Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastasyntyneiden tuberkuloosirokotukset päättyvät

Vierailija
20.05.2006 |

Vastasyntyneiden tuberkuloosirokotukset päättyvät

( 19.5. 13:31 )

Vastasyntyneiden kattavat tuberkuloosirokotukset päättyvät aiottua aiemmin. Syyskuun alusta rokotetaan ainoastaan riskiryhmät eli vauvat, joiden perheessä on esiintynyt tuberkuloosia. Rokotuksen saavat myös vastasyntyneet, joiden vanhemmat ovat syntyneet maassa, missä tuberkuloosi on yleinen.

Rokotusasiantuntijaryhmä esittää rokotuksista luopumista, koska tuberkuloosi on Suomessa nykyään erittäin harvinainen tauti lapsilla. Rokotuksen haitat katsotaan jo rokotuksista saatavaa hyötyä suuremmiksi, vaikka vakavat haitat ovat harvinaisia. Suomessa tuberkuloosiin sairastuu noin viisi lasta vuodessa ja 80 prosenttia heistä kuuluu riskiryhmiin, jotka saavat rokotuksen vastaisuudessakin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on aloittanut jo rokotusohjelman muutoksesta annettavan asetuksen valmistelun. (STT)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on laskettuaika heinäkuulla. Minä ainakin haluan lapsilleni suojan tuota tautia vastaan, jota kyllä riittää niinkin lähellä kuin Virossa ja Venäjällä. En ole niihin maihin matkustamassa, mutta pääseehän ne sieltä tänne.

Vierailija
2/4 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka poistuu rokotusohjelmasta niin voiko hankkia itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tehoaa vain suppeaan tuberkuloosikantaan ei siis ollenkaan kaikkiin tuberkuloosimuotoihin.

Vierailija
4/4 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikka poistuu rokotusohjelmasta niin voiko hankkia itse?

Pitää jo raskausaikana pyytää läkärintodistus. Lääkäri saattaa sen kirjoittaa vaikkei kuuluisikaan riskiryhmään.

Lisätietoja esim. ktl:n sivuilta.