Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako pellolla kävellä?

Vierailija
31.03.2019 |

No saa, tiedän, jokamies saa kulkea myös pellolla, kunhan ei tuhoa kasvustoa. Kävin tänään kävelyllä rantapellolla (oikeastaan se on niitty, ei viljelysmaata) ja sain hurjan huutomyrskyn paikalla olleilta lintubongareilta. Kuulemma pilasin heidän lintutarkkailunsa ja muuttoaikaan ei saisi kulkea siellä, missä lintuja on. Itse olivat jättäneet autonsa tienvierelle siten, että toinen kaista oli kokonaan pois käytöstä, mutta se oli heidän mielestään ihan OK, koska liikennettä oli niin vähän. Ilmoitin käveleväni tasan tarkkaan siellä, missä haluan kävellä ja jos joku sotka ei sitä kestä, niin lentäkööt pois.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kävellä, mutta sitten kun siellä vilja kasvaa niin sitten ei. Rehu (heinä) pelto on vähän kiikun kaakun. Siellä nyt ei isoa vahinkoa kävelemällä saa aikaiseksi.

Vierailija
2/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satokauden ulkopuolella saa kävellä. Jos sato on kasvamassa ja korjaamatta, niin siitten ei saa.

Litubongareille voit näyttää keskaria. Olisit soittanut poliisin sakottamaan väärästä pysäköinnistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lintubongari ei sattunut olemaan maanomistaja, hänellä ei ole mitään sanomista siihen kuka pellolla kävelee. Eikä ole kyllä muutenkaan, jos kävelijä ei aiheuta tuhoa sadolle.

Vierailija
4/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se lintubongari ei sattunut olemaan maanomistaja, hänellä ei ole mitään sanomista siihen kuka pellolla kävelee. Eikä ole kyllä muutenkaan, jos kävelijä ei aiheuta tuhoa sadolle.

Maanomistajalla on oikeus käskeä kävelemään muualle jos pellolla on tuotantokasvusto.

Asialliset kävelijät pyrkivät käyttämään pellon pientareita.

Vierailija
5/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeudet ei anna oikeutta olla häiriöksi ympäristölle/luonnolle.

"Jokamiehenoikeudella saat liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen muualla kuin pihamaalla ja erityisen käyttöön otetuilla alueilla (esim. viljelyksessä olevat pellot ja istutukset), mutta ei saa aiheuttaa haittaa eikä häiriötä maanomistajalle, toisille tai ympäristölle."

Vierailija
6/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sovelletaan jokamiehen oikeuksia ja siellä sanotaan yksiselitteisesti, että pelloilla liikkuminen on kiellety sulan maan aikaan. Jos siis etelässä siellä sekoilit, oma on häpeäsi. Tämä siksi, että pelto on viljelysmaata ja siellä kävely voi aiheuttaa vahinkoa silloinkin, kun maan pinnalla ei näy vielä mitään, vaan pellon kasvusto on vasta itämässä maan alla.

Lintubongarit olivat siis oikeassa (ainakin mikäli asut etelässä), mutta kertomansa syy kiellolle väärä.

Vierailija
7/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sovelletaan jokamiehen oikeuksia ja siellä sanotaan yksiselitteisesti, että pelloilla liikkuminen on kiellety sulan maan aikaan. Jos siis etelässä siellä sekoilit, oma on häpeäsi. Tämä siksi, että pelto on viljelysmaata ja siellä kävely voi aiheuttaa vahinkoa silloinkin, kun maan pinnalla ei näy vielä mitään, vaan pellon kasvusto on vasta itämässä maan alla.

Lintubongarit olivat siis oikeassa (ainakin mikäli asut etelässä), mutta kertomansa syy kiellolle väärä.

Ihan tarkennuksena: omistan itse sen pellon/niityn. Kyllä se oli sula ja siksipä siellä kävinkin, tarkistamassa kasvuston tilannetta. Lintubongareiden huutelu siitä, että pellolla ei saa kävellä oli siksikin outo, että he olivat itse asettuneet kaukoputkineen seisoskelemaan syysvehnän keskelle (eli siemenet kylvetty jo viime syksynä, pellolla selkeä kasvusto).

Vierailija
8/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintubongarit voivat ainakin meidän pelloilla haistaa pitkä p:n jos alkavat isännöidä muita. Ainoa kerta kun minun aikanani joku on sadolle aiheuttanut tuhoja on ollut kun nimenomaan lintubongarit olivat kulkeneet ruispellon yli maastoautollaan. Jumaliste että pisti silloin vihaksi.

Vierailija
9/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tarkennuksena: omistan itse sen pellon/niityn. Kyllä se oli sula ja siksipä siellä kävinkin, tarkistamassa kasvuston tilannetta. Lintubongareiden huutelu siitä, että pellolla ei saa kävellä oli siksikin outo, että he olivat itse asettuneet kaukoputkineen seisoskelemaan syysvehnän keskelle (eli siemenet kylvetty jo viime syksynä, pellolla selkeä kasvusto).

No sittenpä olikin järkeä koko aloituksessa, vai mitä? Vai oletko kenties Porvoosta?

Vierailija
10/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenpä olikin järkeä koko aloituksessa, vai mitä? Vai oletko kenties Porvoosta?

AP onkin se ainoa maanviljelijä Suomessa tai ylipäätään missään joka ei tiedä, saako viljelijä itse kävellä omilla maillaan missä ja milloin itse hyväksi näkee :-D

Vierailija
11/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole maanomistajallakaan valtaa kieltää jokamiehen oikeuksia.

Vierailija
12/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään jokamiehen oikeuksia ei suoranaisesti ole edes kirjoitettu mihinkään, joten niissä ei tarkasti myskään sanota mitään. Jokamiehen oikeudet ovat Suomessa vakiintuneita tapoja. Missään ei puhuta mitään sulasta maasta, vaan viljelyksessä olevasta pellosta. Jos peltoon ei ole vielä viljelty mitään, vaan se odottelee kevättä, niin kyllä sillä voi silloin ihan vapaasti kävellä.

Vierailija
13/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole maanomistajallakaan valtaa kieltää jokamiehen oikeuksia.

Jokamiehenoikeuksiin ei kuulu oikeus kävellä pellolla milloin tahansa.

Vierailija
14/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos peltoon ei ole vielä viljelty mitään, vaan se odottelee kevättä, niin kyllä sillä voi silloin ihan vapaasti kävellä.

Todennäköisesti tällainen pelto on tähän aikaan vetinen kynnös.

Jos nyt bongari kuitenkin haluaa mennä sinne pellolle tarpomaan niin menköön vain, viitsisikö ottaa samalla sieltä minulle maanäytteet?

t. maajussi

Vierailija
15/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kävele koskaan vieraiden peltojen poikki, talvellakaan, kun ei niistä voi tietää mitä siellä lumen alla on. Pientaria pitkin, niin ei tule vahinkoja eikä turhaa sanomista.

Vierailija
16/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kertonut lintubongareista pellolla, et olisi edes avannut tätä ketjua saati vastannut. Minä tiesin, että saan kävellä pellollani, bongareiden mielestä kukaan ei saa häiritä heitä. Maanomistaja kaikkein vähiten.

Vierailija
17/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanomistajalla on kuitenkin päätösvalta sen suhteen, mikä aiheuttaa tuhoa sadolle. Esimerkiksi jalkineissa voi kulkeutua rikkakasvien siemeniä, tuholaisten munia tai taudinaiheuttajia viljelyksille.  Jotkut kasvitaudit ovat hyvin haitallisia ja leviävät herkästi. Pienetkin määrät multaa vaikkapa pellolta toiselle traktorilla siirryttäessä voivat levittää tauteja, ihan yhtä lailla myös asiaa tuntemattomien satunnaisten jalankulkijoiden karkeakuvioiset maastokengänpohjat. Lisäksi kaikenlaiset kuljeksijat voivat roskata pahimmillaan hyvin haitallisesti. Yksi juomatölkki piittaamattomasti heitettynä tai vahingossa pudotettuna nurmirehupeltoon saattaa tappaa arvokkaan lehmän tai useampia tuskallisesti repimällä mahoja auki sisältäpäin. 

Minkäänlaiseen peltoon ei tosiaankaan ole kenelläkään ulkopuolisella mitään asiaa sulan maan aikaan ilman eri lupaa maanomistajalta tai vuokraoikeuden haltijalta. Muulloinkin on käytettävä järkeä ja sitä ei alaa tuntemattomilla välttämättä riittävästi ole.  

Vierailija
18/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP onkin se ainoa maanviljelijä Suomessa tai ylipäätään missään joka ei tiedä, saako viljelijä itse kävellä omilla maillaan missä ja milloin itse hyväksi näkee :-D

Tai sitten lintubongarit tietävät, että heillä on oikeus kieltää myös maanomistajaa liikkumasta omilla maillaan. Jokamies eli kaukoputkensa kanssa kulkeva saa määrätä muiden maista  - tai ainakin he niin luulevat.

Vierailija
19/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään jokamiehen oikeuksia ei suoranaisesti ole edes kirjoitettu mihinkään, joten niissä ei tarkasti myskään sanota mitään. Jokamiehen oikeudet ovat Suomessa vakiintuneita tapoja. Missään ei puhuta mitään sulasta maasta, vaan viljelyksessä olevasta pellosta. Jos peltoon ei ole vielä viljelty mitään, vaan se odottelee kevättä, niin kyllä sillä voi silloin ihan vapaasti kävellä.

Sulan maan aikana käytännössä pelto on aina viljelyksessä. Mutta se voi olla muulloinkin. Kasvusto voi olla monivuotista tai syyviljaa, joka on kylvetty jo edellisenä syksynä. silloin se on viljelyksessä läpi talven ja kevään myös roudan tai hangen aikaan. Jos kulkijalla ei ole varmaa tietoa ja ymmärrystä näistä tapauksista, on parasta kysyä ensin lupa. 

Vierailija
20/30 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa ymmärtää ihmisiä jotka menee jonkun helvetin kurpan perässä pitkin peltoja ja metsiä. Siellä pällistellään kiikareilla kun joku lintu paskoo jollain oksalla ja kutsutaan vielä kaveritkin sitä ihmettä katsomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi