaaki) soittaa kotia, että heippa, perillä ollaan!"
Aika paha xD. Vaikka myönnän että itsekin liftasin 80-luvulla.
Olen vm. 1973
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko varhaisnuorisolle suunnatun JP-lehden (Jokapoika)? Se oli joku kristillisiin arvoihin (kai) perustuva nuorisolehti, ja muistan jopa siitä ainakin yhden tarinan, joka oli varsinkin lehden taustaan suhteutettuna aika rohkea, sisälsi teinirakkautta ja pussailua. 😀 On asiat muuttuneet, liekö nykyaikana kristillisessä lehdessä moinen sallittua. Puhumattakaan siitä, kuinka tosiaan SinäMinässä ja MeKaks-lehdessä oli ihan pokkana ryyppäys- ja seksijuttujakin. Tästä JP-lehden tarinasta alkoi oma kiinnostukseni nuorisolaislehtiä kohtaan. Ai ai, minne Jokapoika minut porttiteorian mukaan sittemmin johdattikaan! 😂
Oliko niin että se tuli 10-vuotiaille..? Seurakunnalta?
Joo, hyvinkin saattoi olla näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK Magazine? Eli aiempi Help! ja vielä aiemmin tunnettu nimellä Intro :)
Nimi ei kyllä kuulosta tutulta, mutta kaipa se tuo oli, jos muita vaihtoehtoja ei ole. Harmi, ettei tullut säilytettyä edes yhtä numeroa tuosta lehdestä. Minua viehätti lehden ulkoasu enemmän kuin Suosikin. Suosikki tuntui jotenkin vakavammalta ja professionaalimmalta, ja tämä toinen musiikkilehti oli sopivampi silloiselle 12-vuotiaalle, joka ei oikeasti tiennyt musiikista mitään.
Kylläpä tulvahti runsaasti muistoja mieleen, kiitos ketjun aloittajalle! Voi sitä nuoruutta ja viattomuutta. Nuo ilmoituspalstan etsintäkuulutukset ja muut tekstit ovat lisäksi niin hieno ajankuva! Kyllä on maailma muuttunut.
Muistan lukeneeni jostain nuorten lehdestä oliko se SinäMinä eroottisia sisältöjä sisältäviä tarinoita. Muistan vieläkin yhden, joka oli oikeasti härski. Voi olla että muisti pettää :-D
Muistan ja olin katkera kun lukijan tarinoissa poikakaveri saatiin niin helposti, tuli suunilleen nurkan takaa syliin ja sitten oltiin In lööv .D Vasta nyt tiedän että 99% oli keksittyjä!
Mä muistan aina yhden novellin. Taisi olla Regina. Siinä nainen oli maalla ja sen oma aviomies oli mennyt nukkumaan ja nainen lähti vaeltamaan pellolle. Siellä tuli vastaan naapurin hyvin varusteltu isäntä ja lopun voitte arvata
Ostin SinäMinän irtonumeron, kun kannessa kerrottiin artikkelista "miten unelmien tyttö/poika isketään". Ajattelin saavani siitä jotain hyviä vinkkejä.
Neuvot oli tyyliin "jos joku aikoo iskeä kohteesi ennen sinua, kannattaa esim. kaataa "vahingossa" limsa hänen syliinsä, ja näin saat kiinnitettyä hänen huomionsa. Voit jälkeenpäin selittää hänelle oikean syyn" jne...
Jösses mikä neuvo. Itse piti sitten opiskella se iskemistyyli joka tuntui itselle luontevalta... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ostin SinäMinän irtonumeron, kun kannessa kerrottiin artikkelista "miten unelmien tyttö/poika isketään". Ajattelin saavani siitä jotain hyviä vinkkejä.
Neuvot oli tyyliin "jos joku aikoo iskeä kohteesi ennen sinua, kannattaa esim. kaataa "vahingossa" limsa hänen syliinsä, ja näin saat kiinnitettyä hänen huomionsa. Voit jälkeenpäin selittää hänelle oikean syyn" jne...
Jösses mikä neuvo. Itse piti sitten opiskella se iskemistyyli joka tuntui itselle luontevalta... 🙄
Hahaha, muistan nämä tämäntyyliset vinkit! :'D onneksi olin tosi ujo ja arka teini, muuten olisin varmaan ottanut nuo vinkit käyttööni ja suihkutellut limppareita päin näköä.
Vierailija kirjoitti:
On Raamatussakin Laulujen laulu ja Jumala on rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä taas ajattelin, että ne lukijan tarinat ovat totta viimeistä piirtoa myöten. Itsekin kirjoitin sinne tositarinan enkä muuttanu siitä muuta ku nimet.
Julkaistiinko se?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Me kaks -lehdessä noin vuonna 1991 oli ohje kesäiseen mansikkadiettiin, johon sitten lankesin. Äiti valitti, kun ruokailuni tuli niin kalliiksi (pelkkiä mansikoita jonkin aikaa). Ohjeessa muistutettiin myös pitämään ohutta ketjua/vyötä vaatteiden alla vatsan kohdalla melko tiukalla, koska se muistuttaisi liian isojen annosten välttämisestä :)
Vm. 1978
Ajatttele, miten nykyään suhtauduttaisiin, jos jossain teineille suunnatussa lehdessä olisi laihdutusohjeita, ja vieläpä noin hulluja!
Varmaan tulisi syytöksiä vääristyneen ruumiinkuvan lietsomisesta, seksismistä ja stereotyyppisen kauneusihanteen tuputtamisesta ja syömishäiriöön kannustamisesta ja ties mistä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Niissä puhuttiin alkoholista aika sallivaan sävyyn. Esimerkiksi, kun oli ohjeita, miten teini-ikäinen viettää hyvän juhannuksen, sanottiin seuraavaa "OK, raitis juhannus on raitis juhannus eikä ehkä sovi kuvioihisi. Jos juot, juo niin että sinulla on oikeasti hauskaa". Tuohon aikaan koululaisten alkoholinkäyttö olikin eri tasolla kuin nykyään.