Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijat, hoi! Miksi kirjoitusvirheet ovat niin suuri maailmanloppu hakemuksissa?

Vierailija
30.03.2019 |

Olen saanut sellaisen käsityksen, että pienikin puutteellisuus oikeinkirjoituksesta johtaa suoraan hakemuksen hylkäykseen. Onko todella niin, ettei esimerkiksi lukihäiriöinen voi missään nimessä olla hyvä työntekijä, vaikkei itse työ edes vaatisi kirjoitustaitoa? Ymmärrän, että hakijoita on satoja ja jotenkin täytyy karsia, mutta olettekohan kuitenkin nyt hieman hakoteillä?

Olen lukihäiriöinen, äärimmäisen huolellinen, luetutan hakemukset ennen lähettämistä ja silti virheitä sattuu.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydettiin vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla, pääsin jopa haastatteluun. Haastattelija mainitsi useaan kertaan, että olin kirjoittanut sanan vantaa isolla alkukirjaimella. En päässyt töihin. Tämä hoitoalalla.

Nimet, kuntienkin, kirjoitetaan kaikki isolla alkukirjaimella. Haastattelijan kuuluisi saada samalla logiikalla potkut.

Vierailija
22/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska virheellisten hakemusten kirjoittajia ei tarvitse ottaa töihin, on ihan tarpeeksi niitäkin, joilla virheitä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertovat koulutustasosta ja oppimiskyvystä. Miksi ei seurannut opetusta koulussa? Tarkkaavaisuushäiriö? Välinpitämätön? Viestintä toisten kanssa on tärkeää ja yritys- ja elinkeinoelämässä tällä on merkitystä.

Ihmisellä on ongelmia kirjoittamisen kanssa, joka ei liity haettavaan työhön millään tavalla. Jätätkö myös palkkaamatta raksalle, jos en osaa piirtää? Kertoohan se nyt ihan älyttömstä luovuuden puutteesta ja silleen.

Vierailija
24/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertovat koulutustasosta ja oppimiskyvystä. Miksi ei seurannut opetusta koulussa? Tarkkaavaisuushäiriö? Välinpitämätön? Viestintä toisten kanssa on tärkeää ja yritys- ja elinkeinoelämässä tällä on merkitystä.

Dysleksia ei kerro koulutustasosta ja oppimiskyvystä yhtään mitään. Et tainnut omassa erinomaisuudessasi sisäistää mitä ap kysyi. Tarkkaavaisuushäiriö? Krooninen kus!päisyys?

Vierailija
25/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minä olen mediassa tuottajana, ja kielen taju on tärkeä osa ammattitaitoa.

Toki jos haet alalle, jossa ei tarvitse kirjoittaa puhtaasti suomea, tuskin kirjoitusvirheillä onkaan suurta merkitystä.

Muutenkin väittäisin, että ongelma eivät ole typot, vaan puutteellisesti koulusivistyksestä kertovat kielioppivirheet. Ja se, jos lause on epälooginen - kiellinen älykkyys on yksi älykkyyden alalaji, jolle on jopa omat testit.

No luulisi tuon olevan kaikille selvää. Minä ymmärsin, että tässä nyt haetaan lähinnä just jotain typoja, eikä mitään käsittämättömiä lauseita.

Vierailija
26/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydettiin vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla, pääsin jopa haastatteluun. Haastattelija mainitsi useaan kertaan, että olin kirjoittanut sanan vantaa isolla alkukirjaimella. En päässyt töihin. Tämä hoitoalalla.

Nimet, kuntienkin, kirjoitetaan kaikki isolla alkukirjaimella. Haastattelijan kuuluisi saada samalla logiikalla potkut.

Tarkoitti varmaankin sanaa vantaalainen.

Eri

Vierailija
27/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on niin paljon, että jostain pakko aloittaa karsinta ja kirjoitusvirheet sieltä helpoimmasta päästä.

28/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheet kertovat huolimattomuudesta. Tulee tunne, että hakemus on sivuhommina tekaistu, ei ole mitään halua työhön, mutta kun oli pakko hakea niin haettiin.

Tulee tunne... hmm....

Kyllä. Ensivaikutelma on tärkeä, ja se luodaan yleensä juuri hakemuksella. Ensin hylsyyn menee luultavasti ne, joilta puuttuu esimerkiksi vaadittu koulutus/osaaminen. Sitten esim. hutiloiden tehdyt hakemukset (jollaisiksi kirjoitusvirheiset helposti luetaan) jne. Parhaista sitten valitaan parhaat haastateltaviksi.

Karsinnassa tunne ja mielikuvat ovat tärkeässä roolissa.

Vierailija
29/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nyt ihan noin ehdotonta on, mutta jos on varsinkin useita virheitä tai räikeitä, niin antaahan se kuvan melko heikkolahjaisesta ihmisestä.

Lopettakaa pliis toi kaikkitietävä, ylimielinen tapa puhua heikkolahjaisista ihmisistä. Nauttiiko joku tuosta ilmaisusta? Pitääkö heikkolahjaisen itse tietää että koska on heikkolahjainen ei saa enkä voi yrittää, mitään. Vai osoitetaanko se heikkolahjaisuus siten heikkolahjaiselle siten, että et pääse et saa, koska olet heikkolahjainen, luovuta. Niinkö? Kirjoitusvirheeseen ei hakemus missään kunnon työpaikassa tyssähdä.

No kyllä tyssää. Kaikkiin sellaisiin töihin, jossa pitää osata tuottaa tekstiä. Minkälaisen kuvan antaa firmasta vaikkapa teksti, jossa päivämäärä on merkitty 30.3 tai pilkut ja pisteet puuttuvat?

Vierailija
30/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valinnut kotisiivoojaa, jonka käyntikortissa oli kirjoitusvirhe. Ei vaikuta mitenkään hänen työhönsä, mutta antaa huonon ensivaikutelman.

Vierailija
31/31 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vaivaudu hakemusta kirjoittamaan kunnolla, ei vaivaudu tekemään työtäänkään kunnolla.

Jos tämä on asenne rekrytoijalla ja palkkaavalla taholla, niin ei ihme että työpaikoilla epäonnistutaan, voidaan huonosti, kiusataan, ja mennään konkkaan!

No, olipa miten oli, virheitä vilisevät hakemukset menevät silppuriin/deletoin heti.

Kirjoittele niitä ihan rauhassa, minä en sinua palkkaa. Minullahan siinä tilanteessa on valta. Ja kiitos kysymästä, meillä voidaan hyvin, bonuksia maksamme yleensä kaksi kertaa vuodessa ja koko henkilökunnalle. Meillä tehdäänkin töitä huolellisesti ja talosta lähtee vain priimaa, joka tasolta. Johtuu siitä, ettei meille sinunlaisillasi ole asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä