Ollaan todella pienituloinen perhe
Ja kaikki ostokset heiluttaa taloutta. Miten muut pienituloiset elätte?
Kommentit (53)
opettaja kirjoitti:
huvittaa nämä pienituloisten murheet, kun itse olen opettaja ja palkka on tällä hetkellä 5200 eur/kk
ja ainiin, ensi kesänä lähdetään seychelleille kahdeksi kuukaudeksi...
Niin mitä huvittavaa siinä on että sinä et ole pienituloinen ja voit elää leveämmin? Luuletko että se on meiltä pois?
On minunkin ystäväporukassa ystäviä joihin verrattuna sinun palkkatulosi ovat pisara meressä mutta ei heidän elämänlaatu parane sillä että muilla on pienemmät tulot. Ihan tasavertaisia ollaan silti.
Vierailija kirjoitti:
opettaja kirjoitti:
huvittaa nämä pienituloisten murheet, kun itse olen opettaja ja palkka on tällä hetkellä 5200 eur/kk
Niin mitä huvittavaa siinä on että sinä et ole pienituloinen ja voit elää leveämmin? Luuletko että se on meiltä pois?
On minunkin ystäväporukassa ystäviä joihin verrattuna sinun palkkatulosi ovat pisara meressä mutta ei heidän elämänlaatu parane sillä että muilla on pienemmät tulot. Ihan tasavertaisia ollaan silti.
enpä usko että kukaan on oikeasti pienituloisen luuserin ystävä...
mutta tietysti saat kuvitella puolituttujen olevan "ystäviänne"...
Ammattivalittajalla on se ongelma, että se ei osaa käyttää rahaa. Kun se menee kauppaan, se tulee kotiin kassit täynnä herkkuja ja eineksiä. Ja pojalle se ostaa kaiken, mitä lapsi ikinä keksii haluta, vaikka mökki on ennestäänkin väärällään kaiken maailman leluja ja vempaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ostella mitään ylimääräistä. Kaikesta pidetään kirjaa. Ulkona ei syödä ikinä.
Vaatteet aina roskalavaryhmästä tai kirpputoreilta. Parsin ja korjaan.
Sähköä säästetään, vettä säästetään, kaikkea säästetään. Leivotaan itse, kasvatetaan itse se minkä pystyy. Kerätään sieniä ja marjoja talven varalle PALJON.
Lapset eivät harrasta mitään maksullista. Pyöriä kerätään roskalavaryhmästä ja niistä otetaan varaosia ja kootaan uusia pyöriä muksuille.No, jos osaa kunnostaa pyöriä, niin sillon tolla säästää ja paljon.
Mutta on paljon työttömiä jotka ei osa irrottaa kampiratasta ja kampea pois keskiöstä
Se on muuten hyvä harrastus myös lapsille, eli pojat tuunaa isänsä kanssa noita pyöriä ja voivat ihan ylpeänä ajella kun ovat itse korjanneet ja maalanneet. Eli jotain positiivista. 😅 Jos roskalavaryhmästä löytyy uusi raato, innoissaan menevät kaikki katsomaan löytyykö mitä osia. 😂
"Köyhän huveja"
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ostella mitään ylimääräistä. Kaikesta pidetään kirjaa. Ulkona ei syödä ikinä.
Sähköä säästetään, vettä säästetään, kaikkea säästetään. Leivotaan itse, kasvatetaan itse se minkä pystyy. Kerätään sieniä ja marjoja talven varalle PALJON.
Lapset eivät harrasta mitään maksullista. Pyöriä kerätään roskalavaryhmästä ja niistä otetaan varaosia ja kootaan uusia pyöriä muksuille.
Ymmärrän, että tälläinen elämä voi tuntua joskus työläältä ja epäoikeudenmukaiselta, mutta ainakin elämänne tuntuu varsin ekologiselta ja ilmaston kannalta ihanteelliselta. Me muutkin voisimme siitä ottää mallia. Voisit kirjoitta vaikka blogia, koska olette mielestäni kiinni tärkeissä perusasioissa ja elämänne on varmasti mielekästä.
oletko huomioinut, että jos leivot, sähkölaskun summa kasvaa
opettaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opettaja kirjoitti:
On minunkin ystäväporukassa ystäviä joihin verrattuna sinun palkkatulosi ovat pisara meressä mutta ei heidän elämänlaatu parane sillä että muilla on pienemmät tulot. Ihan tasavertaisia ollaan silti.enpä usko että kukaan on oikeasti pienituloisen luuserin ystävä...
mutta tietysti saat kuvitella puolituttujen olevan "ystäviänne"...
Enkä minäkään voi kuvitella kenenkään oikeasti kuvittelevan että oma suunsoitto nimettömänä keskustelupalstalla hetkauttaa ketään suuntaan tai toiseen. Käyhän sinäkin vaikka kävelyllä tuolla kevät auringossa, siitä kun voi nauttia sekä pienituloiset että keskituloiset.
Vähän ohis mutta en vaan ymmärrä miten joku voi elää noin? Eikö teidän lapset halua harrastaa tai matkustaa? Meillä kotitalouden tulot pääomatuloineen n 15 000€ kuussa. Lapset 4 kpl harrastaa mm jääkiekkoa, joukkuevoimistelua, ratsastusta ja jalkapalloa. Kaikki reissaavat harrastusten puolesta myös ulkomailla. Koko perheen harrastus on purjehdus. Lisäksi reissataan lomamatkoilla pari kertaa vuodessa. Elämä on hyvää mutta ei mitenkään yltäkylläistä. 10% nettotuloista menee sijoitukseen, 10% säästöön ja muut elämiseen.
En voisi elää noin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta en vaan ymmärrä miten joku voi elää noin? Eikö teidän lapset halua harrastaa tai matkustaa? Meillä kotitalouden tulot pääomatuloineen n 15 000€ kuussa. Lapset 4 kpl harrastaa mm jääkiekkoa, joukkuevoimistelua, ratsastusta ja jalkapalloa. Kaikki reissaavat harrastusten puolesta myös ulkomailla. Koko perheen harrastus on purjehdus. Lisäksi reissataan lomamatkoilla pari kertaa vuodessa. Elämä on hyvää mutta ei mitenkään yltäkylläistä. 10% nettotuloista menee sijoitukseen, 10% säästöön ja muut elämiseen.
En voisi elää noin.
Voi ressukkaa, miten pärjäät 15 tonnilla kuussa. Itse saan pari miljoonaa, asumme palatsissa, lapsilla on omat palvelijat ja viikonloppureissuilla käydään Jupiterin kuissa.
opettaja kirjoitti:
Mutta tällaisia ihmisiä ihan oikeasti on. Ei mitään ymmärrystä siihen, että luonnollisesti ei ole niin helppoa järjestää kaikkea tulojen mukaan jos tulot eivät ole järeän suuret. Vaatii paljon suunnitelmallisuutta ja kurinalaisuutta, ei niinkään älyä. Esim. säästäminen on tosi vaikeaa jos tulot pienet. Sitten ihmetellään, miksi ostellaan osamaksulla eikä säästetä etukäteen. Menoja on paljon, eikä pienituloinenkaan aina jaksaisi mennä sen sen halvimman mukaan ja elää kun kuuliainen buddhalais munkki.
Vierailija kirjoitti:
no onko teillä varaa esim vessapepriin, ruokaan, ja muuhun sellaiseen?
Kaikki kunnossa, rahaa vessapaperiin ja ruokaan on. Mitäpä sitä muuta voi kaivata vuonna 2019.
Kouluttauduimme ja muutimme paikkakunnalle josta löytyi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no onko teillä varaa esim vessapepriin, ruokaan, ja muuhun sellaiseen?
Kaikki kunnossa, rahaa vessapaperiin ja ruokaan on. Mitäpä sitä muuta voi kaivata vuonna 2019.
eli kaipaat elämääne enemmän "luxusta"?
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät harrasta mitään maksullista. Pyöriä kerätään roskalavaryhmästä ja niistä otetaan varaosia ja kootaan uusia pyöriä muksuille.
Mikä unelma olette joillekin. Perhana jos rahat on vähissä niin elämä sen mukaan sitten...
opettaja kirjoitti:
Opettajilla taitaakin olla hyvät palkat?
Mietitääs. Vähän vaikea tässä puhua puenituloisuudesta kun ap ei kerro tulojaan ja täällä taitaa olla vaan näitä suurituloisia, mutta oman kokemuksen mukaan pienituloinen on sellainen lapsiperhe, jonka nettotulot on alle 5000€. En yhtään ihmettele jos jollain esim. 4000€ netolla tekee tiukkaa. (Pääkaupunkiseudulla) Kyllähän sitä tuollakin pärjää, mutta ei ilman kituuttamista.
Vierailija kirjoitti:
opettaja kirjoitti:
Mutta tällaisia ihmisiä ihan oikeasti on. Ei mitään ymmärrystä siihen, että luonnollisesti ei ole niin helppoa järjestää kaikkea tulojen mukaan jos tulot eivät ole järeän suuret. Vaatii paljon suunnitelmallisuutta ja kurinalaisuutta, ei niinkään älyä. Esim. säästäminen on tosi vaikeaa jos tulot pienet. Sitten ihmetellään, miksi ostellaan osamaksulla eikä säästetä etukäteen. Menoja on paljon, eikä pienituloinenkaan aina jaksaisi mennä sen sen halvimman mukaan ja elää kun kuuliainen buddhalais munkki.
”Sitten ihmetellään, miksi ostellaan osamaksulla eikä säästetä etukäteen” kyllä ihmettelen. Etukäteen säästämällä tuote x maksaa 100€ ja jälkikäteen osatulla 130€. Tässä kaava jonka fiksu ihminen ymmärtää. Osamaksulla ei osta kuin tyhmä. Tämä saattaa selittää myös köyhyyden
No, jos osaa kunnostaa pyöriä, niin sillon tolla säästää ja paljon.
Mutta on paljon työttömiä jotka ei osa irrottaa kampiratasta ja kampea pois keskiöstä