Miten verenpaine alas?
Olen nyt mitannut paineita ja alapaine on jatkuvasti liian korkea. Voiko sen saada lääkkeetömästi alas esim. suolaa vähentämällä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kunto ja ruokavalio ovat ne millä voit vaikuttaa. Ei ollut aikaisemminkaan varmuudella todettua korkeaa verenpainetta, mutta entisestään arvot ovat pudonneet, kun luovuin leivästä (ja sen myötä levitteistä ja leikkeleistä). Tällä hetkellä paineet ovat noin 95-100/65-70 luokkaa. Itse valmistamani ruoka on mausteista, mutta suolan määrä on ollut aina keskivertoa pienempi.
Ostetussa leivässä on tosi paljon suolaa, lähes kaikissa 1% joten leivän vähentäminen tai sen leipominen itse ilman suolaa vähentää suolan saantia paljon per päivä. Leikkeleissä vasta suolaa onkin.
Eli suolaa vähän niin verisuonet kiittää.
Se 5g maksimisuositus suolan määrästä tulee äkkiä täyteen jos syö valmisruokia ja leipää sekä juustoja että leikkeitä.
Leivän päälle voi tehdä ja laittaa vaikka hummusta.
Mutta jos kaikki nämä vähennykset tehty jo?
Itellä esim kolesterolit huippuhyvät. En syö mitään lihoja, leikkeleitä 20 vuoteen.
Urheilen, nukun...
Täytyy varmaan syynata uniapnea seuraavaksi. Onnistuiskohan aktiivisuusrannekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kaikki nämä vähennykset tehty jo?
Itellä esim kolesterolit huippuhyvät. En syö mitään lihoja, leikkeleitä 20 vuoteen.
Urheilen, nukun...
Täytyy varmaan syynata uniapnea seuraavaksi. Onnistuiskohan aktiivisuusrannekkeella.
Ei löydy uniapnea välttämättä aktiivisuusrannekkeella.
Mikä niissä lääkkeissä pelottaa?
Pidemmän päälle on järkevää pitää verenpaine kurissa lääkkeillä kuin lykätä ja pyöriä monta vuotta liian korkeilla arvoilla tuhoten munuaisia ja verisuonten terveyttä.
Lääkkeillä on toki haittavaikutuksia, mutta on hoitamatta jättämiselläkin.
23 on lääkityksellä jo...
Mietin vain vielä, että syytä haluan selvitellä. Tää verisuonten hapertuminen, perinnöllistä ehkä.
Sukulaiseni olen menettänyt. Kaikilla verisuonianeyrysmaa tai muuta häikkää.
Olen kasvi-kala- syöntilinjalla ollut aina. Mutta paineet korkealla jo nuoresta. Lääkityksellä saan ihanteelliset.
80 valsartan/5 amlodopin mulla nyt ollut 2 vuotta.
Entä sitten minä, jolla aamupaineet on mukavasti 120/80, mutta iltapäivällä 165/100 ja taas illalla ennen nukahtamista 110/70. Lääkityksellä ollessa en pysty aamulla nousemaan sängystä ilman, että kärsin pahasta huimauksesta ja iltapäivällä ilman lääkitystä päätä särkee.
Suolaa en käytä (ei eineksiä, ei leipää, ei makkaraa). Lääkärin mielestä tilanne on keskimäärin hyvä, ei ylipainoa, ei tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Saanko minäkin ohjeita?
Ikää 41 vuotta. Suvussa verenpainetautia.
Alapaine jatkuvasti koholla ollen välillä 90-100.
Elämässäni hyvät puolet:
- en juo alkoholia yhtään
- en ole koskaan polttanut
- syön paljon kasviksia ja kalaa (punaista lihaa en lainkaan)
- en lisää suolaa ruokiin
Huonot puolet:
- unihäiriöt, joiden takia en jaksa harrastaa liikuntaa kunnolla
- stressi
Eli mitä voisi tehdä, ettei joudu lääkitykselle?
Opettele rentoutumaan ja hoida unihäiriöt kuntoon. Mikä stressaa? Muuta se osa elämästäsi. Jos se on työ, puhu ensin HR:lle tilanteesta. Jos tilanne ei muutu, etsi uusi työ. Jos se on yksityiselämä, hoida ne asiat kuntoon. Samalla helpottavat todennäköisesti unihäiriötkin ja jaksat taas liikkua.
Jos sulla on perinnöllistä taipumusta verenpainetautiin, elämäntapamuutoksilla voi vaikuttaa vain tiettyyn rajaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten minä, jolla aamupaineet on mukavasti 120/80, mutta iltapäivällä 165/100 ja taas illalla ennen nukahtamista 110/70. Lääkityksellä ollessa en pysty aamulla nousemaan sängystä ilman, että kärsin pahasta huimauksesta ja iltapäivällä ilman lääkitystä päätä särkee.
Suolaa en käytä (ei eineksiä, ei leipää, ei makkaraa). Lääkärin mielestä tilanne on keskimäärin hyvä, ei ylipainoa, ei tupakointia.
Kantsis varmaan käydä lääkärissä, jospa vaihtaa lääkkeet tai määrää sen annoksen otettavaksi kahdesti päivässä.
Kesällähän kaikilla laskee paineet ilmastossamme, no liiankin alas itsellä, kun tuo jatkuva lääkitys. 😊
Siinä täytyy taas muistaa nesteyttää + suoloja.
Haaveilen vielä, että voisin edes vähentää lääkettä. Jos keksii jonkin konstin, johtolangan. Tosiaan vain otettu lääke auttaa.
Olisikohan valkosipulikapseleista joku saanut avun?
Kaliumlisäthän on kiellettyjä usein, ainakin lääkityksellä oleville. (Tuolla aikaisemmin ehdotettiin lisäravinnetta bio-paine.)
Katsoin sen, hinta 40 e/kk
Oma lääke 15 e/kk
- 23
Vierailija kirjoitti:
23 on lääkityksellä jo...
Mietin vain vielä, että syytä haluan selvitellä. Tää verisuonten hapertuminen, perinnöllistä ehkä.
Sukulaiseni olen menettänyt. Kaikilla verisuonianeyrysmaa tai muuta häikkää.
Olen kasvi-kala- syöntilinjalla ollut aina. Mutta paineet korkealla jo nuoresta. Lääkityksellä saan ihanteelliset.
80 valsartan/5 amlodopin mulla nyt ollut 2 vuotta.
Onko munuaiset kaikukuvattu ja seurataanko munuaisarvojasi eli kreatiniinia sekä niiden suodatusnopeutta?
myös munuaissairaudet aiheuttavat sydän ja verisuonitapahtumia sekä tauti itsessään (polykystinen munuaissairaus) on jo aivoaneyrysmien syy. Joillain tämä tauti aiheuttaa aivoverisuonten heikkoutta ja kulkee suvuittain.
Sinulla tulisi kuvata aivot ja sydämen valtimot aneyrysmien varalta, jos lähi- ja muussa suvussasi on kuollut väkeä aneurysmiin nuorena.
oletko pitkä ja sinulla on todella pitkät sirmet ja varpaat? Silloin voi olla kyseessä marfanin syndrooma jossa on sydän aneurysmia.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Marfanin_oireyhtymä
Hoitamaton verenpaine ja korkea verenpaine altistavat anyrysmille, isäni sai sydämen valtimon aneyrysman, jäi henkiin. Syynä hoitamaton verenpaine ja tupakointi ja ikä yli 70. Vatsa-aortan aneyrysman repeämästä selviää ehkä 20% niistä jotka ovat vielä hengissä sairaalaan päästessä.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Tässä syitä ja hoitovaihtoehtoja
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
kiitos, 31
Selvittelen noita seuraavaksi.
Ikävän tuttua asiaa. äitini myös menehtyi aortan repeytymiseen. Äkillisesti, 20 minuuttia ja se oli siinä.
Syökää tosiaan lääkkeenne.
Itse olen nyt jotenkuten seurannassa + mittailen, mutta näitä pitää vielä lähteä tutkimaan.
Inkivääri raakana, ja valkosipuli.
Aneyrusmista
https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo/vatsa-aortta/tietoa-vatsa-aort…
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/aortan_repea…
Tämän viimeisen mukaan voi olla perinnöllistä, pitäisi kuvata säännöllisesti ja leikata ennen repeämistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma höyryävä suihku vissii alentaa. Ainaki mulla.
Tai kuuma ilmanala. Laajentaa verisuonia, mutta vaikutus on vain väliaikainen.
Kylmyys nostaa taas verenainetta.
Vierailija kirjoitti:
Rentouttava musiikki kans alentaa ja vaikkapa kissan silittäminen. Myös jooga ja kävely. Vaihda kaupan myrkkysuola vuori/kristalli tai puhdistamattomaan merisuolaan.
Tai paremminkin johonkin vähä'nautriumisempaan suolaan, kuten Pansuola:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/ruokavalio/tunnista-terveellis…
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/10/15/suolalaatuja-vertailemassa
Ketogeeninen ruokavalio ja kahvin tilalle kiinanruusuteetä. Suola ei nykytietämyksen mukaan vaikuta ja sitä pitää nauttia aika paljon ketoosissa.
Rakastan leipää ja juustoja. Mitä niiden tilalle? Pitäisi olla helppoa ja täyttävää...
Hanki kissa.