Kun selaatte lapsuutenne valokuvia, mitä ajattelisitte jos vanhempanne olis laittaneet ne nettiin?
Kommentit (26)
Minusta ei ole netissä nytkään yhtään kuvaa, joten en pitäisi siitä, että lapsuudenkuvianikaan siellä näkyisi. Pidän yksityisyyttäni suuressa arvossa.
Minä olin oikein nätti lapsi, joten kukaan ei naureskelisi kuvilleni. Olisi kuitenkin hirveää, jos joku julkaisisi teinivuosieni kuvia. Olin nimittäin niin ruma jo nolon näköinen teini, että onneksi ymmärsin pysyä kameran toisella puolella.
Mä oon otse tallentanut pilveen kaikki kuvat, pysyy parwmmin tallessa. Sieltä niitä voi kaikki selailla jos haluaa.
Ihan sama niillä lapsuuden kuvilla. Aikuisena näyttää täysin erilaiselta eikä niiden pohjalta voi edes tunnistaa.
Ei ne varmaankaan olisi niin keltaisia ja haalistuneita, kuin ne nyt ovat.
Rehellisesti ei haittaisi, paitsi potta/nakukuvat. Olen itsekin postannut joitain lapsuudenkuviani. En kuitenkaan postaa kuvia omista lapsistani, joitain vauvakuvia lukuunottamatta.
Sanoisin että haittaisi ja ihan kunnolla. Itse olen muutenkin poistanut itseni somesta, jonne oon erehtynyt muuutaman kuvan laittamaan. En ymmärrä esimerkiksi sukulaista, joka teki vastasyntyneelleen oman profiilin facebookiin ja on jakanut sinne vuosien saatossa lapsen koko elämän... en suostunut hyväksymään edes ko. profiilin kaveripyyntöä, oksettavaa tuollainen!
Se on nykyaikaa. Mitäs kamalaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että haittaisi ja ihan kunnolla. Itse olen muutenkin poistanut itseni somesta, jonne oon erehtynyt muuutaman kuvan laittamaan. En ymmärrä esimerkiksi sukulaista, joka teki vastasyntyneelleen oman profiilin facebookiin ja on jakanut sinne vuosien saatossa lapsen koko elämän... en suostunut hyväksymään edes ko. profiilin kaveripyyntöä, oksettavaa tuollainen!
Mitäs oksettavaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole mitään nykyaikaa, jokaisella on oikeus yksityisyyteen. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se yksityisyys siitä kärsii? Netti on täynnä ihmisiä ja ihmisten kuvia. Joka päivä sadat ihmiset näkee minunkin ja lapsen pärstän kun ollaan liikkeellä..
Mä oon laittanut kuvat näkymään vaan kavereille ja yleensä en enää ota kavereiksi kuin sellaisia ihmisiä joista tiedön jotain minkälaisia ovat. En laita nakukuvia. Ja sitten nyt isompi lapsi jo vanhempi ja voi jo kysyä saako laittaa. Jos ei saa niin laitan kuvan vaan isovanhemmille viestillä. Nykyään kaikki on netissä. Ei kukaan jaksaisi niitä kaikkia selata läpi minkälainen se jonkun ihana janipetteri oli vauvana.
Mua ei kyllä haittais, olen mielestäni kiinnostava ja huomiota ansaitseva henkilö.
Riippuu mitä tarkoittaa nettiin. Jos on määritelty profiiliin/ryhmään, joka ei ole avoin kaikille, niin ehkä kyseessä lähes sama kuin että kyseiset henkilöt pääsisivät käsiksi niihin paperikuviin. Tosin nämä kuvat säilyvät paremmin ja ryhmät saattavat olla helposti isompia kuin kotona oleviin fyysisiin kuviin kiinni pääsevät (toisaalta joillakin on työpaikallakin näkyvillä lasten kuvia, jolloin joukko on isompi).
Jos taas miettii hakkerointia, niin vertaisin sitä ryöstöön. Vaikka on mahdollista, niin epätodennäköistä että nk. tavisihmisten kuvat kiinnostaisivat ainakaan rahastustarkoituksessa esim. Lehtiä tms. Toisaalta ne voisivat kelvata valeprofiileihin lähinnä samoin kuin ryöstetty passi/henkilökortti rikolliseen toimintaan. Erona tässä tosin, että passin/henkilökortin avulla pääsee käsiksi ihmisen identiteettiin, kun hakkeroidun tilistä ei pääse lapsen kuvilla lapsen identiteettiin.
Sinänsä tuntuu että normikuvien osalta tästä kuva-asiasta on tehty kärpäsestä härkänen. Itselleni on jäänyt vähän epäselväksi, mikä on se ongelma, jota pidetään pahana normaalien lasten kuvien julkaisun osalta tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kyllä haittais, olen mielestäni kiinnostava ja huomiota ansaitseva henkilö.
Mutta en siis tee sen eteen tai saamiseksi itse mitään. Sellainen tyrkkyily on minusta noloa. Mutta jos siis huomiota saan ilman omaa tyrkyttämistäni, niin olisin ok sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se yksityisyys siitä kärsii? Netti on täynnä ihmisiä ja ihmisten kuvia. Joka päivä sadat ihmiset näkee minunkin ja lapsen pärstän kun ollaan liikkeellä..
Niin mitä se yksityisyys kärsii jos äiti laittaa lapsistaan puoli alastomia kuvia?
Pointti on se, että ihmisellä pitää olla oikeus itse päättää onko hänestä netissä kuvia vai ei.
Ihan sama. En usko, että ketään oikeasti edes kiinnostaa minun lapsuuskuvat. Ei itseäni ainakaan kiinnosta kenenkään ihmisen lapsuuskuvat tai nykyisetkään kuvat.
Mulla on ainakin niin paljon muuta tekemistä, että en jaksaisi ruveta vouhkaamaan asiasta, jolla ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty käsittämään miksi joku julkaisee lasten kuvia somessa! Lapsen pitäisi saada itse päättää mitä hänestä löytyy. Törkeää!!
Ei kyllä haittaisi yhtään, kunhan niissä ei olisi näkyvissä mun koko nimeä niin että kaikki löytää suoraan googlella. Eihän niistä kuvista minua edes mitenkään tunnistaisi, joten ihan sama.
En kyllä arvostaisi.
En tykännyt pienenä vaatteista ollenkaan, niin kuljeskelin sitten kotona varmaan 4-vuotiaaksi asti joko ilman paitaa tai sitten kokonaan alasti. Ja näistä hienoista hetkistä on tietenkin monta kuvaa.
Ihan sama minulle. Tavallisisa perhealbumikuvia, synttäreitä, joulua, mummolareissuja, lomareissuja. Ei nyt tule mieleen yhtään kuvaan joka nolottaisi.
En ole itse koskaan laittanut lasteni kuvia nettiin